6-10-vuotiaiden poikien OUTO maailma
Poikani 8v ei vain ymmärrä.
Tänään ajeli pyörällä omalla asuinalueellamme. Siihen tuli paikalle kaksi poika, joista toinen oli poikani tuttu ennestään. Ovat olleet aiemmin ihan ok väleissä, ei mitään riitaa tms.
Isompi poika avasi keskustelun:
'ootko sä se hörökorva-Mikko?'
Mihin oot menossa?
Miksi oot menossa? Mä voisin hakata sut tajuttomaks. Ootas ku mä haen mun käsipallon niin vedän sen sun naamalles niin että naamas on tohjona jne. Ja pienempi poika (oman poikani ikäinen) säestää vieressä ja uhoaa.
SIIS MIKÄ HELVETTI NOITA KERSOJA VAIVAA?? ONKO NYKYÄÄN POJAT IHAN HÄIRIINTYNEITÄ KAIKKI?
Tämä ei ole eka kerta tänä kesänä tällä alueella. Alle 10-vuotiaiden poikien porukka myös piiritti ja uhkasi hakata jos ei kerro miksi on ollut sairaslomalla koulusta.
Tämä ei ole kerrostalolähiö Jakiksessa, vaan 70km Helsingistä pohjoiseen päin oleva pikkukaupunki, jossa asumme uudehkolla okt-alueella.
Onko tämä nykyään tämmöistä??
Kommentit (46)
Siksi asummekin nykyään suuren kaupungin keskustassa, missä lapset eivät suuremmin voi kulkea yksistään minnekään. Ja ihan tosissani olen.
niin ja katson, että harrastuksia riittää. Sieltä sitten bongaan fiksut ja kivat kaverit ja tutustun lasten vanhempiin joiden kanssa sovitaan kyläilyjä ja muita aktiviteettejä. Työlästä se on, mutta kannattaa.
mun 5v tytöllä on paljon poikia kavereina ja ne on kaikki ihania, toivottavasti ne ei muutu
Tuollaisiin uhkailuihin puututtaisiin heti, soiteltaisiin kavereiden äitejä läpi ja selvitteltäisiin missä mennään. On toiminut kyllä hyvin. Täällä onneksi on aika välittävää väkeä, ei jätetä asioita vain sikseen kun "pojat on poikia". Ja aina joku tuntee sen vieraankin lapsen vanhemmat.
Musta tuntuu, että nyt kannattaa katsoa sitä mediamympäristöä, missä pojat elää. Mulla on ihan todella rauhalliset ja empaattiset pojat, mutta niin vain tuli kerhosta palautetta, että 5-vuotias oli uhannut repiä joltain tytöltä pään irti.
Okei, tarina ei edes mennyt ihan noin, vaan poika oli vaan uhonnut olevansa niin vahva, että voisi vaikka repiä sen pään irti.
Asia selvitettiin, ja poika ja tyttö ovat kavereita, ja poika itse järkyttyi syvästi siitä, että oli toiselle pahan mielen saanut.
Ehkä mä olen myös äitinä vähän turtunut noihin uhojuttuihin, kun itse tunnen poikani, ja tiedän, että eivät ole väkivaltaisia, vaan kavahtavat pienintäkin väkivaltaa.
Just nyt leikkii kaverinsa kanssa yläkerrassa legoilla oikein nätisti. Heillä on ainakin vielä ihana pikkupoikien mielikuvitusmaailma ja leikit. : )
Meilläpäin ei mitään haistattelupuheita suvaita, naapurit kyllä puuttuvat asiaan, jos ulkona kuulevat jotain. Kiusaamiseen puututaan heti, jos sellaista havaitaan.
Tietysti pojilla (ja tytöillä!) on omat inside -vitsinsä ja hölmöt juttunsa, joille naureskelevat keskenään. Se on ihan ok, kunhan siihen ei liity mitään ilkeää.
Valitse, ap, lapsellesi kivoja kavereita ja tee selväksi, että haistattelu ja turpaanvetojutut ovat täysin pannassa teidän perheessänne. Ole tiukka!
piti n. 4v poika mun 2v tytölle :/
Ei ehkä puhunut pesismailasta, mutta uhkaili turpaan vedolla yms...
Ja ihan hyvällä rivarialueella asutaan