Sain HIV:n likaisesta huumeneulasta, joka oli roskiksessa
Tästä on puolitoista vuotta. Olen apteekissa töissä ja tehtävääni kuuluu yleinen siivous. Tyhjensin roskakoreja ja tunsin kuinka jokin piikki osui minuun. Kädestäni tuli paljon verta,kurkkasin muovipussiin ja huomasin siellä olevan huumeneulan. Menin heti seuraavana päivänä lääkäriin, sieltä verikokeisiin joissa juoksin puoli vuotta aina kuukauden välein (joskus viikon välein). Vihdoin tuli tulos, eli olen HIV positiivinen.. Voi luoja,miten tämä vaikuttaa elämääni, mahdollisiin lapsiini?Olen 29-vuotias, minulla ei ole miestä eikä lapsia..Lääkäri tarjosi minulle mahdollisuutta kunnan kustantamaan terapiaan.. En silti vieläkään ymmärrä tilannetta kunnolla..kyllä se varmaan pian valkenee..
Kommentit (62)
Märissä olosuhteissa (kuten helposti neulassa) se selviää jopa viikkoja jos konsentraatio on tarpeeksi suuri.
Neulan kuivuu hetkessä, mutta tietysti jos se on kiinni ruiskussa ja ruiskun sisällä on nestettä, niin asia on toinen. Mutta tällöinkin siis edellytys on se, että kun neula osuuu johonkin henkilöön, niin männän täytyy juuri samalla hetkellä tai vain hieman aikaisemmin olla purskauttanut sisällä olevaa nestettä neulaan.
terveisin injektioruiskujen parissa päivittäin oleva
Että se veri neulassa (kyllä, neulassa) voi pysyä kosteana pidemmänkin aikaa.
kukaan terveydenhuollon henkilö ole saanut työssä HIV-tartuntaa!! Näistä pidetään tilastoja. Jos terveydenhuollon ammattilaisella on HIV, niin saanut sen jostain muualta.
Tosiaan neulat eivät ole noin pitkiä ja huumeneuloissa liikenne on apteekista ulospäin. Ei niitä apteekkiin takaisin kanneta. Apteekkiin palautetaan lähinnä insuliinineuloja ja verenohennuspiikkejä, jotka menevät asiallisesti lääkejätteisiin, eikä tavan roskikseen.
käsiinsä, että sikäli se on voinut upota syvällekin. Eihän sen tarvitse mennä 5 snttiä kohtisuoraan ranteen läpi. Todennäköisemmin neula vahngossa menee kudokseen viistossa kulmassa ja silloin voi upota hyvinkin syvälle. Apteekkien roskiksissa voi olla huumeneuloja, koska sieltä puhtaat neulat yleensä haetaan ja ajattelemattomat narkit nakkaa käytetyt mihin tahansa. Valitettavasti. Eikä ne todelakaan taiteile mitään suojia siihen päälle. Ammattilaisiakin ohajataan olemaan "hylsyttämättä", eli neula paljaana neularoskikseen.
Luulen kuitenkin, että apteekissa olisi ohjeet siitä, miten roskikset tyhjennetään ja se tuskin on käsin. Ja todella ekat testit otetaan välittömästi pistotapaturman jälkeen. Ja jos olisi pienikään riski, että neulassa olisi hi-virusta, niin estolääkitys aloitetaisiin välittömästi.
Tässä oli kyllä ainekset hyväksi provoksi ;)
HIV-tartuntaa käytetyistä neuloista pistotapaturman yhteydessä. Mikähän tämänkin provon taustalla on
Tuttuani pisti neula siivotessa. Heti taksilla sairaalaan--> joku estolääkitys päälle ja vuoden ajan seurantakokeet.
Täällä on joku joka tarvitsee tosissaan hoitoa...
Minulle tuli mieleeni tämmöinen asia kun HIV ja AIDS. Itse en kyseisiä tauteja sairasta, mutta olen lukenut niistä ja tiedän niistä paljon. HIV-virus tarttuu ihmiseen suojaamattomassa seksissä, esim jos on useita seksikontakteja tai joutuu HIV-positiivisen henkilön raiskaamaksi. HIV voi tarttua myös huumeneulojen välityksellä ja joskus harvoin myös siten, että vahingossa astuu huumeneulaan. Myös sitä kautta voi saada HIVin, jos on hoidossa jossain tai luovuttamassa verta ja vahingossa saastunutta verta joutuu ihmisen suoneen. Mutta se on nykyaikana erittäin harvinaista. HIV alkaa flunssaa muistuttavilla oireilla joita seuraa pitkä, vuosia tai vuosikymmeniä kestävä oireeton vaihe jonka jälkeen tulee AIDS-vaihe. AIDS-vaihe on se taudin viimeinen vaihe, jossa potilaalla on joku HIVin oheistauti, kuten keuhkokuume, syöpä, leukemia tai erilaisia vaikeita hiivasieni-infektioita. Vähän ennen varsinaista AIDS-vaihetta tulee ensin yleiskunnon huononeminen, johon liittyy jatkuvaa kuumeilua ja ripulia ja sitten kun siihen tulee mukaan myös joku HIVin oheistauti, kuten Kaposin sarkooma tai vaikeita keuhkokuumeita ja hiivasieni-infektioita, kohdunkaulan syöpä, leukemia ja joskus myös dementiaa ja toksoplasmoosi aivoissa jne, niin silloin ihmisellä on AIDS. AIDS hoidetaan sairaalassa infektio-osastolla. AIDS on sitä, että immuunipuolustus on romahtanut täysin ja yksi tai useampi vaikea infektio tai syöpätauti tulee ja potilas niihin lopulta menehtyy.
