Minulla ei ole varaa mennä isoäitini muistotilaisuuteen :(
Kommentit (98)
onhan tuo kyllä typerä systeemi. Olisi kyllä ihan oikein niille sukulaisille, että ottaisit omat eväät mukaan ja söisitte niitä ihan reippaasti siellä muiden kanssa. Jos joku ihmettelee, niin sanoisit vain, että "ei ollut varaa näihin tarjoiluihin, niin piti ottaa omat eväät kun ei kuitenkaan haluttu olla muistotilaisuudesta pois."
Joo tiedän, ettei näin kovin moni kehtaisi tehdä, mutta miten kukaan kehtaa näin älyttömän omakustannussysteemin järjestää.
Hautajaiset maksetaan kuolinpesästä.
me emme tule muistotilaisuuteen koska meillä ei ole varaa.
Että hyvää ruokahalua vaan kaikille!
T:Ap
Ps. Ei mun tarvi odottaa hautajaisiin saakka että tietäisin että koen jääväni jostain paitsi kun en muistotilaisuuteen pääse, tiedän sen nyt jo. Mutta onneksi voin muistella sitä viime kesän yötä jolloin istuin mummun kanssa maaseudun rauhassa ja kiitin häntä jokaisesta ihanasta lapsuus päivästä jonka sain heidän luonaan viettää. Sain sanottua kiitokseni mummun vielä itse ne kuullessa.
jos saisit avustusta tähän asiaan. Lohdutuksen ajatuksia joka tapauksessa teille kaikille. Vaali niitä hyviä muistoja, joita sinulla on isovanhemmastasi.
ja nuo tarjoilut etenkin. Muistan kun sukulainen sairasti syöpää loppuvaiheessa ja tiesi kuolevansa, hän oli kovin huolissaan siitä että hänen rahansa riittäisivät hautajaiskuluihin. Hän jätti kokeilematta jotain kalliita vaihtoehtoishoitoja (vaikka toisaalta olisi halunnut kokeilla), jotta hänen kaikki rahansa eivät menisi siihen.
Kuten jo aiemmin mainitsin, hautasin 2v sitten oman lapseni...
Kuten jo aiemmin mainitsin, hautasin 2v sitten oman lapseni... T:Ap
mutta sitten varmasti tiedät, että jos mummollasi ei ollut varallisuutta on rahat tehtävä jostain.Siinä mielessä ymmärrän, että kaikki maksavat omat syömisensä.
Olen myös haudannut oman mummoni, äitini ja kaksi lastani.
En mä olis kyllä kehdannu keneltäkään periä maksuja siitä että tulivat mun lapsen muistotilaisuuteen.
Ja musta on tosi outoo et asia kerrottiin tänään vähän niinku vahingossa vaikka hautajaisiin on pari päivää aikaa. Eli ei meitä sinne edes haluta.
Isoäitini raha-asioista mulla ei oo minkäänlaista tietoa.
en tarkoittanut viestiäni varsinaisesti vastaukseksi ap:lle vaan ihan "itsekseni" vain pohdiskelin hautajaisten kalleutta, kun se tästä aiheesta tuli mieleen. sympatiani ovat ap:n puolella ilman muuta.
ja jos joku kysyy miksi ette syö sanot suoraan ettei ole näin yksinhuoltajana varaa. (jos ne muut ymmärtävät yskän) niin eiköhän kolehti ole aika nopsaa kerätty ja saatte ruokaa..
sinuna kyllä menisin.
sinulla on paljon suurempi oikeus olla siellä kuin monella muulla. Olet perhettä. On ihan törkeät tuollaiset järjestelyt. Olisivat pistäneet lohisopan pöytään ja jättäneet puolitutut naapurit kutsumatta. Sinun paikkasi on siellä, ei niiden muiden. Sinun ja lapsiesi.
Osanotto suruusi, ja toivon että myös taloudellinen tilanteesi paranee.
On hyvin tärkeää että sait mummullesi välitettyä miten tärkeä hän oli sinulle. Minulle kävi samoin, sain sanottua omalle mummolleni, ja se lohdutti minua paljon.
Ja minusta tämä jos mikä on tilanne, jossa diaskonia työn pitäisi olla avuksi, jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Kyse ei ole edes vain itsestäsi, vaan myös (isompien) lastesi oikeudesta muistella isoäitiäsi.
Aivan käsittämätön tilanne. Kehtaisitko soittaa järjestäville tahoille, ja selittää, että teillä ei ole varaa syödä, mitä tehdä?
hautajaisten järjestäminen maksaa paljon ja jostain ne rahat on otettava. Mutta ehkä kuitenkin olisi järjestävät tahot voineet toimia vähän toisin.
Ap:n tapauksessa menisin siunaustilaisuuteen ja jättäisin muistotilaisuuden väliin. Kurjaahan se on, mutta ehkä helpoin ja selkein ratkaisu tähän tilanteeseen.
Sellaiset jotka eivät itse elä ihan kädestä suuhun, eivät välttämättä tajua että joku voi joutua jäämään tarjoilujen maksamisen takia pois. onko sukulaisissasi ketään sellaista mukavaa henkilöä, jolle voisit kertoa asiasta?
Jos ei ole, ehdotan että menet sinne diakoniatoimistoon ja kerrot tilanteesta.
ja viime kädessä otat omat eväät, vaikka lapsille. Sanot että kun ei ne oikein noista erikoisista ruuista tykkää, tai jotain, jos et halua oikeaa syytä paljastaa. ja haet vaikka vain itsellesi ruokaa. Kerrot tilanteen etukäteen lapsille jos ovat tarpeeksi vanhoja ja lupaat vaikka jätskiä kotona tms.
Kyllä tämä täytyy saada järjestymään, eikös vaan.
Kyllä se hautajaistarjoilu maksetaan vainajan rahoista. Sinuna sanoisin ihan suoraan, että ei ole varaa tulla jos pitää itse maksaa.
Ei kun meidän sukulaiset on päättäneet että sinne tulee omakustanteiset seisovan pöydän ruokailut jne ja mä oon kuuden muksun yh ja meillä menis viikon ruokarahat tuohon. Ei millään pysty just nyt kun on muutenki niin tiukkaa.
Ja vastauksen sain tyyliin "no se on voi voi sitten". Enkä mä voi minkään omien eväiden kanssa mennä sinne kun se muistotilaisuus on lounasruokalassa eli ei missään srk-talolla tms mihin ehkä kehtaisikin mennä.
ottanut diakoniin yhteytta ja kertonut tilanteesta ?
Jos sinulla ei ole varaa lapsiin? On tuo nyt käsittämätöntä että pitää elää noin kädestä suuhun. Elämä on valintoja.
Kuka nämä hautajaiset on järjestänyt? Sano terveisiä että on aivan perseestä!
Todella härskiä touhua.
Mä olen ollut järjestämässä mummoni hautajaisia ja koska oli vähävarainen, juotiin vain kakkukahvit kotona, ei olisi tullut mieleenkään järjestää mitään maksullista tilaisuutta.
taitaa olla helpompi tulla kotiin vaan. kun ei ne sukulaiset olis sitä tollain järjestänyt jos meidät sinne paikalle haluttaisiin. Ahdistaa vaan ihan simona koko juttu, päivä tulee olemaan muutoinki tosi raskas niin ei jaksais siihen mitään ylimääräsiä sompailuja...