Mitä mieltä olette nimestä Kaius?
Kommentit (33)
Minun poikani nimeksi tuli Kaius muutama vuosi sitten. Vieläkin pidän komeana nimenä.
Toiseksi nimeksi sopii Julius :-)
Gaius on peräisin antiikin Roomasta ja sitä sai silloin antaa vain oikeille Rooman kansalaisille.
Ylevä vanha nimi siis, ja paljon vanhempi kuin kristittyjen myöhemmät hömpötykset.
Vierailija kirjoitti:
"Veni, vidi, vichi"
Öööh, en tajua miksi vichi eikä vici? :D
Vierailija kirjoitti:
En usko, että se on vaikea. C:llä sitä voi luulla kirjoitettavan, mutta luulen että sekin on harvinaista. S-päätteisissä nimissä taivutus on yleensä ongelmallisinta (Luukaksen/Luukkaan, Tomaksen/Tomasin), mutta Kaius vaikuttaa selkeältä siinäkin.
Ihan hieno nimi, selvästi miehen. Kaunis ja runollinen, minun makuuni siinä ja siinä onko liiankin, mutta pidänkin enemmän voimakkaista ja jykevistä. Omalle en ehkä ainakaan kutsumanimeksi antaisi, mutta mitään negatiivistä ei tule mieleen, jos Kaiukseen joskus törmäisin. :)
Minusta se tulisi kirjoittaa G:llä kuten nimessä Gaius Julius Caesar.
Vierailija kirjoitti:
Gaius on peräisin antiikin Roomasta ja sitä sai silloin antaa vain oikeille Rooman kansalaisille.
Ylevä vanha nimi siis, ja paljon vanhempi kuin kristittyjen myöhemmät hömpötykset.
Kertoisitko vielä mitkä ovat "kristittyjen myöhemmät hömpötykset"? Kuvitteletko että kristityt keksi etunimensä tyhjästä? Kristittyjen etunimiin kuuluu Raamatulliset etunimet ja pyhimysnimet. Näihin kuuluu vanhat heprean, aramean, kreikan ja latinankieliset nimet. Eli Roomalaisia nimiä esiintyy Raamatussakin. Ja Rooma ei ole maailman muinaisin kulttuuri muutenkaan. Monet Raamatulliset hepreankieliset nimet esiintyi jo muinaisten eblalaisten savitauluissa 2500 eaa. Esim. Adam, Abraham, Bilhah, Ishmael, Esau, Mikael, Mikaya, Saul, David, Jonah, Jethro, Canaan, Eber, Abimelek... Eblan kulttuuri oli aktiivinen vuosien 3500–1600 eaa välillä. Kun taas varhaisimmat merkit asutuksesta Rooman kaupungin alueella ovat pronssikaudelta noin 1300-luvulta eaa.
Tämä tarkoittaa sitä, että esim. kristillinen nimi "Mikael" on todistetusti vähintään 4500 vuotta vanha, ja "Kaius/Gaius" tuhansia vuosia nuorempi nimi.
Vierailija kirjoitti:
Kiuas
Kiuas kauas
Melko hankala sanoa, ja muutenkin vähän outo nimi.
Itselläni on Caius nimi ja pidän erityisesti nimen ylhäisestä roomalaisesta vibasta, Caius nimeä sai käyttää vain puhtaat roomalaiset.
Toivottavasti nimi ei yleisty liikaa, kiva kun on harvinaisempi nimi. Ilmeisesti nimi on nousussa. Erikoista että Caius Julius Caesarin Julius nimi on jäännyt vahvaksi nimeksi, mutta Caius nimi on muodostunut harvinaisemmaksi.
Suomessa voi mielestäni K:lla hyvin kirjoittaa, kuten Kaius Niemi. Sitä en ymmärrä että miksi jotkut luulevat minua suomenruotslaiseksi. Eihän Caius ole mitenkään ruotsalainen nimi.
Minä pidän. Mietin jo muutamia vuosia sitten, että jos saan joskus pojan niin siitä tulee joko Kaius tai sitten Simeon.
Voisin laittaa omalle lapselleni, jos sukunimi jotenkin rimmaisi. Ei vaan rimmaa ;o)