Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meidän teini teki käänteisen elinsiirotestamentin

Vierailija
14.07.2010 |

eli sillä on nyt lompakossa lappu, jossa ilmoittaa tahtonsa olevan, että elimiään ei käytetä siirtoihin. Ihmettelin, että mikä ihmeen älli tämä nyt on. Kuulemma nuorilla kiertää huhu, että elokuusta alkaen lääkärit laskee rahassa, että meneekö kolaripotilas varaosiksi vai tehohoitoon. Kun on lappu mukana, ei voida irrottaa elimiä. Hyi kamala, mikä tapa ajatella.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko te tosallkin mileummin jäädä vihanneksiksi makaamaan kuin että saisitte kuolla ja teidän elimet käytetään?

Itselläni on ollut elintenluovutustestamentti jo vuodesta -82 ja olen vain hyvilläni, jos saan "kuolla" sen takia että elimeni tarvitaan jollekin toiselle kuin että jäisin makaamaan esim. hengityskoneeseen vuoksi jonkun kolarin seurauksena!!

Vierailija
22/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä jo kertonut kaikille läheisilleni, etten halua luovuttaa elimiäni. En halua mitään laitetta irrotettavan sen takia että minusta irrotetaan elimiä. Minä olen arvokas omana itseäni, en minään varaosapankkina. Vainajaa pitäisi kunnioittaa ja mielestäni elinten käyttö ei ole kunnioittavaa. Tämä on minun mielipiteeni ja ymmärrän että muiden moraali sallii elinten käytön. Minun ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatteko te tosallkin mileummin jäädä vihanneksiksi makaamaan kuin että saisitte kuolla ja teidän elimet käytetään?

Itselläni on ollut elintenluovutustestamentti jo vuodesta -82 ja olen vain hyvilläni, jos saan "kuolla" sen takia että elimeni tarvitaan jollekin toiselle kuin että jäisin makaamaan esim. hengityskoneeseen vuoksi jonkun kolarin seurauksena!!

Joo ei tule kauppoja, en luovuta elimiäni silläkään uhalla.

Vierailija
24/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ihmisellä ei ole oikeutta päättää sitä hetkeä milloin elämä loppuu. Jos elämää voidaan ylläpitää keinotekoisesti, sitä tulee ylläpitää sillä tavalla. Siirtoelinten tarve ei saa olla syy lopettaa kenenkään elämää. Taloudelliset syytkään eivät saa olla syy lopettaa kenenkään elämää. jollain aivosähkökäyrällä todettu ns. aivokuolema ei minun mielestäni ole sama kuin kuolema. Jos sydän lyö, ihminen elää.

Vierailija
25/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseen päätökseen päätyy sellainen henkilö, joka todellakin ajattelee omilla aivoillaan, eikä lankea tuohon "otat varmaan mielelläsi luovutuksen vastaan"-juttuun. Se on sellaista joukkopainostusta, jossa eri tavalla ajattelevat teilataan. Vrt. painostus niitä kohtaan, jotka eivät ottaneet sikapiikkiä; jos et ota piikkiä tartuta taudin muihin ja et kyllä sitten ansaitse hoitoakaan..

AP:n teini oli tehnyt tämän päätöksen muiden teinien huhujen perusteella. Lisäksi haluaisin ainakin itse varmistaa, että teini todellakin ymmärtää, mitä elintenluovutus tarkoittaa, että hän voi itsekin joskus sellaista tarvita ja hän pystyisi itse luovuttamalla auttamaan jopa kuutta ihmistä. Vanhempana en todellakaan jättäisi asiaa pelkästään nuoren oman päätöksen varaan, etenkin kun se perustuu muiden teinien huhuihin ja sinällään ehkä myös jonkinlaiseen painostukseen.

Vierailija
26/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä edes verta.

Olen sitä mieltä, että näillä mitä on on pärjättävä. Elämä ei sittenkään ole niin tärkeä, että siitä pitäisi pitää kiinni millä hinnalla hyvänsä kun kuitenkin tulee aika milloin elämästä on luovuttava.

Vierailija
27/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseen päätökseen päätyy sellainen henkilö, joka todellakin ajattelee omilla aivoillaan, eikä lankea tuohon "otat varmaan mielelläsi luovutuksen vastaan"-juttuun. Se on sellaista joukkopainostusta, jossa eri tavalla ajattelevat teilataan. Vrt. painostus niitä kohtaan, jotka eivät ottaneet sikapiikkiä; jos et ota piikkiä tartuta taudin muihin ja et kyllä sitten ansaitse hoitoakaan..

AP:n teini oli tehnyt tämän päätöksen muiden teinien huhujen perusteella. Lisäksi haluaisin ainakin itse varmistaa, että teini todellakin ymmärtää, mitä elintenluovutus tarkoittaa, että hän voi itsekin joskus sellaista tarvita ja hän pystyisi itse luovuttamalla auttamaan jopa kuutta ihmistä. Vanhempana en todellakaan jättäisi asiaa pelkästään nuoren oman päätöksen varaan, etenkin kun se perustuu muiden teinien huhuihin ja sinällään ehkä myös jonkinlaiseen painostukseen.

Ei siinä auta isän tai äidin määräys. Nyt pitää olla elinsiirtotestamentti tai tieto tahtotilasta luovuttaa, 1.8. alkaen jokaiselta kolarin uhrilta voidaan viedä elimet kysymättä läheisiltä mitään. Pitää siis ymmärtää kieltää niin näkyvästi (lappu taskussa ja lompakossa) kuin mahdollista, jos haluaa hitusen mahdollisuutta elää.

Vierailija
28/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta isän tai äidin määräys. Nyt pitää olla elinsiirtotestamentti tai tieto tahtotilasta luovuttaa, 1.8. alkaen jokaiselta kolarin uhrilta voidaan viedä elimet kysymättä läheisiltä mitään. Pitää siis ymmärtää kieltää niin näkyvästi (lappu taskussa ja lompakossa) kuin mahdollista, jos haluaa hitusen mahdollisuutta elää.

Alaikäinen ei voi tehdä tällaisia päätöksiä, ja huoltajilla on oikeus päättää toisin, esim. että elimiä luovutetaan. Uusi laki ei anna alaikäisille mahdollisuutta itse vaikuttaa asiaan.

Ja tiedät itsekin, että viimeinen lauseesi on naurettava. Aina ensi sijalla on onnettomuuden uhrin hengen pelastaminen.

Vierailija
29/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan elinluovutusta, jos sellaista tarvitsisi? Ehkä kannattaisi vähän puhua teinisi kanssa? Vaikuttaa melko kypsymättömältä ja muiden ohjailtavissa olevalta nuorelta.

eikä niinpäin, että jos ei erikseen kiellä, niin on varaosapankkina. Nuoret elimet ovat kauppatavaraa, niitä myydään Suomesta ulkomaille. Teini totesi, että hän haluaa kuolla arvokkaasti eikä niin, että joku hoputtaa kylmälaukku kädessä, että irrota jo ne muniaiset, kyllä se jo on tarpeeksi kuollut.

Vierailija
30/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinen ei voi tehdä tällaisia päätöksiä, ja huoltajilla on oikeus päättää toisin, esim. että elimiä luovutetaan. Uusi laki ei anna alaikäisille mahdollisuutta itse vaikuttaa asiaan. Ja tiedät itsekin, että viimeinen lauseesi on naurettava. Aina ensi sijalla on onnettomuuden uhrin hengen pelastaminen.

Uhri pelastetaan ensiapuun asti, sen jälkeen lasketaan, mitä hoito maksaa. Ei sitä ääneen sanota, mutta se on jo nyt tätä päivää. Ja jo 12v lapsen mielipidettä kuunnellaan tässäkin asiassa!

Vierailija
31/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske lisätä, ettei myöskään vastaanota muiden elimiä.

Millä oikeudella voi ottaa toisen elimen, kun itse ei ole valmis luopumaan omistaan.

Itsekäs on ja tollaisesta lapsesta ei todellakaan voi olla ylpeä, häpeäisin häntä.

Vierailija
32/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhri pelastetaan ensiapuun asti, sen jälkeen lasketaan, mitä hoito maksaa. Ei sitä ääneen sanota, mutta se on jo nyt tätä päivää. Ja jo 12v lapsen mielipidettä kuunnellaan tässäkin asiassa!

Eikä siellä ensiavussa ehditä mitään laskeskella, vaan hoidetaan potilasta. Alaikäisen mielipidettä ei kuunnella tässä asiassa, vaan asia on vanhempien päätettävissä, kuten muutkin alaikäistä koskevat asiat.

Vierailija
33/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan elinluovutusta, jos sellaista tarvitsisi? Ehkä kannattaisi vähän puhua teinisi kanssa? Vaikuttaa melko kypsymättömältä ja muiden ohjailtavissa olevalta nuorelta.

ja siinä mainoksessa lääkäri juttelee jonkun potilaansa kanssa ja kysyy "mitä mieltä muuten olet elintenluovutuksesta?". Potilas venkoilee, että "en minä kyllä haluaisi, että elimiäni annettaisiin kenellekään kuolemani jälkeen...". Lääkäri sanoo, että "sillä vaan kysyn, kun sinä tarvitsisit uuden maksan.".

Monet varmasti ottaisivat, vaikkeivät haluaisi antaa.

Enkä millään usko, että lääkärit sen perusteella jättävät ketään hoitamatta, että jollain olisi hyviä elimiä muille...

Vierailija
34/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli juttua uutisissa jossain, ja samassa yhteydessä oli vielä laskettu minkä arvoinen mikäkin elin oli. Pää oli muistaakseni 500 (dollaria).

Vierailija
35/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä siellä ensiavussa ehditä mitään laskeskella, vaan hoidetaan potilasta. Alaikäisen mielipidettä ei kuunnella tässä asiassa, vaan asia on vanhempien päätettävissä, kuten muutkin alaikäistä koskevat asiat.

Jos olisit niin tietäisit. Ja edelleenkin 12v täyttänyttä kuunnellaan häntä koskevissa asioissa ja aika julma se vanhempi, joka toimii vastoin lapsensa tahtoa.

Vierailija
36/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske lisätä, ettei myöskään vastaanota muiden elimiä. Millä oikeudella voi ottaa toisen elimen, kun itse ei ole valmis luopumaan omistaan. Itsekäs on ja tollaisesta lapsesta ei todellakaan voi olla ylpeä, häpeäisin häntä.

Samasta asiasta on ministeriössä keskusteltu pitkään asiantuntijatasolla, mietitty uuden lain moraalia ja perusteluja. Kaiketi olet käynyt lukemassa lakiesityksen taustat Eduskunnan sivuilta?

Kaiketi ymmärrät teinini tavoin, että mopokolarissa vakavasti loukkaantunut on mitä mainioin siirrännäisvarasto. Annetaanko mahdollisuus elää hänelle vai esimerkiksi kuudelle muulle.

Vierailija
37/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ihmisellä ei ole oikeutta päättää sitä hetkeä milloin elämä loppuu. Jos elämää voidaan ylläpitää keinotekoisesti, sitä tulee ylläpitää sillä tavalla. Siirtoelinten tarve ei saa olla syy lopettaa kenenkään elämää. Taloudelliset syytkään eivät saa olla syy lopettaa kenenkään elämää. jollain aivosähkökäyrällä todettu ns. aivokuolema ei minun mielestäni ole sama kuin kuolema. Jos sydän lyö, ihminen elää.

Sydän-keuhko-koneen avulla?

JA joo, musta olisi ihan hyvä, jos siiä vaiheessa kun ihminen tarvitsee siirtoelintä, katsottaisiin myös, onko ollut valmis omansa antamaan. JOs ei , niin sellaista se elämä on.

Iahn uskomatonta itsekkyyttä ja vainoharhaisuutta taas liikkeellä.

Vierailija
38/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta että kohta astuu voimaan laki, jonka mukaan jokaiselta voi ottaa elimen luovutettavaksi mikäli kyseinen henkilö ei ole sitä kieltänyt.

Mutta ei niitä elimiä silti ihan kaikilta oteta. Suurin osa onnettomuuspotilaista ei kelpaa luovuttajaksi ja sitä taas ei voida onnettomuuspaikalla mitenkään tietää kelpaako juuri tämän kyseisen ihmisen elimet. Jos on kyseessä esimerkiksi pitkä elottomuus ja elvytys, elimet ovat jo todennäköisesti kärsineet pahasti hapenpuuttetta eivät silloin kelpaa siirtoelimiksi. Kun ihminen on aivokuollut, toivoa toipumisesta ei ole, ketään ei tapeta siksi että häneltä otettaisiin elimiä.

Suurin osa elimistä menee siirtoon omassa maassa, ainoastaan hätätapauksessa voidaan laittaa hakuun elin laajemmalta alueelta. Ei Suomessa ole mitään pimeää elinkauppaa, eivätkä elimet edes kestä mitään monien tuntien kuljetusta.

Vierailija
39/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan joka kieltäytyy luovuttamasta elimiä ei myöskään saisi niitä vastaanottaa, poikkeuksena esim. munuainen tms. lähisukulaiselta tai jos sallii elimet lähisukulaisille niin näiltä saa vastaan ottaa.

Miltäs tämä kuulostaa?

Vierailija
40/99 |
14.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sydän lyö, ihminen elää.

niin todellako se ihminen silloin elää? Mun mielestä on järjetöntä pitää ihmisiä täysin keinotekoisesti "elossa". Kenen etu se on, että ihminen makaa vihanneksena sairaalassa? Oikeasti kenen? Omaistenko? Sen aivokuolleen ihmisen? Ja karua sanoa, mutta viisaampaa on ottaa se keinotekoista elämää ylläpitävä kone sellaisen ihmisen käyttöön, joka sen avulla selviää ja elää ihan oikeaa elämää.

minusta ihmisellä ei ole oikeutta päättää sitä hetkeä milloin elämä loppuu

Tuolla ajattelulla ketään ei edes saa liittää mihinkään elämää ylläpitävään koneeseen, koska silloin ihminen väistämättä ottaa elämän jatkumisen ja loppumisen oikeudet omiin käsiinsä. Ihminen voi joko lyhentää tai pidentää koneeseen kytketyn elämää.