Ihan tiedoksi: pihassa oleva traktori ei tarkoita
että meillä olisi hinausfirma.
Äsken kaksi nuorta miestä hakkasi oveen ja halusi, että menen hinaamaan autonsa ojasta pois. Sanoin, että soittakaa hinausauto tai poliisi puhalluttamaan, meillä ei ole ympärivuorokautista tiepalvelua.
Voisiko sitä pyytää ystävällisesti apua eikä määräten?
Kommentit (64)
Ei siihen traktoria tarvita. Voi teitä kaupunkilaisia, ei mitään käsitystä elämän tosiasioista. Auton muuten saa sieltä lumivallista helpommallakin kuin puskemalla käsivoimin.
jos tyhmät kaupunkilaiset ajaa auton ojaan maalla ja epätoivoisesti hakee apua, niin miksette auta?
Tarvitaanko siihen rahaa vai hymyjä?
taidankin jättää suunnitellut maatilamatkat (kotieläinpihat, maatilakahvilat ja suoramyyntiostelut) väliin tältä kesältä, samoin halot talveksi vois yrittää saada muualta kuin maanviljelijältä, jolta on ennen ostettu. Torille ei tarvii enää mennä, kaupan kautta hoidan ostokset jatkossa. Ja lomamökkeily vuokramökeillä loppuu myös, nehän on usein maanviljelijöiden sivubisneksiä. Appivanhempia on närästänyt heidän mökkitiensä aurauksen kovat maksut, ehkä heidän olisi aika saada auraukseen joku firma kirkonkylältä, ei enää maajussia. Ja täytyy pistää sana kiertämään, että muut tekee samoin ja varmaan muitakin boikottihommia tässä vielä voisi kehitellä...
Olisko näin hyvä? Yhtään en ole hinausapua tai edes kartanlukua maalla erehtynyt pyytämään, mutta jos silti asenne on teillä tuollainen, kierretään kaukaa sitten ettei tartte enää räkyttää jostain "ei mitään käsitystä elämän tosiasioista" -jutuista.
että yks aamu pari kesää sitten, kun menin postilaatikolle aamupostia hakemaan, niin meidän navetan kohdalla olikin auto kietoutuneena tienvarren puuhun noin metrin korkeudella.
Eipä tullut mieleenkään alkaa kyselemään, että mitä apua tien penkalla istuva kuljettaja tarvitsi. Vaan ihan kipitin sisään soittamaan poliisit paikalle. Lehdestä sitten luin, että parin promillen humalassahan se auto sinne oli joutunut.
Mutta hyvä muistutus tuo alla oleva, että varovainen pitää olla, ja että järki on oltava hommassa mukana.
maalaisjärjellä ajateltuna sitä haluaisi toki auttaa. Näin teki vuosia sitten appiukkonikin; meni hinaamaan auton ojasta, kun mies tuli kolkuttaan ovelle, että ajoi autollaan ojaan. Totta kai apuun, kerran traktori pihassa oli. Vaan kuinkas sitten kävikään. Tuli jeparit paikalle juuri kun appiukko oli saanut hinattua auton tielle ja antoi sakot appiukolle avunannosta rattijuopolle:((( Että näinkin voi käydä, oli kuinka hyvä sydän tahansa. eipä tullut apelle tällainen pieneen mieleenkään, ei...
vetämään ojasta ja ihan maalla. Ei ollut ilmeisesti yhtä kusip... mielenkiintoinen persoona kuin ap. Eikä siinä mistään kännistä ollut kyse kun koira oli hypännyt syliin kesken ajon. :O Tapahtui toki aikoja sitten, joten josko olisivat ajat taas muuttuneet kovemmiksi.
apua tarvitaan, jos toinen istuu kolaroituaan tien penkalla??? Hyvä, että hommasit viranomaisia paikalle, mutta kyllä sun nimenomaan olisi pitänyt ennen hälytysnumeroon soittamista yrittää jotenkin selvittää kuskin tilannetta, jotta oikeaa apua olisi lähetetty paikalle.
Yleensä vaan ne kaupunkifirmat ei oo järin innokkaita tulemaan aurailemaan mökkiteitä jonnekin hormankuuseen. Ja yleensä niiden hinnatkin on kolminkertaiset siihen lähimaajussiin verrattuna. Mutta toki sä saat aurauttaa ihan kenellä haluat.
Eikä tietenkään kenenkään tarvi mennä tympeille kotieläintiloille tai maatilamatkailupaikkoihin. Kyllä niiltä saa ihan kunnollista ystävällistä palvelua vaatia. Ja mökinkin saat vuokrata ihan sieltä mistä itse haluat.
Näin se menee. Sen kun boikotoit ketä haluat. Ne on sun valintojasi. Hyväähän se tekee välillä vaihtaa halkotoimittajaa ja auraajaa. Sitten on oikeasti kokemusta vertailun pohjaksi ja lopulta voit itse päättää kumman kohdalla hinta-laatusuhde oli parempi tai kummalta haluat palvelun tai tuotteen jatkossa ostaa.
Terve kilpailu ja kilpailuttaminen on hyvästä ja kuuluu normaaliin kaupankäyntiin. Jos taas otat nokkiisi yhden juhannushumalaisen puheista, niin ehkä ei kuitenkaa sen vuoksi kannata alkaa kaikkea kilpailuttamaan uudelleen.
taidankin jättää suunnitellut maatilamatkat (kotieläinpihat, maatilakahvilat ja suoramyyntiostelut) väliin tältä kesältä, samoin halot talveksi vois yrittää saada muualta kuin maanviljelijältä, jolta on ennen ostettu. Torille ei tarvii enää mennä, kaupan kautta hoidan ostokset jatkossa. Ja lomamökkeily vuokramökeillä loppuu myös, nehän on usein maanviljelijöiden sivubisneksiä. Appivanhempia on närästänyt heidän mökkitiensä aurauksen kovat maksut, ehkä heidän olisi aika saada auraukseen joku firma kirkonkylältä, ei enää maajussia. Ja täytyy pistää sana kiertämään, että muut tekee samoin ja varmaan muitakin boikottihommia tässä vielä voisi kehitellä... Olisko näin hyvä? Yhtään en ole hinausapua tai edes kartanlukua maalla erehtynyt pyytämään, mutta jos silti asenne on teillä tuollainen, kierretään kaukaa sitten ettei tartte enää räkyttää jostain "ei mitään käsitystä elämän tosiasioista" -jutuista.
sillä aikaa kun painut puhuttamaan jotain humalaista rattijuoppoa. Ihan vapaasti, mutta minä en tuollaisen takia jätä mun lapsia yksin.
Ja naapuri oli jo käynyt jututtamassa, ja mies oli sanonut, että ei tarvi poliisia paikalle. Ja idiootti naapuri uskoi sitä, eikä tosiaan soittanut poliisille. Minä sitten en ollut yhtä suvaitsevainen rattijuoppoa kohtaan, joten soitin.
Sä tietenkin toimisit jotenkin toisin. Mutta minä toimin seuraavan kohdalla tismalleen samalla tavalla, vaikka sinä kuinka yrität mua neuvoa.
mutta kyllä sun nimenomaan olisi pitänyt ennen hälytysnumeroon soittamista yrittää jotenkin selvittää kuskin tilannetta, jotta oikeaa apua olisi lähetetty paikalle.
kyllä he senkin aikaa varmaan olisivat pärjänneet, kun sinä olisit puhuttanut loukkaantuneen ja sitten saanut soitettua asianmukaisen avun paikalle.
Eli sen lisäksi, ettei maalla kannata joutua ojaan, avun tarpeeseen tai eksyksiin, muistakaa ehdottomasti välttää myös sairauskohtauksia, liikenneonnettomuuksia jne.! Maalaisilla ei ole välttämättä alkeellisintakaan tietoa siitä, miten onnettomuustilanteessa tulee toimia, he vain näkevät hämmingin ja kipittävät sisälle piiloon...
jos ikinä kukaan tarvitsee apua, aineellista tai henkistä, niin ottakaa yhteyttä vaan. Vaikka keskellä yötä. Ja ihan mielellään vastaan silloinkin, koska tiedän että juuri yöllä on vaikea saada apua muualta. Myös ystäville ja tuntemattomille. Yritetään katsoa mitä voin tehdä. Jos ihminen on oikeasti hädässä, niin minä haluan auttaa sen mukaan mitä kykenen. Numeroa en valitettavasti voi turvallisuussyistä tähän laittaa, mutta halusin vain kirjoittaa, että minun asenteeni auttamiseen on tämä. Minä koen auttamisen tärkeäksi. Se on elämäntehtäväni. Minä olen olemassa muita ihmisiä varten.
eivätkä he ole tätä av-kökköä ollenkaan!
Eli ei maalla pelkkiä kusipäitä kasva, vaan ihan normaaleja ,kivoja ihmisiä jotka auttavat ihan siksi kun se on tapana. Samoin kuin me taajamissa asuvat autamme toisia ihmisiä silloin kun apua tarvitaan.
Toivottavasti ne muutamat av.lla maalaisina esiintyneet eivät itse joudu missään pulaan. Saattavat törmätä apua hakiessaan samanlaiseen asenteeseen kuin mitä täällä itse esittävät.
edes peritä maksua. Kaikkia autetaan ja ilmaiseksi vielä.
toki ymmärrän että maatalossa on muutakin tehtävää kun toimia meidän kaupunkilaisten oppaina tai muuna vastaavana. Mutta olen silti törmännyt enemmän auttaviin maalaisiin kuin näin tiukkoihin tapauksiin.
Ja toivottavasti en joudu pulaan näiden maatalojen kohdalla, koska lomapakostani ei valitettavasti aina löydy käteistä, kiitos korttiaikakauden. Mutta se on varma että toki toisin kiitoksen vaikka seuraavana päivänä... Mutta koska ei olisi käteistä niin jäisi vissiin apu saamatta vaikka kuinka hymyilisin kauniisti.
Tottahan maatalon isäntäkin omaa aivot ja maalaisjärjen ja varmaan osaa vähän missä kunnossa avun hakija on... Kännissä tötteröö niin eiköhän se puhelu poliisille ole kuitenkin paikallaan.
Monesti varmaan avunhakija etsiytyy lähimpään taloon kysymään apua... Oisihan voinut maatalon isäntä ehdottaa että voi soittaa hinausauton paikalle. Tai antaa paikallisen hinauspalvelun numeron.
ja teen mielelläni tarjottavat juhliin hyvää korvausta vastaan, en tietenkään ilmaiseksi.
Maallakin on syytä hinnoitella hinauspalvelu. Itse en ilkeäisi pyytää ketään ilman korvausta auttamaan. On selvää jos olen pulassa ja näen lähellä traktorin talon pihalla menen sitä apua pyytäämään korvausta vastaan ja todennäköisesti saankin sitä apua.
autan aina niitä, jotka apua tarvitsevat.
Rattijuopoista soitan poliisit.
99% suomalaisita ei ole valmis auttamaan toista ihmistä hädässä.
sun kaltaiset ihmiset tekee sen, että täällä on paha elää.
MINÄ MINÄ.
T.Edellinen
paiskaan oven kiinni ja sanon soita 112.
On aivan eri asia auttaa ojaan joutunutta, joka on oikeasti pulassa.
Se että joku suunnittele sun puutarhaasi tai ei hoida jotain muuta juttua ei ole pulassa.
Teistä kasvaa tämän yhteiskunnan pohjasakka ja yhä itsekkäämmäksi muuttuu tämä yhteiskunta.
maalla se on tarkoittanut kyllä, että tarvittaessa autetaan
Se, että olen lääkäri ei tarkoita, että haluaisin kaikissa sukujuhlissa ottaa kantaa sinun ja sukusi vaivoihin.
ja teen työtä sydämelläni ja voin kyllä auttaa kaikkia myös lomalla, jos osaan.
Mutta näen päältä, kuka on hyvä sisältä ja kuka ilkeä - lomallani autan vain hyviä ihmisiä.