68 % naisista alistui ottamaan miehen sukuminen.
Kommentit (113)
Useimmilla suu vain vaahtoaa mutta kun tulee tasa-arvon punnitseva paikka, alistutaan. Sama määrä naisia siivooa kodin yksin.
Edes halua olla mikään feministi.
Tuota, miten se vaihtaminen omaan? tulisi kalliiksi uusia kaikki kortit jne?
haluaisin vaihtaa. Minusta tuli feminsti vasat kun sain lapset ja tajusin että jo 2 lapsessa on saatanasti duunia, jos heidät hoitaa kunnolla ja itse eikä laita naapuriin tai kummeille tai mummeille tai päiväkotiin ja se, joka heidät hoitaa, menettää automaattisesti omaa rahaa, omaa eläkettä, joutuu siivoamaan ja piikomaan enemmän jne jne jne.
ja miehet eivät tee edelelenkään omaa osuuttaan oikeista töistä (lastenhoito ja ruoanlaitto ja kotityöt)
Mä olen feministi ja hemmetin ylpeä sellainen mutta tosin feminismiin ei kuulu tuollaiset asiat kuten että pitääkö oman nimensä vai ottaako miehen nimen! Kasvatan muuten tyttätenikin feministeiksi (naisen ja miehen tasa-arvon kannattajiksi). Itse asiassa halveksin naisia jotka eivät välitä naissukupuolen syrjimisestä...otin miehen nimen!
Moni kilttikin mies edellyttää että nainen ottaa miehen sukuminen, jotta lapsille tulisi miehen nimi. Asia jakaa oikeat tasa-arvon edistäjät lehmiin ja tiikereihin. Nimi asia on niin tärkeä miehille että naisten on edelleen alistuttava. Sama alistuminen jatkuu kotitöiden kanssa. Mies hoitaa auton.
Otan miehen nimen, jahka naimisiin asti päästään, mutta itsekseni selitän sen myös sillä että miehen nimi on harvinaisempi ja näyttää siltä ettei se sukunimi jatkuisi muuten enää jälkipolville, jos oletetaan että samanlainen naisten alistuminen jatkuu tulevaisuudessakin.
Sateenkaarilippu pystyyn vaan ja rintaliivit tuleen!
"Sateenkaarilippu pystyyn vaan ja rintaliivit tuleen! "
Ihana:) hauskaa päivää.
hyvin mukavaa, ja siitä merkkinä otin myös miehen nimen.
Ja annan hoitaa auton sekä puutyöt ihan mielellään.
Mies kuitenkin vastaa ruuasta ja kaupassa käynnistä myös.
Mulle jää siivous, jonka hoitaa osaksi robotti.
Joo, no tamppaa se mies matotkin.
nimestään, juu en halunnut jatkaa kiusaamisperinnettä omille lapsilleni:(
- JOS EN OLISI MENNYT NAIMISIIN, OLISIN VAIHTANUT SUKINIMENI, JOSTA SIIS OLEN KÄRSINYT HYVIN PIENESTÄ ALKAEN.
- NYT OLEN YLPEÄ NIMESTÄNI, JOSTA EN ENÄÄ KOSKAAN LUOVU:)
- JOO, OLLAAN OLTU JO YLI 20 VUOTTA NAIMISISSA.
Moni nainen on perustellut miehen nimen ottamista sillä, että ei halunnut riidellä. Miehelle siis annettiin valta päättää millä nimellä perhe kulkee.
ja miehet eivät tee edelelenkään omaa osuuttaan oikeista töistä (lastenhoito ja ruoanlaitto ja kotityöt)
Itse kukin puolisonsa valitsee.
Olehan alistunut käyttämään vanhempienikin valitsemaa kutsumanimeä vaikken siitä yhtään pidä, eikä isäni sukunimi nyt niin hieno ollut, että sitä pakosti pitäisi käyttää.
Miehen sukunimen valitsin itse, olisin voinut omanikin pitää halutessani.
...jos kokee tällaisen asian alistamisena.
Minä koen olevani aivan yhtä arvokas ja tärkeä ihminen kuin mieheni vaikka mieheni nimen otinkin. Sääli jos jollain on tilanne niin huono että tuntuu koko oman identiteetin häviävän ja itsetunnon katoavan nolliin jos ottaa miehen nimen. Se on surullista. :(
Toisaalta sellaiseen itsetunnon ja itseluottamuksen puutteeseen ei kyllä auta pelkästään se että pitää oman nimensä kun menee naimisiin.
Jokaisella tulee tottakai olla oikeus päättää ottaako miehensä nimen vai pitääkö omansa kun menee naimisiin mutta alistumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
tyyliin Jenni Virtanen. Yliopistossa oli 4 (!) täyskaimaa, arvatkaa tuliko sotkuja sen takia? Vaihdoin naimisiin mennessä sukunimen miehen (harvinaiseen) sukunimeen, nyt ei ole ketään täyskaimaa ja postit ym. tule eoikeaan osoitteeseen :)
Mä tunnen itse asiassa omassa sukupolvessani yhtä monta miestä jotka on vaihtaneet sukunimeä naimisiin mennessä kuin naista.
Kolmannelle lapselle teidän molempien sukunimet.