Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en usko tutkimuksiin, joiden mukaan pienikin ruumiillinen kuritus on haitaksi lapselle.

Vierailija
21.06.2010 |

Kun katsoo esimerkiksi suuria ikäluokkia ja miettii heidän nuoruuttaan, oliko nuoriso silloin tällaista kuin nyt? Ei todellakaan ollut. Oppitunnit ovat pelkkää häiriköintiä (tosin vain muutaman oppilaan toimesta, mutta kuitenkin), mitään ei kunnioiteta, vanhuksille haistatellaan, kaikki rikotaan ja töhritään...

Eiköhän sitä opettajaakin kuunneltu vähän paremmin, kun oli pelko saada karttakepistä?

Itse olen saanut tukkapöllyä ja luunappeja lapsena/nuorena, ja ei, en vihaa vanhempiani, en pelkää heitä, enkä ole heille tippaakaan katkera.

Olen saanut kunnollisen kasvatuksen ja kunnioitan auktoriteetteja ja vanhempia ihmisiä.

En hyväksy lasten hakkaamista/pahoinpitelyä missään tilanteessa, mutta pieni niskavilloista kiinni ottaminen, tai pari läpsäisyä pyllylle ei ole pahoinpitelyä.

Näkeehän sen, millaista pullamössönuoriso on: kaikkea voi tehdä ja mistään ei saa rangaistusta.

Sitten kun ohikulkijat alkavat kasvattaa kurittomia kakaroita, alkavat vanhemmat itkeä pahoinpitelysyytteitä. Naurettavaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt kyllä pistäisi nykyajan häiriköintiä ja muita ongelmia fyysisen kurituksen puutteen piikkiin. Ei minunkaan ikäluokassani tietääkseni kovinkaan moni kotonaan selkään saanut, eikä silti ollut näitä ongelmia. Vai onko esim tällä palstalla kaikki kasvaneet ruumiillisen kurituksen alla?

Vierailija
42/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kayta ruumiillista kuritusta. Todennakoisesti jos olisist jattanyt nuo pari tukistusta valiin, lapsesi olisivat ihan samanlaisia kuin nytkin.

Tukasta olen ottanut kiinni kahta vanhempaa (15 ja 13-vuotiaat) ehkä kolme kertaa heidän elämänsä aikana. Nuorinta ei ole tarvinnut kertaakaan, ainakaan vielä.

Remmillä hakkaaminen on mielestäni jo pahoinpitelyä, enkä sitä hyväksy.

Mutta jos lapsi ei puhetta usko edes 10. sanomisen jälkeen, kyllä otan niskavilloista kiinni. Ja en ole lapsen pahoinpitelijä! -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten usko että ainakaan hyödyksi.

Vierailija
44/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kun kaikki keinot joilla hallitaan lasta väkivallan uhalla ja pelolla on väkivaltaa ja kun jättää jälkensä psyykeeseen niin ei voi sanoa enää lieväksi.

Vierailija
45/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälkensä jättää aina lapseen. Lapsi oppii sillä tavalla harjoittamaan samaa heikompiinsa ja muutenkin tietynlaista tunnevammaisuutta.

No tiedän tapauksia joita ei ikää kuriteta fyysisesti ja kyllä ovat ensimmäisenä lyömässä muita.

Jos ei kuriteta, niin ei koskaan lyö?

Ei tässä siitä ollut kyse. On todella paljon muitakin syitä, miksi lapsi voi pahoin.

Mutta se, että kotona HYVÄKSYTÄÄN kuritus, vaikuttaa lapseen sisäistyvään moraaliin.

Jos kotona ollaan sivistymättömiä "maahanmuuttokriitikkoja", lapsi todennäköisesti arvottaa itsensä korkeammalle, kuin koululuokan Mohammad...You see?

Vierailija
46/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni jatkaa tätä läpsimistä ja tukistelua omaan poikaansa ja arvatkaas mitä ongelmia pojalla on ollut pkssa ja koulussa? Läpsii, tönii, on aggressiivinen jne.

Vierailija
47/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi verrastaa väkivaltaan ja olla tuomittava teko. Jos kerran luunappikin ja tukistus.

Vierailija
48/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko tulla ottaamaan ap:ta vähän niskavilloista kiinni jos hän ei usko puhetta?

Suomalaisissa on hirveästi ahdistusta ja tunnekylmyyttä ja ihan varmasti vuosikausia kestäneellä kurituksella on tässä osuutensa.

Luuletko ettei muissa maissa kuriteta. Kahta kauhiammin. Suomalaisten ahditus johtuu siitä että täällä on oltava niin hyvä ja hyvinvoiva ja kunnollinen ihminen, ei ole suvaitsuvaisuutta, yleisesti kummeksutaan erilaisuutta. JA kun ihminen ei tähän kykene tulee ahdistusta ja tunnekylmyyttä.

