Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vauvan jättää hetkeksi yksin kotiin?

Vierailija
18.06.2010 |

Ihmettelin kaverini kertomaa, että hän käy heittämässä roskat kerrostalon roskakatokseen tai tupakalla pihassa piipahtavien kavereiden kanssa vauvan ollessa sisällä (nukkumassa?). Heillä on kyllä myös leikkikehä, josta lapsi ei pääse itseään telomaan, mutta onko tämä ihan normaali käytäntö?

Itselläni ei vielä lapsia ole, mutta aloin miettiä, että mitä jos jäisikin avaimet kotiin, jumittuisi hissiin tai sisällä syttyisi tulipalo?

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otettako vauvan mukaan vessaan, tai kylpyhuoneeseen, kun käytte suihkussa? Suihku kestää pari minuuttia, eikä siinäkään kuule jos vauva herää (tai jos se esikoinen on tukahduttamassa vauvaa niinkuin joku pelotteli). Täytättekö alakerrassa tiskikonetta, kun lapset nukkuu yläkerrassa? Menetkö alas aamukahville ja jätät lapset yläkertaan nukkumaan?

jos vaan oli hereillä. Molemmat lapset vauvana katseli mieluusti sitteristä äidin suihkussakäyntiä. Jos sattuivat nukkumaan, niin sitten itkuhälytin mukana.

Meillä on sellaiset Cobran radiopuhelimet itkuhälytintoiminnolla, jotka kantavat hyvin eivätkä ota häiriötä. Käytetään niitä edelleen, jos käydään esim. pihalla koiran kanssa tai tehdään jotain, vaikka lapset ovat 4- ja 2-vuotiaat.

Vessassa käyn edelleen yleensä ovi auki, koska lapsilla tulee aina silloin just jotain asiaa yleensä, tai sitten käyvät nahistelemaan :)

Vierailija
102/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu pitavan ihan luonnollisena olla sisalla, kun lapsi nukkuu ulkona, mutta toisinpain ei herra paratkoon onnistu. Ei vaikka veisit tosiaan roskapussin ulos ja reissu kestaa minuutin. Siis MINUUTIN.

Ei ole ikinä tullut mieleen etten kävisi postilaatikolla tai viemässä roskia tai käväistä varastossa hakemassa/viemässä jotakin vauvan nukkuessa päiväunia sisällä. Olen myös puuhannut sisäälä kaikenlaista vauvan nukkuessa ulkona päiväunia, mm. imuroinut. Olen myös tehnyt lumitöitä/pihatöitä ulkona vauvan nukkuessa sisällä päiväunia ja iha samalla tavalla olen istunut alakerrassa kahvilla vauvan nukkuessa yläkerrassa päiväunia.

Huh, en muistanutkaan että vauvaelämä on näin monimutkaista :) Onneksi lapset ovat jo koululaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemässä roskat ja alakerran Siwassa hakemassa maitoa (siis se todellakin on asuntomme alapuolella). En näe siinä mitään pahaa. Aluksi minulla oli itkuhälytin mukana, mutta huomasin sen turhaksi. Minulla on mennyt siinä ehkä minuutti tai kaksi, kauemmin olen suihkussa enkä silloinkaan kuule jos vauva herää. Tosin ennen oven sulkemista olen tarkistanut viisi kertaa että avaimet on mukana. Ja lopetin toiminnan kun vauva oppi seisomaan, olisi voinut jotenkin keksiä miten pääsee pinnasängystä. Eipä sen puoleen, ei vauva ikinä herännyt kun käväisin ulkona. Päiväkotiin en sentään laittanut ennenkuin täytti kaksi! Päiväkotihan olisi voinut syttyä palamaan eikä siellä ole kuin 1 hoitaja per 3 lasta! Millä se kantaa kaikki ulos kerralla. Nih.

Vierailija
104/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva on nukkunut kuistilla ja olen itse käynyt suihkussa. Mies on myös vienyt pyykit (kone ulkorakennuksessa).

Mä en hakisi postia, koska meillä on laatikolle parisataa metriä ja vauva on herkkä heräämään. Nukkuu siis aina päikkärit vaunuissa ulko-oven vieressä. Haluan reagoida itkuun nopeasti.

Vierailija
105/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva on nukkunut kuistilla ja olen itse käynyt suihkussa. Mies on myös vienyt pyykit (kone ulkorakennuksessa).

Mä en hakisi postia, koska meillä on laatikolle parisataa metriä ja vauva on herkkä heräämään. Nukkuu siis aina päikkärit vaunuissa ulko-oven vieressä. Haluan reagoida itkuun nopeasti.

joku kyseli, herääkö kaikkien vauvat itkuraivarein eikä "rauhassa" niin kuin hänen vauvansa - kyllä, ainakin tämä meidän vauva itkee. Saattaa ehkä puoli minuuttia tehdä heräilyä, sitten kun huomaa ettei kukaan kuule ja tule, alkaa itkeä. Ja se itku yltyy hyvin nopeasti.

Vierailija
106/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverilla oli tapana viedä pyykit ulos kuivumaan sillä aikaa kun vauva nukkui. Se tapa loppui siihen, kun sen avaimet unohtui kotiin ja se joutui lähes tunnin odottamaan huoltoyhtiötä avaamaan oven kuunnellen hysteerisesti itkevää vauvaa oven toisella puolella. Sille muuten jäi traumat. Sekä äidille että lapselle.

Yksi tuttu sanoi ettei ole koskaan kokenut niin pitkää matkaa kun eräs hissimatka alhaalta kuudenteen kerrokseen oli; hän oli ollut tapansa mukaan viemässä roskia ulos ja katsahtanut ylös. Parvekkeella kaiteen yli kurkkimassa oli näkynyt hänen 2-vuotiaansa jonka piti olla päiväunilla.

Mä en jättäis lasta/vauvaa yksin kerrostalossa. Sinne ylös on todella pitkä matka takaisin, varsinkin jos tulee kiire. En todellakaan ymmärrä mitään 20 minuutin jättämisiä.

Vierailija
107/114 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen miettinyt uskaltaisiko vauvan jättää hetkeksi yksinään kun nukkuu. Edim kun käy viemässä roskat tai pyykit kuivumaan kuivaushuoneeseen. En ole kuitenkaan uskaltanut jättää. Roskat voi viedä kun lähtee kärrylenkille tms ja pyykkiruljanssin voi hoitaa vauva kantoliinassa....

Asutaan kerrostalon 7. Kerroksessa ja voisihan siinä reissun aikana sattua vaikka mitä ja vauva jäisi yksinään sitten sisälle....

Vierailija
108/114 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan parin minuutin roskien vienti minusta ei ole niin paha. Minulla tosin ei ole ollut tarvetta viedä roskia, kun vauva nukkui. Roskat vietiin, kun lähdettiin ulos. Suihkussa kävin aina vauvan nukkuessa, mutta kylppärin ovi auki. Pari kertaa sain rynniä kesken suihkun rauhoittelemaan lasta, kun heräsi. 

Minusta on eri asia, jos olet kuuloetäisyydellä lapseen. Lapsi voi odottaa, jos sille voi huudella rauhoittavasti = tietää ettei ole hylätty. Tai omakotitalossa voisin kuvitella tekeväni pihahommia itkuhälyttimen kanssa. Nukkuihan oma lapsenikin parvekkeella. 

t. yh kerrostalosta.

Vierailija
109/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompien lasten (kotonaolevana) vanhempana heitän tähän väliin kommentin perusturvallisuudesta. Hirveä vouhkaus siitä, millaisia traumoja vauva ehtii saada minuutissa tai parissa - ja sitten nämä samat lapset voidaan alle kymmenen vuotta myöhemmin jättää huoletta tuntikausiksi kotiin.

Usean lapsen vanhempana olen ehtinyt nähdä aika monta pientä eka-tokaluokkalaista meillä itkemässä, kun puhelin on mennyt rikki eikä voikaan soittaa äidille / isälle. Tai kirja jäi kouluun eikä saa läksyjä tehdyksi, mutta ei uskalla mennä koululta hakemaan. Joku kiusasi koulumatkalla, yhdeltä hävisi avaimet, kolmas hukkasi hanskat ja pelkää äidin suuttuvan. Neljäs oli kotiarestissa, itki meillä paniikissa, ettei saisi olla meillä, mutta ei uskalla olla kotona. Oikeasti, sydämestäni toivon, että te olette lastenne saatavilla vielä seuraavatkin vuodet - enkä tarkoita, ettei normaalisti olisi töissä, mutta kuunnelkaa herkällä korvalla lastenne ajatuksia!

Murrosikäisiin ja heidän läheisyyden tarpeeseensa, pelkoihinsa, yksin jättämiseen ja pärjäämiseen en viitsi tässä edes mennä.

Lapsi tarvitsee aikuista kauemmin kuin ensimmäisen elinvuotensa.

Vierailija
110/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni voi hetkeksi jättää, jos varmistaa että lapsi ei voi satuttaa itseään ja itkuhälytin sekä avaimet ovat varmasti mukana.

Mieheni on usein työmatkoilla ja silloinkin koira on ulkoilutettava. Asumme rivitalossa, mutta koira ei suostu tekemään tarpeitaan omalle pihallemme. Koska lapsi nukkui ihan vauvasta asti täysiä yöitä, ei ollut mitenkään mahdollista antaa koiran seistä kintut ristissä. Eli hälytin mukaan ja nopeasti korttelin ympäri. 

Vierailija
111/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme paritalossa ja olen tehnyt pihatöitä kun vauva on nukkunut päikkäreitä sisällä. Itkuhälytin on päällä, ja välillä olen myös käynyt ovella kuuntelemassa että sisältä ei kuulu mitään. Vien myös roskat ulos tai haen postit( kestää 20 sekuntia ) tai käyn jopa vessassa kun vauva on yksin sisällä!

Oikeasti pidän itseäni vastuuntuntoisena ja välillä jopa ylihuolehtivana äitinä, silti ajattelen niin että pää hajoaisi jos en saisi tehtyä MITÄÄN ilman vauvaani!!! Kesälläkin oli pieni pakko tehdä niitä pihajuttuja ja en tosiaan viitsinyt "kahlita" toista vaunuihin siinä 25C helteessä viereeni vaan annoin nukkua sisällä viileässä nukkua päikkärit, itkuhälytin päälle ja ovella vähän väliä kuuntelemassa. Avain oli mukana ja vara-avainkin saatavilla....

Eikö teillä OIKEASTI hajoa pää jos koko ajan olette vauvan vieressä 24/7 ja vessassakaan ette uskalla käydä?? Ymmärrän sen että jos on pitkään pihalla vaikka tupakalla jne, niin siinä kuluu ylimääräistä aikaa, enkä esim. hissiä uskaltaisi tuollaisessa tilanteessa käyttää jos se vaikka jää jumiin, mutta silti. Pikkasen nyt pipoa löysemmälle...

Vierailija
112/114 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein roskat & hain postit, kun vauva nukkui joko sisällä tai terassilla vaunuissa. En päivystänyt siinä vaunujen vieressä ulkonakaan kolmea tuntia, kun lapsi nukkui vaan olin itse usein sisällä. Itkuhälytiin tietysti käytössä, että kuuli kun lapsi heräsi.

En tiedä mihin perustuu, että pitäisi olla aina 20 sekunnissa paikalla, mutta minä kävin suihkussakin vauvan ollessa pieni, huono äiti varmaan?

Vierailija
113/114 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä?! Just kävin viemässä roskat, kun vauva 10kk nukkui lattialla patjalla. Mulla meni 1.5 min ja olin varma, että vauva on sikeässä unessa ja nukkuu vielä pitkähkön ajan kuten nukkuukin. Avaimet oli mukana roskiksillekaan en edes pääse ilman niitä. Lisäksi oven jätin kululle. Siitä nyt ei suurta traumaa varmasti tule, jos vauva minuutin itkee. Olenko nyt ihan hirveän huono äiti? Roskat oli vietävä juuri nyt, koska siellä oli homeisia tuotteita ja pikku kärpäsiä alkoi lentelemään. Mitä peruuttamatonta tuossa ajassa voisi tapahtua, kun vauva ei voi tippua kovalle ja kotimme on järjestetty niin, että mitään vaaraa lattialla kulkevalle pienokaiselle ei voi olla? En ole ennen jättänyt vauvaa sisälle käydäkseni oven ulkopuolella, mutta aion tehdä niin toistekki, jos tarve vaatii.

Vierailija
114/114 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan nyt voi jättää vaikka paloaseman portaille.