Itkettää... mä en oikeasti enää jaksa tätä hellettä
mä oon ihan loppu. kello on puoli yhdeksän ja varjossa on 30 astetta lämmintä. Mua ei yhtään lohduta että jossainpäin maailmaa joku kärsii vielä kovemmasta helteestä. Mulla on nyt paha olo.
Kommentit (47)
jos jätät typeryyttäsi sen koneen poistoilmaletkun samaan tilaan etkä ohjaa sitä putkesta tulevaa ilmaa ulos.
Kun ap varmasti varsin hyvin tiedät, ettet voi sietää helteitä, niin miksi et varaudu niitä varten? Osta kylmäkone kotiin, pöytätuuletin, pimentävät verhot tai edes sälekaihtimet. Pidä verhot edessä, ettei aurinko pääse porottamaan. Koita järjestää läpiveto asuntoon. Juo riittävästi. Ota raikkaita suihkuja. Minä en kestä sitä valitusta helteistä, kun helteet ovat kestäneet kaksi päivää! Eri asia on, jos on joku sairaus, mutta he yleensä osaavatkin varautua helteisiin.
Hellettä on ollut vasta 2 päivää! Miksi et mene rannalle nauttimaan, uimaan, lueskelemaan? Voit myös hankkia kotiisi pöytätuulettimen, joka viilentää mukavasti oloa. Kylmät suihkut auttaa myös. Nautitaan nyt kun vihdoin on ihana kesä!!
eivät toimi. Helle on seestä.
jos jätät typeryyttäsi sen koneen poistoilmaletkun samaan tilaan etkä ohjaa sitä putkesta tulevaa ilmaa ulos.
Kun ap varmasti varsin hyvin tiedät, ettet voi sietää helteitä, niin miksi et varaudu niitä varten? Osta kylmäkone kotiin, pöytätuuletin, pimentävät verhot tai edes sälekaihtimet. Pidä verhot edessä, ettei aurinko pääse porottamaan. Koita järjestää läpiveto asuntoon. Juo riittävästi. Ota raikkaita suihkuja. Minä en kestä sitä valitusta helteistä, kun helteet ovat kestäneet kaksi päivää! Eri asia on, jos on joku sairaus, mutta he yleensä osaavatkin varautua helteisiin.
Hellettä on ollut vasta 2 päivää! Miksi et mene rannalle nauttimaan, uimaan, lueskelemaan? Voit myös hankkia kotiisi pöytätuulettimen, joka viilentää mukavasti oloa. Kylmät suihkut auttaa myös. Nautitaan nyt kun vihdoin on ihana kesä!!
mutta kun en saa
Sen jälkeen tilkitset tuuletusikkunan pahvilla, vanerilla, styroksilla tms. johon olet leikannut putken mentävän aukon. Ei ole kaunis, mutta vedä verho eteen. Meillä toimi ihan pahvi, jonka sai tuuletusikkunaan helposti kiinni. Ei tullut kuuma ilma sisälle.
Jos saisin puhkoa seinärakenteita tässä talossa, tekisin sen mielelläni
Sen jälkeen tilkitset tuuletusikkunan pahvilla, vanerilla, styroksilla tms. johon olet leikannut putken mentävän aukon. Ei ole kaunis, mutta vedä verho eteen. Meillä toimi ihan pahvi, jonka sai tuuletusikkunaan helposti kiinni. Ei tullut kuuma ilma sisälle.
ei onnistu.
En osaa auttaa, kärsin itse samasta. Pelastukseni on kesätorppa maalla ja ilmastoitu toimisto, iltaisin pyrin viettämään aikaa kerrostallomme varjoisalla puolella ja Sellon Prisman pakasteosastolla.
Suihkussa käyn tunnin välein ja vältän liikuntaa.
Päänsärky on jatkuvaa kuten kusihätäkin :)
ei onnistu.
koska - tadaa - poistoilma menee ritilän ja hyttysverkon läpi!
Hanki sellainen ennen kuin loppuvat kaupoista! Siis pian. Meillä on ilmastointi mutta ei se kauheasti riemastuta. Olen sairaana ja odotan vain että tulisin taas terveeksi ja voisin edes käydä ulkona.
täyden myötätuntoni, ap!
Itse olen myös aina kärsinyt helteestä. Inhottavaa, kun jotkut eivät ymmärrä, että kysymys ei ole asenteesta!
Pahoinvointi, päänsärky, unettomuus, naaman ja koko kropan turpoaminen ovat seikkoja, jotka eivät helpotu vaikka kuinka joku jankuttaisi miten kivaa on kun kerrankin Suomessa on lämmin.
Toinen tosi typerä neuvo on: "Nauttisit nyt lämpimästä, kun viime talvena oli niin kylmä"!
Tätä logiikkaa en ole tajunnut. En pidä pakkasesta ENKÄ myöskään helteestä. En kummastakaan ääri-ilmiösäästä. Suomessahan helteen kiroaminenhan on syntiä. Kaikkien on nautittava helteestä, muuten on huono suomalainen.
En valitettavasti osaa antaa sinulle neuvoja miten kestäisit kuumuutta (vaikka sitä nyt olisi kestänyt 2 tuntia tai 2 viikkoa), itse olen yrittänyt oleskella ohut kostea paita päällä tuulettimen vieressä sekä kastellut tukkaa viileällä vedellä. Jos sinulla olisi mahdollisuus mennä järveen tai mereen uimaan, se kannattaa. Kokonaan veteen kastautuminen viilentää kroppaa paremmin kuin suihkussa käynti.
Muista juoda vissyä, ettei suolatasapaino heittele.
Voimia sulle, toivoo myös eräs helteestä sairastuva ja moitteita saanut.
..en nyt kun olen viimeisilläni raskaana ja saan kyykkiä töissä pesemässä mummujen perseitä. ja kyllä, olen tähän aikaan koneella valittamassa asiasta koska en saa nukuttua.
...enkä itsekään hihku innosta helteillä ja auringossa, koska mulla on lääkitys (koko loppuelämän ajan) joka estää auringossa oleskelun. Helle turvottaa kädet ja jalat. Toivon aina pilvistä, viileää säätä. Syksyllä, talvella ja keväällä olen sitten "normaali." Sikäli ilo asua Suomessa.
Nyt mua ei viluta eikä palella sisällä vaan noin toimia normaalisti.
Ulkona suorassa auringonpaisteessa on mullekin pidemmän päälle hiukan liian kuuma mutta sisätiloissa voin nyt todella mainiosti.
Ihanaa on kun ei koko ajan ole vilunväristyksiä!
Aina on väärä sää. Sama ihminen todennäköisesti valittaa talvella lumesta ja pakkasesta sekä syksyllä sateista.
Sille kun ei mitään voi mikä keli niin on vaan pärjättävä.
Kyllä niin vituttaa nämä krooniset valittajat jolle mikään ei ole koskaan hyvin!
Omaa oloaan voi helteessä helpottaa jos vähän järki leikkaa... valittaminen ei mitään auta
Lisää lämpöä kiitos!
On kylmä, on kuuma, sataa vettä, ei sada vettä, on niin paha olla kun ilma on niin kamala. Voi voi voi. Kyllä se syksy ja talvi sieltä kohta taas tulee, saadaan lunta ja räntää ja vettä ja kuraa ja loskaa ja paskaa ja pakkasta. Ja silloinkaan ei ole ap:lle hyvä. Kauheeta kun Suomessa kerrankin paistaa ja on lämmintä. Ap, tämä on juuri sitä mitä kymmenet tuhannet suomalaiset lähtevät hakemaan etelän maista ja maksavat itsensä kipeäksi. Sinä varmaan menet Ruotsin laivalle, jos vaan ei keikuta liikaa.
tämä aloitus on tehty? ;)
Mä muuten muistan tän aloituksen viime kesältä.
Itse nautin helteistä. Olen todellinen auringonpalvoja.
Älkää sitten talvella VÄNISKÖ kylmästä helteen rakastajat!
Älkää sitten talvella VÄNISKÖ kylmästä helteen rakastajat!
Mutta kun sitä hellettä on ollut vasta pari päivää, niin en kyllä vielä valita. Nautin itse eniten noista viikonlopun ja alkuviikon säistä, kun oli kova, viilentävä tuuli, mutta auringossa lämpöä. Istuin sitten jalat auringossa ja pää varjossa, ja hyvin toimi! Lapset jaksoivat ulkona puuhailla, ja kaikki sujui.
Nyt kun ei tuule ja ilma on tuota 30 asteen luokkaa, niin en nauti. Auringossa ei yksinkertaisesti voi olla, ja varjossakin tukalaa. Hikoiluttaa heti, vaikka ei tekisi juuri mitään ja vaatteet haisee pahalle. Ja sitten ne ötökät! Varmaan jo parin päivän päästä meille tulee paarmainvaasio niin kuin viime kesänä. Ampiaisista kärsitään jo nyt.
Mutta vielä en valita enkä toivo sadettakaan kuin ehkä hetkeksi. Nautin tosiaan säistä, jotka ovat +20 - +25 asteen luokkkaa, ja aurinkokin on kiva juttu. Pidän kesästä ja hellesäistäkin parin päivän putkena. Mutta olisi tosiaan ihanaa, jos maailmaa vähän puhdistettaisiin esim. viikonloppuna puolen päivän tai vaikkapa yön sateella. Ei tarvitsisi koko ajan kastellakaan pihaa. Olisi myös tosi ihanaa asua meren rannalla, niin helteet tuntuisivat varmasti vain ihanilta sen raikkaan merituulen rinnalla.
Voisko katsoa tarkemmin, että tämä aloitettu jo vuonna 2010 !!!
Ei siis kovinkaan aiheellinen enää...