Äiti terassille päiväkaljalle lapsen kanssa
Onko mielestäsi ok? Minä paheksun. (Lapsi on leikki-ikäinen.)
Kommentit (83)
silloin kuin olivat vauvoja että nyt kun ovat isompia ja siinä välissäkin.
Mä otan yhden kaljan ja lapset saa jäätelöt. Sitten jatketaan matkaa. Olen korkeakoulutettu ja mulla on 60 000 vuositulot eli en mitään rupusakkia edes.
Mitä ihmeen paheksumista tässä on? Paheksuminen on todiste suomalaisten omituisesta suhtautumisesta alkoholiin: sitä ei vaan voi ottaa yhtä vaan kyse on aina juopottelusta.
Haluatko vastauksen humalahakuun vai pariin olueeseen?
Minä haluaisin tietää negatiivisesti suhtautuvilta että saako ravintolassa juoda oluen tai juoda lasin, pari lasia viiniä?
Miksi osa ihmisistä taas reagoi siihen missä se olut juodaan?
Jos oluen juo vaikka Tampereella Hämeenkadulla, Tillikan (teatterin terassilla) niin jotain vikaa?
6
21, no jos sä vedät sitä kaljaa siinä Hämeenkadulla rattaita työntäen tai laps käsipuolessa, miltä luulet sen näyttävän? En kattois hyvällä.
Musta on ihan ok, ottaa ravintolassa olut/viinilasillinen palan painikkeeksi ruokailun yhteydessä.
Mielestäni on ihan eri asia mennä lasten kans syömään kuin lasten kanssa kaljalle. :)
Mä en ite menis lasteni kans mihkään juottolaan.
5-vuotias on mukana. Eihän lapsen kanssa nyt mihinkään ryyppäysterassille mennä vaan esimerkiksi sellaisella, jossa saa ruokaa ja on muutenkin lapsiperheitä. Särkänniemessä muistan kerran juoneeni yhden oluen, kun lapsi söi jätskiä.
Ikinä en ole humalassa ollut lapsen nähden, enkä tule olemaankaan.
tupaten täynnä lapsiperheitä, aikuisilla aterian painikkeena pintti olutta mummeja myöten. Ja lapsille tilattiin vastapainoksi mehujäät jälkkäriksi ;)
Ihan sama. Tuskin ne siitä isommin sekosivat. Ainakin VR tarjoili auliisti.
Miksi isin tai äidin tuopissa on oltava niitä prosentteja, joita ei saa paheksua?
Miten se piristää eritavalla? Alkoholi on kaikesta huolimatta aivosoluja tuhoava hermomyrkky. Kuukausituloilla, akateemisuudella tai rikkailla sukulaisilla ei tähän faktaan pysty vaikuttamaan.
Toisaalta nielemme melkoisen määrän myrkkyä myös ruuassamme. Ruuan alkuperään emme kuitenkaan kovin paljon pysty vaikuutamaan, vaikka mukava onkin ajatella että joo, ostetaan luomua ja lähiruokaa ja ollaan parempia ihmisiä ja ansaitaan ne hermomyrkyt olemalla tupakoimatta ja kierrättämällä tonnikalapurkkimme.
Toisaalta sitten kuitenkin... Jos ajattelee oikein kovasti, on ehkä mukavampi elää muutama vuosi vähemmän huolettomampana, kuin noudattaa turhan tiukkaa linjaa ja vetää viimeiset henkoset kireä pipo päässään.
Miksi juotatte lapsillenne limuja? Lapset eivät tarvitse niitä.
Jos käytte juomassa viinilasin tai siiderin, ei kai se lapsen kehoa vahingoita.
Suomessa vain lyhyen aikaa asuneena on kummallista huomata, miten täällä suhtaudutaan alkoholin nauttimiseen.
humalahakuisuus ei tietenkään ok.
kaikki lapset eivät tunne, esim. itse en koskaan kokenut oloani turvattomaksi vaikka vanhemmat joivatkin toisinaan viiniä ruuan kanssa tms. kun eivät olleet humalassa.
Tutkimukset osoittavat, että yksikin alkoholiannos muuttaa vanhemman käytöstä niin, että lapsi sen havaitsee ja tuntee turvattomuutta. Useinhan näiden terassivanhempien juominen ei jää yhteen...
Minä en lapsena koskaan nähnyt, joten se sitten nuorena kovasti kiinnosti :D
toki poikkeuksia on, ja kohtuukäyttö näissä tutkimuksissa on yleensä 1-1,5 päiväannosta.
Miksi isin tai äidin tuopissa on oltava niitä prosentteja, joita ei saa paheksua?
Miten se piristää eritavalla? Alkoholi on kaikesta huolimatta aivosoluja tuhoava hermomyrkky. Kuukausituloilla, akateemisuudella tai rikkailla sukulaisilla ei tähän faktaan pysty vaikuttamaan.
Toisaalta nielemme melkoisen määrän myrkkyä myös ruuassamme. Ruuan alkuperään emme kuitenkaan kovin paljon pysty vaikuutamaan, vaikka mukava onkin ajatella että joo, ostetaan luomua ja lähiruokaa ja ollaan parempia ihmisiä ja ansaitaan ne hermomyrkyt olemalla tupakoimatta ja kierrättämällä tonnikalapurkkimme.
Toisaalta sitten kuitenkin... Jos ajattelee oikein kovasti, on ehkä mukavampi elää muutama vuosi vähemmän huolettomampana, kuin noudattaa turhan tiukkaa linjaa ja vetää viimeiset henkoset kireä pipo päässään.
vaan rennommasta ja suvaitsevammasta elämänasenteesta.
Varmoja tutkimustuloksiahan alkoholin elinvuosia lisäävästä vaikutuksesta ei ole.
Ilmiö on vähän sama kuin vaikkapa kortisonilla: lääkkeenä se helpottaa oloa ja normalisoi arvoja ja vaikuttaa lähes täydelliseltä, mutta haittavaikutusten lista on huikea. Kuitenkaan haittavaikutuksista ei huudella turhan äänekkäästi myönteisten vaikutusten rinnalla.
toki poikkeuksia on, ja kohtuukäyttö näissä tutkimuksissa on yleensä 1-1,5 päiväannosta.
sille vain hymyiltäisiin hyväntahtoisesti: "isi on mennyt Jaakko-Tepon kanssa vähän virkistäytymään", mutta äidin ollessa kyse - tulee tuomio heti.
Miettikää te tuomitsijat vähän omaa asennettanne?
Jäätee esim. on ihan oluen väristä.
juo terassilla kaljaa/siideriä, ja lapsi mukana! Juokoon vaan vaikka vain yhden kaljan! Toivon ettei ravintoloiden henkilökunta edes tarjoilisi alkoa vanhemmille joilla lapsi mukana!
"HUOM! Yksi annos muuttaa käytöstä jolloin lapsi VOI tuntea turvattomuutta"
Ranskassa, Italiassa, Kreikassa, Portugalissa, jne... ei sitten ole yhtään turvallisuutta tuntevaa lasta? Puolipulloa viiniä lounaalla ei ole mikään juttu. Ei estä edes autolla ajoa tai töihin menoa...
Suomessa jaksetaan sitten nipottaa yhdestä oluesta. Olisikohan sallitumpaa jos terassilla nappaisi puoli pulloa viiniä?
Alkoholin suhteen Suomi on kyllä uskomattoman kaksinaismoralistinen maa. Ilalla vedetään perseet mutta terassilla ei yhdellä saa käydä.
oli jätetty yksin kotiin ja äiti lähtenyt ties minne. Ja täälläkin suurimmaksi osaksi on ihan ok, että käydään päiväkaljalla lasten kanssa! Uskomatonta! En tuomitse aikuisten siloin tällöin nautittua olutta hyvässä seurassa, mutta lapsi EI ole sitä hyvää seuraa!
Minä en lapsena koskaan nähnyt, joten se sitten nuorena kovasti kiinnosti :D
räkälöitä lapsena nähnyt eikä ne kyllä vieläkään kiinnosta.
En koskaan nähnyt vanhempieni juovan mitään ja ei alkoholista ole tullut mikään ihmeellinen asia minulle.
Ja jos näkisin lapsen terassilla ja äiti joisi kaljaa niin kyllä katsoisin ihmeissäni...
tarjotaan myös ihan ruokaa ja lapset ovat olleet siellä useaan kertaan syömässä. Aikuiset ovat ottaneet yhden alkoholijuoman pizzan painikkeeksi tai sitten eivät. Paikallisessa myös lauletaan seurakunnan vetämänä kauneimpia joululauluja kaljalasin ääressä. Sielläkin lapset ovat olleet :O
Viikonloppuiltaisin sinne on ikäraja, silloin se muuttuu kulmakunnan juoppojen kokoontumispaikaksi. Päivisin se on vähän kuin englantilainen pubi, koko kylän kokoontumispaikka.