Päiväkodissa nähtyä:
Tuli tuosta tuoleihin teippaus ketjusta mieleen kun itse pari vuotta sitten oli harjoitteluissa kolmessa päiväkodissa, ja kaikenlaista tuli kyllä nähtyä.
- Kaikissa pakkosyötettiin.2/3 näin USEAMMAN kerran kun lapsi pakotettiin syömään oksentamansa ruuat lautaselta.
- Yhdessä päiväkodeista uusi allerginen lapsi pakotettiin syömään kalakeittoa, vaikka hän selvästi sanoi olevansa allerginen. Teidoista ei jaksettu tarkistaa, ja lopputulos oli ambulanssikyyti.
- Kaikissa selvää suosimista ja sorsimista. Tietyt lapset saivat kaiken ensimmäisenä, tietyt aina viimeisenä, jos saivat ollenkaan.
- Silkkaa kiusaamista katsottiin kahdessa täysin läpi sormien, koska kiusaaja oli yksi suosikkilapsista. Välillä rangaistiin jopa kiusattua "ärsyttämisestä" kun häntä oli lyöty ja itki.
Tässä siis osa. Ja jokaisessa päiväkodissa oli myös mukavia ja reiluja hoitajia, jotka ikävä kyllä antoivat ilkeiden tehdä mielensä mukaan. Osa päivistä oli ihan tavallisia ja mukavia, eikä toiminta tietenkään aina ollut huonoa.Tämä siis vain tiistelmää.
Kommentit (26)
Ton takia vaihdoinkin just pois päiväkodista töihin taas muualle..
Tuli tuosta tuoleihin teippaus ketjusta mieleen kun itse pari vuotta sitten oli harjoitteluissa kolmessa päiväkodissa, ja kaikenlaista tuli kyllä nähtyä.
- Kaikissa pakkosyötettiin.2/3 näin USEAMMAN kerran kun lapsi pakotettiin syömään oksentamansa ruuat lautaselta.
- Yhdessä päiväkodeista uusi allerginen lapsi pakotettiin syömään kalakeittoa, vaikka hän selvästi sanoi olevansa allerginen. Teidoista ei jaksettu tarkistaa, ja lopputulos oli ambulanssikyyti.
- Kaikissa selvää suosimista ja sorsimista. Tietyt lapset saivat kaiken ensimmäisenä, tietyt aina viimeisenä, jos saivat ollenkaan.
- Silkkaa kiusaamista katsottiin kahdessa täysin läpi sormien, koska kiusaaja oli yksi suosikkilapsista. Välillä rangaistiin jopa kiusattua "ärsyttämisestä" kun häntä oli lyöty ja itki.
Tässä siis osa. Ja jokaisessa päiväkodissa oli myös mukavia ja reiluja hoitajia, jotka ikävä kyllä antoivat ilkeiden tehdä mielensä mukaan. Osa päivistä oli ihan tavallisia ja mukavia, eikä toiminta tietenkään aina ollut huonoa.Tämä siis vain tiistelmää.
Ensimmäisessä paikassa (mikä oli myös kaikista kamalin) kerroin moneenkin paikkaan, mutta asialle ei tehty mitään. Kahdessa seuraavassa en viitsinyt edes vaivautua, kun tiesin etten mitään mahda. Tyydyin tekemään omalta osaltani lasten päivistä parempia ja ottamaan huomioon myös niitä kaltoinkohdeltuja lapsia. Vaikka myöhemmin tuntuu, että ehkä sekin oli väärin, koska lähtöni jälkeen putosivat taas pohjalle.
ap
itku melkein tulee! Haluaisin niin päiväkotiin töihin ja poistamaan tuollasta käytöstä! En varmasti jäisi sanattomaksi...
Olin itsekin nuorena opiskelijana vajaa 10v sitten pk:ssa, lapsia pakkosyötettiin, yksi lapsi oli ryhmämme hoitajien inhokki, yksi tyttö ei syönyt hyvin joten hänet lukittiin liki tunniksi pieneen varastokoppiin syömään, liikuntavammainen lapsi oli päivät pitkät yksin nurkassa tai käytävällä ilman apua. Järkytyin ja kysyin asiasta hoitajilta, he naureskelivat tämän olevan normaalia joten en osannut nuorena ja kokemattomana kyseenalaistaa heidän ammattitaitoaan. Sittemmin olen kyllä ollut töissäkin pk:ssa jossa kaikki oli hyvin enkä nähnyt kaltoinkohtelua ollenkaan.
tai kerrassaan räikeää välinpitämättömyyttä!
Jos johto ei saa tarhantyöntekijöitä kuriin, niin tarhastakin voi tehdä valitusta!
Ei ihme että tällästä tapahtuu kun työntekijätkaan ei ole kiinnostuneita. Et sinäkään!
Sää olet osallisena kiusaamiseen, hiljanen hyväksyjä ja matoakin alhasempi.
eikö olisi järkevää kertoa edes noiden kaltoinkohdeltujen vanhemmille totuus lastensa arjesta niin voivat mahdollisuuksien mukaan etsiä lapsilleen paremman hoitopaikan, aivan varmasti moni vanhempi tekee mitä pystyy että lapsella olisi parempi olla ja totuus saattaisi olla jopa yllätys.
kertokaa ihmiset, olitte harjoittelijoita tai mitä vaan jotka näette, edes lasten vanhemmille jos ei ylemmät tahot välitä. vanhempien luulisi välittävän. kirjoittakaa kaikki vaikka paperille ja laittakaa kirje vanhemmille. moni varmasti kiittää teitä rohkeudesta!
nimim. itsekin ihan samaa todistanut :(
Hyvä, että näistä tapauksista puhutaan! Se on paha, jos niihin ei puututa sillä sekunnilla, kun tapaus sattuu, vaan annetaan sen sekunnin muuttua pahimmillaan jopa vuosikymmeniksi.
Kaltoin kohlelevalta hoitajalta voi aina kysyä välittömästi esim., "onko tuo kohtuullista?", "mitä sinä meinaat tuollaisella (toiminnalla/teolla?", "miksi teet noin" - ja se tärkein: "mikä muuten olet koulutukseltasi?"!
Viimeinen on kysymys on siksi mielenkiintoinen esittää, koska kasvatusvastuullisena voi toimia lähes kuka tahansa. Olen nähnyt tämän hyvin läheltä.
Vanhemmille ei kuitenkaan saa kertoa, kuka hoitajista on pätevä (siis koulutuksensa puolesta ammattilainen) ja kuka epäpätevä.
Tosin skaala on siinä mielessä hankala, että niitä huonoja hoitajia on yhtälailla myös koulutetuissakin. Parasta olisi, jos vanhemmat itse kysyisivät suoraan hoitajalta, mikä hän on koulutukseltaan - kerran henkilökunta ei saa toisen puolesta sitä tehdä. Vih vih.
Jotenkin kuulostaa 20v vanhalta meiningiltä.. Itse olen ollut viimeisemmän 7v aikana harjoittelijana tai pätkäsijaisena yli kymmenessä eri päiväkodissa (olen siis lh, mutta työskentelen pääasiassa vanhuspuolella) ja minä en vaan ikinä ole tällaiseen törmännyt.
Ketään ei pakkosyötetä. Maistaa olisi pakko, mutta ihan houkuttelemalla sekin hoidetaan. Ja se yksi lusikallinen riittää, enempää ei tyrkytetä. Lähes kaikki lapset tähän suostuvat, kenenkään en ole nähnyt oksentavan. Vain kerran näin kun yhtä tyttöä melkoisen kauan istutettiin pöydässä kun ei suostunut edes kielenkärjellistä maistamaan. Lopulta sai leivän ja maidon ja ruokailuista sitten keskusteltiin vanhempien kanssa.
Kaikin puolin minun havaintojen mukaan päiväkodit on yksi toisensa jälkeen varsin hyviä paikkoja. Oman lapsenikin päiväkotiin laitoin kun menin takaisin töihin.
Ja mikseivät pontevammin ilmoittaneet ja nostaneet meteliä selkeistä, räikeistä kaltoinkohteluista?!
Suurimman osan meistä täytyy kuitenkin käydä töissä ennenkö lapset menevät kouluun ja johonkin ne täytyy hoitoon saada. Mummot eivät ala lapsenlapsiaan hoitaa, nykyeläkeläiset kun ovat niin aktiivista sakkia, että yksin kotiinko ne lapset pitäisi jättää?! Inhimillinen kohtelu ei ole liikaa vaadittu lapsillekaan ja kyllä jos toista todistaa niin asiaa pitäisi ajaa eteenpäin, lapset eivät siihen itse kykene.
Jotenkin kuulostaa 20v vanhalta meiningiltä.. Itse olen ollut viimeisemmän 7v aikana harjoittelijana tai pätkäsijaisena yli kymmenessä eri päiväkodissa (olen siis lh, mutta työskentelen pääasiassa vanhuspuolella) ja minä en vaan ikinä ole tällaiseen törmännyt.
Ketään ei pakkosyötetä. Maistaa olisi pakko, mutta ihan houkuttelemalla sekin hoidetaan. Ja se yksi lusikallinen riittää, enempää ei tyrkytetä. Lähes kaikki lapset tähän suostuvat, kenenkään en ole nähnyt oksentavan. Vain kerran näin kun yhtä tyttöä melkoisen kauan istutettiin pöydässä kun ei suostunut edes kielenkärjellistä maistamaan. Lopulta sai leivän ja maidon ja ruokailuista sitten keskusteltiin vanhempien kanssa.
Kaikin puolin minun havaintojen mukaan päiväkodit on yksi toisensa jälkeen varsin hyviä paikkoja. Oman lapsenikin päiväkotiin laitoin kun menin takaisin töihin.
Se että sinä et ole törmännyt vastaavaan, ei tarkoita etteikö tällaista tapahtuisi.
mutta joukkoon mahtuu myös niitä hyviä paikkoja. Uskon, että kuitenkin suurin osa päiväkodeista on näitä, joissa lapset hoidetaan hyvin ja laadukkaasti. Minäkin tosin ihmettelen näitä, jotka ovat epäkohtia havainneet eivätkä niitä ole vieneet eteenpäin.
enkä ole ikinä nähnyt mitään mikä oli sinne päinkään kuin ap:n kuvailemat tilanteet!
mutta joukkoon mahtuu myös niitä hyviä paikkoja. Uskon, että kuitenkin suurin osa päiväkodeista on näitä, joissa lapset hoidetaan hyvin ja laadukkaasti. Minäkin tosin ihmettelen näitä, jotka ovat epäkohtia havainneet eivätkä niitä ole vieneet eteenpäin.
Uskoisin.
lastensuojeluilmoitus! Ja kantelu lääninhallitukseen päiväkoteja valvovalle viranomaiselle. Ja myös Valviraan kannattaa tehdä kantelu.
Viranomaisilla eli esim. päiväkotien muulla henkilökunnalla on lastensuojelulakiin perustuva *velvollisuus* tehdä lastensuojeluilmoitus tuollaisesta lasten kaltoinkohtelusta, joka on vieläpä järjestelmällistä!
enkä yhdessäkään ole nähnyt ap:n kuvaamia juttuja. Toki useimmissa oli puutteita, mutta ei mitään tuon tasoista.
niin en toki tarkoittanut etteikö JOSSAIN voisi olla tuollaistakin kamaluutta, mutta ilmeisesti pääsääntöisesti ei ole. (tai miksi mulle olisi sattunut niin hyvä tuuri että satun aina vain ja ainoastaan niihin hyviin jos huonojakin on tasaisen paljon seassa)
Sen halusin vain tehdä selväksi. Kun aloituksen perusteella tulee juurikin kuva että kutakuinkin kaikkialla pakkosyötetään jne..
itsekkin nähny päiväkodissa että lasta pakkosyötetään,huudetaan,pelotellaan,pyydetään muita lapsia katsomaan kun yksi lapsista mokannut jossain ja muut nauraa ja lapsi haukutaan luuresiksi ja itkupilliksi.ja tämä 2000luvun puolella
lisäksi ystävillä on vielä eripaikoissa, missään ei ikinä ole mitään tuollaista tapahtunut.
Jotenkin haiskahtaa nyt ap:n kirjoitus. Kerroppa nyt mitkä pk:t kyseessä kun olet ilmonkin tehnyt!!!!!!