Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Hyväksytkö 8 kk ikäisen päiväkotiin viemisen?

Vierailija
15.07.2010 |

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliko teillä kunnon työpaikka odottamassa?? On niin mukava kiillotella sädekehäänsä ja julistaa olevansa kotona lapsen parhaaksi, kun tosiasiassa ei voisi vähempää kiinnostaa mennä töihin. Eli löytyykö täältä yhtään äitiä, joka ollut pidempään (väh 1,5 vuotta) hoitovapaalla ihan oikeasti lapsen takia, kovapalkkaisen työn odottaessa?? Jotenkin epäilen, ettei tällaisia juuri löydy. Minun lähipiiristäni ainakaan ainuttakaan.

Olin jopa 3 vuotta.Palasin sitten korkeapalkkaiseen hommaan ja olen jo ehtinyt 10v tätä tehdä enkä kadu päivääkään että lastani hoidin kun hän minua eniten tarvitsi. Ei ollut aina helppoa ja rahaakaan ei ollut nimeksikään, mutta jäi tästä paljon hyviä muistoja ja hyvä suhde lapseen läpi vuosien.

Aiheesta jopa USA:ssa julkaistu kirja jossa korkeasti koulutetut naiset kertovat kokemuksistaan, kun lapset jo kasvaneet aikuisiksi.Valtaosa näistä naisista kertoi katuvansa eniten sitä etteivät olleet viettäneet riittävästi aikaa lastensa kanssa heidän ollessaan pieniä.

Vierailija
22/83 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buuhuu, menkää sinne moralisoimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on ihan pakko. Jos perhe joten kuten tulee toimeen, en hyväksy. Itse en laittaisi alle vuoden ikäistä tarhaan, en mielelläni edes alle 1,5v

Vierailija
24/83 |
16.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin. Omat "perustelusi" siitä mitä vahinkoa hoitoonvientiä lapselle aiheuttaa, eivät ole yhtään parempia kuin nämä "normaaleja on meistäkin tullut"-perustelut.

Perhepäivähoitajissa on niin monenlaisia tapauksia, että miten voit suositella sellaista noin varauksetta. Itse en ikinä antaisi lastani hoitoon perhepäivähoitajalle, ellei hoitaja olisi minulle entuudestaan todella tuttu. Sen verran karmivia tarinoita olen kuullut juuri näiden pienten lasten niinsanotusta hoidosta. Sitä kun ei kukaan ole päivällä valvomassa - toisin kuin päiväkodissa.

Oletko koskaan todellisuudessa käynyt päiväkodissa vai tutkitko asioita vain siellä omassa kammiossasi? Minun lapseni eivät menneet hoitoon aivan pieninä, mutta meille on sattunut peräti kolme oikein hyvää päiväkotia, ja samoja kokemuksia on myös ystävilläni. Joten on aika epäammattimaista sinulta yleistää kaikki päiväkodit huonoiksi, jos osa on sellaisia.

Lisäksi, on naurettavaa verrata lapsen hoitoonvientiä alkoholismiin.

Itse olen kotonahoidettu ja voin sanoa täydestä sydämestä, että se ei todellakaan ollut hyväksi. Tutkipa seuraavaksi sitä miten traumaattista kotihoito voi olla lapselle - voit yllättyä. Tästä on ollut av:llakin ketjuja monta kertaa.

Olen varhaiskasvatuksen asiantuntija (tutkija, opettaja), enkä todellakaan suosittele päiväkotia kenellekään alle 3-4 vuotiaalle lapselle. Uuden tutkimustiedon valossa tiedetään, ettei lapsi pysty olemaan sos. vuorovaikutuksessa usean ihmisen kanssa samanaikaisesti kärsimättä siitä jollain tasolla.

Pienet lapset kykenevät olemaan kontaktissa iästä riipuen 2-6 ihmiseen kerralla ja kaikki tämän ylittävä (suuri lapsiryhmä päiväkodissa) nostaa lapsen stressitilaa, vähentää sosiaalisia taitoja (agressiivisuus lisääntyy, keskittyminen heikkenee). Osa lapsista kestää näitä ongelmia paremmin kuin toiset. Minua huvittaa kun aina sanotaan, että "normaaleja on meistäkin tullut, vaikka on päiväkodissa kasvettu." Eihän päiväkodin ongelmista uhuminen tarkoitakaan etteikö päiväkodista suurin osa "selviäisi". Kuitenkaan päivähoidon laadusta ei voida puhua jos päivästä toiseen päiväkodissa vain selviydytään. Kyllähän alkoholistiperheen lapsistakin voi tulla ns. normaaleja kansalaisia, mutta silti alkoholismi ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää...

Toki joskus tilanne kotona yksinkertaisesti vain on se, että töihin/kouluun on mentävä, tai lapsi jostain muusta "akottavasta" syystä on vietävä hoitoon. Tällöin vanhemmalla on aito mahdollisuus valita myös perhepäivähoitaja. Tärkeintä pph:n valinnassa on seurata miten hoitaja kohtaa lapset, ei se, millaista ohjelmistoa pivän aikana on. Paras, mutta kallein vaihtoehto tämän ikäiselle lapselle on kuitenkin hoitaja kotiin.

Totta on ettei se kotihoito välttämättä onnellisia lapsia tuota. Kaikki tiedämme että meitä on moneen lähtöön ja myös vanhempina ohjaa meitä omat kokemuksemme omasta lapsuudestamme. Aivan varmasti rakastamme kuitenkin lapsiamme ja haluamme heille parasta. Päiväkotihoito vaihtelee myös, on laadultaan hyviä ja vähemmän hyviä päiväkoteja ja hoitajia.Joskus on lapsen kannalta parempi että äiti saa tukea omalle elämälleen ja vanhemmuudelleen hyvästä päivähoidosta kuin että äiti kokee lapsen hoidon yksinäiseksi ja ahdistavaksi kotona.Kyllä senkin myöntäminen on tärkeää että äiti joka kokee tärkeänä ja tyydyttävänä oman lapsensa hoidon varhaislapsuudessa antaa lapselleen jotain hyvin arvokasta.Miksi se pitäisi kieltää?

Paljon tärkeämpi ja olennaisempi keskustelunaihe on mielestäni sen pohtiminen mikä taapero-ikäiselle lapselle on kehityksellisesti tärkeää ja keskeistä ja sitten miettiä miten eri päivähoitomuodot pystyvät vastaamaan näin pienen lapsen ja tämän vanhempien tarpeisiin. Jokainen taapero käy läpi saman kehitysvaiheen ja samat asiat ovat keskeisiä ja olennaisia kyllä on korkea aika että näitä asioita ihan oikeasti pohditaan eikä jätetä näin tärkeää asiaa tuntumien varaan.

Vierailija
25/83 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan :) Täällä nyt vaan sattuu taas kokoontumaan (kouluttamattomat) miestensä eläteiksi haluavat marttyyriäidit, joilla ei ole nähtävästi mitään ambitioita työelämässä. Myös meillä mennään hoitoon 9kk iässä.

Vierailija
26/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta etenkin ulkomailla voi olla joskus pakko että saa leipää pöytään.

Vierailija
27/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se siä tekee, roikkuu ja rääkyy hoitajien sylissä..kököttää maassa tai vaunuissa ulkona..

Vierailija
28/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaani en veisi, mutta mikä mä olen arvostelemaan toisten ratkaisuja. Ei varmaan kukaan vie lasta hoitoon noin pienenä, kun ei vaan huvita hoitaa häntä. Tai jos niin on, niin ehkä lapsen on sit parempi ollakin hoidossa.

Vierailija
29/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se ihanteellinen tilanne ole, mutta ei aina ole vaihtoehtojakaan. Ihan tavallista on monessa maassa viedä jo 3kk ikäinen, se tuntuisi jo kyllä aika pahalta.

Vierailija
30/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne 6-vuotiaat eskaritkin osaavat rääkyä ja roikkua hoitajien helmoissa, jos sille päälle sattuvat.

Vierailija
31/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tosiaan aloittavat päiväkotiuransa hyvin pieninä. USA:ssa päiväkoteihin otetaan 6 viikkoisia, sen verran äitiysloma lyhimmillään kestää.

Aikanaan kiersin päiväkoteja omaa lastani silmällä pitäen, ja kyllä ainakin USA:n päiväkotien vauvalat ovat aika erilaisia kuin suomalaiset päiväkodit. Eli vauvat on ikäryhmittäin samassa huoneessa (tyyliin pienet vauvat yhdessä ja isommat toisessa, sitten taaperot erikseen jne.) ja ryhmässä on tosiaan pelkkiä vauvoja. En nyt enää muista kuinka monta per hoitaja, tuossa varmaan on erojakin paikkojen välillä. Aika erilainen tilanne, kuin jos suomalaisessa päiväkodissa laitetaan yksi 8kk ikäinen samaan ryhmään 1-3 -vuotiaiden kanssa.

Kummassakin tosin varmaan omat hyvät ja huonot puolensa, mutta tietysti isompien ryhmässä ei voida mennä vauvan rytmissä samalla tavalla kuin vauvaryhmässä. Ja juu, USA:ssa ei kyllä vauvojen kanssa ulkoilla päiväkodissa. En ainakaan itse käynyt paikassa, jossa ulkoiltaisiin.

Ja ihan normaaleita ihmisiä sielläkin kasvaa :)

eihän se ihanteellinen tilanne ole, mutta ei aina ole vaihtoehtojakaan. Ihan tavallista on monessa maassa viedä jo 3kk ikäinen, se tuntuisi jo kyllä aika pahalta.

Vierailija
32/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia ratkaisuja on tehtävä, huvitti tai ei.

Tai mitä muut ajattelevat.

Vierailija
33/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-Ä-S-Y-N-Y-T-T-Ä väittelyä. xP

Vierailija
34/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi joskus nuorena ajattelevani näin,mutta en hyväksy..

Enkä oikein sitäkään, että hirmu kiiruulla äiti menee takaisin koulun penkillekään ja vetoaa lyhyisiin koulupäiviin.

Miksi ei voi omia urasuunnitelmia laittaa hetkeksi narikkaan ja nauttia lapsesta. KYllä luoja luoduista huolen pitää ja leipää riittää pöytään jos vähän jaksaa funtisia menojansa, näin voi olla kotona hetken pidempään...

Vierailija
35/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joskus vaan on sellainen tilanne, että on PAKKO laittaa lapsi 8kk iässä päiväkotiin..."

-Hei olisko kannattanut jättää tekemättä se lapsi. Joskus vaan olis PAKKO kantaa vastuu ja hoitaa itse se lapsi.

Vierailija
36/83 |
15.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en hyväksyisi jonkun toisen ratkaisua, vaikka itse tekisinkin toisin..?

Vierailija
37/83 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko automaattisesti lokeroin sellaiset vanhemmat huonoiksi, jotka vievät noin pienen tarhaan. Kertoo siitä, ettei kummallakaan ole ollut halua hakea lapselle parempaa ratkaisua.

Vierailija
38/83 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei halua kotia myydä lapsen alta, meinaan tuet ei riitä edes lainanlyhennyksiin. Ja sossun luukulle en mene!!

Itsekin olen tuon ikäinenä päiväkotiin mennyt ja itseasiassa olen siitä kiitollinen. Ihan hyvän elämän pohjan sieltä sain, tulen ainakin loistavasti toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja pystyn helposti sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin.

Vierailija
39/83 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omaa en vie.

Vierailija
40/83 |
16.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahat loppuu, niin jonkun on pakko viedä. Ei siinä paljoa toisten hyväksynnät tai muut paina. 8 kk ikäisen vieminen päivähoitoon ei ole laitonta, eikä hoitovapaalla saatavilla muutamilla satasilla todellakaan pötkitä pitkälle, jos mies on keskituloinen, jos asuntovelat painavat niskassa.

Meidän lapsi menee kyllä hoitoon vasta reilun vuoden ikäisenä ja jään osittaiselle hoitovapaalle. En silti menis tuomitsemaan ketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi