Poikani 14 v on lyhyempi kuin tyttäreni 11 v.
Kommentit (16)
paljon myöhemmin kuin tytöt. Poikasi sattaa vielä kasvaa yhtäkkiä kun taas tyttöjen pituuskasvu stoppaa jo aiemmin.
onko sama isä? geenejä vaan mietin?
toki poika voi ottaa kasvupyrähdyksen myöhemmi
onko sama isä? geenejä vaan mietin?
toki poika voi ottaa kasvupyrähdyksen myöhemmi
tuon ikäisestä täysikäiseen olin pidempi, sitten venytti pari senttiä ohi
Onko tytöllä jo kuukautiset alkaneet? Siis onko jo saavuttanut aikuispituuden? Poika voi viellä kasvaa, mutta jos on kovin lyhyt 14 vuotiaana ei ole kovin pitkä aikuisenakaan.
oli hirvee pätkä viel yhdeksännellä luokalla mutta sen jälkeen venähti vielä yli kymmenen senttiä eli siis minun ohi, olen kolme vuotta nuorempi kuin veljeni.
Onko tässä nyt kyse muutaman sentin erosta vai 10cm erosta?
Myös minua kiinnostaa tuo isyys asia eli onko samat geenit?
Sama isä lapsilla. Tytön murrosikä ei ole vielä kunnolla alkanutkaan. Muuten, heillä on samankokoiset kengät. Pituuseroa lapsilla jotain 3 cm.
Äidilläni on pitkiä veljiä, isäni sukulaiset suht lyhyitä. Lasten isän molemmat sukuhaarat suht lyhytkasvuista, joskin isä itse on 180 cm, minä olen 170 cm.
Lasten kasvukäyristä on vaikea oikein mitään sanoa, kun käyrät eivät mene kasvuennusteessa "yhteen" meidän vanhempien pituuksien kanssa. Ennusteet on siten, että tytöstä tulisi vähintään jotain 175 cm pitkä, poika voisi jäädä allekin.
mutta minua ottaa päähän, kun jotkut on heti kysymässä, onko sama isä. Exä epäili ja epäilee kait vieläkin esikoisen kohdalla isyyttään, ei voi kuulemma hänen pituisella olla niin pitkää jälkeläistä. Ihan normaalimitoissa kuitenkin ollaan! Itse olen naiseksi pitkä, kuten sukuni paria poikkeusta lukuunottamatta. Exä keskimittainen (vanhojen normien mukaan). Exä jaksoi ja jaksaa jankuttaa sitä muttei suostu testeihin kuitenkaan.
anteeksi purkaus, OT tosiaan.
Mietipä vaikka miehesi puolta. Jos miehen sukulaiset ovat lyhyitä ja miehesi kuitenkin suht pitkä.
Tosin veikkaan että teillä tytön kasvu loppuu aikaisemmin. Ei ole harvinaista että tytöt lopettavat kasvunsa jo ala-asteella. Pojat taas yleensä kasvavat myöhempään ja voi tulla niitä kasvupyrähdyksiä vieläkin.
Mutta olettavaa taitaa olla että pojastasi tulee suht lyhyt verrattuna siskoonsa (siis voi tottakai tulla pidempi kuin siskonsa, mutta jos vertaa naisten ja miestn keskipituuksiin).
Onhan näitä esimerkkejä että samasta perheestä toinen siskoista on yli 10cm pidempi kuin toinen, tai vastaavasti veljistä. Ei se pituus tasaisesti jakaudu, edes vaikka vanhemmat olisivat suht saman mittaisia (molemmat pitkiä tai lyhyitä). Suvussa olevat pituudet voi kertoa enemmän.
Meillä lapsella kaveri, tyttö, jonka molemmat vanhemmat ovat lyhyitä ja perheissä 3 lasta myös lyhyitä, mutta tämä kaveri on aika pitkä. Pidempi kuin vajaa 2v vanhempi isoveljensä. Mutta toisaalta heillä tyttö eniten äitinsä suvun näköinen ja vaikka äiti on lyhyt, niin äidin sisko ei ole. Eiköhän se pituus tule sieltä.
Meillä lapsia 3 ja esikoinen (poika) ja kuopus (tyttö) ovat normaalipituisia, mutta keskimmäinen (tyttö) on lyhyt. Hänen pituuskäyränsä kulkee miinuksella. Kaikilla kasvu ollut aina tasaista, eikä suuria hyppäyksiä ole tullut. Poika vasta 11v, joten odotan miten tuleva murrosikä vaikuttaa. Mutta tytöillä en usko murrosiän tuovia samanlaisia kasvupyrähdyksiä. Toisaalta odotan että meillä lasten kasvu voi jatkua ikäisiään pidempään, sillä itse kasvoin pituutta vielä lukioikäisenäkin.
tytöstä(nyt 18v) tuli 176 senttiä pitkä ja pojasta 177cm. Tyttö oli poikaa pidempi aina viime vuoteen asti, poika täytti 16v juuri.
Itse olemme pienikokoisia, siksi tytön pituus olikin yllätys. Mieheni on 175cm ja minä 155. Ennuste oli muistaakseni jotain 162cm tytön kohdalla.
tytöt kasvavat aikasemmin kuin pojat. Tytöt toki lopettavatkin kasvunsa aikasemmin. Pojilla myös kasvupyrähdys rajumpi.
Oma 13v poikani on 160cm ja 11v tyttöni on 176cm. Isoveli on pikkusen katkera. 16v tyttöni on 175cm, lopetti kasvunsa pikkasen enne 12v synttäriä. Kuukautisetkin alkoivat 13v, nuoremmalla tytöllä ei kuukautiset ole vielä alkaneet.
Minä esim. olin pitkä lapsi ja vielä 11-12-vuotiaana luokkani pisimpiöä. No, kuukautiset alkoivat 11,5-vuotiaana, ja siihen tyrehtyi sitten kasvunikin. Melkein kaikki menivät pituudessa ohi 16 ikävuoteen mennessä, ne lyhyet pojatkin.
olin 5-10 senttiä 3½ vuotta nuorempaa serkkuani lyhyempi, tyttö hänkin. Minä vaan kasvoin vähän hitaasti, serkku nopeammin. Minusta tuli lopulta viitisen senttiä pidempi. Se kaikista nopeimmin kasvanut serkku jäi kaikista lyhyimmäksi.
Olen minäkin 11v eikä menekkun noin . . . 2-3 Vuotta niin olen perheen isoin. MEIDÄN PERHEESSÄ EI OLE MITÄÄN PITUUS VAMMOJA !!!
10vee 140cm.
poika meni jo kolme vuotta sitten siskostaan ohi.