Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen terve kouluikäinen suomalainen lapsi ei osaa uida?

Vierailija
18.07.2010 |

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat voivat olla hyvnkin lieviä, mutta aiheuttavat juuri tuon kaltaisia ongelmia..

Vierailija
2/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monenlaisia syitä, mitkä eivät näy päällepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat voivat olla hyvnkin lieviä, mutta aiheuttavat juuri tuon kaltaisia ongelmia..

Vierailija
4/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on edellä mainittuja seikkoja tai sosemot ongelmia.

Vierailija
5/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi pärjätä aivan hyvin koulussa yms..mutta liikkumisessa on ongemlia.

Vierailija
6/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta voisi kuvitella, että sellaisiakin löytyy, jotka asuvat paikkakunnilla, joissa ei ole uimahalleja tai matalia rantoja lähellä. Kaikki vanhemmatkaan ei ole kiinnostuneita opetttamaan.

Minä itse en ole hyvä uimari. Pystyn luultavasti uimaan sen uimataitoon vaadittavan matkan, mutta en varmaan juuri enemmän. En ole koskaan koulun kanssa uinut (uimahallipaikkakunnalla olen asunut vast kaksi vuotta, kertaakaan en ole käynyt), enkä uimakoulussa ollut. Mökillä lapsena opin, mutta kaikilla ei ole sitäkään mahdollisuutta. Kotipaikkakunnallani ei ole uimahallia, en tiedä pääseekö siellä nykyisin koulun kanssa uimaan, mutta matalia rantojakaan ei ole keskustan tuntumassa.

Vierailija
7/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapset eivät osaa uida, ovat kohta jo yläasteiässä. Olemme mieheni kanssa puhuneet vuosia siitä, että lapset on laitettava uimakouluun, mutta lasten äiti ei vie. En tiedä miksi. En voi ymmärtää. Olemme katsoneet heitä lähellä olevat uimakoulutkin valmiiksi, ilmoittautumisaikoineen ym, mutta ei. Lapset asuvat niin kaukana meistä, ettemme me voi asiaa hoitaa, varsinkin, kun uimakoulussa olisi hyvä käydä vaikka useampana vuotenakin.

Emme ymmärrä äitiä tässä suhteessa. Nyt lapset ovat esiteinejä, eivätkä varmaan enää edes suostu uimakouluun, eikä sen ikäisille juurikaan alkeisopetusta järjestetä. Kauhean surullista ja pelottavaa.

Vierailija
8/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihana, suloinen kolmannelle menevä Suuri Ajattelija. Hyvä oppilas, suosittu ystävä, liikunnallinen, mutta ei pidä vedestä. On osallistunut uimakouluun ja tulee meidän muiden kanssa uimareissuille mukaan - ei vaan ole oppinut uimaan eikä koko touhusta erikoisemmin nauti.

Veneillessä käyttää AINA kunnon pelastusliivejä.

Oppii aikanaan jos oppii, eipä ole vesi minukaan elementtini (vaikka periaatteessa uimataitoinen olenkin).

Vierailija
9/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta veikkaisin että sellainen laiskojen lusmujen lapsi jota vanhemmat eivät koskaan ole viitsineet viedä rannalle tai uimahalliin ja niitähän muuten riittää yllättävän paljon tässä maassa

Vierailija
10/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten päästävätkö vanhemmat mukaan, mutta hullua on jos ei.

Vierailija
11/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksa uimahallikäyntejä enää.

Vierailija
12/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Han on 8v taysin terve ja liikunnallisesti normaali tai jopa lahjakas (paitsi ettei kayta lahjojaan).

Han on ollut vauvauinnissa, sisarusuinnissa ja kaynyt usean vuoden ajan isan ja veljen kanssa uimahallissa. Vahintaan kerran tai kaksi kuussa, ellei useamminkin.

Han on kaynyt uimakoulun. Ei osaa uida, ei edes yrita kuin vahan sinnepain. Ei han pelkaa vetta, kunhan ei vain osaa uida. Han ei oikeastaan halua yrittaakaan.

Vierailija
13/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin alakoulussa 70- ja 80-luvuilla koululla oli rahaa viedä meidät joka vuosi tilausajobussilla kaupunkiin uimahalliin. Käytiin viisi kertaa vuodessa koko ala-asteen ajan.

Tämän päivän hyvinvointiyhteiskunnassa meillä on paljon kuntia jotka luistavat koko hommasta sen takia, että se on liian kallista.

Vierailija
14/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa uida vielä, vaikka kolme jaksoa on ollut uimakoulussa. Yritys on kyllä kova ja nauttii vedestä.

