Miksi moni luulee että kaikki haluavat asua omakotitalossa?
Minä olen lapsuuteni asunut omakotitaloossa. Nyt asun kerrostalossa ja aion jatkossakin asua.
Meillä on kaksi lasta ja koira. Taloyhtiössä on asfalttipiha. Lähellä puistoja.
Ei pihan hoitoa, lumitöitä ja jatkuvaa remonttia.
Minua ei saisi pienelle tontille omakotitaloon. Missä naapurit on ihan vieressä.
Rakastan asua kerrostalossa ja tuntuu ettei moni sitä ymmärrä.
Kommentit (100)
tämän ketjun perusteella rajoittuneita :D rivari/kerrostaloasujat morkkaavat omakotitaloja/niiden naapureita ja omakotitalossa asuvat morkkavat muita :D
Että minun mielestä te kaikki (tai no ei osa) olette hyvin rajoittunutta porukkaa!
asumismuotoa. Ärsyttää vaan kun monet eivät ymmärrä, että olen onnellinen kerrostalossa. Ihminen joka kertoo huonot puolet omakotiasumisesta ei voi ymmärtää valintaani. Niin sitä en ymmärrä.
Ja on monesti kysytty minulta, pystyykö kaupungissa siis keskustassa asumaan lasten kanssa. Meillä on kumminkin kaksi, joista vanhempi on jo 9v.
Meillä ei onneksi meteli kuulu naapurista. Paksut kivi seinät. Ei tosin ole kuin yksi seinä naapuri. Ylin kerros. Alakerrasta ei kuulu mitään.
Ylellisyyttä löytyy myös kerrostalo asumisesta. Meillä on oma sauna, taloyhtiössä uima-allas, kattoterassilla saa grillata ja ottaa aurinkoa. Normi pihalla en viitsi. Sisäpiha aidattu eli lapset voi vapaasti päästää sinne leikkimään.
Samoja juttuja voi olla kerrostalossakin kuin omakotiasumisessa. En minäkään ihan jokaiseen kerrostaloon haluaisi muuttaa, mutta tuskin omatalo ihmisillekkään kaikki omakotitalot käy asumiseen.
Mutta omakotitalo ihmisillä tuntuu vaan olevan niin vaikeaa käsittää, että hyvin toimeen tuleva perhe haluaa asua kerrostalossa ja vielä kaupungin keskustassa.
Ap
Olen siis ihminen joka olen tykännyt asua kerrostalossa, rivarissa ja omakotitalossa. Jokaisessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Mun ei tartte enkä edes viitsi ruveta luettelemaan yhtään mitään puolia mistään, mutta sen mainitsen että oon kyllä saanut hyvät naurut erinäisten ihmisesten kommenteista :)
No, tottakai sitä "omaansa" puolustaa, mutta jotenkin niin..
Tuli vaan mieleen että kun itse olen syntynyt ja kasvanut helsingissä, niin mulle on ainakin kaikki asumismuodot ja meidän kavereille tuttuja. Ketään ei ole painostettu tai ihmetelty kenenkään asumista. Syystä että meillä on ollut pienestä pitäen kavereita jotka on osa asuneet jos missä?
Itse asuin kerrostalossa lapsuuden ja nuoruuden, osa kavereista rivarissa ja jotkut omakotitaloissa.
Voin hyvin kuvitella että jos on jostain pienestä pitäjästä kotoisin ja missä suurin osa asuu omakotitaloissa, niin on se varmaan kummaa että ne ihmettelee sitä että joku haluaa asua kerrostalossa?
Itse asutaan omakotitalossa ja tontti ei ole kauhean iso, mutta on suojainen. Mä tykkään että voin pyykätä, imuoroida ja korottaa ääntä ilman että mun täytyy ajatella naapureita ensimmäiseksi.
Kallistahan tää on, mutta kun ei tartte kitkuttaa, niin tää on juuri oikea vaihtoehto. Kerrotalossa naapureista on aina enemmän vaivaa, niitä on niin moniakin ja jos vielä osuu niin että samassa rapussa asuu "miljoona" kusipäätä, niin ei kiva!
asumme normaalisti kerrostalossa, nyt olemme puoli vuotta asuneet ok-talossa miehen työn vuoksi. Mä nimenomaan en tykkää tästä omasta rauhasta.:) Aina pitää lähteä jonnekin jos haluaa rupatteluseuraa, oikeassa kodissa riittää kun avaa oven ja astuu pihalle. Vuosien varrella naapureista on tullut hyviä tuttuja, ja mun mielestä on ihanaa käydä lauantaisaunassa yhdessä, rupatella pyykkituvassa ja järjestellä lapsille pieniä kivoja yllätyksiä. Kotiäitinä tällainen sosiaalinen ympäristö on tosi tärkeää. Eri asia varmasti ois jos minäkin kävisin töissä ja kotona haluaisin olla ihan vaan rauhassa, mut nyt vaan odotan sitä aikaa että päästään taas vakituisesti asumaan omaan kotiin.
Nyt asun rivitalossa ja tässäkin oli ihan liikaa pihan hoitamista. Laatat laitoin pihaan. En tykkää yhtään pihatöistä, joten omakotitaloon minua ei saa sitten millään.
joka ap:tä ärsyttää. Nimittäin niin minuakin. Etenkin tuo loppu: jos et ole kokeillut, älä tuomitse hehkuttajia. Minä olen kokeillut omakotiasumista, kuten aika moni muukin täsä ketjussa, enkä todellakaan halua enää asua omakotitalossa! Minä nautin kerrostaloelämästä ja sen vaivattomuudesta.
Ja nyt en tästä pois muuttaisi kirvelläkään! ;) Ja ei ole mikään minitontti, kukaan ei mistään näe, kun on puskaa jokapuolella.. Miten ihanaa on laittaa muksut pihalle, ei tarvitse mennä mihkään puistoihin, meillä sa aina tulla pihaan leikkimään. Saan grillata milloin lystään ja ennekaikkea MILLÄ lystään, eli puilla. Pestä autoa bikineissä omalla pihalla, hoitaa puutarhaa ja ajella nurmea, ihana rusketuskeino ja eilenkin otin päikkärit omalla nurmella lasten leikkiessä altaassa vieressä, voika olla ihanampaa sunnuntaita? Minä ymmärrän kyllä jos ei joku halua ok-talossa asua, mutta jos et ole kokeillut niin älä myöskään tuomitse meitä jotka tätä hehkutamme :)
mutta muista että myös minä olen asunut kerrostalossa ja ei, ei tulisi kuuloonkaan.
Ja nyt en tästä pois muuttaisi kirvelläkään! ;) Ja ei ole mikään minitontti, kukaan ei mistään näe, kun on puskaa jokapuolella.. -Auts, en haluaisi elää näkymättömissä. Mua ahdistaa isot puskat. Miten ihanaa on laittaa muksut pihalle, ei tarvitse mennä mihkään puistoihin, meillä sa aina tulla pihaan leikkimään. Saan grillata milloin lystään ja ennekaikkea MILLÄ lystään, eli puilla. -Apua, en uskaltaisi laittaa lapsiani pihalle ja grilliruoka närästää kamalasti. Puistot ovat meille henkireikä, ihana tavata muita aikuisia ja lapsia! Pestä autoa bikineissä omalla pihalla, hoitaa puutarhaa ja ajella nurmea, ihana rusketuskeino ja eilenkin otin päikkärit omalla nurmella lasten leikkiessä altaassa vieressä, voika olla ihanampaa sunnuntaita? -Hui, miten uskallat ottaa päikkärit lasten ollessa uima-altaalla? En tykkää puutarhan hoidosta, kukat parvekkeella/yrtit ja sisäkukat riittävät minulle ja välillä niissäkin on liikaa. Nurmikon ajelemisesta tulisi vaan meidän perheessämme riitaa, enkä jaksaisi kaikkia kotitöitä tehdä yksin. Minä ymmärrän kyllä jos ei joku halua ok-talossa asua, mutta jos et ole kokeillut niin älä myöskään tuomitse meitä jotka tätä hehkutamme :) Koettu on lapsuudessa, ei kiitos. Toisille sopii, meille ei. :)
Sinä keksit noita hankaluuksia, mutta muista ettei ne koske mua. Miksi kerrostaloaumista saa hehkuttaa mutta ok-taloa ei?ja btw; mun mies vahti lapsia ja hieroi selkääni samalla kun olin torkuilla ;)
asua omakotitalossa, mutta kuitenkin selvä enemmistö suomalaisista haluaa (ihan tutkimusten mukaankin). Ja lähes kaikki tutut joko jo asuvat okt:ssa tai haaveilevat siitä. Poikkeuksiakin toki on muutama. Meille okt-asuminen on ehdottomasti mieluisin asumismuoto, kaikesta on kokemusta.
mahdottoman vaivalloista? En allekirjoita tuota ollenkaan.
Ei okt:ssakaan mikään pakko ole kaikkea itse tehdä, pihan voi laittaa helppohoitoiseksi (vaikka ilman nurmikkoa!) eikä ns. sisätöitä ole sen enempää kuin muissakaan asumismuodoissa, ellei talo ole jättisuuri. As. Oy:ssäkin maksetaan yleensä kiinteistönhoidosta ja kunnostuksista, ihan saman voi tehdä okt:ssakin, sillä erotuksella että työt voi teettää haluamallaan ihmisellä itselle mieluisaan aikaan. Eikä tarvitse kinata yhtiökokouksissa näistä, oma tupa, oma lupa. Sopii meille parhaiten :)
maantasolla on mukavaa lasten kanssa. Onhan se helpompaa päästää lapset ovesta omalle pihalle, itse katsella ikkunasta tai istua siellä takapihalla tukka harjaamatta ja vaikka aamutakissa. Voi välillä käydä vahtimassa ruokia sisällä tai hakea unohtuneen kännykän. Kerrostalossa se on paljon rajoitetumpaa ja sidotumpaa.
Lasten kasvettua voisinkin muuttaa kerrostaloon paitsi en halua luopua tästä, että saadaan mölytä rauhassa, kun ei tarvi koko ajan miettiä seinänaapureita.
Meilläkin on oma rauha, lapsilla turvallinen leikkipaikka meidän taloyhtiön omalla pihalla ja riittävästi tilee :)
oma rauha, lapsilla turvallinen leikkipaikka omalla pihalla ja riittävästi tilaa. Siksi omakotitaloasuminen.
oma rauha taloyhtiön isolla sisäpihalla :)
Taloyhtiöön kuuluu 6 rivitaloa, joiden keskellä on yhtiön piha leikkipaikkoineen. Parkkipaikat ovat pihan reunoilla joten autoliikenteestä ei ole huolta.
Pihalle mahtuu hienosti pelaamaan vaikka jalkapalloa tai pesistä. Vanhassa talossa kun asutaan, niin saadaan nauttia väljästä rakentamisesta.
Minulle tämä on ihanteellinen asumismuoto. Pihatöitä on vain vähän, mutta silti omassa käytössä on iso, rauhallinen piha-alue.
eikä näe naapuri pihaamme! Kiitos kuuluu loistavalle kaavasuunnittelulle ja rinnetonteille :D en ikinä vaihtais kerrostaloon mutta tiedän että joku sellaisessakin haluaa asua.
asua omakotitalossa pienellä tontilla missä naapurit lähellä :D
omakotitalossa ja ymmärrän, että on monia kivoja asumismuotoja. En kuvittele, että mua kadehdittaisi, enkä kadehdi muita.
sen jälkeen en ole omaa halunnut!! Niin kauan kuin Suomessa asumme, suostun asumaan vain kerrostalossa. Ulkomailla olen asunut omakotitalossa, mutta sellaisessa, missä ei tarvitse pihaa tonkia tai puskia repiä! Sellainen kelpaisi, jos vielä pois Suomesta lähdemme. Siellä ei ole vaivaa lumestakaan. En voi sietää piha- ja lumitöitä saati jotain puskia tai kukkia laitella. Myös hiljaisuus ja yksinäisyys ei ole minun juttu, sitä riittää Suomessa muutenkin liikaa.
Me muutettiin rivarista omakotitaloon ja alussa olin kovasti vastaan. En oo mikään viherpeukalo eikä pihanlaitto pahemmin kiinnosta. Toki mulla aina kesäkukkia on ollut, talvella kanervia jne.
Nyt ollaan asuttu nelisen vuotta omakotitalossa ja pois en muuttaisi. Eikä pihakaan mikään vaiva ole. Ruohon meillä leikkaa mies tai teini, joka saa siitä vähän ekstra-rahaa ja nuorempi ihan huvikseen haluaa välillä ajella.
Kukkaistutukset mulla on laatikoissa, meidän tontilla ei ole kuin talonvierustalla muutama istutus.
Talvella kolataan autotallin edusta ja traktori vetää loput jo on tarve.
Nyt tuntuu siltä että rivarissa oli enemmän stressiä. Oli jos minkälaista sääntöä, talkoota ja aina oli naapurit otettava huomioon.
Kerrostalossa en oo asunut ikinä, en edes lapsuudessa ja en kyllä edes halaja kerrostaloon. Kavereillakin jos olen yötä tai kylässä niin kiinnitän kaikkiin ääniin huomiota, ne on kai tottuneet, mutta mä en. Mua häiritsee hissin äänetä, naapureista tulevat äänet ja kolahdukset jne.
Mutta kukin tyylillään, pääasia että itse on tyytyväinen.
Nämä tapaukset haluaisivat mielellään olla universumin keskipisteitä, jotka sanelevat muille, miten pitää elää. Tai ehkä heitä ottaa aivoon se, että muut uskaltavat elää niin kuin haluavat eikä niin kuin jotkut ovat joskus sanoneet.
Minä asuin aiemmin OK-talossa. Nyt asun isossa kerrostaloasunnossa ja olen todella tyytyväinen.
Me asutaan ok-talossa ja meille tämä on unelmien täyttymys, mutta tykättiin asua kerros- ja rivitaloissakin. Joka paikassa naapurit, piha ym. vaikuttaa siihen, viihtyykö. Meillä oli kerrostalossakin iso vihreä piha, jossa kaikki leikkijutut ja kivoja naapureita. Nyt meillä on suurehko suojainen piha ja kivat naapurit.
etteivät pysty ymmärtämään jonkun arvostavan eri asioita kuin he itse.
Tämä ilmiö ei luonnollisestikaan rajoitu vain okt-asujiin. Hyvin yleinen tilanne av:lla.