Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos äiti eroaa kirkosta ja lapsi kastettu, voiko lapsi mennä rippikouluun?

Vierailija
03.07.2010 |

Olen pidempään ajatellut eroavani kirkosta. Lapset on kastettu. Jos äiti eroaa kirkosta säilyykö kummit ja voiko lapsi käydä halutessaan rippikoulun kun on kastettu vauvana vaikkei vanhemmat kuuluisikaan kirkkoon?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen että on turha kuulua kirkkoon jos ei itse koe olevansa uskovainen. Haluaisin vain että lapset pääsevät halutessaan rippikouluun jos haluavat. Ja kummit ovat meille tärkeitä ihmisiä lasten elämssä.

Ap

Olen samaa mieltä. Kirkko on uskovien yhteisö. Tuntuisi hullulta olla osa sitä, jos ei usko Jumalaan ja Jeesukseen.

Toisaalta lapsille ja nuorille on tärkeää kuulua porukkaan. Heille suotakoon uskonnon tunnit ja rippileirit, jos ne tuntuvat tärkeiltä lasten mielestä. (Valitettavasti kirkkoon kuuluva nuori ei saa opiskella elämänkatsomustietoa edes siinä tapauksessa, että hän ja hänen vanhempansa haluaisivat niin. Ensin on erottava kirkosta, ja vasta sitten saa osallistua et:n tunneille. Kirkkoon kuulumaton nuori puolestaan saa valita vapaasti uskonnon ja et:n välillä.)

On kuitenkin todennäköistä, että niin elämänkatsomustieto kuin Prometheus-leirikin kasvattaa suosiotaan, ja silloin yhä useampi lapsi haluaa valita ne. Ruotsissa rippileirin käy enää hyvin pieni osuus nuorista.

Vierailija
22/32 |
03.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripille päästessään lapsi sitoutuu seuraamaan Jeesusta.

Mä en ainakaan sitoutunut t. ripille päässyt

"Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen seuraajaksi."

http://munkkiniemi.helsinginseurakunnat.fi/?deptid=1606

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus tullut jo heti ketjun alussa!

Vierailija
24/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

innokkaille nuorille sekä rippi- että Prometheus-leiriä! Kun käy molemmat leirit, voi katsella asioita eri näkökulmista ja löytää itselleen sopivia ajattelutapoja.

Osa nuorista ei ehkä halua kummallekaan leirille, ja senkin pitäisi olla ok.

Vierailija
25/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten sen jälkeen voi osallistua konfirmaatioon, jos ensin liittyy kirkkoon. Mulla on kaveri, jota ei ollut kastettu, kävi riparin ja ennen konfirmaatiota hänet kastettiin ja otettiin srk:n jäseneksi.

Vierailija
26/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa mennä niin, että konfirmaatioon ei pääse, jos ei ole kastettu. Mutta leirille saa ja voi mennä, kuului kirkkoon tai ei. Osa nuorista käy sekä riparin että Prometheus-leirin.

Vierailija
27/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus tullut jo heti ketjun alussa!

Vierailija
28/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokenut saavani päättää itse mitään. Riparille oli pakko mennä, samoin konfirmaatioon. En missään nimessä ollut kiinnostunut seuraamaan Jeesusta, mutta eihän tuosta pakkopullasta ainakaan 1980-luvulla voinut mitenkään kieltäytyä. Onneksi nykyaikana on muitakin vaihtoehtoja!

Järkevämpää olisi konfirmoida vasta 18-vuotiaat, jotka saavat oikeasti päättää asioistaan.

Mä en ainakaan sitoutunut t. ripille päässyt

"Saatuaan rippikoulussa opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen seuraajaksi."

<a href="http://munkkiniemi.helsinginseurakunnat.fi/?deptid=1606" alt="http://munkkiniemi.helsinginseurakunnat.fi/?deptid=1606">http://munkkiniemi.helsinginseurakunnat.fi/?deptid=1606</a&gt;

Vierailija
29/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suinkaan esim. äitisi irtisanoutuessaan tarkota että sut irtisanotaan samalla.

Kirkkoon voi koskavaan liittyä.

Itse olen liittyny teininä kirkkoon, vanhempani erosivat kirkosta ennenkö synnyin, isosiskoni on kastettu. Ei otettu pois kirkon kirjoilta vaikka vanhemmat eros lafkasta.

Vierailija
30/32 |
04.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, mä erosin eilen kännipäissäni kirkosta...hyvä kun muistutitte :D

Vierailija
31/32 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
32/32 |
04.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, mä erosin eilen kännipäissäni kirkosta...hyvä kun muistutitte :D

ja

tulee kalliiksi tuo Jeesuksen seuraaminen...

reps sentään =D=D=D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi