Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen nainen ei osaa käyttää luonnonmateriaaleja?

Vierailija
07.07.2010 |

Pellava, silkki, puuvilla, villa - katsotko vaatekaupassa, mitä materiaalia vaate on?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista luonnonmateriaaleista - villasta, huovasta, pellavasta ja puusta

www.eestidesign.fi

Eesti Design Facebookissa: http://www.facebook.com/EestiDesign

Vierailija
2/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson kyllä mutta kaupan on lähinnä polyesteria, viskoosia ja puuvillaa sekä akryyliä. Pellavavaatteet on yleensä sikakalliita ja villavaatteet samoin tai jos on halpana niin laatu on huonoa. Ei voi ostaa kun ei kohtuuhinnalla saa.

Vierailija
4/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson hyvinkin tarkkaan. Mielummin maksan yhdestä 10 vuotta kestävästä kunnollisesta villaneuleesta sen satasen kuin ostelen muovineuleita kaks kertaa talvessa...

Vierailija
5/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:44"]

Katson hyvinkin tarkkaan. Mielummin maksan yhdestä 10 vuotta kestävästä kunnollisesta villaneuleesta sen satasen kuin ostelen muovineuleita kaks kertaa talvessa...

[/quote] Mä ostan mieluummin kaksi viidenkympin neuletta kuin yhden satasen neuleen, sillä ei ole mitään takeita, että se olisi hintansa väärtti. Ainakin mulle on saattunut melkoisia susia kallimmissakin vaatteissa. Jos vaate ei ole kovin kallis, ei harmita ihan niin paljon jos se menee nopeasti pilalle.

Vierailija
6/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...suomalainen nainen ei osaa yhtään mitään..ikinä...huokaus :(

Vierailija
7/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tosi tarkkaan, mutta tekokuidut eivät ole pannassa. Riippuu ihan siitä mikä vaate ja millaiseen käyttöön sen haluan, puhdas luonnonkuitu ei ole aina se paras vaihtoehto. Usein suosin luonnonkuituja, joissain asioissa sekoitteita ja joissain ihan puhdas tekokuitukin on hyvä.

Vierailija
8/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:55"]

Niin...suomalainen nainen ei osaa yhtään mitään..ikinä...huokaus :(

[/quote] Totta. Suomalainen nainen ei tee ikinä mitään oikein. Varsinkaan toisen suomalaisen naisen mielestä.

Vierailija
9/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina mitä materiaali vaate on.  Suosin luonnonkuituja, mutta monilla tekokuiduilla on myös on käyttötarkoituksensa. Ainostaan akryylia kartan kaikissa tekstiileissä.

Ihan samoja vaatteita myydään ympäri maailmaa, joten turha taas yleistää "suomalainen ei osaa".

Vierailija
10/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongailen alesta laadukkaita luonnonkuituvaatteita (puuvillaa, villaa, pellavaa, silkkiä, nahkaa, turkista...). Keinokuituiset hiostavat ja etenkin akryylineuleet menevät hetkessä puhki. En voisi kuvitella ostavani keinonahkaista laukkua tai kenkiä! Tekniset ulkoiluvaatteet, esim. lasten haalarit asia erikseen.

Vierailija
11/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle eläinystävällisyys on senverran tärkeä kriteeri, että katson kyllä etten osta mitään nahkaa, villaa tai silkkiä sisältävää (saati sitten turkista).

Vierailija
12/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson tietysti mitä olen ostamassa. Puuvillaa mieluiten arkivaatteissa, pellavaa ja silkkiä voi olla juhlavammissa (olen laiska huoltamaan vaatteita muuten kuin konepesulla). Tavallista lampaanvillaa on vain sukissa, muuten en voi sitä käyttää. Ja villakangastakki, mutta sen kanssa on oltava aina huivi kaulassa. Merinovilla ja monet muut pehmeämmät villat sopii paremmin. Halpoja akryylivaatteita ei löydy talosta kenenkään kaapista, ne ovat inhottavan tuntuisia päällä eivätkä kestä käyttöä.

Näiden lisäksi on erikseen tekniset vaatteet urheiluun ja ulkoiluun, mukavuussyistä.

Vierailija
13/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harvoin käytän 100% luonnonkuituja muuta kuin villavaatteissa, usein sekoitteet on käytännöllisempiä esim. pesu- ja siliävyysominaisuuksiltaan ja ihan yhtä hyvän näköisiä. Urheiluvaatteissa jotkin täysin synteettiset tekniset kuidut on ominaisuuksiltaan myös ihan ylivoimaisia vaikkapa siinä miten hiki siirtyy iholta pois.

Vierailija
14/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan pellavaa, en halua kulkea haitari päälläni

Vierailija
15/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi suomalainen nainen osaa paheksua, tuomita, ylenkatsoa ja halveksua erinomaisesti.

Vierailija
16/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla "ei osaa"? Jos housut on silkkiä, niin onko niiden pukeminen jotenkin vaikeampaa?

Vierailija
17/26 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina mistä materiaalsta vaate on tehty. 100% akryyliä tai polyesteriä en osta koskaan. Sekoitteena keinokuitua voi olla puuvillan, villan tai viskoosin seassa. Akryylineuleethsn nyppääntyy ensimmäisessä käytössä.

Petivaatteiden kanssa olen tarkempi, minulla on oltava puuvillainen petauspatja ja peitto (bambukuitukin käy). Keinokuituisen peiton alla on tuskastuttavaa nukkua, jos vaihtoehtoa ei ole, mieluummin palelen ja nukun pelkällä lakanalla. 

Vierailija
18/26 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt The Earth Collectionista edullisia luonnonkuitu vaatteita.

Vierailija
19/26 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katson aina, vältän polyesteriä ja akryyliä. Viskoosi on ok.

Vierailija
20/26 |
03.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:24"]

No minulle eläinystävällisyys on senverran tärkeä kriteeri, että katson kyllä etten osta mitään nahkaa, villaa tai silkkiä sisältävää (saati sitten turkista).

[/quote]

silkkiä?  olen pihalla kuin lumiukko. Mikä silkissä on vikana? Miten siinä kohdellaan huonosti toukkia?