Kysymys hoitojen aloittamisesta?
Hei!
Kuulisin mielelläni kokemuksia eri hoitopaikoista ja miten nopeasti ja hyvin olette hoitoja saaneet?
Minulla on todettu jo vuosia sitten PCO ja jätin pillerit pois 4 kk sitten (ikää 33 v.) tarkoituksena tulla raskaaksi. Kierto on pitkä ja akne vaivaa, joten epäilen, että PCO on melko voimakas enkä todennäköisesti ovuloi. Haluaisin hoitoon nopeasti, mutten haluaisi maksaa omaisuuksia. Miten nopeasti olette päässeet julkiselle hoitoon? Mitä PCO:hon liittyvät tutkimukset ja hoidot (ainakin ns. alkuvaiheessa) maksavat yksityisellä?
Lisäksi mitä hoitoja teille on aluksi tehty? Kannattaisiko ottaa heti verikokeet, jotta tietää, missä mennään? Tehdäänkö julkisella puolella yhtä perusteellisesti alusta asti vai olisiko yksityinen puoli paljon parempi? Felicitasta on muutama kaverini suositellut. Kun ikää on jo jonkin verran, en haluaisi jonottaa kauan...
Kuulisin tosi mielelläni kokemuksia ja kommentteja! Ja tsemppiä kaikille yrittäjille!
Tuulia
Kommentit (6)
Oletko pääkaupunkiseudulta päin? Yritin itse päästä kunnalliselle puolelle hoitoon, koska ikää silloin oli jo 37. Jonotusaika olisi silloin ollut lähes vuosi, joten siirryin suosiolla yksityiselle puolelle Fertinovaan, josta olin kuullut pelkkää hyvää. ja itsekin ollut tyytyväinen, vaikka en olekaan vielä raskautunut. Nyt on taukoa ollut kun yritän pudottaa painoa ja jatketaan hoitoja syksyllä.
Minulla syynä selittämätön lapsettomuus. Mutta uskoisin,e ttä joka paikassa otetaan ensin verikokeet, ultra ja munanjohtimien aukiolotutkimus. Toivottavasti pääset julkiselle puolelle, onhan se aika paljon halvempaa.
Felicitasta voin minäkin suositella erittäin lämpimästi! Toki henkilökemioilla on paljon merkitystä, mutta ainakin Tiina Hakala-Ala-Pietilää ja Tuija Foudilaa voin suositella lääkäriksi. Tosi mukavia ja vahvasti ammattitaitoisen oloisia ihmisiä kumpikin!
Tietyt labrakokeet otetaan heti ennen hoitojen aloitusta. Sitten on tiettyjä kokeita mitä tilanteesta riippuen voi itse niin halutessa tutkia heti, jos siis haluaa, mutta ei välttämättömiä.
Hoidot saatiin reippaasti käyntiin. Ensi käynti oli elokuussa ja syyskuussa alkoi hoidot. Piti kartoittaa kuukautiskierto ja odottaa tiettyjen labrojen tulokset. Lääkäriaikoja sai ihan mukavasti. Tietty monille sopii parhaiten iltapäivä ajat, joten kesken työpäivänkin joutui välillä käymään, mutta ajan sai aina johonkin väliin, jos oli tarve.
Aloitettiin hoidot vuosi sitten ja nyt on rv 10+3. Ilman hoitoja ei oltaisiin näin onnellisessa tilanteessa.
Iso kiitos kommenteista! :) Taidan mennä melkein saman tien yksityiselle, koska vuotta en haluaisi odottaa, jos ovulaatiota ei todennäköisesti ole. Voi kai yksityiseltä sitten siirtyä julkiselle, jos tarvitsee enemmän hoitoja ja tulee kalliimmaksi?
On tosi vaikea arvioida, mihin kannattaisi mennä. Fertinova, Felicitas, Väestöliitto... Felicitasta moni kehuu, mutta Väestöliitto lienee edullisempi - mutta saako siellä hyvää hoitoa? Onko kellään kokemuksia varsinkin PCO tapauksessa?
Tarvitseeko miehen muuten tulla heti tutkimuksiin myös, jos minussa on "todistetusti" vikaa?
