Sijoittajia paikalla? ETF vai indeksirahastot?
Minulla olisi tulossa (perintönä) aika iso summa n. 60.000 euroa sijoittamiseen.
Olen aikaisemmin kuukausisäästänyt pelkästään indeksirahastoihin. Nyt olisin kiinnostunut laittaaman tuon koko summan etf-rahastoon.
Ajatellut laittaa tuolla kuukausisäästösopimuksella 60.000 euroa jaettuna vuodelle. Eli joka kuukausi 5000 euroa. Amerikkaan,koska indeksirahastot on pääosin euroopassa. ETF olisi Nordnetissä SPDR S&P 500 UCITS ETF, jossa vuosikulut vain 0,10%
Eikö tuo etf olisi juurikin tuottoisampi vaihtoehto, varsinkin jos on laittamassa isoja summia?
Mielipiteitä?
Kommentit (33)
Lyhyesti vastattuna, etft ovat yleensä hieman paremmalla tuotolla, mutta vaativat usein hieman enemmän perehtymistä. Niissä on paremmat valikoimat ja jopa alhaisemmat kulut. Tärkein nyt hajautus ja kulut siellä 0.1% tietämissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo etf olisi juurikin tuottoisampi vaihtoehto, varsinkin jos on laittamassa isoja summia?
Verrattuna mihin?
Verrattuna indeksirahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti vastattuna, etft ovat yleensä hieman paremmalla tuotolla, mutta vaativat usein hieman enemmän perehtymistä. Niissä on paremmat valikoimat ja jopa alhaisemmat kulut. Tärkein nyt hajautus ja kulut siellä 0.1% tietämissä.
Kyllä. Mutta Nordnetissä löytyy ETF rahastoja, joihin voi tehdä kuukausisäästäsopimuksen. Ja ei tarvitse ns. tehdä mitään. Antaa vain rahojen mennä sinne kerran kuukaudessa.
Juurikin kiinnostaa koska tuo vuosikulut 0,1% on tosi alhainen. Onhan tietenkin täysin kuluttomia ideksirahastoja, kuten Nordnetin indeksi Suomi ja Ruotsi. Joita itselläni on jo.
Mulla on Nordnetissä rahoja, etf:issä ja rahastoissa.
En mä muuta osaa sanoa, kuin että muista hajautus! Eli älä pistä samaan etf:ään rahojasi, vaan pistä useaan eri.
Mulla on rahat ollu kiinni laajasti hajautettuna about 5 vuotta ja kyllä tosiaan huomaan hajautuksen tärkeyden.
Viimeisimmät uudet rahastot, joihin pistin rahaa sisään ennen sotaa, ovat yhä miinuksella ja pisimmät sijoitukset ovat tuottaneet tosi vaihtelevasti. Yhdessä rahastossa on tyyliin 50 % sijoitukset voitolla, kun taas huonoimmassa on jotain 2 % voitolla.
Eli hajautus on mun neuvo! Monesti katselen niitä mun sijoituksia miettien, että ei hitsi jos oisin kaikki rahani pistäny vaikka tähän huonosti tuottaneeseen etf:ään tai rahastoon, niin ei hyvin ois menny. Että hyvä, kun oon niin laajasti hajauttanu kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verrattuna mihin?
Verrattuna indeksirahastoihin.
No jos joku etf ja indeksirahasto seuraavat samaa indeksiä, niiden tuotto on lähes sama riippuen kuluista. Ainoa suurempi ero on, että etf:illä käydään kauppaa pörssissä osakkeiden tapaan.
Ei voi tietää kumpi tuottaa paremmin etf vai indeksirahasto mutta kulut syö tuottoa joten mahdollisimman pienen kulun rahastoon rahat. Tuo ajallinenhajautus on avainasemassa mitä aloittaja suunnittelee. Jenkkilään kannattaa sijoittaa koska se määrää maailmanmarkkinatilanteen.
Vierailija kirjoitti:
En mä muuta osaa sanoa, kuin että muista hajautus! Eli älä pistä samaan etf:ään rahojasi, vaan pistä useaan eri.
Mulla on rahat ollu kiinni laajasti hajautettuna about 5 vuotta ja kyllä tosiaan huomaan hajautuksen tärkeyden.
Viimeisimmät uudet rahastot, joihin pistin rahaa sisään ennen sotaa, ovat yhä miinuksella ja pisimmät sijoitukset ovat tuottaneet tosi vaihtelevasti. Yhdessä rahastossa on tyyliin 50 % sijoitukset voitolla, kun taas huonoimmassa on jotain 2 % voitolla.
Eli hajautus on mun neuvo! Monesti katselen niitä mun sijoituksia miettien, että ei hitsi jos oisin kaikki rahani pistäny vaikka tähän huonosti tuottaneeseen etf:ään tai rahastoon, niin ei hyvin ois menny. Että hyvä, kun oon niin laajasti hajauttanu kaiken.
Enemmän ETF:iä ei automaattisesti tarkoita parempaa hajautusta. Jos ostaa esimerkiksi maailmanindeksiä seuraavaa ETF:ää ja sen oheen vaikkapa jotain Eurooppaan sijoittavaa ETF:ää, tulee oikeastaan heikentäneeksi hajautustaan noiden kahden ETF:n päällekkäisyyksien ja Euroopan ylipainon vuoksi.
