Päiväkodissa nähtyä:
Tuli tuosta tuoleihin teippaus ketjusta mieleen kun itse pari vuotta sitten oli harjoitteluissa kolmessa päiväkodissa, ja kaikenlaista tuli kyllä nähtyä.
- Kaikissa pakkosyötettiin.2/3 näin USEAMMAN kerran kun lapsi pakotettiin syömään oksentamansa ruuat lautaselta.
- Yhdessä päiväkodeista uusi allerginen lapsi pakotettiin syömään kalakeittoa, vaikka hän selvästi sanoi olevansa allerginen. Teidoista ei jaksettu tarkistaa, ja lopputulos oli ambulanssikyyti.
- Kaikissa selvää suosimista ja sorsimista. Tietyt lapset saivat kaiken ensimmäisenä, tietyt aina viimeisenä, jos saivat ollenkaan.
- Silkkaa kiusaamista katsottiin kahdessa täysin läpi sormien, koska kiusaaja oli yksi suosikkilapsista. Välillä rangaistiin jopa kiusattua "ärsyttämisestä" kun häntä oli lyöty ja itki.
Tässä siis osa. Ja jokaisessa päiväkodissa oli myös mukavia ja reiluja hoitajia, jotka ikävä kyllä antoivat ilkeiden tehdä mielensä mukaan. Osa päivistä oli ihan tavallisia ja mukavia, eikä toiminta tietenkään aina ollut huonoa.Tämä siis vain tiistelmää.
Kommentit (26)
Minulla on siis kokemusta vain noista kolmesta päiväkodista, jotka saattoivat olla juurikin ne kolme ainoaa Suomessa jossa tällaista tapahtuu. Ehkä minulla oli vain huono tuuri. Pieni todennäköisyys silti, etteikö olisi myös muita vastaavia paikkoja.
En halua väittää, että kaikki tarhat ovat huonoja, en todellakaan. Halusin vain tuoda ilmi, että näitäkin on. Valitettavaa on, ettei vanhemmat voi tietää onko se "oma tarha" hyvä vai huono, ja uusista hoitajista kukaan ei tiedä.
Ja kuten sanoin, ensimmäisessä paikassa yritin viedä asiaa eteenpäin monellekin taholle, mutta minulle tehtiin hyvin selväksi, että "tällaisia ne päiväkodit vaan ovat" ja ettei asialle voi tehdä mitään. Toki asiaa olisi voinut varmasti viedä eteenpäin muillakin keinoilla, eipä tullut tuolloin mieleen, ja tosiaan ajattelin, että on ihan yleisesti hyväksyttyä eikä mitään voi tehdä.
ap
"En halua väittää, että kaikki tarhat ovat huonoja, en todellakaan. Halusin vain tuoda ilmi, että näitäkin on. Valitettavaa on, ettei vanhemmat voi tietää onko se "oma tarha" hyvä vai huono, ja uusista hoitajista kukaan ei tiedä"
No olisiko sinun sitten velvollisuus puhua asiasta ihan päiväkotien nimillä? Eikä vain yleisesti kertoa kauhutarinoita mitä siellä suljettujen ovien takana tapahtuu. Mistäs me vanhemmat tosiaan tiedetään, kun ei kerrota.
kun päiväkodissa oli pulaa työntekijöistä sairastumisien ym. takia. En ole alalle millään tavalla koulutettu. Pakko sanoa, että kyseinen päiväkoti sai minut hetkeksi harkitsemaan "tarhatädin" ammattia :)
Ei kai yhteen tarhaan voi osua kaikki ihanat lapset? Söivät hyvin, kaksivuotiaatkin vaihtoivat itse vaatteitaan ja olivat hyvin "itsenäisiä", leikit sai päättää itse (mutta leikkiä ei saanut vaihtaa - ihan mahtavaa, näin ei myöskään ollut syntynyt "klikkejä"), kaikki nukkuivat kiltisti päiväunet (ne, jotka ei nukahtaneet helposti, saivat tarhatädin viereen silittelemään) jne. jne.
Minulla ei ole lapsia, eikä kokemusta kuin omasta päiväkotiajastani ja tuosta viikon sijaisuudesta, joten pelottava ajatella, ettei kaikkialla ole noin?!
tässä päiväkodissa oli lapsia 2-6 v.
Olen laittanut tämän aloituksen jo eteenpäin sekä ketjussa mainituille tahoille että iltapäivälehdille.
"En halua väittää, että kaikki tarhat ovat huonoja, en todellakaan. Halusin vain tuoda ilmi, että näitäkin on. Valitettavaa on, ettei vanhemmat voi tietää onko se "oma tarha" hyvä vai huono, ja uusista hoitajista kukaan ei tiedä" No olisiko sinun sitten velvollisuus puhua asiasta ihan päiväkotien nimillä? Eikä vain yleisesti kertoa kauhutarinoita mitä siellä suljettujen ovien takana tapahtuu. Mistäs me vanhemmat tosiaan tiedetään, kun ei kerrota.
erilaisin tarpein lapsia (virikehoito, puolipäivähoito, osapäivähoito jne.) Lapsia ja vanhempia tulee ja menee pitkin päivää, niin ettei hoitajille jää tilaa toimia näin. Jos kaikki lapset olisivat hoidossa 7-17, olisi siinä pitkä päivä ilman ulkopuolisia silmiä.