Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö muita lapsettomien parien rahankäyttö?

Vierailija
05.07.2010 |

Mä en mahda mitään, mutta mua ärsyttää! Oltiin viikonloppuna kyläreissulla ja matkalla poikettiin veljeni luona. Hän ja hänen vaimonsa ovat aika nuoria, toinen alle ja toinen piirun verran yli 30. He eivät edes ole mitään isotuloisia, veljeni bruttopalkka on noin 4000 ja hänen vaimon noin 2500, molemmat tekevät akateemisia töitä. Meillä on periaatteessa kaikki tuet laskettuna paljon isommat tulot mutta ei yhtään rahaa koskaan.

Mua jotenkin ärsyttää että heilläon esimerkiksi aina sellaista sikakallista Molton&Brownin käsisaippuaa, samoin käsirasvaa vessassa. Veljen vaimolla on merkkilaukkuja ja veljeni pukeutuu mittatilaustyönä tehtyihin villakangaspukuihin. Vaimolla on lipaston päällys täynnä hajuvesiä, nytkin oli ostanut uuden jonka hinta on varmasti ollut jotain 150 euroa. He lomailevat usein ja ajavat urheiluautolla.

He asuvat vuokralla keskustassa, pienessä asunnossa joka on sisustettu tosi hyvin. Me joudumme asumaan täällä peräkylällä omakotitalossa, jota ei voi sisustaa kun lapset sotkevat joka paikan.

Tiedän veljeni sen verran hyvin, ettei hänellä ole velkaa (paitsi ehkä autosta joku muutama tonni) ja hänen vaimollaan onopintolainaa eli missään veloissa he eivät ole. Heillä ei vain ole lapsia.

Kiitos, että sain purkauuta, tiedän olevani katkera ja kateellinen. Rakastan veljeäni todella paljon ja hänen vaimonsa on ihana ihminen (sekin vielä!). Joskus vaan oikeasti ottaa päähän kun muilla on varaa arkielämän laatuun ja itse kökin feikkicrockseissani hiekkiksellä päivästä toiseen.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me taas yritään ostaa mahdollisimman vähän kun tuo tavarapaljos ahdistaa. Mulla on max. kaksi hajuvettä kerrallaan, en halua kaappeja täyteen puoliksi käytettyjä. Saippua on kauniissa pullossa, mutta käytämme loppuun ennen uuden ostoa. Olen kertakäyttökulttuuria vastaan, köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja huonoa. Eikä turhaa roinaa nurkkiin. Mieluummin olen ilman kuin ostan sellaista, jota en halua.

Terveisin, kolme vuotta sohvaan säästänyt. Kohta tilaan unelmasohvan, jota katselemme seuraavat 20 vuotta.

Vierailija
62/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä okt-asuminen on joka tapauksessa oma valinta (asuisimme okt:ssa ilman lastakin). Meilläkin on varaa matkustaa ja ostaa hajuvesiä, eikä autonkaan tarvitse olla tila-auto, emmekä koe joutuneemme luopumaan yhtään mistään lapsen vuoksi. Meillä on myös aikaa toisillemme ja romantiikalle, mikä AP:ta tuntuu myös tuon yhden viestin perusteella kaivavan...

kuin yksi lapsi ja siihen jää. Minä haluan, että meillä on varaa asua Helsingin keskustassa, käydä matkoilla, ostaa hajuvesiä, ajaa pienellä autolla.

Toki halusimme myös kokea vanhemmuuden, joten päätimme tehdä yhden lapsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ne oikeesti ole edes mitään erityisen kalliita

Mua jotenkin ärsyttää että heilläon esimerkiksi aina sellaista sikakallista Molton&Brownin käsisaippuaa, samoin käsirasvaa vessassa.

Vierailija
64/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee päällimmäiseksi mieleen rahankäyttätaitojen erot. Ei tarvitse olla tosiaankaan mitkään mammutti-tulot, että pystyy elämään ap:n veljen tavoin. Kyse on valinnoista: kyllä hekin joutuvat tinkimään jostakin saadakseen asioita, joita heillä nyt on. Hehän esimerkiksi asuvat edelleen vuokralla, omistusasunnossa olisi paljon enemmän kuluja.

