Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan täällä ketään, joka laihduttaa tällä hetkellä?

17.07.2010 |

Heips siskot!

Palasin tänne pienen tauon jälkeen kun ei nuo inssit tuottaneet tulosta ja painoa olisi hyvä pudottaa, josko se vaikka auttaisi asiassa. Eli nyt olen saanut 7 kg pois kuudessa viikossa eli BMI 29. Vielä pitäisi tikistää muutama kilo niin pääsisin taas jatkamaan hoitoja. Toki voisin jatkaa jo nyt, mutta koska minulla on kohta ikää 39 niin parempi edes tuota painolukemaa saada alas kun iälle ei valitettavasti voi mitään. Motivaatio on kova ja toivoisi tietysti nopeasti tuloksia, mutta tämä "laihdutuskerta" poikkeaa aiemmista siten, että nyt tämä on loppuelämän tapa syödä eikä mikään väliaikainen projekti. Lasken painonvartijoiden pisteitä ja se on osoittautunut hyväksi minulle.

onko täällä muita, jotka yrittävät keventyä hoitojen lomassa? Olen toiveikas, että pääsisin jatkamaan hoitoa jo syyskuussa tai viimeistään lokakuussa, mutta katsotaan nyt kilo kerrallaan. En vaan millään enää malttaisi odottaa...

TErkuin Evelina

Kommentit (427)

Vierailija
401/427 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut vähän kiireitä, etten ole edes ehtinyt kirjoitella. Taas on maalattu, ovi tällä kertaa. Ollaan myös lenkkeilty.

Mites nippailut, vieläkö jatkuu? Millainen olo noin muuten :) ? Oletko malttanut olla testailematta?

Mä lähden huomenna käymään vanhempieni luona. Taitaa mennä keskiviikkoiltaan ennenkuin pääsen seuraavan kerran koneelle.

Nyt ruuanlaittoon. Jaksamista piinapäiviin :)

402/427 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä nippailee, mutta paljon vähemmän. Nyt on mukaan tullut hillitön väsymys, nukuin taas kellon ympäri ja iltapäivällä parin tunnin tirsat. Tuolla toisella puolella kun on puhuttu, että lämmöt nousee jos on raskaana niin olen nyt sitten minäkin mittaillut. Pari päivää ollut ihan normi 36,5 mutta nyt 37 aamupäivällä mitattuna. Mielenkiintoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/427 |
25.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt peukut ja varpaat pystyssä, että oireet on sitä, mitä me niin toivotaan. Uskotaan siihen, että joskus on sen hyvänkin vuoro :-)

Mä lähden tästä ajelemaan etelää kohti. Kuuden tunnin rupeama edessä. Pitää ajella rauhallisesti. Onneksi ei ole kiire.

Palataan keskiviikkona. Mukavaa alkanutta viikkoa :)

404/427 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä taitaa menkat kohta alkaa, sellaisia tuntemuksia alamahassa. Eilen tuli ne menkkoja edeltävät siivousinsipikset, tänään kiukuttanut kaikki eli kohta hanat aukee, voi p...

Vierailija
405/427 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiuduttiin reissusta tiistaina ja nyt jo töissä täyttä häkää :) Oli ihana ja rentouttava matka ja saatiin sitä toivottua väriäkin pintaan häitä varten!

Masussa kaikki hyvin, oltiin eilen np-ultrassa ja niskaturvotusta ei ollut. Saadaan lopullinen tieto, kun mun verikokeiden tulokset valmistuvat parin viikon päästä. Siellä tyyppi hyöri ja pyöri kovaa vauhtia sekä ojenteli jalkoja ja käsiä :) Juttu konkretisoitui miehelle kerta heitolla kun hän tuijotteli sitä ultrakuvaa :) toisteli vain siistiä, siistiä, vauu!

Pahoinvointi on pikkasen hellittänyt, mutta edelleen tulee sellaisia yökötys-kohtauksia, jolloin on pakko halailla pönttöä. Masua ei näy, kätilön mukaan kaveri kasvaa kohti selkärankaa, sekin ilmeisesti sukuvika :) äippä nimittäin mahtui samoihin vaatteisiin koko raskauden ajan ja viimeisellä kuulla joutui avaamaan housuista vain ylimmän napin :)

Mitenkäs Eveliina? Paljon tsemppihaleja, että väännöt ovat kiinnittymiskipuja!! Voi surku Tuuli, mutta ihanaa, että sulla on noin valoisa asenne asian suhteen ja paljon voimahaleja mihin ratkaisuun sitten ikinä päädyttekään!

406/427 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihanalta kuulosti tuo matkasi. Koskas ne häät onkaan sorry en muista?

Mulla koko ajan sellainen olo, että kohta alkaa menkat. Juoksen koko ajan vessassa kun tuntuu että valuu jotain muutakin kuin lugeja. Rinnat ei ole enää kipeät ja lämmöt tippui alas. Joten huonosti tässä käy sano mun sanoneen. Tietty niin kauan on toivoa kun ei menkkoja näy, mutta kyllä tunnen niin kroppani, että tulollaan ovat. Tai sitten raskausoireet ovat ihan samanlaisia. Ja kaikki testit myös ovistesti näyttää tyylipuhdasta negaa...itkettää jo valmiiks..

Hienoa, että pienokaisella on kaikki hyvin.

Vierailija
407/427 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo reissaaminen on rankkaa. Tekee kyllä hyvää mielelle, mutta vaakalukemaa en kyllä uskalla hetkeen katsoa ;)

Toivottavasti Evelinan kroppa lähettää nyt vääriä signaaleja. Milloin menkkojen pitäis alkaa, jos on alkaakseen? Peukut sille, ettei ala.

Hienoa, että Sadun pienokainen voi hyvin. Varmasti on siistiä miehenkin nähdä se ihan konkreettisesti. Ja reissukin oli varmasti piristävä tähän aikaan vuodesta, kun muuten on niin pimeää. Nyt sitten uudet jännittämiset häitä odotellessa.

Niska ihan jumissa paljosta ajamisesta. Yli tuhat kilometriä tuli ajettua muutamassa päivässä. Ja mä hullu olen vielä huomenna lähdössä ajamaan yhteensä 300 kilometriä. Se jälkeen auto saa olla parkissa pitkään ;)

Evelinalle tsemppihaleja...tuo tunne on itselle liiankin tuttu. Piinapäivät on kyllä ihan nimensä veroiset :-/ Toivoa on kunnes menkat alkaa!

408/427 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjat määrät olet ajellut Tuuli, huh vähemmästäkin niska jumiutuu.

Perjantaina pitäis alkaa kun silloin on tasan kaksi viikkoa punktiosta. Kyllä nuo siivouspuuskat ja kiukuttelut enteilee menkkoja. Tosin luomukierrossa ne olis pitänyt tuon mukaan alkaa jo eilen. Lisäksi rinnat ei ole enää arat ja lämmöt tippuneet normaaliksi. Kovin menkkamaista juilintaa vatsassa, ainoa ero on, että tuikkasee enempi ihan keskelle eikä selkää särje. Yleensä kun mulla vängertää koko alamahaa ja särkee alaselkää. Niin kauan on tietty toivoa kun ei vuoto ala, mutta pahoin pelkään ettei pikku myy jaksanutkaan loppuun asti. Tai sitten se toivottavasti omaan tyyliinsä vaan vähän kiukuttelee ja pelottelee mua;-) Mulla on valkovuoto lisääntynyt aika lailla ja juoksenkin koko ajan veskissä tarkistamassa, että mitä sieltä oikein tulee, mutta toistaiseksi kirkasta siis. Mutta täytyy sanoa, että jos on aiemmin mennyt helposti hermo niin tämä on jotain ihan potenssiin sata;-)

Kivaa iltaa!

409/427 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman lueskelin näitä teidän viime aikaisia keskusteluja ja ajattelin itsekin osallistua.

Pari viikkoa sitten tuli määräys että 10kg pudotettava ennen kuin ISCI hoidot aloitettaisiin. Nyt on sitten aika ravitsemusterapautille ja olenkin koittanut syömisiä katsoa. Tavoitteena on hoidot aloittaa ensi vuoden alusta.

Yrittämistä meillä on 3vuotta takana ja olo on välillä niin kamalan lohduton, mutta nyt sitten hieman toivon kipinää näkyvissä.

Saitteko te tytsyt hyvin painoa pudotettua? Niksejä vastaanotan mieluusti, nyt tällä tytöllä löytyy motivaatiota.

Missä käytte hoidoissa ja millä tavoin teihin on suhtauduttu? Itse käyn naistenklinikalla helsingissä ja eräs hoitaja totesi "ettei kalliita hoitaja tollasii lihaviin tuhrata.." Ei kovin mieltä ylentävää :( Mutta viimeksi käydessäni tapasin TAAS uuden lääkärin, mutta hän olikin hyvin mielyttävä ja selitti asiat ihanan yksinkertaisesti ja oli kannustava painonpudotuksen suhteen. Meitä on niin moneen junaan..

Mutta hyviä öitä tytöt. Täällä jännittelen jo evelinan puolesta.. :)

Vierailija
410/427 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun saatiin tänne uutta verta. Toivottavasti meillekin tulisi uutta virtaa tuohon painonpudotukseen sun myötä :)

Oli kyllä tosi tökerösti sanottu hoitajalta. Joillain ei se järki kauheesti pakota korvien välissä. Mutta mehän ei voida toisten tyhmyydelle mitään, joten antaa mennä toisesta korvasta ulos. Hyvä, että oli myös se kannustava lääkäri, joka osasi selittää asian oikealla tavalla.

Minä olen saanut pudotettua 7 kiloa. Olen ollut melko varovainen ihan tarkoituksellakin, kun ennen edellisestä raskautta laihdutin kitukuurimaisesti ja sitten raskausaikana painoa tulikin lisää 20 kiloa. Sitä yritän välttää nyt. Mulla taitaa olla ikä kuitenkin se suurempi syy tähän, etten ole nyt onnistunut.

Mun niksit on, että olen lisännyt proteiinia ruokavalioon. Se pitää paremmin nälkää loitolla. Vettä pitäisi muistaa juoda paljon, että aineenvaihdunta toimisi normaalisti. Herkut tietysti minimiin. Täytyy tehdä hyviä valintoja. Kannattaa myös pitää yllä ruokapäiväkirjaa ja kirjata siihen ihan kaikki. Monesti ne huomaamattomat napostelut ruokien välissä on monen kompastuskivi. Niihin ei oikein edes kiinnitä huomiota.

Milloin sulla on se aika ravitsemusterapeutille? Kerro sitten meillekin, millaisia niksejä se antoi.

Nyt on minunkin otettava itseäni niskasta kiinni. Tuo reissaaminen ei ole koskaan hyvästä painonpudotukselle. Täytyy heti tehdä korjausliike. Tänään on keittopäivä. Mukavaa torstaita kaikille :)

411/427 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa saada lisää porukkaa mukaan. Onkin ollut viime aikoina kaksinpuhelua Tuulin kanssa. Ja aiheestakin eksytty muutamat kerrat heh.

Onpas törkeästi sanottu hoitajalta, ettäs kehtas. Ei kai kukaan halua tahallaan olla ylipainoinen. Onneksi oli asiallisempi lääkäri.

Minä laihdutin kesällä vähän painonvartijoiden pistelaskua mukaellen. 12 kg sain yhteensä pois ja meni mielestäni kohtuu helposti. Nyt ei tapahdu painossa mitään, on tainnut puolisen kiloa tulla takaisin. Mutta en siis ole tarkkaillutkaan syömisiäni pitkään aikaan. Olen niin tunnesyöjä, että kun ottaa pattiin niin silloin menee suusta alas kaikkea epäterveellistä.

Minäkin kävin aikoinaan ravitsemusterapeutilla ja suurin ongelma mulla oli yllätten omega3 rasvahappojen puutos verrattuna omega6 ja lisäksi maitohappobakteerin vähyys ruokavaliossa. Oli kyllä hyödyllinen käynti.

Olen itse hoidossa Helsingissä Fertinovalla ja siellä suhtauduttu tosi asiallisesti tähän ylipainoon ja voi sitä tsempin määrää kun rupesin laihtumaan vihdoin.

Onnea laihdutukseen tai pitäiskö sanoa elämäntapamuutokseen!

Vierailija
412/427 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sieltä tosiaan noin tarkkoja tietoja esim. rasvahappojen puutoksesta? Mua kiinnostaisi tietää kanssa, mitä puutosta mulla on vitamiineissa, hivenaineissa ja just noissa rasvahapoissa. Paljonkohan käynti ravitsemusterapeutilla maksaa?

413/427 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moiks Tuuli!

Joo siis mun piti pitää ensin tarkkaa päiväkirjaa syömisistäni muistaakseni viikon ajalta. Sen perusteella sitten hän katsoi, mitä puuttuu ja mitä on tarpeeksi. Lisäksi koko elämän terveyshistoria etukäteen piti toimittaa hänelle, lääkekuurit ja kaikki minkä muisti. Tapaaminen kesti muistaakseni lähes kolme tuntia ja maksoi 60 euroa kolmisen vuotta sitten. Hänen kauttaan olisi päässyt verikokeeseen, mistä olisi katsottu kaikki vitskut ja hivenaineet, mutta se olis maksanut yli 200 jos oikein muistan. Kyllä voin suositella lämpimästi.

Toi mun omega3/omega6 epätasapaino oli tosiaan huikea. Kutosta tulee kasvispuolen rasvoista ja sitä on muutenkin tungettu kaikkialle. kolmosta saa vain kalasta ja pellavaöljystä ja olikohan joku muukin. Mutta mun sitten piti ottaa muutama viikko lusikallinen pellavaöljyä joka päivä ja voin sanoa että olo koheni kummasti. tuntui, ettei niin "masentanut" ja tuli sellaista seesteistä virtaa ja iho parani huomattavasti. Mulla kun on aina pieni tulehdus selässä niin tuntui että sekin vähän helpotti. Ihan mielenkiintoista. Olen miettinyt ottaa uuden kuurin, mutta hämärästi muistan että oliko niin et pellavasiemeniä ei suositella jos on raskaana? Onkohan se ihan sama kuin pellavasiemenöljy? Vaikka tuskin tässä nyt raskaana ollaan eli odottelen joka tapauksessa vielä muutaman päivän.

414/427 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä kans innolla odotan tuota ravitsemusterapeutin käyntiä joka on 9.11, vaikka kyllähän sitä suunnilleen tietää mitä tehdä, mutta vitskuista sun muista ei ole tietoa sitten hölkäsen pöläystä, vaikka itse alalla olenkin ja käynytkin ravitsemuskoulutuksissa.. tästä voisi päätellä että ei paljoa ole asiat kiinnostanut.

Itsekin olen nyt 2kg saanut pudotettua ihan sillä etten enään klo18.00 jälkeen syö ja koitan muutenkin syödä säännöllisesti ja terveellisesti.. tosin itsekin olin reissussa ja tuli syötyä ties mitä, mutta vastapainoksi tuli liikuttua enempi. Enään ei edes tee niin paljon mieli hyvyyksiä kun tietää ettei ne ole hyväksi mulle.. tosin en ole ajatellut asian kanssa liian tiukka olla ettei mee maku koko touhusta.

Mulla noi käynnit menee ihan polklinikka käynteinä eli se on aina sen 27.40€..

Mulla alunalkajenkin nämä lapsettomuus selvittelyt

alkoivat jotenkii kehnosti, tuntui ettei mua otettu todesta. Yksityiselläkin kävin ihan sen takia kun en apua saanut yleisterveydenhuollosta, vaikka lähete jatkotutkimuksiin olikin luvattu, mutta sitä ei oltu koskaan tehty :( Yksityisellä sitten kävin useissa kokeissa ja maksoin maltaita, sieltäkin luvattiin lähete eteenpäin, vaikka mitään kummosempaa ei löytynyt, mutta olin sitä mieltä että asiaa tutkittava kun vauvaa ei näy eikä kuulu.. ja taas kävi niin ettei koko lähetettä oltukaan tehty :´(

Sitten tuli ääretön epätoivoisuus kun tuntui ettei kukaan kuuntele.. Pistin sitten ukon asialle. No ukkohan sai heti lähetteen sperma tutkimuksiin, josta löytyikin sitten poikkeama jonka vuoksi lasta ei näy eikä kuulu.. saatiin lähete eteenpäin, mutta yleisterveydenhuollon lääkäri laittoi lähetteen väärään paikkaan.. onnekseni patistin ukon soittamaan ko. sairaalaan jossa lähete oli laitettu mappi öö:hön.. voi sitä raivoa ja tuskastuneisuutta..

Vihdoin ja viimein sitten saimme lähetteen oikeaan paikkaan ja pääsimme selvittelyihin, mutta kurjaa että siinä meni vuos kaiken kaikkiaan..

Taidan mäkin rönsyillä asioista toisiin, mutta tekee äärettömän hyvää saada kirjoittaa jonnekkin jossa on kohtalotovereita.. jonkinsortin vertaistukea tms olenkin ehkä kaivannut..

Oliko teillä lapsia entuudestaan? Kuinka kauan teillä on hoitoja ollut ja mitä hoitoja?

Itselläni tosiaan kaikki vasta tulossa ja kaikki on niin uutta ja jännitävää. Olen tosiaan 25 eli on aikaa vielä koittaa ties mitä hoitoja millä täyttää suuren kolon sydämmestä.

Nyt täytyy ruveta pikkuhiljaa matkaamaan maalle ja valmistautumaan huomisiin iso-tädin hautajaisiin..

Illan jatkoja tytsyt!

Vierailija
415/427 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli yllätys lähtö toiseen mummilaan ja en ehtinyt tulla edes sanomaan, että poistun linjoilta hetkeksi.

Onneksi milikillä on nyt lähetteet oikeassa paikassa. Ihmeellistä sähellystä sattunut moneen kertaan.

Mulla on kaksi lasta ennestään. Isoja jo ovat. Mulla on nyt kaksi tuoresiirtoa ja kaksi pakastesiirtoa takana ja yhden plussan olen saanut, mutta se meni kesken ihan alkumetreillä. Nyt on harkinnassa vielä yksi hoito alkionkuoren avauksella, mutta siitä tarkemmat tiedot vasta parin viikon päästä.

Miten Evelinalla? Onko menkat pysyneet poissa? Millainen fiilis?

Aika kallista olis nuo kaikki hivenaineselvitykset, joten täytyy nyt mennä ihan mutu-tuntumalla. Tässä vaiheessa pitää säästää rahaa tärkeämpäänkin.

Nyt aamutoimille ja lenkille. Mukavaa viikonloppua kaikille!

416/427 |
30.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miljoona kertaa negaa. Mutta ei ole menkat vielä alkanut. Tiedän, ettei tämä onnistunut. Kaikki ne raskausoireet on hävinny myöskin menkkakivut. Pientä tuikkasua enää silloin tällöin. Niin että vois nyt sitten menkat jo alkaa jos on alkaakseen. Noita lugeja en saa lopettaa ennen maanantaita. Tietty noi luget nyt sitten aiheuttaa ettei menkkoja tule, miksikäs muutenkaan olisivat myöhässä. Ottaa niin pattiin että...

Vierailija
417/427 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi surkujen surku noita negoja :-( Valitettavasti on tuttu tuo tunne, että samalla pelkää menkkojen alkua ja samalla toivoo, että ne alkais. Niiiiin turhauttavaa!!! Jotenkin olis helpompi olla, kun kaikki olis kerralla selvää.

Lämpimät voimahalit sulle! Onneksi pakkasessa on yksi vielä odottamassa :)

Vierailija
418/427 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinkauan kuin ei menkkoja näy on toivoa!!!! Itsekin olet niin sanonut :) Mäkin olin inssin jälkeen ihan varma, että menkat alkavat kohta. Menkkakivut olivat kovat ja valkovuotoa tuli tosi paljon. Vuoto tuntui ihan kuin menkat olisivat alkaneet ja siksi juoksin vessassa varmaankin sata kertaa päivässä! Nyt masussa on asukas ja rv 13 menossa :) Kyllä tekin vielä onnistutte, mä tiedän sen!!! Häät senkun lähenevät, kolmen viikon päästä olen tuore vaimo :) jee!! Toivottavasti vaan tää kammottava kuvotus, yökötys ja ripuli olisi siihen mennessä ohi!!! Tai edes päivän tauolla :) Mulla paino pysynyt siinä lukemissa, mihin sen ennen raskautta sain, eli tippui 12 kg. Toivottavasti raskauskilot jäävät tuon alle, no ei näillä syömisillä hirveätä massaa kasvatella! Kivaa ja onnekasta viikkoa!!!

419/427 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään virallinen testipäivä ja eihän se nega miksikään muuttunut. Lopetin nyt luget, joten eiköhän ne menkatkin sieltä kohta tule.

Tuuli miten nuo luget vaikutti sun kiertoon? Myöhästyikö paljonkin?

Yritän nyt rimputtaa klinikalle, mutta eihän sieltä taas vastata. Lääkäri sanoi, ettei ole ihan pakko pitää välikuukautta mut hoitsun mielestä pitäisi. Sitten pitäisi varata joku suunnitteluaika passia varten, rahastusta. Mun mielestä asian voi päättää sähköpostilla, valitsen omaan kiertoon lugeilla avitettuna. So simple. Olo on aika kiukkuinen...miksi ei onnaa jo kun ei mitään vikaa kerran löydy, muuta kuin ikä siis...

Vierailija
420/427 |
01.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "miksi ei onnaa jo kun ei mitään vikaa kerran löydy, muuta kuin ikä siis" on just sellainen kysymys, mikä on monta kertaa pyörinyt omassakin päässä :-/ Eikä siihen välttämättä edes löydy vastausta. Nämä on niitä asioita, mille ei vaan voi itse mitään.

Tuoresiirroissa luge ei ole vaikuttanut mulla menkkoihin ollenkaan. Ne on alkanut just sinä kierron päivänä kuin yleensä. Ekassa pakastesiirrossa, jossa tuli se plussa, menkat meni yhdeksän päivää yli. Tässä viimeisimmässä pakastesiirrossa menkat meni viisi päivää yli. Joka kerta lopetin luget vasta, kun vuoto alkoi.

Kyllä mä suosisttelisin (ja mulle suositeltiin) pitämään se yksi kierto väliä. Varsinkin tuoresiirrossa on niin kauheesti hormoneita kehossa eli ne olis hyvä saada pois. Ei ainakaan tarvi sitten jossitella, mitä jos olis odottanut kuukauden. Näin mulle selitettiin.

Pakastesiirto tehtiin mulle luomukiertoon eli ei ollut mitään hormoneita. Sen jälkeen periaatteessa olis voinut aloittaa uuden hoitokierroksen, mutta silloin olis pitänyt alkaa piikittää jo menkoista seuraavana päivänä. Ja mun mielestä se oli liian aikaisin, kun sen kertaisen menetyksen käsittely omassa mielessä oli vielä kesken. Loppupeleissä sillä kuukaudella ei ole mitään merkitystä.

Ekassa passissa mulla oli suunnitteluaika. Silloin katsottiin, miten ne rakkulat oli kehittynyt. Ja lääkäri sanoi, milloin kannattaa alkaa tikuttamaan ovista. Toisella pas-kerralla sitä ei ollut, kun takana oli jo kolme yritystä ja kehitys oli ollut koko ajan samanlaista. Piti alkaa tikuttamaan kp9 ja kp11 se ovis tuli tikkuun näkyviin.

Ei mulla ollut lugeja käytössä ollenkaan ennen siirtoja. Tokalla pas-kerralla tuli ne miniasperinit mukaan. Tosin mulla on se veritulppa taustalla, en tiedä miten normaalia sen ottaminen on normitilanteessa.

Sinä itse päätät, mihin olet valmis ja mistä olet valmis maksamaan. Vaikea ottaa kantaa onko suunnittelukäynti rahastusta, kun me kaikki ollaan yksilöitä eikä samat metodit toimi kaikilla, vaan pitäisi miettiä jokaiselle yksilöllinen ratkaisu.

Uusi voimahalaus...toivottavasti kiukku laantuu pian.