Minä opin uimaan 9-vuotiaana. Tietääkseni olen ihan terve tapaus :)

Vierailija
15/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai todistuksen, että pystyy uimaan 3 m. Ja senkin meni todella räpiköiden pää puoliksi veden alla. Ei vieläkään 14 v kovinkaan paljon pidä uimisesta. Ja ihan on terve poika eikä aristele vettä.

Tytär taas oppi uimaan 3 v. Ensin sukelteli ja sitten oppi uimaankin ihan opettamatta.

Lapsia nyt on niin erilaisia.

Vierailija
16/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyttären koulukavereissa on paljon lapsia ketkä kuvittelevat Afrikan olevan maa.

Samat lapset eivät tiedä mitä ovat Reilun kaupan tuotteet, ja kuvittelevat perheemme sairastuvan kasvissyönnistä.

Siinä jää uimataidottomuus aika pikkujutuksi..:D

Ja kyse on 10 vuotiaista!

Vierailija
17/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa käydään uimassa joten laitoin poikani uimakouluun jotta osaa sitten eikä ole naureskelun/ihmettelyn kohteena. Itse ei välitä uimisesta eikä kaipaa uimataitoa, rannallakin makaa uimapatjalla tai kahlailee eukä ui.

Uimakoulussa poika sai kohtalaisen uimataidon, eli sukeltaa ja kelluu sekä ui pienen matkaa mutta vieläkään ei ui hyvin vaikka jo 8v. Syynä on se että uimakoulun jälkeen pitäisi käydä muutaman kerran säännöllisesti uimassa jotta taito karttuu ja matka pitenee. Meillä ei ollut mahdollisuutta käydä, lähihalli oli remontissa ja keväällä en saanut poikaa enää suostuteltua kun ei kuulemma huvita, uiminen on ihan tylsää ja vesi kylmää jne.

Eli ei ne kaikki vaan tykkää samoista asioista. Uimataito on kuitenkin mielestäni tarpeellinen taito joten aion yrittää taas syksyllä suostutella/lahjoa sinne jatkokurssille vaikka...

Vierailija
18/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7- vuotiasta vai 12- vuotiasta?

Moni 7- vuotias ei osaa uida. Minäkään en ole osannut uida ala-asteen ekalla. Tokalle mennessä taisin rannalla oppia. :)

Moniko terve lapsi ei osaa 3- vuotiaana pyörällä polkea?

Mun lapsi osasi 3- vuotiaana pyöräillä ja ihan hyvää matkaakin polki, 5 kilsaa jaksoi.

Vierailija
19/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydentäisin sitä hieman. Kaikille vesi ei ole kovin mukava elementti.

Vein lastani uimahalliin usein, kun hän oli pieni. Hän tykkäsi leikkiä veden kanssa, eli istua vedessä, kaataa sitä kannusta toiseen jne. Mutta veden varaan jättäytymistä hän pelkäsi ja pelkää vieläkin.

Olin samanlainen itsekin ja opin pysymään pinnalla joten kuten vasta noin 12-vuotiaana tämän takia. Monesti minua vietiin veden äärelle ja koetettiin opettaa, mutta en vain uskaltanut luottaa siihen elementtiin, ja kun henkeen meni pari kertaa vettä, niin olin aiempaakin varovaisempi.

12-vuotiaani osaa nyt joten kuten pysyä pinnalla mutta ei katso vielä osaavansa uida. Minä osaan mielestäni uida, vaikka en ole varma, jaksanko uida 200 metriä. Sukeltaa en osaa enkä kelluakaan. Inhoan kasvojen kastelua ja kammottaa ajatus siitä, että pitäisi uida kasvot vedessä.

Lapsi on käynyt uimakoulun alkeiskurssin kahdesti. Hän ei oppinut siellä sukeltamaan, kellumaan eikä uimaan. Syynä oli varmaan tuo sama juttu, että kasvojen kasteleminen tuntuu niin inhottavalta. Henki salpautuu ja tuntuu pahimmillaan siltä kuin tukehtuisi.

Kysyin aikanaan paikallisesta uimahallista, miksi vesipelkoisille lapsille ei järjestetä omia uimakouluja ja saamani vastaus oli suunnilleen "hyvää päivää - kirvesartta"-tyylinen.

Anoppi ei myöskään osaa uida. Hänellä tilanne on astetta vaikeampi, hän aloitti aikuisena uimakoulun mutta ei uskaltanut jatkaa sitä ensimmäisen tunnin jälkeen. Paniikkioireet kävivät liian rankoiksi.

Puolustukseksemme esitän seuraavan ajatuksen: uskon, että hukkumisvaaraa ei ole, jos ei käy uimassa. Hukkua voi vain, jos menee veteen.

Vierailija
20/62 |
18.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tiedä mitä kasvissyöjä tarkoittaa.