Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruumiillinen kuritus 70- ja -80 -luvuilla?

Vierailija
30.06.2010 |

Onko muita 1970-luvulla syntyneitä kuritettu ruumillisesti ja uhkailtu jatkuvasti ruumiillisella kurittamisella 70- ja 80 -luvuilla ollessanne lapsia/nuoria?

Minua läpsittiin, ravisteltiin, luunapiteltiin yms. taajaan lapsena, ja lisäksi varsinkin isä uhkaili päivittäin "tulee remmiä, jos et tee niinkuin sanon" -tyylisesti.

Kurittamiseen kuului myös uhkailua muiden (esim. naapireiden kuullen), eli käytännössä julkista nolaamista. Olen puhunut asiasta myöhemmin terapeutin kanssa, ja hänen mukaansa kurituksen ja uhkailun syyt kuulostivat aika mielivaltaisilta (esim. halusin laittaa sandaalit jalkaan, vedin vahingossa verhon ryttyyn nostaessani sitä ylös, en halunnut antaa leluani naapurin pikkulapselle, en halunnut 10-vuotiaana jäädä illalla yksin kotiin).

Olen vasta aikuisena tajunnut, ettei tämä ollutkaan todellisuutta kaikissa perheissä enää tuolloin, vaan pikemminkin 1950-lukulainen kasvatustapa.

Millaisia kokemuksia muilla?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain töitä kun kostin vanhukselle kaiken tämän antaman kurin, mutta sain siitä myös pahoinpitelysyytteen. Työnjohtajan mielestä toimin oikein annettuani ylireagoinnista takaisin ja palkinnoksi syytteestä vielä ylennyksen. Hänen mielestä satuttamisella on sanoja enemmän merkitystä.

Vierailija
82/92 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kiskoi hiuksista niin että tukka oli lähteä päästä ja huitoi selkään sekä hartioihin mattopiiskalla, vyöllä tms. Ja huusi, että " joka vitsaa säästää vihaan lastaan !"Äiti katseli tyynesti sivusta.  Se loppui  kun 12-vuotiaana pamautin isää kaulimella ohimolle, siihen jäi istumaan ja ihmettelemään äidin voivotellessa vieressä että " miten se likka nyt tuollai"...

Nyt vanhemmiten isä on sitten alkanut läpsiä ja tuuppia äitiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat syntyneet -36 ja -40, veljeni 50- luvun loppu- ja minä 60- luvun alkupuolella. Tukistuksia, läimäyksiä ja selkäsaunoja tuli tasaista tahtia kuten muillekin kylän kakaroille muutamia lellipenskoja lukuunottamatta. Syynä oli usein selkeä pahanteko, kantelu, valehtelu tai huonot arvosanat koulusta.

Uhkauksia moisesta tuli jatkuvasti niin omilta kuin vierailtakin aikuisilta. ei siitä mitään traumoja tullut, lyöminen loppui silloin kun löi takaisin, se oli merkki siitä että kakarasta on tulossa iso, siis siedettävä. Ihan normaalit välit olivat vanhempiin heidän kuolemaansa saakka, äiti joskus kautta rantain pyysi anteeksi tekemiään virheitä mutta kuittasin asian sillä että kaikki tekevät virheitä ja he tekivät parhaansa niillä eväillä mitä siihen aikaan oli saatavissa.

Olemme veljeni kanssa pärjänneet elämässämme, tulleet toimeen omillamme ja pystyneet huolehtimaan muistakin, omia lapsia ei endometrioosin vuoksi ole, veljelläni ei ainakaan oman vaimon kanssa ole, muiden vaimoista en tiedä ;)

Vierailija
84/92 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukistuksia ja luunappeja kun oltiin pieniä, jos ei sana tehonnut.

Myöhemmin ei kuritettu.

Joskus isä yritti tavoitella hiuksiamme

kun takapenkillä äidyimme vallan riiviöiksi.... 😂

Vierailija
85/92 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna 1966. Muistan saaneeni kerran isältä tukkapöllyä - ja senkin ilman omaa syytäni. Muuten ei kotona harrastettu ruumiillista kuritusta.

En ole varma, mutta hatarasti on mielikuva, että ollessani naapurissa hoidossa siellä olisi joskus myös tukistettu, mutta ei kyllä usein.

Vierailija
86/92 |
21.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suurempi älykkyysosamäärä lasta hakkaavalla on, sitä pahemman aivovaurion aion kurittajalle aiheuttaa. Mitä enemmän lapsia lyödään sitä enemmän opetan heille Hammurabin lakia muun oppimisen sijaan. Olen antanut lasteni katsoa väkivaltaisia ohjelmia, koska heitä on rangaistu fyysisesti pelkästä rumasta kielenkäytöstä.

Vierailija
87/92 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole lyönyt lastani mutta vanhempiani kyllä. En hakkaa kuin itseäni vanhempia ihmisiä.

Vierailija
88/92 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

¨Siinä joskus v. -75 naisopettaja löi poikaoppilasta puisella karttakepillä päähän niin, että keppi meni poikki. Opettaja yritti turhaan luokan pojilta anella, että veistotunnilla korjaisivat rikki menneen karttakepin  - kukaan ei suostunut. 

Vierailija
89/92 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kaverit saivat remmiäkin kuulemma. Itse koin asian niin, että tukistus tuntui yleensä oikeutetusti saadulta, sillä se seurasi vain asioista, jotka itse tiesin tiukasti kielletyiksi, eikä siitä jäänyt mitään hampaan koloon. Kerran sain selkääni ja aivan epäoikeudenmukaisesta syystä, sitä en unohda koskaan. Rangaistuksen fyysisyys tai kovuus ei mielessäni määritä asioita vaan se, minkä koin oikeutetuksi ja mitä en. Sanalliset torumiset ja epistolat herättivät minussa enemmän traumoja ja kapinaa kuin tukkapöllyt, sillä olin itse monista asioista eri mieltä ja olen yhä.

Naapurissa annettiin remmiä. Olin heillä kylässä joskus 70 luvun alkupuolella, heidän tytär alkoi jostakin kiukutella, jotain olisi pitänyt saada. Kiista äidin kanssa kiihtyi, lopulta tytär haistatti äidilleen kymmenvuotisen raivolla. Äiti otti naulakosta nahkavyön käteensä ja kysyi tyttäreltä muistaako hän mikä tämä on. Kiukuttelu loppui heti paikalla.

Vierailija
90/92 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvulla olin Teini ikäinen Sain Äitiltä Vielä Vitsaa en koskaan aiheettomasti Haimme monasti yhtessä vitsan Mökillä ollessa muita ei ollut paikalla kävelimme käsikkäin mökissä halasimme Äiti riisui minut menin paljaillereisille ottamaan vitsaa oli ihanatunne kun reitemmekohtasivat Äiti Pitelihellästi vyötäröstäni pysyin hyvinsylissä kun vitsa hoitoa annettiin sain vielä16vuotiaana vitsaa,remmiä.

Vierailija
91/92 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70luvulla Käytin Lantioliiviä Toisilla olisukkikset Äiti Aukaisi Monasti Takimaiset sukkanauhat 15-17vuotiaana SainVitsaa TaiRemmiä Paljaalle Pepulleni.

Vierailija
92/92 |
13.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset teki lapsia hakattaviksi,lapsia pitää rakastaa ei lyödä!