Minulla ei ole varaa mennä isoäitini muistotilaisuuteen :(
Kommentit (98)
että en sinne enää edes halua mennä, isäni ja sisarukseni tulevat meille siunaustilaisuuden jälkeen niin vietämme oman muistotilaisuuden täällä sen kaavan mukaan johon meillä itsellämme on varaa. Ei me tarvita mitään ruokatarjoiluja mummua muistellessamme. Ja tosta persaukisuudesta, helposti se siirtyy sukupolvelta toiselle, opinto yms jutut tehdään velkarahalla kun on köyhä siinä missä toiset tekee asioita vanhempien sponsoroimana...
T:Ap
Ja täällä vielä jotkut ymmärtäväisinä hymistelevät rahankeruuta hautajaistarjoilulla ja haukkuvat ap:tä persaukiseksi. "Kyllä kai nyt jokainen tietää että hautajaiset maksavat", kyllä joo.
Jos ei ole varaa pitää isoja hautajaisia, kutsutaan vain lähisuku ja tarjotaan vain kahvia ja jotain sen kanssa. Järjestäjät voivat tällöin leipoa ja laittaa tarjottavat itse. Eikä tule kalliiksi. Jos ei ole varaa pitää isoja hautajaisia, ei TODELLAKAAN kutsuta koko sukua ja naapureita, järjestetä mitään seisovaa pitopöytää ja peritä sen käytöstä maksua. Äärettömän moukkamaista ja ahnetta toimintaa hautajaisten järjestäjiltä, oli vainajalla rahaa tai ei.
Olis voitu talkoilla tehdä tarjottavia, paikkakin olis löytyny ja kahviastiasto esim. mulla olis 60:lle. Eli ei olis ollu ongelmaa jos olis halua löytyny. Mutta kun he tarvitsevat ne prameet tarjoilut... No saavat meidät jäämään pois sen takia.
Kun mun mielestä olis pitäny ensisijaisesti huomioida se että kukaan ei joudu rahan takia pois jäämään. Ja vaikka kuinka itselleni toisin uskottelen niin kyllä mua ahdistaa pois jääminen kun on kuitenkin kyseessä noin läheisen ihmisen muistotilaisuus.
ap:lle, että menee sinne muistotilaisuuteen kaikesta huolimatta ja kun joku ihmettelee, etteivät syö, kertoo syyn ihan suoraan. Saisivat sitten nämä sedät ja tädit miettiä mitä ne naapurit ja tuttavat heistä ajattelevat, kun jättävät köyhemmät lähisukulaiset ilman ruokaa ja tarjoavat vain vieraille.
ja syödä sitten mitä jää yli. AINA ruokaa jää yli.
Mutta se olisi epäkunnioittavaa isoäitiäni kohtaan. Tosin sitten eräälle kaukaisemmalle sukulaiselle asiasta kerroin kun kysyi kyytiä hautajaisiin (hautajaispaikkaan n.40km:n matka). Ja sitten sain tädin silmilleni kun kerroin näin tehneeni kun olis vissiin pitäny valehdella siitä miksi ei mennä muistotilaisuuteen?! Olisko sitten pitäny sanoa että "ei meitä nyt vaan huvita mennä"? En todellakaan ala totuutta kiertämään jos sitä joku kysyy...
T:AP
pidä siellä alussa kaunis puhe jossa muistelet isoäitiäsi ja sitä mitähän sinulle merkitsi. Puheen lopuksi pahoittele että sinä ja lapsesi ette voi jäädä, sillä muistotilaisuus on järjestetty tavalla johon teillä ei ole taloudellisia mahdollisuuksia. Tai jotain... köyhyttään ei ole kiva julistaa, mutta nuo sukulaiset ovat niin mänttejä että heille voisi antaa opetuksen. haluavat selvästi pitää kulisseja yllä. ilman muuta kerrot kaikille mistä on kyse.
Mutta voipi olla ettei se oo kuitenka hyvä idea.
ja syot ihan normaalisti sielta seisovasta poydasta..tuskin ne kehtaa tulla sulta rahoja pyytamaan siella ? jos tulee niin sanot ettei ole.
ja jos joku tulee myöhemmin perimään rahoja, niin sanot että no voi voi, ei ole.
söisi ja jättäisi maksamatta. Siinä nolaa itsensäkin. Jos jättää syömättä ja kertoo rehellisesti syyn, siinä on nolouteen syytä enää vain järjestäjillä.
Kunnioitan isoäitini muistoa pysymällä pois muistotilaisuudesta ja nyt tekis jo mieli olla hautajaisistakin pois kun on tullu avauduttua tästä asiasta tädeille ja vastaukset on olleet sellaisia että mä oon lapsellinen ja niin pois päin. Kun nyt on ollut vain kyse siitä että ei ole varaa. No, olkoon, pitäköön he hienot juhlansa vaan.
En ole täällä mielestäni mitään rahaa pyytänyt keneltäkään. Anteeks jos olen järkyttynyt siitä että sukulaiset järjesti niin että edes vainajan pojalla ei ole varaa muistotilaisuuteen osallistua.
Juu, toukokuun vika päivä sain korvauksen viimeksi ja se oli toukokuun korvaus. kato kun en työttömänä ollessani maannu kotona niin mulla oli erilailla tuo homma kun niillä jotka makaa kotona. Kun niille ketkä edistää työllistymistään niin niille voidaan maksaa eri kaavan mukaan. Ja toukokuussa en ollut päivääkään palkkatyössä joten 15.6. ei tiliä tullut. nyt tulee 15.7. mutta kiva jos tiedät mun asiat paremmin kun mä.
Mutta anteeksi kovasti että olen tänne kirjoittanut ja sinua häirinnyt. Jotenkin luulin että tämä on keskustelupalsta ja ettei kenenkään ole pakko lukea toisten jauhamisia jos ei kiinnosta. eikä niitä ainakaan tarvi kommentoida. Mutta ehkä tosiaan olen nyt elämäsi pilannut kun olen omaa paskaa oloani täällä keskustelupalstalla purkanut.
Sellaisia jotka kuljettavat kahvia termarissa ja omia eväitä....
Älä välitä, toisilta ihmisiltä puuttuu empatiann kyky aivan täysin. Hienoa että järjestitte oman muistotilasuuden isoäidille! Sukuaan ei voi valita,jätä heidät ja heidän kuvionsa omaan arvoonsa.
kommenteista. Se on tosi että sukuaan ei voi valita. Onneksi teil on toisenne, sisarukset ja isäsi.
Hyvää kesän jatkoa teille!
Kun äitini kuoli järjestimme hautajaiset yhteistyössä hautajaistoimiston kanssa. Me esitimme vainajan ja omat toiveemme ja hautajaiststo hoiti varaukset ja järjestelyt. Siunautilaisuudessa olivat vain läheisimmät, muistotilaisuudessa enemmän väkeä. Kaikki kulut maksettiin kuolinpesästä. Olen kuvitellut, että aina tehdään näin, että tämä on perusperiaate.
Aiemmin ehdotettiin, että ap menisi osoittamaan mieltään muistotilaisuuteen, mutta sehän olisi ollut moukkamaista. Miksi loukata vainajan muistoa?
Jos nämä oudot hautajaisjärjetelyt ovat totta ja tuollaisia sukulaisia on pelkään, että perinnöstä tulee hirveä riitä.
Kun äitini kuoli järjestimme hautajaiset yhteistyössä hautajaistoimiston kanssa. Me esitimme vainajan ja omat toiveemme ja hautajaiststo hoiti varaukset ja järjestelyt. Siunautilaisuudessa olivat vain läheisimmät, muistotilaisuudessa enemmän väkeä. Kaikki kulut maksettiin kuolinpesästä. Olen kuvitellut, että aina tehdään näin, että tämä on perusperiaate. Aiemmin ehdotettiin, että ap menisi osoittamaan mieltään muistotilaisuuteen, mutta sehän olisi ollut moukkamaista. Miksi loukata vainajan muistoa? Jos nämä oudot hautajaisjärjetelyt ovat totta ja tuollaisia sukulaisia on pelkään, että perinnöstä tulee hirveä riitä.
jos vainajalla ei ole mitään omaisuutta, läheiset yleensä maksavat omasta pussista tasapuolisesti kulut. Tosin ihmeen usein löytyy joku, joka ei mitenkään voi alistua siihen, että yhdessä demokraattisesti päätetään asiat. Halutaan ap:n tapaan lyödä kapuloita rattaisiin ja sekoilla näinkin pienessä ja samalla suuressa asiassa.
En usko, että ap:n tapauksessa syntyy riitaa perinnöstä, koska perittävää ei ole. Jos olisi, niin ap:n isän vaatimus maksaa muistotilaisuus niillä rahoilla olisi riittänyt veto-oikeutena kustannuksiin.
että saitte isomman porukan omaan muistotilaisuuteenne ja pystyitte yhdessä muistelemaan mummoasi. Ehkä teillä oli mukavampaakin niin, kuin muistella häntä vieraampien kanssa?
Minusta vaikka ap olisi mennyt muistotilaisuuteen ja jättänyt syömättä tekemättä asiasta numero, se ei olisi ollut mitenkään vainajan muiston loukkaamista. Eihän siitä olisi tarvinnut isoa numeroa tehdä. Niiden loukaamista ehkä, jotka tilaisuuden järjestivät, mutta he olisivat sen ansainneetkin.
niin ikäviä ihmisiä kuin tässä on kerrottu, on kyllä aikuisten oikeesti olemassa. :(