Imetyksestä: nännit ihan rikki! immuote ok.. Apua
Vauva on 3 viikkoa ja imee ihan hurjan kovaa ja syö alle 2 tunnin välein. Imuttelisi mielellään myös nukkuessaan eli haluais olla tissillä koko ajan. Tutti ei oikein kelpaa, joskus hetken imee. Imuote on mun mielestä kunnossa mutta nännit ei vaan kestä vaan on ihan sairaan kipeet. Neuvoja, vinkkejä? en kestä enää.
Kommentit (32)
ja muista antaa ilmakylpyjä riittävästi!
Kyllä se siitä!
pitäiskö mun sinnitellä vaikka jälkitarkastukseen..? jos ei sitten helpota, lopetan? Ap
Kuten tossa jo kerroin niin mulla tuo suunnaton kipu loppui ihan yhtäkkiä vaikka en olisi ikinä uskonut. Itsekin harkitsin sata kertaa päivässä lopettamista mutta en antanut periksi ja tosiaan kipu loppui sit yhtä nopeesti kuin oli alkanutkin. En tiedä tottuivatko nännit imuun vai oppiko vauva paremman otteen (terkkari oli tarkastanut imuotteen ja kuulemma oli oikea mut sattui silti)Tiedän että sattuu, sattuu niin pirusti että näet tähtiä mutta sinnittele vielä.
saat mahdolliset haavaumat parannettua. Minä laitoin Bepanthenia ja parantelin nännit kumin kanssa.
Tämä ongelma oli kyllä vain esikoisen kanssa muutaman viikon.
Mä olin valmis luovuttamaan ensimmäisen kuukauden sitä imetystä,mutta jotenki aina jaksoin ja kyllä kannatti !!
Osta apteekista nänneihin lansinohia (tosi hyvää) ! Ja laita sitä aina kun mahdollista,sitä ei tarvitse pestä poiskaan ennen imetystä. Älä lopeta!
Usko pois (vaikka nyt onkin vaikea uskoa) niin kipu menee pois ja nännit paranee.
Terv. 3kk ikäisen täysimetyksellä olevan pojan äiti
pps. Rintatulehduksen kärsinyt ja puolikkaan nännin MELKEIN menettänyt !!
mutta sitä kesti kaksi kuukautta! Koko ajan sanottin että imuote on ok, synnärillä pyysin katsomaan useampaan kertaan ja kotona soitin jopa imetystukihenkilön välillä katsomaan. Yksi päivä selasin epätoivoissani äitiyspakkauksen imetysohjetta ja siinä sanottin että vauvan pitää olla TIIVIIISTI omaa kroppaa vasten ja SUORASSA nännin suhteen. Kokeilin, otin vauvan syliin ja laitoin sen ihan kiinni kehooni vaakasuoraan asentoon omaan torsooni nähden ja kas, tunsin heti eron. Ja nännit rupes välittömästi paranemaan.
Mä en tajua sitä synnärin imetysopetusta. Siinä vauva lätkäistiin tyynylle kauas kropasta ja pää jäkitti ties miten nänniin suhteen. Koetin niiden kahden kuukauden aikana kaikkia mahdollisia asentoja ja käänsin vauvan välillä ylösalaisinkin tissin suhteen. Koko ajan vauva oli liian kaukana nännistä eikä kukaan sanonut mitään... Itse asiassa just sillä lailla mua opetettiin synnärillä imettämään.
Toivottavasti tää auttaisi suakin koska toi on oikeasti todella perseestä kun tissit on verillä ja parin tunnin välein pitää imettää.
puolikkaan nännin MELKEIN menettänyt !!
Niin mullakin! Se oli todella friikkiä. Palautui kyllä aikaa myöten. Ja samaa mieltä olen että kyllä kannatti kärvistellä. Täysimetyksellä mentiin mekin 5 kk ja se oli kivaa ja helppoa aikaa.
Pikkuhiljaa alkaa palautumaan,silti hirveä vekki siinä...
No kyllä on kannattanut !
t. seiska
Oletko kokeillut rintakumia? Sen kanssa imetys ei välttämättä satu ihan yhtä paljon. Jotkut pelkää ettei siitä pääse sitten eroon, mutta kyllä siitä pääsee. Kannattaa kokeilla edes osa imetyksistä rintakumin kanssa.
Onko sulla siis iho rikki vai muuten vain sattuu? Se nänni tottuu kyllä ja kipu hellittää pikkuhiljaa. Yhtäkkiä sitten huomaat, että kappas, enää ei olekaan sattunut pitkään aikaan. :)
täytyy kai vaan yrittää. Maitoa ainakin tulee paljon. kokeilin rintakumia mutta tutuu että nänni venyy siinä vielä pidemmälsi ja sattuu..
ap
Ei satu läheskään niin paljoa !
Siinä on nännisuojassa ;)
Hyvä ap,
koita jaksaa vielä !!
Yritä vaan nyt sinnitellä. Anna ilmakylpyjä, käytä lansinoh-voidetta tai bepanthenia, myöhemmin riittää kun levität muutaman tipan maitoa suojaksi ja annat kuivua. Älä rupea huvitutiksi vaan tarjoa korvaavaa suukappaletta, kyllä se jossain vaiheessa kelpaa.
8, kiitos koitan tota asento-asiaa vielä. ap
ne markettien kumit oli mulle ainakin liian isoja. Sitten lansinoh-rasvaa apteekista, laita sitä aina kun vauva pitää taukoa imemisestä, mutta sitä voi olla nänneissä imun aikanakin, vauvalle ei ole haitaa vaikka syö sitä :)
Mullakin sattu aluks,mutta se menee ohi. Koita kestää! Jos iho on rikki, mulla auttoi siihen sitruunamehu. Kuulostaa hassulta,mutta sain vinkin kätilöltä. Tiputa muutama tippa nännin päälle, ei ole pakko edes pestä pois. Auttaa myös siihen,jos vauvalla on sammasta. Kuulemma se c-vitamiini jotenkin hoitaa haavaa, mulla ainakin autto muutamassa päivässä.
Tsemppiä! Vauvan parhaaksi kestät kyllä hetken kipua, eiks joo.. :)
toisella on kovat kivut niin ykskään ei sano että VOI sen imeyksen lopettaakin. kaupasta saa korviketta.
jos kestät vielä ja haluat imetystä jatkaa,niin itselläni auttoi rintakumit!ja jokaisen imetyksen jälkeen sipaise omaa maitoasi nänneihin/ympäristöön,niin helpottaa. mulla oli aluksi ihan järkyttävässä kunnossa ku rohtu niin pahasti,mut tuo helpotti ja pystyin jatkamaan kunnes vaavi täytti 3kk ja alkoi purra hampaillaan kipeästi :D
otin rintakumit käyttöön ja parantelin rinnat. Rintakumin kanssa myös nännit jotenkin tottuivat koko hommaan ja myöhemmin kun jätin rintakumit pois niin mitään ongelmia ei enää ollut
Meillä saatiin imetys alkuun rintakumilla, ja nimenomaan sillä pienellä; isot oli ihan turhia. Apteekeista ainakin saa niitä pienempiä, meillä käytettiin halkaisijaltaan 16 mm olevia. Sairaalassa onneksi sattui olemaan pari kappaletta tuota niiden isojen lisäksi, ja sen avulla imetys alkoi sujua. Sain kotiinkin lainaksi siksi aikaa että ehdittiin selvittää mistä niitä pienempiä kumeja saa ostaa, marketeissa kun on järjestäen myynnissä vaan niitä isompia 24 millisiä.
Mullekin sairaalassa sanottiin, että imuote on OK, vaikka ei todellakaan ollut. Väärässä imuotteessa vauvalla oli huulet toisiaan vasten puristuneena, rakoa vain sen verran että nänni mahtui välistä. Oikeassa imuotteessa alahuuli on kaksinkerroin ulospäin, siis vauvan alahuulen ulkopinta on vauvan leukaa vasten ja äidin rintaa vasten on alahuulen sisäpuoli. Ylähuulella lähes sama juttu, ei ihan niin pitkälle kaksinkerroin kuin alahuuli. Linnunpoika kuvaa hyvin tätä asentoa. Huomasin tuon imuotevirheen kotona äitiyspakkauksen imetysopasta selatessani, ja sain sen korjattua itse. Rintakumi auttoi asiaa, sen avulla vauvan suu oli sen verran etäämmällä nännistä, että yletyin kääntämään sen alahuulen oikeaan asentoon :-)
Kokeile ottaa ihan panadolia imetyskipuun, pitäisi helpottaa edes hiukan. Ja kokeile sitä rintakumia, se oli meillä ihan ehdoton juttu imetyksen onnistumisen kannalta!
Viime kesänä itkin ekat 2-3 viikkoa kun imetin ja sattui pirusti, veri lensi jne. Rasvasin nännejä Lansinoh-voiteella ja purin hammasta. Imuote ok mutta vauvan suu niin pieni ettei sen takia saanut kunnolla koko nänniä suuhun. Sen 3 viikon jälkeen helpotti ja 4 viikon jälkeen ei tuntunut enää missään. Toinen juttu olikin sit pureminen mikä alkoi kun vauva sai 3kk iässä hampaita.