Millainen terve kouluikäinen suomalainen lapsi ei osaa uida?
Kommentit (62)
Lähin järvi oli yli 20 km päässä, eivätkä vanhemmat koskaan vieneet uimaan. Olin uimakoulussa, mutta en oppinut, koska opetus perustui veteen totutteluun (leikkimistä). Koulussa uimataidottomat seisoivat altaassa muiden uidessa. Opettaja ei koskaan tullut altaaseen.
Näillä metodeilla voit sinäkin saada lapsestasi uimataidottoman!
Jos ei mene pienellä veneellä soutelemaan, niin ei ole riskiä joutua veden varaan. Eikä esim. meillä ole mitään syytä lähteä veneilemään. Ei ole omaa venettä eikä omaa saarta eikä omaa rantaakaan.
Jos taas ajatellaan esim. Ruotsin-risteilyjä, niin en usko, että hyvästäkään uimataidosta on paljon apua, jos putoaa Vikingin tai Siljan kannelta mereen tai jos koko laiva uppoaa.
Sitä paitsi tiedän tapauksen, jossa koululainen on hukkunut kylypyammeeseen. Tuskin siinäkään tilanteessa uimataidosta olisi apua.
mutta primäärisyy on tällöin muu kuin hukkuminen, kuten sairaskohtaus.
että ei tiedä mitä kasvissyöjä tarkoittaa.
Kuule kyllä se tyhmyys ja tietämättömyys on yhteiskunnallisessa mittakaavassa todella paljon ongelmallisempaa.
Se on traagista myös ihmisyksilölle itselleen.
Meidän tuttavapiirissä on 10v. poika, joka ei osaa uida. On nyt käynyt kahtena kesänä uimakoulussa ( äidin oli pakko viedä, kun muut alkavat jo naureskella pojalle ) ja nyt uskaltaa jo hieman naamaansa työntää veteen. Säälittää hieman...
Ei osaa uida vielä, vaikka kolme jaksoa on ollut uimakoulussa. Yritys on kyllä kova ja nauttii vedestä.
Minä opin uimaan 9-vuotiaana. Tietääkseni olen ihan terve tapaus :)
Mitenkään ei ole tarkoitus syyllistää ketään, mutta mietin onko syynä uimataidottomuuteen se, ettei kukaan ole opettanut? Esimerkiksi isolapsisesta perheestä oleva mummoni osaa uida kun isommat sisarukset opettivat. Myös muutkin sissrukset olivat uimataitoisia.
Ei aina ole ollut uimaopetusta, mutta silti uimataito on saatu jostain.
t:ap
että ei käy tarpeeksi usein uimassa ja jos käy, aina on joku apuväline, rengas tai kellukkeet apuna.
Oman lapseni laitoin keväällä uimakouluun ja siellä oli paljon äitejä, jotka olettivat, että lapsi oppii 10 kerran jälkeen uimaan. Itse eivät koskaan lasta uimaan vie, monet oli ekaa kertaa uimahallissa. Kyllähän se nyt harjoittelua enemmän vaatii ja aktiivisuutta vanhemmilta.
Ei aina ole ollut uimaopetusta, mutta silti uimataito on saatu jostain. t:ap
Vaikka on ikänsä asunut rannalla, en ole koskaan kysynyt miksi. Eikä ole ainoa uimataidoton tavallinen terve suomalainen jonka minä tiedän. Minunkin vanhemmat on pitäneet tärkeänä, että opitaan pyöräilemään, hiihtämään ja luistelemaan ja ylipäätään liikkumaan ja nauttimaan siitä. En muista yhtään miten opin uimaan, kai minut on joku opettanut.
90-luvulla kävin peruskouluni ja silloin ei ainakaan meidän koulussa ollut minkäänlaista opetusta. Pesäpalloa kyllä pelattiin jatkuvasti.
mutta en tosiaan tajua millainen. Itse opin 5-6- vuotiaana, mutta olenkin vanha, 60-luvulla syntynyt. Sehän on vaarallista jos ei yhtään osaa uida, tilanne voi tulla.
mutta en tosiaan tajua millainen. Itse opin 5-6- vuotiaana, mutta olenkin vanha, 60-luvulla syntynyt. Sehän on vaarallista jos ei yhtään osaa uida, tilanne voi tulla.
Suurempi riski niillä just ja just uimataitoisilla on hukkua. Yleensä vesipelkoiset tai muuten vaan uimataidottomat eivät veteen hakeudu, toisin kuin nämä räpiköijät.
keskiverto oppilas, mutta erittäin liikunnallinen. Pienenä ei voinut mennä uimakouluun(lääk. Kielti, koska korvat huonossa jamassa sillon) Vähän isompana ei mahtunut uimakouluryhmään. Meillä ei ole täällä järviä, jokia tai uimamonttuja lähistöllä. Lähimpään uimahalliinkin on n 60km. Koulusta eivät käy joka vuosi uimassa. Kyydit tulevat niin kalliiksi eikä koulu maksa niitä. Enää ei saa vanhemmiltakaan kyyti ja uimahalli maksuja kerätä
koulussa liikuntatunneilla opetettiin uimaan ainakin 70-80 luvuilla.Jokaisen oli pakko uida/suorittaa 25m merkki.Itse suoritin kasilla uimamaisterin merkin.Ja tosi moni muukin teki niin.Se kyllä oli vapaaehtoista mutta uiminen kuului opetussuunnitelmaan.Ei auttanu ruikutus "menkoista".
piikikkäät ystävät/sukulaiset/opettajat, jotka keskittyvät morkkaamiseen, eivät opettamiseen, voisi olla yksi syy. Aikaiset hukkumisvaarat, kun väki ei ole välittänyt katsoa tarpeeksi perään.
Vaaralliset virtauspaikat kotirannassa, rannattomuus, uimahallittomuus, kannustajien puute, kaikki on mahdollista. Syndroomat hukkuneista omaisista, leikkikavereista.
kuvittelevat megasählät, jotka ovat jatkuvasti itse äänessä eivät lainkaan huomaa hiljasempia.
Tiedoksi sinulle: 40% suomalaisista ei pysy pinnalla 200 metriä, joka on kansainvälinen uimataidon raja.
t: uimamaisteri
Ikää 12v. AD/HD ja Asperger diagnoosit.
Ongelmia ylipäätään liikunnasssa. Aisteissa paljon häiriöitä. "pelkää" vettä.
Tyttöni, kohta 9v osaa vasta ihan muutaman metrin uida, on käynyt uimassa eskarissa, eka- ja tokaluokalla koulussa 6-7 kertaa aina peräkkäin ja vielä uimakoulunkin. Käytetään rannalla kesäisin, mutta vieläkään ei ole rohkeutta tarpeeksi, jotta uskaltaisi enemmän.
Poika 6v on ihan samanlainen arkajalka, hän on käynyt uimassa myös eskarissa sekä uimakoulun, mutta ei osaa uida. Sukeltaa kyllä, mutta pinnalla pysyminen ei onnistu.
Itsekin olin jo pitkälti koulussa ennenkuin opin uimaan ja sekin lahjomalla. Äiti lupasi uimapatjan, jos opin uimaan. Päätin oppia ja opinkin, mutta uimapatjaa en ikinä saanut. =0/
koulussa liikuntatunneilla opetettiin uimaan ainakin 70-80 luvuilla.Jokaisen oli pakko uida/suorittaa 25m merkki.Itse suoritin kasilla uimamaisterin merkin.Ja tosi moni muukin teki niin.Se kyllä oli vapaaehtoista mutta uiminen kuului opetussuunnitelmaan.Ei auttanu ruikutus "menkoista".
Meidän perheen lapsista ei kukaan osaa uida, vaikka peruskoulu on käyty ihan normaalisti. Meillä kun ei uimista opetettu, vaan ne uivat jotka osasivat. Mun luokalla oli lisäkseni 3 uimataidotonta.
Viikonloppukurssejakin järjestetään. Että tässä tapauksessa syy on myös lasten isässä ja isän uudessa vaimossa.
Mieheni lapset eivät osaa uida, ovat kohta jo yläasteiässä. Olemme mieheni kanssa puhuneet vuosia siitä, että lapset on laitettava uimakouluun, mutta lasten äiti ei vie. En tiedä miksi. En voi ymmärtää. Olemme katsoneet heitä lähellä olevat uimakoulutkin valmiiksi, ilmoittautumisaikoineen ym, mutta ei. Lapset asuvat niin kaukana meistä, ettemme me voi asiaa hoitaa, varsinkin, kun uimakoulussa olisi hyvä käydä vaikka useampana vuotenakin.
Emme ymmärrä äitiä tässä suhteessa. Nyt lapset ovat esiteinejä, eivätkä varmaan enää edes suostu uimakouluun, eikä sen ikäisille juurikaan alkeisopetusta järjestetä. Kauhean surullista ja pelottavaa.
meidän kylän koulussa on ollut kunnia-asia että kaikki viimeistään 6lk osaavat uida, 6lk ovat vaikka matikan tunnilta pois ja menevät nuorempien kanssa uimaan 15km päähän naapurikunnan uimahalliin.
Meidän kylässä ei ole kuin pikkuinen mutta paikoin syvä samea vetinen joki, jossa harvoin kukaan ui. Joukko kylän poikia 13-17v oli soutelemassa pienellä soutuveneellä, joka ei todella kanna 8 poikaa, mutta kenenkään ei tullut edes mieleen että joku ei osaisi uida, mutta joukossa oli yksi muualta vasta yläasteelle muuttanut poika joka oli uimataidoton, vene tietysti upposi ja tuo uimataidoton hätääntyi niin että oli viedä myös kaksi auttavaa kaveriaan mukanaan sameaan pohjaan.
Poika ei selvinnyt 10 metrin uinti matkasta ja hukkui. Järkyttävintä tosiaan oli että kaverit olisivat pystyneet pelastamaan jos uimataidoton ei olisi hätääntynyt.
Pyöräilemään se oppi n. viikko sitten. Sitä inhottaa, kun vettä roiskuu kasvoille ja silmiin. Uimalasit puristaa päätä ja silmien ympäryksiä. Rannalla ei saa siis olla muita lapsia yhtä aikaa, joten uimakoulutkin on ihan mahdottomuus. Koulun uimatunnit meni itkemiseksi, kun oli pakko mennä saunaan. Tyttö inhoaa kuuman ilman hengittämistä ja voi silloin pahoin, kun joutuu pidättelemään hengitystä. Pyöräilemään se oppi heti, kun laitettiin polvi- ja kyynärsuojukset.