HIV johtaa vääjäämättä AIDSiin jossain vaiheessa elämää, mutta jos sinulla on HIV, ja jos sinulla on hivin oireeton vaihe eli LAS-vaihe menossa, niin jos sinulla on siihen lääkitys, niin nykyään HIV-lääkkeet kehittyy koko ajan ja voi olla, että joskus ne kehittyvät niin pitkälle, ettei HIV koskaan kehity AIDS-vaiheeseen saakka. Mutta nykyäänkin ne hiv-lääkkeet tehoaa niin hyvin, että ne lykkäävät tehokkaasti taudin etenemistä. Jos sinulla on esim keski-iässä HIV, niin kun itsesi hyvässä kunnossa pidät, syöt terveellisesti ja muistat ottaa lääkkeesi säännöllisesti, niin voi olla jopa niin, että lääkkeet lykkäävät taudin etenemistä niinkin paljon, että saat joitakin lisävuosikymmeniä elinaikaa ja kuoletkin ihan siinä normaalissa vanhuksen iässä kuten nyt vaikka 80v iässä vasta. Ja kun sinulla on LAS-vaihe, niin LAS-vaiheessa voit työskennellä ja harrastaa ihan normaalisti. Monesti vaikea sairaus myös saa ihmisen kiinnostumaan tuonpuoleisesta ja lähestyvä kuolema tai kuolemaan vääjäämättä johtava sairaus johon kenties joskus kuolee, saa ihmisen miettimään omaa iankaikkisuuskohtaloaan. "Mihin joudun kun kuolen?" moni kysyy. Samoin hengelliset asiat kiinnostaa muutenkin ja moni kokee olevansa herätyksessä. Kaikki eivät tietenkään uskosta kiinostu sairaanakaan, mutta monet kiinnostuvat, jopa nekin, jotka olivat ennen ateisteja ja nekin jotka olivat vain uskonnollisia ja muotojumalisia ennen sairastumistaan. Sairaus on usein Jumalan viimeinen keino pysäyttää ja pelastaa synnin teillä vaeltanut ihminen omakseen eikä sairaudesta kannata katkeroitua. Kannattaa mieluummin hakeutua johonkin uskovien yhteyteen ja rukoilla sen puolesta, että Jumala johdattaa juuri sopivan ja oikeanlaisen uskovain yhteyden juuri sinulle, joka olet sairastunut HIV-virukseen. Jumala tulee johdattamaan sinua kun rukoilet, mutta älä ihmettele jos Jumala vie sinut johonkin sellaiseen jota pidit aiemmin hihhulien hömppänä tai lahkolaisuutena. Se voi ollakin rukousvastaus sinulle ja Jumalan antama uskovain yhteys, jossa tulet uskoon ja saat oppia mitä on uskossa vaeltaminen. Ja vaikka oletkin sairas, niin silti kuitenkin, vaikka sairaanakin mutta kuitenkin uskovana ja armahdettuna syntisenä saat elämääsi taivaltaa turvallisin mielin tietäen että olet taivaskotiin matkalla. Entinen elämä jää taakse ja elämä Jeesuksen omana alkaa. Turvaa Jeesuksen veren armoon joka päivä ja pidä lyhyet tilivälit Jumalan kanssa. Lue Raamattua, rukoile ja ole uskovien yhteydessä. Joskus on myös käynyt ja on mahdollista käydäkin niin, että joskus Jumala voi jopa parantaa siitä HIVistä. Mutta muista, mikä on tärkeintä. Tärkeintä ei ole parantuminen, vaan pelastus on tärkeintä ja Jeesukseen turvaaminen. Se on yksin Jumalan käsissä että paranetko vai pysyykö sairaus sinussa. Kun jos se pysyy, niin se on Jumalan tahto ja Jumala antoi sinulle sen taudin siksi että nöyrtyisit parannukseen ja turvaisit Jeesukseen koska jos olisit saanut huoletonta elämääsi terveenä elää niin voi olla ettet olisikaan tullut ikinä uskoon tai jos olisit tullutkin niin et olisi ehkä pysynyt uskossa. Jumala ei anna koskaan meille raskaampaa taakkaa kuin minkä jaksamme kantaa. Sopivasti mitoitettu, keveä kuorma meillä jokaisella uskovalla on aina kannettavana. Mutta tulipa elämässä vastaan mitä vain, niin kun Jeesuksen veren suojiin jäät, niin olet turvassa. Kiitä Jeesusta ja rukoile sen puolesta, että uskossasi säilyisit vahvana loppuun saakka, tämä oli lohdutuksen ja rohkaisun sanaa jollekin, joka on saanut HIV-viruksen ja on kovin murheellinen asian vuoksi ja masentunut. Sinullakin on vielä toivoa kun heität Jeesukselle elämäsi ankkurin, hän pitää sinusta huolen ja hänen armossaan on sinulle kylliksi sillä hänen voimansa tulee täyteen sinun heikkoudessasi. Ja jos täällä on uskovia ihmisiä lukemassa, niin pyytäisin esirukousta teiltä kaikkien Suomen ja miksei koko maailmankin HIV-potilaiden puolesta, että löytäisivät Jeesuksen.
