Sain HIV:n likaisesta huumeneulasta, joka oli roskiksessa
Tästä on puolitoista vuotta. Olen apteekissa töissä ja tehtävääni kuuluu yleinen siivous. Tyhjensin roskakoreja ja tunsin kuinka jokin piikki osui minuun. Kädestäni tuli paljon verta,kurkkasin muovipussiin ja huomasin siellä olevan huumeneulan. Menin heti seuraavana päivänä lääkäriin, sieltä verikokeisiin joissa juoksin puoli vuotta aina kuukauden välein (joskus viikon välein). Vihdoin tuli tulos, eli olen HIV positiivinen.. Voi luoja,miten tämä vaikuttaa elämääni, mahdollisiin lapsiini?Olen 29-vuotias, minulla ei ole miestä eikä lapsia..Lääkäri tarjosi minulle mahdollisuutta kunnan kustantamaan terapiaan.. En silti vieläkään ymmärrä tilannetta kunnolla..kyllä se varmaan pian valkenee..
Kommentit (62)
Enpä usko... Ensinnäkin hiv elää veressä vain pienen hetken sen jälkeen kun joutuu kosketuksiin ilman kanssa. Neuloista ei siksi oikeastaan tartuntoja kukaan saa mutta tartunnan pieni mahdollisuus on silloin kun narkomaanit käyttävät yhteisiä ruiskuja: kun ruiskussa on verta ja se menee suoraan suoneen huumeen kanssa, on tartunta mahdollinen. Neuloista tarttuu herkemmin c-hepatiitti, mutta siis sekin pitäisi olla neula jossa on "melko tuoretta" verta.
Jos oikeasti ihmisellä on todettu hiv niin se on todennäköisesti tullut seksin kautta. En nyt ihan usko ap tarinaasi. Mutta seksi on siis yleisin tartuntatapa myös huumeidenkäyttäjillä.
Mutta jotain hyvääkin: nykyään on niin tehokkaat hiv-lääkkeet että sairastuneet voivat saada lapsia ja elää normaalia elämää. Jos äidillä on lääkitys, ei virus yleensä tartu raskauden aikana tai synnytyksessä vauvaan. Imetystä ei silti suositella. Vauvan terveyttä seurataan ja hän saa hiv-estolääkityksen.
t. Sh
Ei tainut kikkali kakkareijässä olla sen arvoinen. Ähä kutti :)