Ovatko einekset oikeasti kalliimpia kuin itse tehty ruoka?
Kun noita hintoja nyt katselin kaupassa, taitaakin olla päinvastoin.
Kyse siis vain hinnasta, ei laadusta.
Kommentit (28)
halvemmalata tehdä pienelle perheelle (lapsi + minä) ruokaa puolieineksistä.
Mitä lie olet katsellut, mutta kun mä aloin tekemään itse kaiken ruuan, niin meidän ruokalasku tippui yli sata euroa.
Kun vielä vähennettiin ravintolassa syömistä, niin yhteensä ruokakulut pieneni vielä enemmän. Mutta se nyt ei ollut kyllä aloituksen aihe.
mistä puhut? Tottakai sisäfile kaikkine lisukkeineen maksaa enemmän kuin ne eineslihapullat, mutta eihän niitä voi suoraan verrata. Samoin valmis pakastepitsa maksaa tietenkin vähemmän kuin itsetehty kun pitää kaikki täytteetkin ostaa erikseen, mutta niistä tuleekin sitten useampia pitsoja.
Mitä tuotteita sinä olet siis verrannut?
Varmaan halvimmat eineslaatikot ja hernekeitto tulee halvemmaksi kuin kotiruoka. Toisaalta jos tekisit samantasoista kotiruokaa eli makaronilaatikkoa, jossa on lihaa vain vähän ja sekin halvinta mahdollista, ja hernekeittoa kuivista herneistä minimilihalla, niin tuskin se eineksiä kalliimmaksikaan tulisi. Toki kunnollinen makaronilaatikko paistijauhelihasta ja täysjyvämakaroneista tulee sitten taas kalliimmaksi.
Itse tehdyt lihapullat ovat ainakin kalliimpia kuin kaupan lihapullat ja moni muukin itse tehty tulee kalliimmaksi kuin einekset. Toki valmistukseen kuluu myös sähköä ja törvääntyy astioita jotka pitää sitten pestä ja huoltaa. Kannatan toki itse tehtyä ruokaa ja teenkin sitä mutta olen miettinyt samaa...
Itse tehdyt lihapullat ovat ainakin kalliimpia kuin kaupan lihapullat
Itsetehtyihin lihapulliin kun tulee usein laitettua pääasiassa lihaa. Ei kanan nahkaa, kamaraa ja muuta ällöttävää.
Itse tehdyt lihapullat ovat ainakin kalliimpia kuin kaupan lihapullat ja moni muukin itse tehty tulee kalliimmaksi kuin einekset. Toki valmistukseen kuluu myös sähköä ja törvääntyy astioita jotka pitää sitten pestä ja huoltaa. Kannatan toki itse tehtyä ruokaa ja teenkin sitä mutta olen miettinyt samaa...
on juuri se, ettei noita voi verrata, jos ei ota sitä laatuakin huomioon. Kyllä kotona tehdytkin lihapullat olisivat yhtä halpoja kun kaupasta ostetut, jos ne tehtäisiin samoista aineista kuin kaupan lihapullat.
Eli pitkällä tähtäimellä ruokalasku tosiaan varmasti tippuu ja ruoan laatu paranee. Mut jos ostaa yhtä ruoanvalmistuskertaa varten tusinan erilaisia mausteita, jotka jäävät kaappiin pyörimään, niin ei se sillon halvemmaksi tule.
Eli pitkällä tähtäimellä ruokalasku tosiaan varmasti tippuu ja ruoan laatu paranee. Mut jos ostaa yhtä ruoanvalmistuskertaa varten tusinan erilaisia mausteita, jotka jäävät kaappiin pyörimään, niin ei se sillon halvemmaksi tule.
Etenkin talviaikaan pakasteesta ostettavat kasvikset tulevat huomattavasti halvemmaksi kuin vastaavat tuoreenaostetut.
Mutta esim. pakasteseitifile + mausteet tulee huomattavasti halvemmaksi ostaa kuin valmis mantelikala.
Makaronilaatikkoa en ostaisi eineksenä. En myöskään pitsaa (paitsi Lidlistä). Makaronilaatikko on halpa tehdä, vaikka käyttäisi täysjyvää ja paistijauhelihaa. Pitsaa saa halvalla maahanmuuttajien pitseriasta. Tai vaikka itse tehtynä. Opiskelijana oli halvempi tilata pitseriasta. Nyt kun juustoa ostaa joka tapauksessa, on itsetekeminen järkevämpää.
Mut siis kasvisten kohdalla puolivalmis pakaste on usein itsetehtyä halvempaa.
vastaavia tuotteita ei löydy eineksinä, kuin ne kotitekoiset. Voihan siinä paketissa lukea lihapullia, mutta valmistusainelistassa ei ole aina liha edes ensimmäisenä.
Jos verrataan kalliita eineksiä, esim. via-tuotteet, niissäkin on aika epämääräisiä raaka-aineita käytetty ja tuotteiden hinnat ovat jo korkeammat kuin itse tehdyillä vastaavilla ruoilla.
Yhdelle ihmiselle valmis ruoka-annos tulee halvemmaksi ostaa mikrokipossa kuin ostaa kaikki aineet, valmistaa annos ja heittää ylijäänyt tavara pois. Mutta koska oikeasti kukaan ei toimi noin, aina on kotona jo osa tarvittavista aineista valmiina.
sellainen ohut, missä ei ole täytettä nimeksikään, maksaa helposti 3-4 euroa, minkä yksi henkilö syö kerralla. En oikein keksi muuta einestä, kuin lihapullat, joissa hinta on halvempi. Kyllä ihan peruslaatikko-ja keittoruoat on hinnaltaan niin kalliita, että huomattavasti halvemmaksi tulee tehdä itse.
ainakin pahempaa ruokaa einesruoka on.
itse en pysty hankkimaan edes raaka-aineita tuolla hinnalla
itsetekemiinsä lihapulliin, eineksinä niitä kyllä sitten popsitaan. Siitä se hintaero tulee.
ei sillä hinnalla kannata edes liata astioita, tiskaaminenkin maksaa
Ei kukaan voi ostaa kaupasta sian- ja kanannahkaa ja alkaa vääntää niistä lihapullia. Tai ei kukaan tee makaronilaatikkoa, jossa on kaksi lihanmurusta.
Siis ne ihan halvimmat einekset ovat sellaista kuraa, ettei kukaan tee sentasoista ruokaa kotona.
Jos haluaa elää mahdollisimman halvasti terveellisyydestä välittämättä, niin ehkä tarjousmakaronien tai -perunoitten keittely olisi kaikista halvinta. Niitä söisi sitten sen verran että juuri ja juuri pysyisi hengissä.
kyllä minä ainakin teen pellillisen pizzaa samalla hinnalla, jos levitän täytteeksi vain vähän juustoa, tomaattisosetta ja muutaman ohuen meetwurstisiivun koko pellilliselle.
saman huomasin kuin aiempi. säästimme kotiruoalla 200 e kuussa ruokalaskussa
Halvimpien ohi alle tuskin pääsee, kalliimpien helpostikin.