Arghh!!! Isovanhemmat suuttuu kun haluan lapsen käyttävän turvaistuinta!!
Mulle hermostuttiin kun toin istuimen mukana (olivat lähdössä lapsen kans reissuun). Väittivät jopa ettei Suomen laki edes vaadi käyttämään lapsella istuinta jos autossa on turvavyöt WTF???!!! Eivätkä kuulemma aio ajaa kuin lyhyen matkan (50km).
Joku sukupolvijuttu kai. Muuten kivat isovanhemmat, joten koitan niellä kiukkuni - ja kiikutan edelleen istuimen mukana.
Mitä näille voi sanoa???????????
Kommentit (43)
vielä kielsivät lasta kertomasta sinulle! :O Kannattaako noiden kyytiin antaa lasta ollenkaan?
ei munkaan mielestä!!! Mutta perustelivat näin. Itse en kuljeta metriäkään ilman istuinta.
eikä mun mielestä 50 km ole mikään lyhyt matka, jotta voisi ilman turvaistuinta kuljettaa. 7
Heillä ei ole omaa autoa ja joskus hyppäävät taksiin tms. lapsi sylissä, ilman turvaistuinta, mistä olin ihan raivoissani. Kielsivät vielä lasta kertomasta mulle (onneks lapsi kertoo kaiken). Nyt olivat lähdössä matkaan julkisilla ja perillä tuttava kyyditsi omalla autollaan. Eivät olis millään jaksaneet raahata istuinta mukanaan. Pitää varmaan järjestää joku suuremman luokan näytös kun saa yhä uudestaan tästä asiasta jauhaa. ap
Miksi ihmeessä te ette itse vieneet heitä perille? Ihme marmatusta, josta olisi päässyt pienellä vaivannäöllä. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät katso lastensa turvallisuutta lainkaan vaan vaativat isovanhempia tekemään turhaa työtä vain siksi, että se heille itselleen on helpompaa.
Noin pienen paikka on isän ja äidin hoivissa, ei isovanhemmilla.
Eli jos lapsi menee mummolaan hoitoon, niin vanhemmat ei saa ottaa pesuaineita pois lattialta tai sanoa mummolle niistä?
Johan on taas älytöntä. Jos ei pesuaineet saa olla lattialla niin ei tarvitse hoitoon viedä. Näinkö? Asiastahan ei voi sanoa ystävällisestikään.
Noin pienen paikka on isän ja äidin hoivissa, ei isovanhemmilla.
Eli jos lapsi menee mummolaan hoitoon, niin vanhemmat ei saa ottaa pesuaineita pois lattialta tai sanoa mummolle niistä? Johan on taas älytöntä. Jos ei pesuaineet saa olla lattialla niin ei tarvitse hoitoon viedä. Näinkö? Asiastahan ei voi sanoa ystävällisestikään.
niin se on silti mummon ja vaarin koti, jossa eletään niin kuin he haluavat. Aikusilla lapsilla ei ole mitään oikeutta täyspäisiä vanhempiaan vaatia elämään niin kuin lapset tahtovat.
Jos ei tätä hyväksy niin hoitaa lapsensa itse.
Meille ei tule yksikään lapsi hoitoon siten, että minulle sanotaan, mitä saan ja mitä en saa tehdä.
Eli jos lapsi menee mummolaan hoitoon, niin vanhemmat ei saa ottaa pesuaineita pois lattialta tai sanoa mummolle niistä?
Johan on taas älytöntä. Jos ei pesuaineet saa olla lattialla niin ei tarvitse hoitoon viedä. Näinkö? Asiastahan ei voi sanoa ystävällisestikään.
Sinne jää JOKA tapauksessa jotain, millä lapsi voi vahingoittaa itseään tai muita, jos hänet jätetään puoleksi sekunniksi vahtimatta. on vaan lähdettävä siitä, että yhtään sekunnin kymmenystä lapsi ei jää vahtimatta.
Yleensä nämä säännöt on vaan miniän tapa käyttää valtaa isovanhempiin.
Turvaistuin koitui tänään pienelle kuolemaksi
Luumäellä
ettei 12 km mökkimatkalla lasta viedä ilman turvaistuinta. Jos ei mene jakeluun, lapsi ei jää hoitoon. Saivat itse valita. Ja istuin laitettiin autoon... Ja ostivat omaan käyttöönsä varalle vielä tulevaa varten oman.
näyttää olevan enemmänki, mutta yksikään vanhempi ei ainakaan vielä ole vähätellyt asiaa. (kohta tosin varmaan joku provo ilmaantuu)
Hyvä että edes vanhemmat on vastuuntuntoisia!
mutta kun kävi ilmi, että julkisilla ja sitä pitää kantaa mukana, ymmärrän vähän paremmin. Se ei ole niin helppoa todellakaan.
Mites olisi jos soitat sille tutulle, kuka kuskaa heitä, ja sovit että vuokraavat istuimen jostain sieltä esim. mll:n sivuilta löytyy, mistä voi vuokrata.
Meillä ei ole ollut autoa 3 vuoteen. 5-v lapsella on turvaistuin, mutta emme ole aina raahanneet mukana sitäkin, junassa juna-bussi-yhdistelmillä. Aluksi emme paljoa matkustelleetkaan, justv tämän takia. Kun täytti 3 vähän enemmän, pari krt vuodessa käymme miehen kotikaupungissa anoppilassa ja yleensä ilman istuinta. Mennään junalla + vielä bussilla päälle. Anopilla ei oo autoa. Ja joskus on joku sukulainen kuskannut sitten ilman turvaistuinta meidän kanssa meitä esim. mökilleen ja takaisin.
Ollaan myös käyty maassa, missä on hullu liikenne, ajettu siellä taksilla, lapsi mukana, koko maassa ei kellään turvaistuimia.
Lisäksi olen kerran lähtenyt vauvan kanssa taksilla sairaalaan, mies ei ollut kotona vaan töissä, meillä oli silloin auto jossa oli vauvakaukalomme. Pakko oli lähteä kaukalotta, tikkejä tuli.
vaan silkasta suojelunhalusta :) kylppäri ja vessa on samassa tilassa, ja vessan ovi jatkuvasti auki. Minusta oli ihan oikeutettua siirtää pesuaineet pois ja jättää niiden osalta lapsi hoitoon hyvillä mielin.
Ehkäpä olen pirttihirmu av-mamma kun kerron kyllä miten toivon minun lapseni kanssa toimittavan, jos ne on sellaisia asioita jotka koen tarpeelliseksi kertoa. Ei väliä missä lapsi on hoidossa. Kas kummaa kun ei paljoa hoidossa ole ollutkaan! :D Tosin ihan omasta halustani olen itse hoitanut. :) Mutta siis pointti on se, että mieluummin olen hieman varovainen kuin että koko poissaoloajan miettisin huolissani, kuinka lapsi mussuttaa pesuaineita purkista.
t. se pesuainetyyppi
näyttää olevan enemmänki, mutta yksikään vanhempi ei ainakaan vielä ole vähätellyt asiaa. (kohta tosin varmaan joku provo ilmaantuu) Hyvä että edes vanhemmat on vastuuntuntoisia!
kun ei itse joudu raahaamaan sitä istuinta kilometritolkulla. Ne ei ole ihan kevyitä, ja jos on omat ja lapsen matkatavarat sekä lapsi ja istuin, niin liikkuminen on aidostin hankalaa. Vanhemmat voisivat itse kokeilla - tai viedä autolla perille.
vaan silkasta suojelunhalusta :) kylppäri ja vessa on samassa tilassa, ja vessan ovi jatkuvasti auki. Minusta oli ihan oikeutettua siirtää pesuaineet pois ja jättää niiden osalta lapsi hoitoon hyvillä mielin. Ehkäpä olen pirttihirmu av-mamma kun kerron kyllä miten toivon minun lapseni kanssa toimittavan, jos ne on sellaisia asioita jotka koen tarpeelliseksi kertoa. Ei väliä missä lapsi on hoidossa. Kas kummaa kun ei paljoa hoidossa ole ollutkaan! :D Tosin ihan omasta halustani olen itse hoitanut. :) Mutta siis pointti on se, että mieluummin olen hieman varovainen kuin että koko poissaoloajan miettisin huolissani, kuinka lapsi mussuttaa pesuaineita purkista. t. se pesuainetyyppi
koska minulla on parempaakin tekemistä. Kun itse hoidat lapsesi niin ei tule ongelmia.
siksi, että esim. siskoni käyttää meitä joskus autolla eri paikoissa ja muutenkin sellaiseen satunnaiseen käyttöön.
Omilla vanhemmillani on istuin autossaan, kun heillä on tullut ne hankittua siskon perheen lasten aynnyttyä. Siskolla ei enää itsellä ole kuin korokkeita.
mutta kun kävi ilmi, että julkisilla ja sitä pitää kantaa mukana, ymmärrän vähän paremmin. Se ei ole niin helppoa todellakaan.
Mites olisi jos soitat sille tutulle, kuka kuskaa heitä, ja sovit että vuokraavat istuimen jostain sieltä esim. mll:n sivuilta löytyy, mistä voi vuokrata.
Meillä ei ole ollut autoa 3 vuoteen. 5-v lapsella on turvaistuin, mutta emme ole aina raahanneet mukana sitäkin, junassa juna-bussi-yhdistelmillä. Aluksi emme paljoa matkustelleetkaan, justv tämän takia. Kun täytti 3 vähän enemmän, pari krt vuodessa käymme miehen kotikaupungissa anoppilassa ja yleensä ilman istuinta. Mennään junalla + vielä bussilla päälle. Anopilla ei oo autoa. Ja joskus on joku sukulainen kuskannut sitten ilman turvaistuinta meidän kanssa meitä esim. mökilleen ja takaisin.
Ollaan myös käyty maassa, missä on hullu liikenne, ajettu siellä taksilla, lapsi mukana, koko maassa ei kellään turvaistuimia.
Lisäksi olen kerran lähtenyt vauvan kanssa taksilla sairaalaan, mies ei ollut kotona vaan töissä, meillä oli silloin auto jossa oli vauvakaukalomme. Pakko oli lähteä kaukalotta, tikkejä tuli.
sairaalaan ilman turvaistuinta.
No jos en olisi vienyt, lapsi olisi kuollut.
Joten.....
ollut isovanhempien luona hoidossa! :D
Kyllä se on niin, että lasten turvallisuudesta tulee huolehtia, oli lapsi kotona vanhempiensa kanssa tai isovanhempiensa luona hoidossa/kylässä. Meillä vanhemmilla on vastuu omasta jälkikasvustamme.
kun roudaan turvavyöistuinta hänen äitinsä autoon.
Vuos sitten tyttö jäi 5 päiväksi mummille hoitoon ja kuskasivat lasta eskariin ja takas. El autokyytejä tuli useampi.
Samalla kun veimme etukäteen lapsen tavaroita vein myös turvaistuimen toisesta aiútostamme. Miehen mielestä ja hänen äitinsäkin mielestä sitä ei olisi tarvittu. Pidin kuitenkin pääni ja istuin laitettiin autoon ja sieltä kummitädin autoon jonka luo meni 2 päiväksi.
Minä olen tarkka siitä, että lapsi matkustaa turvallisesti autossa.
Ostin vajaa 6v. uuden turvavyöistuimen kun edellinen yhdistelmä (3in1) kävi pieneksi,vaikka siitä olisi saanut pelkän korokkeenkin.
Mielestäni lapsemme matkustaa turvavyöistuimessa niin kauan kuin siihen mahtuu.
7v. on pituutta 125cm eli vasta 10cm päästä saisi lain mukaan matkustaa pelkissä turvavöissä.
Tuttava perheemme on aika leväperäinen näissä tiurvallisuus asioissa.
Heillä lapset 6 ja 9v. jotka eivät käytä edes korokkeita autossa istuessaan. kuulemma edes nuorempi ei ole varmaan 2-vuoteen käyttänyt edes koroketta. Lapset eivät halua oli ainakin yksi syy turvalaitteen käyttämättä jättämiseen.
Noh, heillä lapsia ei muutoinkaan juuri kielletä tai kielletä ainakaan niin että kiellolla olisi jotain tehoa.
Samainen perhe ei käytä pelastusliivejä painoluokan mukaan,riittää kun jotenkin roikkuvat päällä.
Itse olen tarkka pelstusliivin sopivuudesta etenkin lapselle.
Meitä on moneksi,mutta en ainakaan itse halua kokea sitä että joutuisin jossittelemaan että jos olimme käyttäneet turvaistuinta tai soipivia pelastusliivejä,niin...
mitä enemmän lasta kuljettaa ilman istuinta, mutta ei se ole missään sanottu, ettei juuri silloin jotain tapahdu, kun mennään se 500 m, 10 km tai 50 km.
Sä olet kyllä ihme selittelijä, tota kai hoet itsellesi ennemmin, kuin että ilmoittaisit ettei lasta kuljeteta ilman istuinta. Laita miehes asialle jos et itse saa suutasi auki.