G: Hyväksytkö 8 kk ikäisen päiväkotiin viemisen?
Kommentit (83)
Mun on hirmu vaikea käsittää tuota, että talo menee alta jos ei töihin mene. Perheelläni on uudehko ja iso talo, josta lainaa vielä reilusti jäljellä, mies ei työkseen vuole kultaa vaan ihan tavallinen keskituloinen ja kertaakaan ei ole vielä illalla tarvinnut näläisenä nukkumaan käydä. Me matkustellaan ja syödään ulkonakin. Me ei käydä baareissa eikä tupakoida. Lapset kulkee reimateceissä, mutta aikuisilla ei tarvitse olla timberlandia tai burberryä. Eli uskoisin, että melko pitkälti omista kulutusvalinnoista on kyse silloin, kun sanotaan, että rahat ei riitä hoitovapaalla. Oma sydän pakahtuisi jos oma lapsi pitäisi päiväkotiin pienenä vauvana ( sellainen 8kk vanha on) viedä. Meillä lasten ei tarvitse pk.n mennä. Valinta on yhdessä tehty ja siitä on paljon kiitosta saatu ja itse olemme ratkaisuun tyytyväisiä. Eihän toisia voi tuomita, mutta en ymmärrä vauvan hoitoon viemistä. Miksi lapsia tehdään jos niitä ei itse halua hoitaa.
Kodinhoidon tuki ei riitä edes lainanlyhennyksiin. Pitäisi varmaan jollain perhe vielä ruokkiakin. Sitäpaitsi mielummin tosiaan elätän työllä itseni ja perheeni kuin roikun yhteiskunnan tuilla....!!
Pakko tähän vielä omaa kirjoitusta kommentoida. Ei olla tukia tarvittu eikä kerjätty. Kodinhoidontukea olen saanut ja äitiyspäivärahaa. Edes tulojen mukaa määräytyvää hoitorahaa en ole hakenut, koska en saisi.
Mun on hirmu vaikea käsittää tuota, että talo menee alta jos ei töihin mene. Perheelläni on uudehko ja iso talo, josta lainaa vielä reilusti jäljellä, mies ei työkseen vuole kultaa vaan ihan tavallinen keskituloinen ja kertaakaan ei ole vielä illalla tarvinnut näläisenä nukkumaan käydä. Me matkustellaan ja syödään ulkonakin. Me ei käydä baareissa eikä tupakoida. Lapset kulkee reimateceissä, mutta aikuisilla ei tarvitse olla timberlandia tai burberryä. Eli uskoisin, että melko pitkälti omista kulutusvalinnoista on kyse silloin, kun sanotaan, että rahat ei riitä hoitovapaalla. Oma sydän pakahtuisi jos oma lapsi pitäisi päiväkotiin pienenä vauvana ( sellainen 8kk vanha on) viedä. Meillä lasten ei tarvitse pk.n mennä. Valinta on yhdessä tehty ja siitä on paljon kiitosta saatu ja itse olemme ratkaisuun tyytyväisiä. Eihän toisia voi tuomita, mutta en ymmärrä vauvan hoitoon viemistä. Miksi lapsia tehdään jos niitä ei itse halua hoitaa.
Kodinhoidon tuki ei riitä edes lainanlyhennyksiin. Pitäisi varmaan jollain perhe vielä ruokkiakin. Sitäpaitsi mielummin tosiaan elätän työllä itseni ja perheeni kuin roikun yhteiskunnan tuilla....!!
Pakko tähän vielä omaa kirjoitusta kommentoida. Ei olla tukia tarvittu eikä kerjätty. Kodinhoidontukea olen saanut ja äitiyspäivärahaa. Edes tulojen mukaa määräytyvää hoitorahaa en ole hakenut, koska en saisi.
erisuuruiset kodinhoidontuet jos kerta mukavasti pärjäilet :D
Myöskään en halua mieheni maksavan elämistämme. (sitäpaitsi minulle on miestä isommat palkkatulot)
mutta minä itse olen ollut 8kk kun minut päiväkotiin vietiin , enkä ole saanut mitään traumoja siitä ;)
Nykyään olen 4 lapsen kotiäiti .
"Joskus vaan on sellainen tilanne, että on PAKKO laittaa lapsi 8kk iässä päiväkotiin..." -Hei olisko kannattanut jättää tekemättä se lapsi. Joskus vaan olis PAKKO kantaa vastuu ja hoitaa itse se lapsi.
Olen samaa mielta.
