Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä en usko tutkimuksiin, joiden mukaan pienikin ruumiillinen kuritus on haitaksi lapselle.

Vierailija
21.06.2010 |

Kun katsoo esimerkiksi suuria ikäluokkia ja miettii heidän nuoruuttaan, oliko nuoriso silloin tällaista kuin nyt? Ei todellakaan ollut. Oppitunnit ovat pelkkää häiriköintiä (tosin vain muutaman oppilaan toimesta, mutta kuitenkin), mitään ei kunnioiteta, vanhuksille haistatellaan, kaikki rikotaan ja töhritään...

Eiköhän sitä opettajaakin kuunneltu vähän paremmin, kun oli pelko saada karttakepistä?

Itse olen saanut tukkapöllyä ja luunappeja lapsena/nuorena, ja ei, en vihaa vanhempiani, en pelkää heitä, enkä ole heille tippaakaan katkera.

Olen saanut kunnollisen kasvatuksen ja kunnioitan auktoriteetteja ja vanhempia ihmisiä.

En hyväksy lasten hakkaamista/pahoinpitelyä missään tilanteessa, mutta pieni niskavilloista kiinni ottaminen, tai pari läpsäisyä pyllylle ei ole pahoinpitelyä.

Näkeehän sen, millaista pullamössönuoriso on: kaikkea voi tehdä ja mistään ei saa rangaistusta.

Sitten kun ohikulkijat alkavat kasvattaa kurittomia kakaroita, alkavat vanhemmat itkeä pahoinpitelysyytteitä. Naurettavaa.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnan tila paranee, jos lasten tukistamista ja luunappien antamista lisätään?

Eikö tuo nyt ole jo aivan mahdottoman yksinkertaista ajattelua?

Kyllähän nämä asiat ovat monimutkaisempia..

Vierailija
62/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni jatkaa tätä läpsimistä ja tukistelua omaan poikaansa ja arvatkaas mitä ongelmia pojalla on ollut pkssa ja koulussa? Läpsii, tönii, on aggressiivinen jne.

Sisarpuoliani ei, asuivat äidillä. Veljeni ja minä olemme korkeakoulutettuja, puolisisarukseni kouluttamattomia ja työttömiä. Hmmm....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satunnaisuudella tarkoitetaan sitä, että jostain teosta joskus seuraa rangaistus, joskus ei, eikä omalla toiminnallaan voi tulevaa ennakoida ja rangaistusta toimintaansa muuttamalla välttää. Tällainen "rankaisu" on paljon pahempi stressin aiheuttaja kuin ennakoitava, "reilu" ja vältettävissä oleva rankaiseminen.

Yleensäkin rangaistusten ongelmana on se, että niitä yleensä käytetään asioihin, joita lapsi ei saa tehdä vaikka haluaisikin, sanotaan vaikka että lapsi haluaa kiivetä kirjahyllyyn tai kiusata pikkusiskoa, ja saa siitä rangaistuksen. Kuitenkin joskus lähes väistämättä käy lopulta niin, että lapsi pääsee tekemään kielletyn asian, eikä rangaistusta tulekaan, vanhempi ei näe tapahtunutta tai ei ehdi tai ei kehtaa rankaista, koska on vieraita katsomassa tms. Tällöin se satunnaisesti rankaisematta jääminen on lapselle palkitsevaa, ja hän tulee entistä enemmän yrittämään sitä jännän asian tekemistä, jos vielä onnistuisi siinä ilman kiinni jäämistä. Eli sen lisäksi että se itse kirjahyllyyn kiipeäminen on jännää, vielä entisestään siitä tekee kivempaa se jännitys ja tyydytys, että voi onnistua siinä saamatta rangaistusta. Tällöin ne kerrat kun noottia tulee, ei ole niin merkityksellisiäkään eikä mikään iso asia, vähän niinkuin puhelinmyyjillä, jokainen kieltävä vastaus lisää vie lähemmäs sitä yhtä onnistumista :D. Aina ei voi olla rankaisemassa, ja lapset huomaavat sen nopeasti. Toisaalta taas, jos rankaisu tehoaa kerrasta eikä lapsi enää koskaan yritä sitä kiellettyä asiaa, on vaikea uskoa ettei olisi käytetty liian kovaa voimaa ja lasta henkisesti vahingoitettu pysyvästi. Vähintään siinä on murrettu hänen yritteliäisyyttään ja itseluottamustaan ja rohkeutta kokeilla asioita.

Mutta tuosta ap:n ajatuksesta, minulla ei itselläni ole kokemusta 50-luvusta, tuskinpa ap:lläkään? Ja olen ihan varma, että monella joskus korvapuustin tai vaikka pienen selkäsaunankin saaneella voi varmasti olla lämpimät muistot lapsuudestaan, mutta tuskinpa se fyysinen rankaiseminen on sen onnellisuuden lähde ja syy? Vai kuulostaa järkevältä sanoa, että lapsuus ei voi olla onnellinen ilman fyysistä kuria? Ja miten voidaan suoraan verrata vaikka 50-luvun henkistä hyvinvointia tähän päivään, vaikka sattuisikin olemaan omakohtaista kokemusta? Ei mitenkään voida sanoa, että 50-luvulla kaikki oli paremmin koska kodeissa piiskattiin lapsia. Kyllä niitä lapsia piiskataan edelleen, ja myös 50-luvulla oli perheitä, joissa lapsia ei kuritettu fyysisesti.

Minä tiedän vain sen mitä olen 50-luvulla aikuisuuttaan eläneiltä isovanhemmiltani kuullut. Isoisäni on jo lähemmäs satavuotias, aikanaan tehnyt uran sekä suuren koulun opettajana ja rehtorina että osittain myös suurperheen (9 lasta, suurin osa poikia) koti-isänä. Hän on kertonut, että ei halunnut koulussaan käyttää pelkoon perustuvaa valtaa, eikä heidän kotonakaan lapsia piiskattu, hyvin harvoin edes korotettiin ääntä. Silti (vai juuri siksi) pakka pysyi kasassa, ja koulussakin järjestys, koulun irtaimisto pysyi kunnossa ja luokassa opiskeltiin, auktoriteetti hankittiin muilla tavoin kuin karttakepillä uhkaamalla. Olen käsittänyt, että tehokkain tapa on sen kunnioituksen ja luotettavuuden odottaminen, oletetaan että lapset ja nuoret käyttäytyvät hyvin ja näytetään itse hyvää esimerkkiä. Ja annetaan vastuuta. Opettajalle omasta mielestäni paras tapa saada kunnioitusta on tehdä se oma työ hyvin ja olla kiinnostunut työstään. Myös kotona voi omalle lapselle osoittaa, että minulla vanhempana on paljon tietotaitoa ja kiinnostusta johonkin asiaan, se on melkeinpä sivuseikka onko se asia puutyöt vai puutarhanhoito vai mikä, kunhan pystyy olemaan opettaja lapselle ja esikuva jossain asiassa.

Vierailija
64/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

veljeni jatkaa tätä läpsimistä ja tukistelua omaan poikaansa ja arvatkaas mitä ongelmia pojalla on ollut pkssa ja koulussa? Läpsii, tönii, on aggressiivinen jne.

Sisarpuoliani ei, asuivat äidillä. Veljeni ja minä olemme korkeakoulutettuja, puolisisarukseni kouluttamattomia ja työttömiä. Hmmm....

Karkea ajatusvirhe ihmiseltä, joka on ainakin yhden tutkielman vääntänyt..

Olisi kiinnostavaa lukea sun tulkintaa ja johtopäätöksiäsi..

Vierailija
65/65 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että vanhemmat ovat kykenemättömiä näkemään tapahtumien taustalla vaikuttavia prosesseja.

Lapselle sisäistyy nopeasti oikeudenmukaisuus ja inhimillisyys, mikäli ne ovat johdonmuaisina ajatusrakennelmina aikuisen mielessä.

Se edellyttää aikuiselta jatkuvaa oman toiminnan kyseenalaistamista ja kykyä nähdä ns. yläteemoja.

T. Kaksi onnellista omaa lasta aikuisuuteen "kasvattanut"..ja satoja muiden lapsia :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi