Hesarissa 14v. tytöstä, jonka vanhemmat eivät saa rajoitettua tytön kännäämistä...
Kuka hullu vanhempi antaa 10v lapsille pullon olutta juotavaksi, kun lapset sitä kärttävät? Jutun mukaan tytöt olivat tulleet oluesta hiprakkaan.
Lehdessä teinityttö kertoo alkaneensa juoda itseään känniin 13 vuotiaana, ja nyt 14 vuotiaana hän juo 1-2 kertaa kuussa 4-9 siideripullollista kerrallaan - ja tietenkään vanhemmat eivät voi asialle yhtään mitään!
Tutkimukset osoittavat, että mitä aikaisemmin lapsi aloittaa alkoholikokeilut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän alkoholisoituu ja syrjäytyy. Millaiset vanhemmat antavat lapselle olutta eivätkö muka pysty mitenkään puuttumaan 13-vuotiaan alkoholinkäyttöön?
Sietäisi vanhempien hävetä silmät päästään.
Kommentit (59)
vanhemmat eivät tainneet edes yrittää estää juomista, olivathan he antaneet siihen ensisysäyksenkin. Tein aloituksen kiireessä.
Uskomatonta kuitenkin on, että jotkut antavat lapselle pullollisen lonkeroa ja heille on ihan ok, että 13-vuotias! juo itsensä humalaan.
Uskomatonta on myös se, jos ko. lehtiartikkeli ei herättele sosiaaliviranomaisia puuttumaan kyseisen vanhempien riittämättömään vanhemmuuteen!
ap
Kettuuntuneena huomasin myös että taas kyse oli itä-Helsingistä jossa myös minä asun. Meillä on todellakin nollatoleranssi alaikäisten alkoholin kanssa mutta ketuttaa huomata kuinka niin monella täkäläisellä on ihan eri meininki! :( Ja tosiaan kun tuossa perheessä ei nähtävästi vanhemmilla ollut edes tavoitetta rajata alkoholinjuontia. Käsittämätöntä.
Näin on, että tietyntyyppiset ihmiset kerääntyvät tietyille seuduille. Ja kun täällä parjataan itä-Helsinkiä, niin siinä valitettavasti on usein niin paljon totta. Vai olisitteko voineet kuvitella, että isoäiti ja lapsenlapsi Eirasta, Kulosaaresta, Munkasta... olisi ollut samalla tavalla kertomassa juomishistoriaansa.
eiköhän ne kaverit ja oma halu lasta ohjaa, ei geenit tai koti.
Lapsi ei kasva arvotyhjiössä. Istu vaikka alas ja mieti mitä se oikeasti tarkoittaa...
tuttava joka on ostanut kaikille lapsille alkoholia ja tupakkaa siitä lähtien kun nämä ovat teinejä. Jos ovat halunneet, ovat saaneet pe ja la kaljat ja siiderit joka ikinen viikonloppua. Yksi lapsista on polttanut askin tupakkaa siitä asti kun oli 14v. Äiti osti tietysti ne askit. Ihan työssäkäyvää porukkaa. On just näitä jotka uskoo, että KAIKKI juovat ja kaikki polttavat, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Puhuu vielä kuinka heidän lapset ovat niin kilttejä ja rauhallisia, että saa olla iloinen kun ei ole pahoille teille lähtenyt. Juu ei - jos on jo 18-vuotiaaksi tullessaan ehtinyt polttaa 4 vuotta askin päivässä, ei ole pahoilla teillä, eipä.
Vai olisitteko voineet kuvitella, että isoäiti ja lapsenlapsi Eirasta, Kulosaaresta, Munkasta... olisi ollut samalla tavalla kertomassa juomishistoriaansa.
Mutta olet oikeasti tyhmä, jos kuvittelet etteivät Eiran, Munkan ja Kulosaaren yläkoulun teinit kokeile samalla tavalla alkoholia kuin parjaamiesi lähiöiden teinit.
Tässä ketjussa mua ärsyttää eniten se vanhempien naivius ja yleistäminen.
Ei se tyttö mikään rapajuoppo ole. Käy juomassa ja rilluttelemassa kavereiden kanssa 1-2 kertaa kuukaudessa sidukalla ja oluella. Voi siitä huolimatta pärjätä koulussa ihan ok. ja olla muutenkin mukava tyttö.
4
Kyllä se nyt on vaan niin, että sosioekonominen tausta korreloi tosi paljon niin juomista kuin esim. tupakointiakin.
Eli Eiran ja Kuliksen nuoret *eivät* käytä yhtäpaljon päihteitä kuin vaikkapa Kontulan nuoret.
Tutkimuksiahan asiasta on olemassa pilvin pimein. Itse olen huomannut asian esim. siitä, että olen opettaja ja aiemmin olin lukiossa töissä. Siellä oppilaista poltti tupakkaa ehkä 10-15 prosenttia. Nyt olen ammattikoulussa töissä ja oppilaista tupakoi 40-50 prosenttia, joillain aloilla jopa 80 %.
Ei se tyttö mikään rapajuoppo ole. Käy juomassa ja rilluttelemassa kavereiden kanssa 1-2 kertaa kuukaudessa sidukalla ja oluella. Voi siitä huolimatta pärjätä koulussa ihan ok. ja olla muutenkin mukava tyttö. 4
Siis sinunko mielestäsi on ok, että 14-vuotias käy 2krt/kk ryyppäämässä ja juo kerralla yhdeksänkin lonkeroa tai olutta? Taidat olla juuri noita itä-Helsingin wt-mammoja, jotka kantaa jälkikasvulleen jo ala-asteikäisestä kaljat.
kyseessä oli aika tavallinen 14-vuotias tyttö, joka sanoi juovansa 4-9 sidukkaa 1-2 kertaa kuukaudessa. Ja tuossa iässä niitä määriä ja kertoja vielä liioitellaan toisin kuin silloin kun av-mammat puhuvat omasta juomisestaan.
Useat sadat muutkin pääkaupunkiseudun 14-vuotiaat tekevät ihan samaa tänä kesänä. Vaikka aikuinen kuinka pistää päänsä pensaaseen ja jankuttaa ettei vaan meidän lapsi.
Ja ei en missään tapauksessa osta omille lapsilleni alkoholia ja meidän koti on ollut raittiina jo toista kymmentä vuotta. En vain kulje laput silmillä.
4
koska juttu on jostain syystä vaan paperihesarissa.
Tällä Hesarin keskustelusivulla viimeisissä viesteissä sivutaan juttua:
http://www.hs.fi/keskustelu/Naisten+alkoholinkulutus+kuusinkertaistui+4…
Itse ajattelisin kyllä niin, että varmasti useamman kerran kuussa useamman pullon juova 14v on varmasti ikäryhmässään eniten juovia.
Juoppouteen tietysti vaadittaisiin se, että juo kaikki päivät, mutta sellaisia 14-vuotiaita ei taida onneksi olla montakaan.
Vähän väsyneenä kyllä pidän tässäkin ketjussa ollutta kommentointia siitä, että vanhemmat on sinisilmäisiä eivätkä vaan huomaa eivätkä voi uskoa sitä, että lapsensa käyttävät kaljaa tms. Joku tuossa ylempänä kertoi, että 20-30% yläkouluun siirtyvistä (eli 13-14v) alkaa käyttää alkoholia. Sehän tarkoittaa, että 70-80% *ei käytä*!!!! Joten ehkä ne vanhemmat "ei huomaa" lastensa alkoholin käyttöä siksi, että sitä ei ole.
Millainen kasvatus on tytöllä, joka katsoo asiakseen liioitella juomiaan määriä! Kun juttu tulee vielä maan suurimpaan sanomalehteen.
taustoista lähtöisin olevan nuoret kokeilevat alkoholia, mutta harvan näistä vanhempi hyväksyy asian ja sallii lapsen vetää itsensä räkäkänniin 13 vuotiaana. Vastuuntuntoiset vanhemmat kyllä löytävät keinoja rajoittaa lastansa ja tämän juomista, jos sitä oikeasti haluavat.
jutun nuorten alkoholin käytöstä. Jutussa esiintynyt tyttö on vasta 14 vuotias! Selkeä lastensuojelutapaus!
sallivat lapsen viinasekoilut ja vielä sen että asiasta kerrotaan Suomen lehdistön ykkösmediassa!