Esim mun olisi ihan kannattanut jattaa molemmat lapset tekematta... taalla aitiyslomaa on vaan max 6kk. Eipa taallapain oikeastaan kenenkaan kannattaisi lapsia siis tasta syysta tehda.
Sovittaisko nyt niin, etta te arvoisat Suomen mammat hoitaisitte tan lisaantymisjutun, kun aika monessa muussa maassa ei voi olla kotona sita pyhaa kolmea vuotta. Ja muutenkin, te tunnutte tietavan hyvasta aitiydesta kaiken!
Joten nyt vaan - hopi hop-i lisaantymaan siita.. ei riita ne 1-3 lasta...
Teidan taytyisi tehda vahan enemman lapsia, kun me taalla muualla ei enaan voida, siis meidan kannattaa jattaa lapset tekematta, kun ei voida kantaa vastuuta ja hoitaa lasta itse!
"Joskus vaan on sellainen tilanne, että on PAKKO laittaa lapsi 8kk iässä päiväkotiin..."
-Hei olisko kannattanut jättää tekemättä se lapsi. Joskus vaan olis PAKKO kantaa vastuu ja hoitaa itse se lapsi.
NIIN JOO, mutta on niitä sellaisiakin, joiden on OIKEASTI PAKKo, esim. minut laitettiin päiväkotiin 9kk, koska äiti oli YH ja hänen OLI PAKKO MENNÄ TÖIHIN!
Eri asia nyt, kun on kaikki tuet ja yms. niin sitä voi ollakin kotona hoitamassa.
Eli hyväksyn, mutta aion itse hoitaa lastani niin pitkään itse kun on mahdollista.
asuntolaina, vastikkeet, vakuutukset ja muut pakolliset laskut. Mä olen kotona kahden lapsen kanssa (2kk ja 4v.) ja mies lomautettuna. Silti me tullaan hyvin toimeen eikä tarvitse kärsiä nälkää tai kulkea risoissa vaatteissa. Mies on perusduunari, tienaa noin 1600e nettona. Voi sitä juhlaa kun mies pääsee takaisin töihin, kun saa liki 700e enemmän rahaa kuin nyt korvauksia.
Enkä koe roikkuvani yhteiskunnan tuilla, kaikilla on oikeus vanhempainrahaan ja kotihoidontukeen.
asuntolaina, vastikkeet, vakuutukset ja muut pakolliset laskut. Mä olen kotona kahden lapsen kanssa (2kk ja 4v.) ja mies lomautettuna. Silti me tullaan hyvin toimeen eikä tarvitse kärsiä nälkää tai kulkea risoissa vaatteissa. Mies on perusduunari, tienaa noin 1600e nettona. Voi sitä juhlaa kun mies pääsee takaisin töihin, kun saa liki 700e enemmän rahaa kuin nyt korvauksia. Enkä koe roikkuvani yhteiskunnan tuilla, kaikilla on oikeus vanhempainrahaan ja kotihoidontukeen.
maksamme nyt lomautuksenkin aikana lainaa, sovimme pankin kanssa vain pienemmästä summasta.
ellei äidillä esim. mt-ongelmia, minkä takia lapsen parempi pk:ssa
"Joskus vaan on sellainen tilanne, että on PAKKO laittaa lapsi 8kk iässä päiväkotiin..." -Hei olisko kannattanut jättää tekemättä se lapsi. Joskus vaan olis PAKKO kantaa vastuu ja hoitaa itse se lapsi.
Olen samaa mielta. Esim mun olisi ihan kannattanut jattaa molemmat lapset tekematta... taalla aitiyslomaa on vaan max 6kk. Eipa taallapain oikeastaan kenenkaan kannattaisi lapsia siis tasta syysta tehda. Sovittaisko nyt niin, etta te arvoisat Suomen mammat hoitaisitte tan lisaantymisjutun, kun aika monessa muussa maassa ei voi olla kotona sita pyhaa kolmea vuotta. Ja muutenkin, te tunnutte tietavan hyvasta aitiydesta kaiken! Joten nyt vaan - hopi hop-i lisaantymaan siita.. ei riita ne 1-3 lasta... Teidan taytyisi tehda vahan enemman lapsia, kun me taalla muualla ei enaan voida, siis meidan kannattaa jattaa lapset tekematta, kun ei voida kantaa vastuuta ja hoitaa lasta itse!
\\\:-D!!!!!
