Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pianoa todellakin näin helppoa oppia soittamaan?

Vierailija
04.07.2010 |

Ostettiin tossa viime viikolla piano kun saatiin pelastettua tuttavien muuttukuormasta, kun eivät sitä halunneet.

Noh, tänään meidän 16-vuotias tyttö tuli kotiin ja katsoi, että kappas, piano.

Tunnin päästä se huikkasi mut kuuntelemaan ja se oli oppinut soittamaan sen " Sait multa kukkaset Toukokuun" :o

Siis tunnissa? Eikä ennen tuota oo koskenutkaan pianoon, mitä nyt joskus pikkuisenä rämpytti sukulaisten pianoa.

Kysyin siltä, että mites toi oli mahdollista kun olit noin nopea. Tyttö vastasi, että opetteli nuotit niin kyllä se siitä sitten.

No aika nopeeta kun opetteli yhden tunnin aikana nuotit ja soitti sen kappaleen virheettömästi. Mitään aiempaa musiikkikoulutusta hänellä ei ole. Ei osannut ennen edes lukea nuotteja.

Perhana, luulin että pianonsoiton harjoittelu on jotenkin elämää vaikeampi homma! Tässähän vois itsekin kokeilla jos se noin helppoa on! :D

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä nokkahuilun soiton sivussa...

Vierailija
42/54 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4 v opetteli nuotit ja sävelsi sinfonian puolessa tunnissa, mutta kyllä sunkin teini on ihan kehityskelpoinen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päästä musiikkiopistoon tai konservatorioon opiskelemaan, mutta mikäli tyttö on kiinnostunut soittotunneista, kannattaa etsiä hyvä yksityinen opettaja.

Pääsin ihan musiikkiopistoon aikuisopiskelijaksikin ja olen 42 :D

Vierailija
44/54 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

avauksestahan on jo aikaa

Vierailija
45/54 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustellaan yleisellä tasolla pianonsoiton helppoudesta tai vaikeudesta pitää ensin määrittää taso. Pianonsoiton alkeet ovat helpot. Instrumentti on looginen ja helppo lähestyä. Jos puhutaan konserttipianistitasolla pianon soittamisesta, niin piano on erittäin vaikea ja vaativa soitin. 

T: yli 20 v klassista pianoa harrastanut

Vierailija
46/54 |
15.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite soittanu 9 vuotiaasta lähtien pelkällä korvakuulolla, en ole missään pianotunneillä käynyt kun kuulemma siellä ei opi paljon mittään..:D Nuotit osaan, mutta yleensä jos on kuullut jonkun laulun monta kertaa onnistuu sen soittaminen todella helposti pelkällä korvakuulolla.

Vierailija
48/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2010 klo 13:26"]

ei varmaan kovin iso duuni 16-vuotiaalle ollut palauttaa ne mieleen. Lisäksi tuo on aivan eläimellisen helppo kappale, joten mitään suurempaa syytä juhlintaan ei taida olla.

[/quote]

Teknisesti olet oikeassa, mutta en ikinä suostu kannattamaan ajatusta, ettei olisi syytä suurempaan juhlintaan. Tämä maa kaatuu juuri siihen, ettei osata juhlia yhtään mitään, ja sekin vähä hampaat irvessä. Prkl.

Nyt pimputtamaan koko perhe. Piano on ystävällismielisesti kehitetty nimenomaan helpoksi vehkeeksi saada iloa elämään.

Vierailija
49/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tyttärelläsi on tosiaan taipumuksia. Mummuni oli esimerkiksi erittäin musikaallinen, mutta sitä ikäpolvea (syntynyt 1910), ettei köyhät mitään soitellut. Vielä yli 70-vuotiaana pystyi meillä käydessään tapailla korvakuulolta sävelmiä, vaikka pianoa tosiaan pääsi elämässään soittamaan vain muutaman kerran.

Harmi, että tyttäresi on noin vanha jo, mutta voihan sitä treenailla yksityisopetuksessa kohtuulliseksi soittajaksi vielä tuossakin iässä. Sinänsä oikeaan soittotaitoon on tietysti pitkä matka, mutta hyvä alku, jos kunnon sävelkorva ja nuottien perustuntemus olisi hanskassa.

Vierailija
50/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2010 klo 23:42"]

en osaa niitä vieläkään vaikka pari vuotta kävin pianotunneilla, mutta korvakuulolta olen osannut lauluja soitella...en tiedä tosin osaanko enää.

ja matemaattisesti olen kyllä normaalia parempi ;)
kärsivällisyysköhän vain puuttuu?

[/quote]

Vanha ketju, mutta pakko sanoa, että opeteltiinhan 80-luvulla koulussa soittamaankin. Nokkahuilu kaikille käteen. Kyllä siinä nuotit oppii. Pitäisi olla aika tynnyrissä kasvanut, ettei muka 16-vuotiaana osaisi nuotteja.

Vierailija
51/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on hienoa. Ihmettelen kommentteja, joiden mukaan 3-vuotiaan kuuluu pystyä samaan. Itse olen täysin epämusikaalinen, ja olen itsekseni opetellut pianonsoiton alkeita reilut puolitoista vuotta. Alussa en edes hahmottanut kumpaan suuntaan äänen korkeus nousee ja kumpaan laskee, ja mustat koskettimet olivat vain "outoja erilaisia ääniä, joita en osaa sijoittaa mihinkään". G-avaimen nuottien oppimiseen meni puoli vuotta ja F-avaimen nuotteja saan yhä laskeskella. Eli kirjoitan nuotteihin nuottinimet tai sormitusnumerot. Koulussa en oppinut yhtään mitään, jota olisin voinut soveltaa. Nyt pystyn soittamaan nuoteista muutaman yksinkertaisimman klassisen kappaleen kahdella kädellä, korvakuulolta en yhtään mitään. Minulla on huono rytmitaju, hahmotuskyky, sävelkorva ja muisti (tosin kuulen kun menee väärin, ja pystyn laulamaan puhtaasti).

Eli: jos tunnissa tajuaa nuotit, on lahjoja, antaa katkerien kalkuttajien jäkättää omiaan. Ja toiseksi: täysin lahjatonkin kykenee oppimaan jotain, mutta siihen tarvitaan vain aikaa ja toistoja tuhatkertaisesti. Lukemiseksi suosittelen Oliver Sacks: Musikofilia sekä Ava Numminen: Laulutaidottomasta kehittyväksi laulajaksi. Toivoisin musiikkiin liittyvän keskustelun olevan vähän laaja-alaisempaa, nyt vaan tavalla tai toiselle toistetaan klassista dualismia, jonka mukaan musikaalinen joko on tai ei, ja että soittamisen ja laulamisen oikeus on vain poikkeuksellisen lahjakkailla. Mielestäni musiikki kuuluu kaikille.

Tämä muuten pätee moneen asiaan: Koulussa huippuoppilaat tai ihmelapset eivät välttämättä pärjää elämässä sen paremmin kuin muutkaan. Menestyminen - kuuluisuudesta puhumattakaan - on monen asian summa. Eli: antakaa lapsille virikkeitä ja kannustakaa heitä, uuden oppiminen kannattaa aina. Etenkin musiikki on hyvin terapeuttista toimintaa (voidaan hyödyntää esim. aivohalvaus-, afasia- ja autismin kuntoutuksessa).

Vierailija
52/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, nyt vasta huomasin uudemman kommenttisi. Paljon onnea!!!

Vierailija
53/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin helppoa. Eikä niillä nuoteilla tee loppupeleissä mitään välttämättä, mä en oo vuosiin soittanut nuoteista kuin klassisia kappaleita, koska korvakuulolta saa ihan yhtä hyvin melodian ja soinnut kohdalleen. Aloitin pianonsoiton neljä vuotiaana.

Vierailija
54/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuottien nimet ja aika-arvot käydään läpi jo alkuopetuksessa. Kolmos-kuutosluokilla tulee sitten paljon enemmän lisäopintoja musiikinteoriassa. Aika aasi täytyy olla, jos 16v ei osaa lukea nuotteja.