Ripple xrp etf yli +500% vuodessa hei.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat jotain maailma etf:ää niin siinä sulla on kaikki tarvittava hajautus yhdessä instrumentissa. Sen jälkeen kaikki muu "hajautus" on itseasiassa näkemyksen ottamista.
Jos mietit ETF:iä, niin tässä artikkelissa kerrotaan aika kattavasti niistä: https://sijoitan.fi/mika-on-etf/
iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) hajauttaa aika hyvin.
iShares MSCI ACWI ETF USD Acc hajauttaa vielä enemmän
Kulut taitaa olla 0,2%
Itselläni lisäksi mm:. XACT OMXS30 ESG ETF
Jos haluaa kokeilla myös Novon kyytiä niin: XACT Norden
Itse olen miettinyt viime aikoina, että ottaisiko vielä siivun tätä: iShares S&P 500 Communication Sector UCITS ETF USD (Acc)
Sinuna ottaisin vielä laajemman ajallisen hajautuksen. Vaikka 2 vuotta tasaisesti.
Ei tarvitse olla kummoinen tilastonikkari, että saa käsityksen varsinkin USAn firmojen olevan tällä hetkellä kuplahinnoissa. Kahteen vuoteen saattaisi jo hyvinkin saada osumaan herkullisen romahduksenkin.
Kullan hinta on todella korkealla, merkki siitä että isot pojat odottavat pörssiromahdusta? Osakkeet siitä huolimatta korkealla, koska tavan ihmiset sijoittavat niihin, koska pitää säästää vanhuuden varalle kun hyvinvointivaltiot ajetaan alas?
Vierailija kirjoitti:
Kullan hinta on todella korkealla, merkki siitä että isot pojat odottavat pörssiromahdusta? Osakkeet siitä huolimatta korkealla, koska tavan ihmiset sijoittavat niihin, koska pitää säästää vanhuuden varalle kun hyvinvointivaltiot ajetaan alas?
Kullan hintaa taitaa eniten heilutella keskuspankkien kultahankinnat. Mihin keskuspankit sitten tarvitsevat kultaa? No ei mihinkään, mutta ilmeisesti maailmalla on epävarmuutta dollarin jatkosta reservivaluuttana. Kulta nähdään jonakin ihmeellisenä doomsday-reservinä.
Kolmas maailmansota on nurkan takana odota vielä ennenkuin sijoitat mihinkään, kun kurssit romahtaa niinkuin kävi 30-luvulla iske sitten kiinni jos maailma enää toipuu rytinästä.
BRICS-pankit vuotavat kultaharkkoja: Kiinalla ja Venäjällä kullan kysyntä karkaa
Kiinalaisista pankeista on loppumassa kulta , kun taas Venäjän kaupalliset ja valtiovarannot ovat nopeasti ehtymässä kahden BRICS-maan kotimaisen kysynnän vuoksi, vaikka hinnat ovat tehneet uusia ennätyksiä.
Paikallisen uutistoimiston Yicain mukaan Industrial and Commercial Bank of Chinan sovellus näyttää 5, 20, 50, 100 ja 200 gramman kultaharkkoja loppumassa, ja vain 10 gramman vaihtoehdon saatavuus on rajoitettua.
Agricultural Bank of China -sovellus näyttää myös, että lainanantajan 10 ja 20 gramman kultaharkkoja on myyty loppuun, kun taas 100 ja 200 gramman kultaharkot ovat vähissä. Samaan aikaan China Construction Bank -sovellus näyttää, että saatavilla on vain 50 ja 100 gramman sijoituskultaharkkoja, kun taas Postal Savings Bank of Chinan ja Bank of Chinan sovellukset osoittavat, että kaikki kultaharkot ovat ennakkotilaustilassa, eli yhtään kultaharkkoja ei ole tällä hetkellä saatavilla.
Myös BRICS-maalla Venäjällä kultavarastot ovat hupenemassa sekä keskuspankkien että liikepankkien tasolla.
Kultavarannot laskivat 46,4 prosenttia vuonna 2024, mikä tarkoittaa yli 33 tonnia laskua, kertoo venäläinen uutislehti RBC Venäjän keskuspankin tietoihin vedoten.
Keskuspankin mukaan Venäjän kultavarannot laskivat rahallisesti 23,6 prosenttia viime vuonna, mutta fyysisesti laskettuna 46,4 prosenttia, mikä on suurin lama sitten vuoden 2020 COVID-pandemian huipun.
All in tähän: Rigetti Computing Inc
SPDR S&P 500 UCITS ETF - USA paino 99,5 % joten riskiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas maailmansota on nurkan takana odota vielä ennenkuin sijoitat mihinkään, kun kurssit romahtaa niinkuin kävi 30-luvulla iske sitten kiinni jos maailma enää toipuu rytinästä.
Ja jos siihen mennään, niin inflaatio saattaa ihan yhtä lailla syödä rahalta arvon pois.
Verrattuna mihin?