Vuokra-asunnosta en tiedä jos ei rahat riitä vuokriin. Saahan sitä asumistukea kai? Me ollaan oltu kaksi vuotta lyhennysvapaalla että pystyimme hoitamaan lapsia kauemmin kotona. Lainaa kerkiää sitten lyhentämään myöhemmin ja sitten se lyhenee jo paremmin kun olen töissä. Tosin kun joku kyseli että mitä kotiäidit tekevät työkseen. Itse olen matalapalkka-alalla joten lasten hoitomaksut tekisivät ison loven palkkaani. Jos saisin käteen vähän reilun tonnin niin miettikää mitä siitä jää kun maksaa kolmen lapsen hoitomaksut! Paitsi että minulla on vuorotyö joten lapset eivät olisi viittä päivää viikossa hoidossa, saishan siitä vähän alennusta.
Itse olen sitä mieltä etten veisi 8-kuista hoitoon mihinkään, en varsinkaan päiväkotiin. MT-ongelmat yms erikseen, niitä ei pysty itse valitsemaan.
Vuokra-asunnosta en tiedä jos ei rahat riitä vuokriin. Saahan sitä asumistukea kai? Me ollaan oltu kaksi vuotta lyhennysvapaalla että pystyimme hoitamaan lapsia kauemmin kotona. Lainaa kerkiää sitten lyhentämään myöhemmin ja sitten se lyhenee jo paremmin kun olen töissä. Tosin kun joku kyseli että mitä kotiäidit tekevät työkseen. Itse olen matalapalkka-alalla joten lasten hoitomaksut tekisivät ison loven palkkaani. Jos saisin käteen vähän reilun tonnin niin miettikää mitä siitä jää kun maksaa kolmen lapsen hoitomaksut! Paitsi että minulla on vuorotyö joten lapset eivät olisi viittä päivää viikossa hoidossa, saishan siitä vähän alennusta.
Itse olen sitä mieltä etten veisi 8-kuista hoitoon mihinkään, en varsinkaan päiväkotiin. MT-ongelmat yms erikseen, niitä ei pysty itse valitsemaan.
oliko teillä kunnon työpaikka odottamassa?? On niin mukava kiillotella sädekehäänsä ja julistaa olevansa kotona lapsen parhaaksi, kun tosiasiassa ei voisi vähempää kiinnostaa mennä töihin. Eli löytyykö täältä yhtään äitiä, joka ollut pidempään (väh 1,5 vuotta) hoitovapaalla ihan oikeasti lapsen takia, kovapalkkaisen työn odottaessa?? Jotenkin epäilen, ettei tällaisia juuri löydy. Minun lähipiiristäni ainakaan ainuttakaan.
Poikani täyttää alkuvuodesta 2 ja olen kotona. Palkkani ei ole päätä huimaava, 3500 käteen.
En missään nimessä suostu viemään päiväkotiin, joten aiomme palkata hoitajan. Ostimme samasta rapusta kaksion hoitajalle työsuhdeasunnoksi ja lisäksi poika käy muskarissa, uimassa ja kerhossa, eli saa olla muittenkin lasten kanssa.
3,5 vuotiaana aloittaa sitten päivähoidon, paikka on jo varma, kun mentiin jonoon jo raskausaikana.
voi mennä, kun jättää vastikkeet maksatta. Kuinka paljon niitä sitten tarttee jättää ennen kuin noin käy, en tiedä.
Eli ajattelen, että hoitoon vieminen vahingoittaa lapsen kehitystä noin pienenä. En silti syyllistäisi ketään, kaikki varmasti tuntevat oman tilanteensa parhaiten. Itse vein lapsen hoitoon kuukautta vaille kaksi vuotiaana, enkä ajattele senkään olevan optimaalinen ikä.
en verrannut lapsen hoitoon viemistä alkoholisimiin:) Esitin vertauksen siitä näkökulmasta, että aina voi selitellä "traumattomuutta" sillä, että kyllä minäkin normaali olen vaikka olen hoitoon joutunut liian aikaisin. Vertauksessa siis viittasin siihen, että myös moni alkoholistiperheen lapsi on selviytynyt lapsuutensa jälkeen ihan normaaliin elämään kiinni, mutta tuskin perhe-elämä alkoholistiperheessä silti oli herkkua. Herkkua ei myöskään ole päiväkotihoito alle kolmevuotiaana.
