Miksi moni luulee että kaikki haluavat asua omakotitalossa?
Minä olen lapsuuteni asunut omakotitaloossa. Nyt asun kerrostalossa ja aion jatkossakin asua.
Meillä on kaksi lasta ja koira. Taloyhtiössä on asfalttipiha. Lähellä puistoja.
Ei pihan hoitoa, lumitöitä ja jatkuvaa remonttia.
Minua ei saisi pienelle tontille omakotitaloon. Missä naapurit on ihan vieressä.
Rakastan asua kerrostalossa ja tuntuu ettei moni sitä ymmärrä.
Kommentit (100)
Minua ei saisi mikään asumaan jossain kehäkolmosen ulkopuolella. Sen sijaan ottaisin heti kivan omakotitalon talon pyöräilymatkan päästä keskustasta...:)
samalla tavalla ajattelen pienistä tonteista kuin ap; en todellakaan halua postimerkkitontilla olevaa omakotitaloa. Kerrostalossa saa paremmin olla rauhassa naapureilta, en yhtään ihmettele että viihdyt paremmin.
Omakotitaloon minä voisin kyllä muuttaa vaikka heti, jos olisi varaa hankkia talo isolla tontilla meren rannalta...
asumisesta taloyhtiössä. Olen asunut kolmessa eri taloyhtiössä ja siellä oli painajaismaista asua juuri tuon kyttäämisen ja juoruilun takia. Riideltiin, haluttiin näyttää kuka määrää jne...ei ikinä enää. Nimimerkillä onnellinen omakotiasukki (jolla ihanat naapurit)
tutkimuksella mitattukin että yli 90 prosenttia suomalaisista haluaa asua okt:ssa. Ei siis kaikki, mut suurin osa.
rauhaa kuin mitä ikinä oli kerrostalossa :D itse asiassa ei koskaan ole naapurit tässä häirinneet vaikka ovatkin ihan vieressä. Oma tupa oma lupa...ja omassa pihassa oma rauha toisin kuin kerrostalossa.
on niita 60-70-luvulla äkkiä rakennettuja ns. metsälähitöitä joilla on huono maine ja jotka ovat omana aikanaan palvellut hyivin, mutta joiden kehittäminen ja ylläpito on nyt unohdettu. Moni ei tajua että muunkinlaista kerrostaloasumista on.
juu tämäkin on totta, joko pakko asua tällaisessa tai sitten johonkin sikakalliiseen arvotaloon, johon ei vaan yksinkertaisesti ole köyhällä rahaa. sen oman okt:n saa paljon halvemmalla.
ja monesti seinän takana olevat naapurit ovat "kauempana" kuin viereisellä tontilla olevat ;) Päätösvaltaakin on, mäkin istun taloyhtiön hallituksessa ja kokoukset on kaikille avoimia.
Ja joo, olen asunut ok-talossa pk-seudulla (isohko tontti joka rajautui metsään 2 puolelta) ja en kyllä vaihtaisi kerrostaloasumista enää siihen takaisin.
pienelläkin tontilla kuin että asuis jossain taloyhtiössä missä ei pihaa ollenkaan, naapurit seinän takana eikä mitään päätösvaltaa.
vaan riippuu ihan naapureista: hekin kun saavat tehdä siellä pihallaan mitä lystäävät ja joskus se ei ole muista kivaa...
Meillä ainakin kuului aina niiden meteli meille mutta nyt kun naapurin tölli tossa 10m päässä niin eipä kuulu eikä näy. Päätösvalta taloyhtiössä ihan erilaista kuin omassa talossa siitä mulla paljonkin kokemusta. Eipä tarvi enää anella hallitukselta lupia yhtään mihinkään :D t. onnellinen omakotitaloasukki pienellä tontilla uudessa talossa
myös noudattaa. Ei ole ainakaan meillä koskaan ollut ongelmia naapureista tällä uudella omakotialueella. Hirveää painajaista oli asua taloyhtiössä...
niin se mieli vaan muuttui kun asuimme painajaismaisissa taloyhtiöissä missä ei mitään omaa rauhaa. Tuli lapsia ja päätimme muuttaa omaan taloon eikä ole tarvinnut vielä koskaan katua. Nyt ollaan rakennettu talo 650m2 pienell tontille eikä tästä mua saa kerrostaloon tai rivariin enää kuin pakottamalla. Parasta tässä on suuret neliöt, oma päätösvalta, riittävä piha missä oma rauha!
ymmärrän oikein hyvin että jotkut haluaa asua kerrostalossa mutta minä en kuulu heihin. Haluan todellakin asua pienellä tontillani suuressa talossa :)
Meillä on hiljaisia naapureita, satunnaisesti tietty jotain kuuluu mutta ei mitään häiritsevää. Ok-talossa taas naapureiden lapsilla oli melkein kaikilla mopot joilla pärräsivät, kesälauantaisin oli ruohonleikkureiden kokoontumisajot ja naapureiden koira räkytti _koko_ ajan.
Eikä me olla koskaan jouduttu mitään lupia anelemaan mihinkään. Ehkä meidän suunnitelmat on olleet niin hyviä ettei kukaan ole keksinyt niistä mitään moitittavaa.
terv. onnellinen kerrostaloasukki vanhassa talossa kävelymatkan päässä Helsingin keskustasta
Meillä ainakin kuului aina niiden meteli meille mutta nyt kun naapurin tölli tossa 10m päässä niin eipä kuulu eikä näy. Päätösvalta taloyhtiössä ihan erilaista kuin omassa talossa siitä mulla paljonkin kokemusta. Eipä tarvi enää anella hallitukselta lupia yhtään mihinkään :D t. onnellinen omakotitaloasukki pienellä tontilla uudessa talossa
ette ilmeisesti ole tehneet mitään suurempia remppoja tai sitten olette tehneet ne ilman lupia?
eli okt-alueella oli hillitöntä kyttäystä ja kilpavarustelua. Nyt naapurit sanoo hei ja jättää muuten rauhaan mikä sopii meille paremmin kuin hyvin. Tätä siis alunperin tarkoitin sillä että joskus okt-alueella naapurit on "lähempänä".
Meillä on hiljaisia naapureita, satunnaisesti tietty jotain kuuluu mutta ei mitään häiritsevää. Ok-talossa taas naapureiden lapsilla oli melkein kaikilla mopot joilla pärräsivät, kesälauantaisin oli ruohonleikkureiden kokoontumisajot ja naapureiden koira räkytti _koko_ ajan.
Eikä me olla koskaan jouduttu mitään lupia anelemaan mihinkään. Ehkä meidän suunnitelmat on olleet niin hyviä ettei kukaan ole keksinyt niistä mitään moitittavaa.
terv. onnellinen kerrostaloasukki vanhassa talossa kävelymatkan päässä Helsingin keskustasta
huutavat naapurit ja niiden mukulat, haukkuvat koirat, joku poraa seiniä joka päivä, paiskotaan käytävän ovia, tupakan savut parvekkeella, ei mitään omaa rauhaa pihassa...omakotialossa ei ainakaan kukaan tuleemöykkäämään seinän taakse eikä omaan pihaan.
ja mopotkaan ei yleensä ajele 6 kerroksessa tai kerrostalon pihalla vaan teillä. Ollaan me tehty kylppäriremontti, mutta ei niitä lupia tarvinnut sen kummemmin anoa, läpihuutojuttu ja kaikki hyväksyttiin heti.
ette ilmeisesti ole tehneet mitään suurempia remppoja tai sitten olette tehneet ne ilman lupia?
ei meillä noi naapurit ainakaan koskaan ole mitään kytänneet mutta voi luoja mitä menoa oli kerrostalossa kun asuttiin :(
ok-talossa kyllä kuului kun naapurin pojan bändi harjoitteli autotallissa.
huutavat naapurit ja niiden mukulat, haukkuvat koirat, joku poraa seiniä joka päivä, paiskotaan käytävän ovia, tupakan savut parvekkeella, ei mitään omaa rauhaa pihassa...omakotialossa ei ainakaan kukaan tuleemöykkäämään seinän taakse eikä omaan pihaan.
pienelläkin tontilla kuin että asuis jossain taloyhtiössä missä ei pihaa ollenkaan, naapurit seinän takana eikä mitään päätösvaltaa.