Ei kannattaisi muutenkaan tuijottaa kateellisena ihmisten ulkokuorta ja sitä, miltä kaikki ulospäin näyttää. Kaikilla on omat ongelmansa ja haasteensa, vaikka ulospäin elämä saattaisi näyttää miten upealta ja rikkaalta tahansa.

Ja hajuvedestä yli 150 Euroa? Kerro ihmeessä mitä ja mikä merkki? Pakko olla ihan aitoa parfyymia, sanan "hajuvesi" käyttäminen on tuon hintaisesta jo under statement. Tai sitten ap tosiaan on provo ja käsitys hajuvesien hintatasosta on täysin kieroutunut.

Vierailija
65/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
66/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen tietysti voi olla, mutta siitä vain kärsii itse.

Te olette tehneet valinnan asua omakotitalossa kalliiden kulkuyhteyksien päässä, tuolla valinnalla tulee sulkeneeksi monta muuta pois. Sis ymmärsin, että asunto on syrjäkylällä, joten joutuu käyttämään autoa jos toistakin.

Tietysti voit ajatella, että omistuasunnossa teidän varallisuus karttuu koko ajan. Vuokralla asuessa taas ei.

Veljesi vaimoineen on vielä niin nuoria, että heillä on reilut 10 vuotta aikaa hankkia lapsia jos niin haluavat.

Me olemme aikanaan tehneet myös saman valinnan. Ensin hankkittiin koulutus ja sitten työpaikat. Vasta kun oltiin saatu vakiinnutettua asema töissä ja asunto ostettua, ryhdyimme hankkimaan lapsia. Meille ei lapset ole helpolla tulleet, ei johdu iästä vaan mun perussairauksista. Mutta äitiyslomat on olleet siitä kivaa aikaa, että ei ole joutunut ruokakaupassa tinkimään ja on voinut ostaa moltonbrownin käsisaippuankin jos siltä on tuntunut.

Ja siis pariskunnan 6000 euron bruttotulot ovat aika keskivertoa. SUomalainen keskiansio on himpun alle 3000 euroa, joten ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen hyvätuloista. Kohtuupalkat työuran alussa oleville, mutta ei nuo mitkään tavattomat ole.

Vierailija
67/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette tehneet valinnan asua omakotitalossa kalliiden kulkuyhteyksien päässä, tuolla valinnalla tulee sulkeneeksi monta muuta pois. Sis ymmärsin, että asunto on syrjäkylällä, joten joutuu käyttämään autoa jos toistakin.

Tietysti voit ajatella, että omistuasunnossa teidän varallisuus karttuu koko ajan. Vuokralla asuessa taas ei.

Veljesi vaimoineen on vielä niin nuoria, että heillä on reilut 10 vuotta aikaa hankkia lapsia jos niin haluavat.

Me olemme aikanaan tehneet myös saman valinnan. Ensin hankkittiin koulutus ja sitten työpaikat. Vasta kun oltiin saatu vakiinnutettua asema töissä ja asunto ostettua, ryhdyimme hankkimaan lapsia. Meille ei lapset ole helpolla tulleet, ei johdu iästä vaan mun perussairauksista. Mutta äitiyslomat on olleet siitä kivaa aikaa, että ei ole joutunut ruokakaupassa tinkimään ja on voinut ostaa moltonbrownin käsisaippuankin jos siltä on tuntunut.

Ja siis pariskunnan 6000 euron bruttotulot ovat aika keskivertoa. SUomalainen keskiansio on himpun alle 3000 euroa, joten ei tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen hyvätuloista. Kohtuupalkat työuran alussa oleville, mutta ei nuo mitkään tavattomat ole.

Vierailija
68/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
69/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
70/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on enemmän rahaa kuin toisilla. Toiset säästää, toiset tuhlaa. Sitä se vaan on.

Vierailija
72/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas mitä materialistejä täällä on!! Minä en välitä pätkän vertaa mistään kalliista hajuvesistä, saippuoista, rasvoista, laukuista tai autoista. Ihmisen arvoa ja elämän laatua ei mielestäni arvioida materian määrällä. Ennemminkin pidän näitä merkistä maksavia ihmisiä hieman yksinkertaisina ja tyhminä. Mutta osta kallista saippuaa, jos oikeasti luulet tulevasi siitä onnellisemmaksi. Olette kyllä ihan hassuja!! :D

Ja toisekseen minä asuisin paljon mieluummin siellä maalla puhtaan luonnon ja rauhan keskellä kuin pölyisessä ja hikisessä keskusta-asunnossa. Enkä ole kyllä yhtään kateellinen kavereilleni tai sisaruksilleni, vaikka heillä olisi mitkä merkkisaippuat kylppärissään. :D Oletko ap miettinyt onko sinulla huono itsetunto, kun sinun täytyy hakea elämääsi tyydytystä materian kautta? Ja kyllähän sinä ap voit sisustaa vaikka sinulla lapsia onkin. Opeta lapsesi leikkimään omassa huoneessaan, syömään keittiössä sekä siivoamaan omat jälkensä. Pienikin lapsi voi kerätä itse omat lelunsa.

Vierailija
73/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme käytännössä ap:n kuvailema pariskunta. Elämme kaupungin keskustassa pienessä kaksiossa ja käytämme kaikki rahat itsekkäästi itseemme ja omien mielihalujemme tyydyttämiseen. Matkustelemme, harrastamme, käymme ulkona syömässä, elämme ns. laatuaikaa joka ainoa töistä vapaa hetki. Meillä on myös merkkisaippuaa.

Kenenkään on turha spekuloida "lapsettomuuden tuskaa", sillä tämä on oma valintamme. Olemme onnellisia kaksin, emmekä kaipaa elämäämme täytettä jälkikasvun muodossa. Meille riittää toisemme.

Ap:n ongelma ei ole hänen veljensä perhe, vaan oma perhe. Ap on selvästi tehnyt omat valintansa valtavirran mukaan. Hän toimii niin kuin "kuuluu" toimia, ei niin kuin hän itse haluaisi. Se säälittää enemmän kuin "elämänsä tyhjyyttä paikkailevat" vapaaehtoisesti lapsettomat pariskunnat.

Vierailija
74/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan tämä provo...?

Vierailija
75/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mieheni kanssa suurin piirtein samanlaiset tulos kuin ap:n lapsettomalla veljellä .. ja on myös varaa matkustella, ostaa hienoja saippuoita, laukkuja ja vaatteita.

Asutaankin vielä 4 km päässä keskikaupungilta.

Tiukkaa meilläkin olisi jos oltaisiin ok-talo ostettu, mutta sen sijaan päädyttiin vanhaan rivitalohuoneistoon. Arvovalintojahan nämä on. Meidän perhe asuu mieluummin vähän yksinkertaisemmin ja käyttää rahansa muuhun elämiseen kuin asuu hienossa talossa köyhäillen.

Muiden ihmisten rahankäyttö minua ei ärsytä.

Vierailija
76/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä se todellakin ihan paikkansa pitää, että lapsiin vain menee paljon rahaa. Ei lapsilisillä ja mahdollisilla elatusmaksuilla millään kateta kaikki lapsista aiheutuvia kustannuksia (asuminen, ruoka, lääkkeet, harrastukset, päivähoito), mutta lastenkin hankkiminen on aina oma valinta.

Mullakin menee välillä niin totaalisesti hermot penskojen ja lemmikkieläinten sotkuihin, vaikka ihan vapaaehtoisesti olen tähän tilanteeseen päätynyt. Ja kyllä niitä kateuden hetkiä tulee varmasti kaikille, niihin vain pitää osata suhtautua.

Ap on sullakin sitten mahdollisuus ostella 15 euron käsisaippuoita, kun lapset muuttavat kotoa pois :)

Vierailija
77/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mulle,et paljonko tuollainen maksaa???

Vierailija
78/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota en ole ikinä tajunnut,Eihän lapset mitään tuholaisia ole.

Vierailija
79/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös lapsia, mutta silti kodin sisutaminen ei ole ongelma.

Vierailija
80/92 |
05.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjun 'valkoinen sohva' niin ymmärtäisit mistä on kyse.

Lasten annetaan mellastaa ja sotkea, ei kielletä tai opasteta eikä varsinkaan vieraisilla, missä on valkoinen sohva.