Tervetuloa lisäksi myös tutustumaan blogiini osoitteessa http://www.esirukouksia.blogspot.com
Tämä on kyllä nyt ihan höpö höpö juttua! Tyttäreni sai tänään likaisesta neulasta pistoksen, ollessaan kaverin kanssa tarhan pihalla olevassa pulkkamäessä. menimme saman tien päivystykseen, ja sieltä saimme kyllä ihan toisenlaista tietoa. Käymme 0 verikokeissa 0, 1, 3, ja 6 kk päästä. erikoistunut lastenlääkäri sanoi että on ERITTÄIN harvinaista että likaisesta huumeneulasta saa HIV positiivisen tartunnan... Ja kun sinä olet apteekissa töissä, niin sinun pitäisi kyllä tietää ettei teillä töissä huumenruiskuja laiteta KOSKAAN roskikseen, vaan niille on omat jäteastiat, joista ne lähetetään eteenpäin. Ihmettelen että miksi olet viikon välein joutunut verikokeissa käymään..?? Ja mistä sen tiedät että kyseessä oli juuri huumeisiin käytettävä injektio?
vai menikö ruiskukin sinne ranteeseen neulan perässä sisälle? Neula on n.2cm huumeidenkäyttöön tarkoitetuissa neuloissa. Tää on niin trolli :D
Yks huonoimmista yrityksistä ikinä, kaikki faktat niiiin pielessä.
MIKSI ihmeessä joku haluaa tehdä tällaisen provon?! Jotta saisi jotain narkkari-vihaa lietsottua vai? Sairasta.
Et edes yrittänyt, eika pettymys....
Ap muka apteekissa töissä, eikä siellä saanut heti estolääkitystä...
Todella surkea provo, en paljon muuten viittis tällaisilla aiheilla provoilla, mutta eihän täällä AV:lla mikään ole pyhää.
Mulla menis jo 3cm lävite ranteesta 😂
Kyllä näitä sattuu Porvoolaisissa apteekeissa lähes päivittäin. Mullakin meni neula kokonaan sisälle käsivarteen.
Vieläkään Suomessa ei ole todettu yhtään hiv-tapausta, joka olisi saatu työpaikalta pistotapaturman yhteydessä, tilastoa on pidetty vuodesta 1985.
Itse olin nuorempana töissä apteekissa ja oli ihan arkipäivää, että yleisistä roskiksista löytyi neuloja ja muita "värkkejä". Samoin olin tuota ennen töissä pikaruokalassa ja sielläkin niitä oli....
Nykyään olen töissä labrahoitajana, eikä minua pelota tartunta vaikka satunnaisesti otan näytteen positiiviselta. Ei siinä mitään, jos tulee pistotapaturma napataan 0 heti ja sitten soittoa infektiopolille josta saa ohjeen ja estolääkityksen.
Olen myös toissa kesänä astunut rannalla neulan päälle. Kävin päivystyksessä jossa haava puhdistettiin ja otettiin 0 näyte. Estolääkitystä ei tarvita koska hiv elää muutaman sekunnin kehon ulkopuolella, happi tappaa sen
Ja tämä tapahtui tietysti porvoossa
Puhdasta shaibaa. Tartunta näkyy verikokeissa vasta vähintään 3 kk altistumisesta. Koko juttusi verikokeissa juoksemisesta on täysin päätön.
Minä sain Thaimaasta hivin kännissä peuhasin ladyboy kanssa, Kyllä vituttaa. Voin sanoa varokaa hyvät ihmiset Thaikuissa.