Toivottavasti jo maanantaina sosiaaliviranomaiset kolkuttelevat perheen ovea...olisi kyllä aihetta.
Tutkimukset osoittavat, että mitä aikaisemmin lapsi aloittaa alkoholikokeilut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän alkoholisoituu ja syrjäytyy.
ei pidä paikkansa ainkaan jos otetaan otannaksi minun 7.luokkani. Me juotiin aika reilusti ja useamman kerran kuussa koko yläasteen ajan. Kukaan meistä ei ollut ns. ongelmanuori, ihan tavallisia teinejä oltiin. Minä olin suurin juoppo ja silti olin myös luokan paras opppilas! Ihan samasta syystä juotiin kuin 2-kymppisetkin, pidettiin hauskaa!
Nyt reilu 15v myöhemmin kun katsoo millaisia me "aikamme hulttiot" olemme, niin kaikilla menee varsin hyvin. Ja jokunen aika sitten juteltiin FB:ssa vanhojen luokkakaverien kanssa ja todettiin ettei kukaan meistä käytä alkoholia nykyisin juuri lainkaan! Firman pikkujouluissa tulee otettua ja kaverin häissä kesällä, mutta muuten ei tule otettua edes saunakaljaa. Eli aikaisesta ryypiskelystä ei välttämättä pysty päättelemään yhtään mitään!
että äiti oli nimenomaan antanut sen ekan puollon tyttärelleen, kun tämä oli 10-vuotias. Täysin edesvastuutonta!
Haastattelu oli kyllä tehty Itiksessä.
Mä olen itähelsinkiläinen äiti, ja meillä ei taatusti alaikäiset käytä alkoholia.
Itä-Helsingissä meno on usein tällaista!
Kettuuntuneena huomasin myös että taas kyse oli itä-Helsingistä jossa myös minä asun. Meillä on todellakin nollatoleranssi alaikäisten alkoholin kanssa mutta ketuttaa huomata kuinka niin monella täkäläisellä on ihan eri meininki! :( Ja tosiaan kun tuossa perheessä ei nähtävästi vanhemmilla ollut edes tavoitetta rajata alkoholinjuontia. Käsittämätöntä.
Näin on, että tietyntyyppiset ihmiset kerääntyvät tietyille seuduille. Ja kun täällä parjataan itä-Helsinkiä, niin siinä valitettavasti on usein niin paljon totta. Vai olisitteko voineet kuvitella, että isoäiti ja lapsenlapsi Eirasta, Kulosaaresta, Munkasta... olisi ollut samalla tavalla kertomassa juomishistoriaansa.
Tutkimukset osoittavat, että mitä aikaisemmin lapsi aloittaa alkoholikokeilut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä hän alkoholisoituu ja syrjäytyy.
ei pidä paikkansa ainkaan jos otetaan otannaksi minun 7.luokkani. Me juotiin aika reilusti ja useamman kerran kuussa koko yläasteen ajan. Kukaan meistä ei ollut ns. ongelmanuori, ihan tavallisia teinejä oltiin. Minä olin suurin juoppo ja silti olin myös luokan paras opppilas! Ihan samasta syystä juotiin kuin 2-kymppisetkin, pidettiin hauskaa!
Nyt reilu 15v myöhemmin kun katsoo millaisia me "aikamme hulttiot" olemme, niin kaikilla menee varsin hyvin. Ja jokunen aika sitten juteltiin FB:ssa vanhojen luokkakaverien kanssa ja todettiin ettei kukaan meistä käytä alkoholia nykyisin juuri lainkaan! Firman pikkujouluissa tulee otettua ja kaverin häissä kesällä, mutta muuten ei tule otettua edes saunakaljaa. Eli aikaisesta ryypiskelystä ei välttämättä pysty päättelemään yhtään mitään!
Samoin me nuorena 7-9lk kavereiden kanssa joka ikinen vkl otimme viinaksia. Ei edes kaljaa ja siideriä vaan ihan leijonapullo oli yleensä kädessä ja silti ihan normaali aikuinen minusta on tullut. En juo alkoholia oikeastaan yhtään. En absolutisti ole mutta en alkoholia käytä kuin mutaman kerran vuodessa jos sitäkään. Eikä kavereistakaan ole alkoholisteja tullut.
LINKKEI LINKKEI LINKKEI pliis