Iso kiitos kommenteista! :) Taidan mennä melkein saman tien yksityiselle, koska vuotta en haluaisi odottaa, jos ovulaatiota ei todennäköisesti ole. Voi kai yksityiseltä sitten siirtyä julkiselle, jos tarvitsee enemmän hoitoja ja tulee kalliimmaksi?
On tosi vaikea arvioida, mihin kannattaisi mennä. Fertinova, Felicitas, Väestöliitto... Felicitasta moni kehuu, mutta Väestöliitto lienee edullisempi - mutta saako siellä hyvää hoitoa? Onko kellään kokemuksia varsinkin PCO tapauksessa?
Tarvitseeko miehen muuten tulla heti tutkimuksiin myös, jos minussa on "todistetusti" vikaa?
Itse olen käynyt hoidossa väestöliitossa ja olen ollut tosi tyytyväinen, hoitajat ja lääkärit ovat olleen ammattitaitoisia ja mukavia. Itselläni on pco(tosin lievänä). Munarakkuloita kehittyi hoidossa 29 kappaletta, joista 19 oli kypsiä. Ja vain 3 munasolua hedelmöittyi, joista 2 alkiota odottaa pakkasessa. Jouduin punktion jälkeen nestetipalle, sillä kai yritettiin estää hyperstimulaatiota. Sehän se on kai vaarana, jos on pco, että munarakkuloita kehittyy todella paljon.Sitten käskettiin juomaan litratolkulla joka päivä. Kivennäisvesiä suositeltiin ja liikunta kiellettiin multa. Tulin raskaaksi ensimmäisestä icsi-hoidosta.Joka oli melkoinen ihme... Raskauskin lisää riskiä saada hyperi, mutta onneksi selvisin ilman sitä.Nyt minulla on vielä noin pari viikkoa jäljellä laskettuun aikaan.
Hoito tehtiin pco:n takia lyhyellä kaavalla, nenäsumutteet jäi pois ja aloitin suoraan pistoksilla.
Ilman muuta mieskin pitää tutkia. Vikaa voi löytyä molemmista. Ja vaikka miehestä ei löytyisikään vikaa, on helpompi valita oikea hoitomuoto kun tiedetään mikä tilanne on.Suosittelen väestöliittoa, kyllä siellä osataan hommat kuten varmasti kaikissa muissakin paikoissa joissa lapsettomuutta hoidetaan. Mikään ei kuitenkaan takaa 100% onnistumista, olitpa hoidossa missä vaan. Onnea kuitenkin tulevaan, menittepä hoitoon mihin vaan!
Ehdottomasti asiantuntevimmat lääkärit ja siten ammattitaitoisin hoito. Ovat kaiken päälle vielä tosi mukavia! Ennen hakeutumista hoitoon tutkin hyvin kattavasti sen, kuka on suomen paras lapsettomuuslääkäri ja mikä on suomen paras lapsettomuusklinikka ja vastaus oli Tiina Hakala-Ala-Pietilä Felicitas-klinikalta. Hakeuduin sinne hoitoon ja sen (ensimmäisen) hoidon tuloksena tuolla tuhistaa nyt unillaan pikkuinen tyttäreni! En voisi olla tyytyväisempi. Koko prosessi meni hyvin hienosti, tutkivat erittäin tarkkaan kaiken mahdollisen mikä voi olla vialla ja sen pohjalta suunniteltiin hoito (IVF). Hoito oli täysin kivuton ja ongelmaton, yksi alkio siirrettiin ja tuossa se nyt tosiaan tuhistaa :)
Sen sanon, että päätit mitä päätit, niin älä missään nimessä tee ratkaisuja sen perusteella että joku paikka on hitusen halvempi kuin toinen. Felicitas voi olla aavistuksen kalliimpi kuin joku muu, mutta siihen on syynsä! Tässä lapsettomuusasiassa tulokset merkkaa enemmän kuin raha. Tämä ainakin oma mielipiteeni. Tsemppiä ja onnea hoitoihin!
Lisäyksenä vielä, että olen normaalipainoinen. Onko PCOsta kärsiviä, joilla on auttanut vähähiilihydraattinen ruokavalio? Aloitin juuri itse sen noudattamisen.
t. Alkuperäinen