Esittämäni väitteet eivät olleet omia mielipiteitäni, vaan tutkimusten valossa esiin nousseita faktoja. Olen itse päiväkodin suuri kannattaja ja sitä myös pyrin tutkimustyölläni ja opetuksella omalta osaltani jatkuvasti kohentamaan. Varhaiskasvatus ja lasten laadukas päivähoito ovat minulle erittäin tärkeitä asioita ja olen itsekin työskennellyt varhaiskasvatuksen parissa vuosia. Edelleen toimin myös lasten parissa koska todella nautin siitä:) Ikävä kyllä valehtelisin jos väittäisin, että pk on hyvä paikka pienelle lapselle. Näin ei ole lukuisten tutkmimusten valossa:(
En ole tutustunut tutkimuksiin, jotka käsittelevät lapsen kehittymistä suurperheissä, joten en koe olevani pätevä henkilä vastaamaan sinänsä mielenkiintoiseen kysymykseenne lasten sos. kehityksestä suurperheessä. Oman näkemykseni valossa uskaltaisin kuitenkin olettaa (mutta tämä on siis VAIN minun näkemykseni/olettamukseni), että suurperhettä ei tule lähteä vertaamaan päiväkotiryhmään. Miksi? Koska päiväkotiryhmän jäsenet tulevat kaikki erilaisista kulttuuresita (tällä viittaan kodin omaan kulttuuriin, en kansallisuuteen tai etnisyyteen) ja koska väki vääjäämättä pk-ryhmissä muuttuu melko tiuhaan pelkästään jo sairasteluiden ja ryhmästä toiseen siirtymisen vuoksi. On aivan eri asia jos ympärillä on enemmän ihmisiä, joilla kaikilla on sama tausta ja jotka ovat pysyvästi, päivittäin läsnä lapsen elämässä.
Jos tutkimukset päiväkodin vaikutuksesta pieniin lapsiin kiinnostaa, kannattaa aihetta googlettaa. Tietoa ja linkkejä on runsaasti tarjolla. Esimerkiksi Liisa Keltinkangas-Järvinen on ollut yksi aiheen puolesta puhuja meillä Suomessa ja aihetta käsiteltiin jossain määrin myös viime viikolla 45 minuuttia ohjelmassa. Eli myös maikkarin sivuilta voi jotakin tietoa aiheesta löytyä.
Ymmärrän joidenkin teistä ärtymyksen vastaukseeni, mutta minusta ei ole reilua ampua viestintuojaa. Perustan näkemykseni ja sanomiseni vankkaan tietoon, en mutu-tuntumaan. Missään vaiheessa en halua/enkä ole koskaan halunnutkaan tuomita vanhempia, joille kotihoito ei ole realistinen mahdollisuus. Kehotan kuitenkin näkemään vaivaa sopivan hoitomuodon löytämiseen lapsen edun nimissä:)
terv. 23
Päteekö tämä myös suurperheisiin?
Uuden tutkimustiedon valossa tiedetään, ettei lapsi pysty olemaan sos. vuorovaikutuksessa usean ihmisen kanssa samanaikaisesti kärsimättä siitä jollain tasolla.
Itse asiassa juuri äsken uutisoitiin, että yli viisilapsisten perheiden lapsilla on muita suurempi riski itsemurhaan. Ellen nyt aivan väärin muista. Sitä en muista uutisesta lukeneeni, mikä siihen oli syynä.
Olen samaa mielta. Esim mun olisi ihan kannattanut jattaa molemmat lapset tekematta... taalla aitiyslomaa on vaan max 6kk. Eipa taallapain oikeastaan kenenkaan kannattaisi lapsia siis tasta syysta tehda. Sovittaisko nyt niin, etta te arvoisat Suomen mammat hoitaisitte tan lisaantymisjutun, kun aika monessa muussa maassa ei voi olla kotona sita pyhaa kolmea vuotta. Ja muutenkin, te tunnutte tietavan hyvasta aitiydesta kaiken! Joten nyt vaan - hopi hop-i lisaantymaan siita.. ei riita ne 1-3 lasta... Teidan taytyisi tehda vahan enemman lapsia, kun me taalla muualla ei enaan voida, siis meidan kannattaa jattaa lapset tekematta, kun ei voida kantaa vastuuta ja hoitaa lasta itse!
\\\:-D!!!!!
kaikilla perheillä on niin eri tilanteet joten miksipä ketään tuomitsemaan? Itse en veisi sen ikäistä päiväkotiin, vaan nauttisin vauva-ajasta kunnolla hänen kanssaan, vaikkakin köyhemmät ajat olisivat. Ehkä olen tätä mieltä siksi etten voi lapsia saada, joten koen että jos minulle joskus sellainen onni suodaan että voin esim. adoptoida lapsen, niin haluaisin nauttia siitä onnesta niin paljon kun vain voisin. työt saisivat siinä vaiheessa odottaa muutaman vuoden. kyllä sitä toimeen tulee vaikkei töitä olisikaan.
Jollekin tulee aina paha mieli. Sanon kuitenkin että itse en veisi.