Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vauvan jättää hetkeksi yksin kotiin?

Vierailija
18.06.2010 |

Ihmettelin kaverini kertomaa, että hän käy heittämässä roskat kerrostalon roskakatokseen tai tupakalla pihassa piipahtavien kavereiden kanssa vauvan ollessa sisällä (nukkumassa?). Heillä on kyllä myös leikkikehä, josta lapsi ei pääse itseään telomaan, mutta onko tämä ihan normaali käytäntö?

Itselläni ei vielä lapsia ole, mutta aloin miettiä, että mitä jos jäisikin avaimet kotiin, jumittuisi hissiin tai sisällä syttyisi tulipalo?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todellakaan jätä vauvaa yksin. en sisälle, enkä ulos. ei nykyaikana uskalla, ainakaan kaupunkialueella kun on kaiken näköstä hörhöä liikkeellä. meidän tyttö ei koskaan nukkunu tunteja heräämättä. korkeintaan puolen tunnin päikkäreitä otti ja heräsi kaikenlaisiin ääniin. en siis luottanut siihen, etteikö heräisi tai hieman isompana poistuisi asunnosta tms. olessani poissa. en myöskään luota itseeni, että muistaisin aina avaimet. enkä tajua mikä siinä niin vaikeata on tehdä ne roskien viennit varmuuden vuoksi vauvan kanssa. hyvinhän se napero mukana kulkee. 

Vierailija
22/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun lapseni ovat jo niin isoja, että ei voi kuin ihmetellä tätä hössötystä. Todellakin lapsi voi tippua ikkunasta, vaikka molemmat (!) vanhemmat olisivat vieressä, jos sellaista on sattuakseen.

Hirvittävän sitovaa, jos ei edes suihkussa eikä vessassa voi käydä ilman lasta, ja koko ajan on oltava vieressä lapsen nukkuessakin. Ei ihme, jos äidit sitten pahoinpitelevät lapsiaan henkihieveriin. Ei muuten onnistu perheissä, joissa on useampia lapsia. Yksi huutaa alakerrassa, toinen yläkerrassa, ja kolmas on menossa pihalle. Paitsi tietenkin kerrostaloasunnossa, jossa ovet ovat lukossa,myös parvekkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 07:13"]

Onneksi minun lapseni ovat jo niin isoja, että ei voi kuin ihmetellä tätä hössötystä. Todellakin lapsi voi tippua ikkunasta, vaikka molemmat (!) vanhemmat olisivat vieressä, jos sellaista on sattuakseen.

Hirvittävän sitovaa, jos ei edes suihkussa eikä vessassa voi käydä ilman lasta, ja koko ajan on oltava vieressä lapsen nukkuessakin. Ei ihme, jos äidit sitten pahoinpitelevät lapsiaan henkihieveriin. Ei muuten onnistu perheissä, joissa on useampia lapsia. Yksi huutaa alakerrassa, toinen yläkerrassa, ja kolmas on menossa pihalle. Paitsi tietenkin kerrostaloasunnossa, jossa ovet ovat lukossa,myös parvekkeelle.

[/quote]

ei kai siitä olekaan kysymys ettei mitään voisi tapahtua kun vierestä vahtii. tottakai voi. mutta miksi ottaa tarpeettomia riskejä, jos ei ole pakko? onko niitä roskia ihan pakko just sillon viedä ulos? vauva-arki on suunnittelua. helpompaa se on äidillekin levätä kun vauva lepää ja viedä ne roskat sitten kun ollaan muutenkin ulos menossa.

Vierailija
24/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan ok-talossa ja olen jättäny lapsia nukkumaan sekä pihalle että sisälle itsekseen, toki itkuhälyttimet on ollu mukana. Olen tehny pihatöitä, ripustanu pyykkiä ulos ja tehnyt kaikenlaista muutakin. Asutaan niin rauhallisella alueella että oviakaan en pidä lukossa päivällä ollenkaan.

Vierailija
25/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivittäkää minutkin sitten, minäkin olen kipaissut roskikselle, kun vauva oli pieni. Ja useasti. Hain myös postin, kun vauva oli pieni. Itkuhälytin oli aina mukana, vaikka roskis ei kauhean kaukana ollutkaan.

Vierailija
26/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 07:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 07:13"]

[/quote]

ei kai siitä olekaan kysymys ettei mitään voisi tapahtua kun vierestä vahtii. tottakai voi. mutta miksi ottaa tarpeettomia riskejä, jos ei ole pakko? onko niitä roskia ihan pakko just sillon viedä ulos? vauva-arki on suunnittelua. helpompaa se on äidillekin levätä kun vauva lepää ja viedä ne roskat sitten kun ollaan muutenkin ulos menossa.

[/quote]

Mutta mikä ihmeen "tarpeeton riski" sisältyy normaaliin elämiseen? Siis vaikka vessassa käymiseen tai suihkussa käymiseen ilman lasta. Ihan sama aika menee roskien viemiseen tai postilaatikolla käymiseen, ellei nyt asu jossain korvessa, jossa postilaatikolle on matkaa kilometri suuntaansa. Vauva-arki on suunnittelua, kyllä, ja siihen suunnitteluun kuuluu, että esim. sinne roskikselle lähtiessä tarkistaa että avaimet ovat mukana ja vaikkapa se itkuhälytin päällä, jos pelkää vauvan heräävän sen kolmen minuutin aikana  ja ettei 6. kerroksen parvekkeen ovi ole auki, josta taapero pääsisi parvekkeelle ja ettei silitysrauta ole päällä.

Onneksi tosiaan vauva-aika on ohi. Sattui pari jälkikäteen ajatellen läheltäpiti -tilannetta, mutta kumpikaan niistä ei liittynyt siihen, ettei lasta olisi vahdittu, vaan ihan päinvastoin. Nyt kun 7-, 10 - ja 12-vuotiaiden elämässä ei voi ihan kokoaikaa olla vahtimassa, on ihan hyvä että on alusta pitäen elänyt ihan normaalia elämää riskeineen kaikkineen.

Vierailija
27/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 10:57"]

Mutta mikä ihmeen "tarpeeton riski" sisältyy normaaliin elämiseen? Siis vaikka vessassa käymiseen tai suihkussa käymiseen ilman lasta.

[/quote]

no onhan se ihan eri asia olla kodin ulkopuolella kuin kotona! toki voi suihkussa käydä ja vessassa, mutta ulos en lähtisi. 

Vierailija
28/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ainakin käyn viemässä roskat kun vauva nukkuu. Menee ehkä minuutti aikaa.

Vierailija
29/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2013 klo 10:02"]

Mun kaverilla oli tapana viedä pyykit ulos kuivumaan sillä aikaa kun vauva nukkui. Se tapa loppui siihen, kun sen avaimet unohtui kotiin ja se joutui lähes tunnin odottamaan huoltoyhtiötä avaamaan oven kuunnellen hysteerisesti itkevää vauvaa oven toisella puolella. Sille muuten jäi traumat. Sekä äidille että lapselle.

Yksi tuttu sanoi ettei ole koskaan kokenut niin pitkää matkaa kun eräs hissimatka alhaalta kuudenteen kerrokseen oli; hän oli ollut tapansa mukaan viemässä roskia ulos ja katsahtanut ylös. Parvekkeella kaiteen yli kurkkimassa oli näkynyt hänen 2-vuotiaansa jonka piti olla päiväunilla.

Mä en jättäis lasta/vauvaa yksin kerrostalossa. Sinne ylös on todella pitkä matka takaisin, varsinkin jos tulee kiire. En todellakaan ymmärrä mitään 20 minuutin jättämisiä.

[/quote]

Joo no vauva ei pinnasängystä pois pääse, isommat lapset erikseen.

Vierailija
30/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi jättää, mutta en ymmärrä miksi pitäisi ja miten joku uskaltaa. mutta mielestäni se on jokaisen vanhemman oman harkinnan varassa ja itsehän ne vanhemmat lapsensa tuntee parhaiten.

Vierailija
31/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö se lapsi herättää, vaatettaa ja ottaa matkaan joka kerta kun vie roskat? Hullua.

Vierailija
32/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapseni oli vauva, jätin hänet yksin siksi aikaa kun:

- hain postin laatikosta (n. 2 min)

- vein roskat (n. 2 min, yleensä samalla kertaa kuin postin haku)

Autoon jätin hänet siksi aikaa kun:

- tankkasin auton ja kävin sisällä huoltoasemalla maksamassa bensan (näköyhteys autoon, ei jonoa, n. 3 min)

- kävin huoltoaseman yhteydessä olevassa pikkumarketissa ostamassa tosi nopeasti jonkun jutun (ei etsimistä, ei jonoa, n. 3 min)

- kävin nostamassa pankkiautomaatista rahaa (näköyhteys autoon, n. 2 min)

En kokenut jättäneeni lasta pulaan, koska avaimet oli aina mukana ja piipahdukset muualla olivat niin lyhyitä. Ikinä ei lapseni hätääntynyt, vaikka ei aina nukkunutkaan.

Minusta äidit, jotka eivät jätä lastaan edes vessassakäynnin ajaksi näköpiiristään, tekevät vain asiat kamalan hankalaksi. Mutta toki jos on neuroottinen ja pelkää koko ajan pahinta, niin sitten on kai toimittava sen oman ajatuksensa mukaan, ja otettava se vauva vaikka sitterissä istumaan vessanpöntön vieressä, tai puettava ulkovaatteisiin, jos haluaa käydä hakemassa postin. 

Vierailija
33/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAapurilla jäi avaimet sisään kun vauva oli nukkumassa...arvaatka oliko paniikissa kun joutui vartin odottelemaan huoltomiestä. Oli itse asiassa ottanutkin avaimet, mutta väärät. 

Vierailija
34/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin puoli vuotta yksinään kotona, miehen ollessa armeijassa. Kävin töissä. Aamuvuoroon mennessä, mun piti käyttää koira ulkona. Aamuvuoro alkaa 6.30 ja päiväkodilla piti olla 5.45. En kai mä hullu väkisin raahaa lasta ylös sängystä tuohon aikaan aamusta, etenkin kun koiran kanssa piti sitten jo neljän aikoissa käydä ulkona. Siihen meni aikaa max. 5 minuuttia, koira kumminkin oli pidättänyt koko yön, joten pissit/kakka tuli melkein samantien. Joka kerta lapsi nukkui, kun tukki, varmistin aina, että on avaimet mukana, vara-avaimet olivat oven ulkopuolella piilossa varmuuden vuoksi, kännykkä aina mukana ja itkuhälytintä kannoin mukana.

Roskia olen vienyt, postin olen hakenut ja aion jatkossakin hakea. Varmistan, että lapsi ei pääse sängystä pois ja laitteet kiinni. Lisäksi meillä on niin hyvä uninen lapsi, että vaikka koira haukkuisi, niin lapsi ei reagoi laisinkaan.

Vierailija
35/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole jättänyt lapsiani autoon sen jälkeen kun meidän päiväkodin pihassa syttyi auto tuleen. Monella äidillä oli tapana jättää vauva autoon nukkumaan ja aattaa isompi lapsi eskariin (ovelle n. 200 metriä + riisumiset ym)... Toissa talvena huomasin päiväkodin ovesta ulos astuessani että yksi auto oli tulessa, paksu musta savu nousi... Onneksi siinä autossa ei sinä aamuna ollut ketään kyydissä mutta kyllä säikäytti. Autossa ei ollut mitään vikaa pihaan ajettaessa ja oli sammutettuna ja jostakin syystä leimahti. Jos pieni vauva olis joutunut hengittämään sitä savua niin huonosi olisi käynyt. Muistakaa että näinkin voi käydä, minä muistan ainakin ikuisesti!

Vierailija
36/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan olen jättänyt roskien viemisen tai lehden hakemisen ajaksi. Menee ehkä noin 3min. Riippuu myös vauvasta miten pitkäksi aikaa tai moneksi minuutiksi uskaltaa jättää nukkumaan. Jotkut vauvat herää heti täysillä huutamaan, jotkut heräilevät pikku hiljaa 5-10min. 

Vierailija
37/114 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 17:54"]

Pitäskö se lapsi herättää, vaatettaa ja ottaa matkaan joka kerta kun vie roskat? Hullua.

[/quote]

montako kertaa päivässä te viette roskia ja miksi juuri päiväuniaikaan?! :D kuten moni sanonut, vie sitten kun menette ulkoilemaan. 

Vierailija
38/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua, itse käyn huoletta paskalla, suihkussa, hakemassa takkapuita jne. ja vauva kontaa sisällä. Ei ihme että äidit hajoilevat kun kelaatte tuollaisia.

tv. hoitovapaalla oleva iskä.

Vierailija
39/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 01:34"]

Mitä vittua, itse käyn huoletta paskalla, suihkussa, hakemassa takkapuita jne. ja vauva kontaa sisällä. Ei ihme että äidit hajoilevat kun kelaatte tuollaisia.

tv. hoitovapaalla oleva iskä.

[/quote]

Enkä voisi enempää olla samaa mieltä.

Vierailija
40/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkuhälyttimestäkin voi loppua patterit kun olette pihatöissä.

Mä olen kyllä käynyt viemässä roskat tai hakemassa varastosta tavaraa vauvan nukkuessa. Eikö teillä muilla muka koskaan ole niin isoja ja painavia tavaroita kannettavana ettei vauva sylissä niitä pysty kantamaan. Miestä ei talossa ole ja tuntuu aika turhalta joka kerta soittaa ystävä avuksi että käyn minuutissa hakemassa esim. talvivaatelaatikon varastosta. Toki olen kyllä miettinyt että mitä jos liukastun portaissa ja lyön pääni, mutta ei tässä oikein ole vaihtoehtoja jos ne tavarat aikoo saada.

Tai miten sitten sellainen tilanne jos pitää kantaa vaunut kotoa ulos hissittömässä kerrostalossa. En minä ainakaan jaksaisi kantaa sekä vaunuja että lasta ja kauppakasseja samanaikaisesti. Jälleen on pakko jättää lapsi yksin. Ja kun meillä ainakaan ei ole vaunuvarastoa niin ne vaunut on todellakin pakko kantaa ylös joka päivä ettei vain joku pimahtanut av-mamma sytytä niitä tuleen.