Väite: parhaat työntekijät saavat aina töitä.
Jos ei saa töitä, ei ole tarpeeksi taitava. Jos ei muuten, niin fiksuimmat osaavat työllistää itse itsensä. Mitä mieltä?
Kommentit (19)
Sehän tässä ongelma onkin. En kuulu siihen taitavimpaan 30%:iin, ja olen aika laiskakin.
SIlti joku on minutkin palkannut vakituiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä ongelma onkin. En kuulu siihen taitavimpaan 30%:iin, ja olen aika laiskakin.
SIlti joku on minutkin palkannut vakituiseksi.
Toki muutkin voivat saada töitä. Ne parhaimmat voivat saavat vielä parempia töitä.
No jossain määrin totta. Esitän toisen näkemyksen. Sopeutujat pärjää aina parhaiten. Huonoissakin oloissa ne nousee toisten yläpuolelle sopetumiskyvyn takia. Kaikkia ketuttaa, mutta ne keskittyy olennaiseen , eikä valita.
Jokainen tajuaa, että toi koskee toimintakykyisiä ihmisiä.
Ei pidä paikkaansa suurissa kaupungeissa. Parhaimmatkaan eivät ilman verkostoja pääse välttämättä töihin, täällä kun on tarjontaa niistä parhaista.
Onhan tuossa perää, jos olet kaikista paras alallasi ja sinulla on kaikista eniten erikoisosaamista niin työnantajat pikemminkin kilpailevat siitä, että tulisit töihin heille,
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa suurissa kaupungeissa. Parhaimmatkaan eivät ilman verkostoja pääse välttämättä töihin, täällä kun on tarjontaa niistä parhaista.
Se paras työntekijä nimenomaan tajuaa hankkia myös niitä verkostoja. Jos joku on todella alansa huippu, mutta ei osaa edes hakea töitä, verkostoitua tai kertoa osaamisestaan, niin silloin hän ei ole paras.
Yleensä se menee päin vastoin, muka sosiaaliset turhan lärpättäjät ja tyhjännaurajat saa töitä. Oikeasti näitä ei kiinnosta työnteko ollenkaan ja sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Jostain syystä työnantajat kuitenkin arvostavat tällaista.
Tästä puhuttiin mulle työkkärin työnhakuvalmennuksessakin: muista, että työnantajat eivät koskaan hae ahkeraa ja hiljaista ahertajaa. Vaan pitää olla rempseä ja kovaääninen koomikko.
Totta, olen huono koska olen monisairas. Vain istumatyö onnistuu.
Parhaat työntekijät eivät yleensä edes joudu työttömäksi vaan vain vaihtavat työpaikasta toiseen.
Sanosiin mieluummin, että on heitä, jotka jaksavat yrittää ja jotka pyrkivät eteenpäin silloinkin kun on vaikeaa ja hankalaa syystä tai tosiesta. Sitten on heitä, jotka eivät syystä ta toisesta halua yrittää tai pyrkiä eteenpäin silloin vaikeaa ja hankalaa syystä tai toisesta.
Paras työntekijä ei aina ole se optimaalisin työntekijä esimerkiksi siksi,. että hän saattaa olla sosiaalsiesti niin kömpelö., että ei tule toimeen muun työyhteisön kanssa vaikka työnsä hoitaisikin erinomaisesti. Tai häntä ei saa paikkaa, koska ei osaa markkinoida ja ns myydä itseään työnantajalle. Tai sitten hän itse valitsee mieluummi kevyemmän työn kuin sen, jossa hän saattaisi olla paras, mutta ollakseen paras työssä se vie aikaa mm. perheeltä ja läheislltä, jotka hän haluaa arvottaa korkeammaksi sen, että saa loistaa parhaimpana.
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Tai sukulaiset 😂.
Monissa ammateissa vaaditaan ihan konkreettinen koulutus, pätevyys ja osaaminen, eikä niitä sukulaisuussuhteilla ohiteta.. Tuskinpa sä pääkirurgiksi pääset kampaajan koulutuksella, oli sulla sitten kuinka vaikutusvaltaisia sukulaisia tahansa. Samaten ei mikään menestynyt johtaja ota Finance Directoriksi sellaista henkilöä, joka ei ole edes läpäissyt matematiikkaa. Verkostot voivat auttaa löytämään mahdollisuuksia ja saamaan jalan oven väliin, mutta lopulta pitää myös pystyä osoittamaan, että osaa työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Sanosiin mieluummin, että on heitä, jotka jaksavat yrittää ja jotka pyrkivät eteenpäin silloinkin kun on vaikeaa ja hankalaa syystä tai tosiesta. Sitten on heitä, jotka eivät syystä ta toisesta halua yrittää tai pyrkiä eteenpäin silloin vaikeaa ja hankalaa syystä tai toisesta.
Paras työntekijä ei aina ole se optimaalisin työntekijä esimerkiksi siksi,. että hän saattaa olla sosiaalsiesti niin kömpelö., että ei tule toimeen muun työyhteisön kanssa vaikka työnsä hoitaisikin erinomaisesti. Tai häntä ei saa paikkaa, koska ei osaa markkinoida ja ns myydä itseään työnantajalle. Tai sitten hän itse valitsee mieluummi kevyemmän työn kuin sen, jossa hän saattaisi olla paras, mutta ollakseen paras työssä se vie aikaa mm. perheeltä ja läheislltä, jotka hän haluaa arvottaa korkeammaksi sen, että saa loistaa parhaimpana.
Aika harvassa työssä olet paras työntekijä, jos olet sosiaalisesti niin kömpelö että et tule toimeen muiden kanssa. Se kun on osa työntekoa että pystyy sitä tekemään myös sen tiiminsä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Paras työntekijä ymmärtää kehittää myös niitä sosiaalisia taitojaan, jos ne vaikeuttavat työnsaantia tai työyhteisössä toimimista. Sosiaalisesti taidoton ei ole kokonaisuutena se paras työntekijä, vaan paras on se, joka osaa työnsä erinomaisesti ja jolla on sen lisäksi hyvät sosiaaliset taidot.
Ei mene näin. Itse esim. olen aivan paska työntekijä, mutta saanut aina töitä.
Paras työntekijä tulee toimeen vähillä tunneilla, pienellä palkalla ja pitää suun supussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa työssä olet paras työntekijä, jos olet sosiaalisesti niin kömpelö että et tule toimeen muiden kanssa. Se kun on osa työntekoa että pystyy sitä tekemään myös sen tiiminsä kanssa.
Juuri tämä. Hyvät sosiaaliset taidot ovat yksi tärkeä osa sitä kokonaisuutta, joka tekee sinusta sen parhaan työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se menee päin vastoin, muka sosiaaliset turhan lärpättäjät ja tyhjännaurajat saa töitä. Oikeasti näitä ei kiinnosta työnteko ollenkaan ja sosiaaliset taidot ovat olemattomat. Jostain syystä työnantajat kuitenkin arvostavat tällaista.
Tästä puhuttiin mulle työkkärin työnhakuvalmennuksessakin: muista, että työnantajat eivät koskaan hae ahkeraa ja hiljaista ahertajaa. Vaan pitää olla rempseä ja kovaääninen koomikko.
Puhut nyt huonoista tai korkeintaan keskinkertaisista firmoista ja siitä, millaisia ihmisiä niissä mahdollisesti palkataan. Parhaissa yrityksissä tilanne on kuitenkin toinen. Niihin ei palkata ihmistä siksi, että hän on kovaääninen, rempseä tai hyvä heittämään läppää, vaan siksi, että hän pystyy tuottamaan arvoa, hoitamaan tehtävänsä hyvin ja toimimaan työyhteisössä. Ne parhaat osaajat eivät edes halua töihin sellaisiin yrityksiin, joissa on tuommoinen meininki. Parhaisiin yrityksiin on myös paljon kilpailua, joten pelkkä lärpättäminen ei pitkälle kanna. Pitää olla osaamista, näyttöjä, kykyä tehdä yhteistyötä ja myös taitoa tuoda oma osaamisensa esiin.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat työntekijät eivät yleensä edes joudu työttömäksi vaan vain vaihtavat työpaikasta toiseen.
Heidät headhuntataan, usein parempaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
No jossain määrin totta. Esitän toisen näkemyksen. Sopeutujat pärjää aina parhaiten. Huonoissakin oloissa ne nousee toisten yläpuolelle sopetumiskyvyn takia. Kaikkia ketuttaa, mutta ne keskittyy olennaiseen , eikä valita.
Jokainen tajuaa, että toi koskee toimintakykyisiä ihmisiä.
Sopeutumiskyky on itsessään yksi parhaan työntekijän ominaisuuksista, ei mikään siitä erillinen asia.
Tai sukulaiset 😂.