Väkivalta on eri asia se syö ihmistä.

Mielenkiintoista.

Vierailija
49/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ikäpolvessani on hyvin paljon päihdeongelmaisia sekä mielenterveysongelmaisia. Ja meidän ikäpolvemme kyllä sai selkäsaunoja jne.

Itse myös enkä usko ollenkaan että olisi ollut hyvä asia.

Vierailija
50/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli väkivaltaa. Mitä jos ihan vaan pikusen potkasen tai lyön sinua, ymmärrätkö sitten? Näinkö sä kotona opit? Että sitten vasta ollaan tosissaan ja pitää uskoa?

Vierailija
51/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruummillinen kuritus on lievää ja satunnaista, niin se ei vaurioita lasta.

Minua ei ole kuritettu ruumiillisesti, enkä minä kurita lasta ruummilliisesti. Mutta en usko että esim. luunappi kerran vuodessa vaarantaa kenenkään psyykettä.

Vierailija
52/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi verrastaa väkivaltaan ja olla tuomittava teko. Jos kerran luunappikin ja tukistus.

tuo huutaminen on kyllä siinä mielessä eri asia, että huutaminen ei sinänsä ole mitenkään paha asia, mutta lyöminen on aina väärin. Myös rajanveto huutamisen ja puhumisen välillä on vähän hankalaa.

Vierailija
53/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jännä juttu, että vedotaan usein siihen traumatisoimiseen, mutta itselläni ainakin painaa vaakakupissa se lapsen fyysinen satuttaminenkin. Itse pelkään esim väkivaltaisia tilanteita ja muutakin kipua. Sydämeni särkyy kun lapseni saa ison haavan tai lyö päänsä pahan näköisesti, kun tiedän miten kova kipu on. Miksi ihmeessä tieten tahtoen satuttaisin lasta, kun muuten yritän suojella häntä kaikilta vahingoilta?

Vierailija
54/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ruummillinen kuritus on lievää ja satunnaista, niin se ei vaurioita lasta.

Minua ei ole kuritettu ruumiillisesti, enkä minä kurita lasta ruummilliisesti. Mutta en usko että esim. luunappi kerran vuodessa vaarantaa kenenkään psyykettä.

Tässäpä se tuli.

Sen kannalla olen minä. En hyväsky sitä että se ruumiillinen kuritus kuuluu jokapäiväiseen elämään. Se iskostuu lapsen mieleen.

Ennemminkin kehittävästi juttelee ja koittaa saada lasta ymmärtämään muuten kuin fyysiseti lyttäämällä lapsen uhman.

Joskus vaan on pakko turvautua kovempaan otteeseen, ei se kyllä mukavaa ole. Ei aikuisesta että lapsesta. Mutta uskon että tämä ei jätä lapseen traumoja jos tilanteen jälkeen keskustellaan ja sovitaan asiat.

Vierailija
55/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkinen alistaminen ja väheksyminen? Mitä se tekeekään lapsen psyykkeelle? Ennemmin parit luunapit kun henkinen pahoinpitely.

Vierailija
56/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkinen alistaminen ja väheksyminen? Mitä se tekeekään lapsen psyykkeelle? Ennemmin parit luunapit kun henkinen pahoinpitely.

ainoat vaihtoehdot ovat henkinen pahoinpitely tai luunappi? Ja miten se luunappi takaa sen, ettei tilanteeseen liity henkistä pahoinpitelyä?

Vierailija
57/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksyvätkö vanhemmat tekonsa.

Jos viesti on vahvasti sellainen, että lapsi ansaitsi kurituksen, kyllä varmasti on vaarana, että lapsi kasvaa uskomaan sen olevan oikein.

Lapsesta kasvaa aikuinen, joka on ehkäpä mielipiteissään ehdoton, hyväksyy itse kurituksen yms.

Ja ongelmallistahan siinä on se, että kuka voi määritellä tilanteen missä toista saa kohdella kaltoin?

Aikuinen voi ajatella, että tuo toinen toimii väärin, joten on oikeutettua käyttää häneen väkivaltaa (tai jättää inhimilliset seikat huomioimatta).

Esimerkkinä kostonhimo rikoksentekijöitä kohtaan tai vaikkapa älyllisesti laiska maahanmuuttokriittisyys.

Kyvyttömyys arvioida tapahtumia objektiivisesti, ilman omaa subjektiutta.

Vierailija
58/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikee tajuta mitä niillä on tekemistä toistensa kanssa :D

Vierailija
59/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikee tajuta mitä niillä on tekemistä toistensa kanssa :D

pitäisikö niillä olla jotain tekemistä toistensa kanssa? Sehän on vertaus.

Vierailija
60/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi lastensuojelu- ym. lakien laatijat uskovat toisin kuin sinä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi