Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vauvan jättää hetkeksi yksin kotiin?

Vierailija
18.06.2010 |

Ihmettelin kaverini kertomaa, että hän käy heittämässä roskat kerrostalon roskakatokseen tai tupakalla pihassa piipahtavien kavereiden kanssa vauvan ollessa sisällä (nukkumassa?). Heillä on kyllä myös leikkikehä, josta lapsi ei pääse itseään telomaan, mutta onko tämä ihan normaali käytäntö?

Itselläni ei vielä lapsia ole, mutta aloin miettiä, että mitä jos jäisikin avaimet kotiin, jumittuisi hissiin tai sisällä syttyisi tulipalo?

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakalle (en tosin polta) en olisi missään nimessä mennyt enkä myöskään viemään roskia. Mutta vauvan vaunuja kyllä hain kellarista ja sateen sattuessa veinkin sinne kun vauva oli niin pieni, ettei vielä liikkunut. Sen jälkeen kun on alkanut ryömiä ja kontata niin aina olen ottanut vauvan reppuun ja tehty nämä reissut yhdessä. Kun kävin yksin kellarissa tunsin siitä huonoa omatuntoa mutta musta se oli turvallisintakin niin kun meillä ei ole talossa hissiä ja olin tosi ripeä näillä reissuilla. Yleensä vauva jäi aina nukkumaan mutta jonkun kerran kun meidän oli kiireessä lähdettävä jonnekin, esim neuvolaan ja vaunut oli kellarissa hän jäi hereillä ollessankin hetkeksi yksin esim. olkkairin matolla. Pyrin minimoimaan näytä kellarikäyntejä esim. sillä, että usein mies haki vaunut kun lähti töihin. Tämä ei vain aina oikein käynyt kun meillä ei ole tiloja säilyttää sateelta suojassa ulkona. Vauvan kanssa olisin vain helposti aiheuttanut hänellekin vaaraa, esim portaissa kompastumalla jne. Roskat voi kyllä mun mielestä ihan hyvin viedä kun lähtee vaunulenkille tms eikä tosiaan tarvi niitä lähteä vauvan nukkuessa viemään.

Vierailija
2/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta entä jos vaikka liukastut jostain syystä, menetät tajuntasi, mahdollisesti jopa kuolet, kuka vastaa vauvan huutoon? isä, joka tulee kotiin joskus, jos hän edes on mukana kuvioissa? Ihan turha kuvitella, että vain omalla läsnäololla voi jotenkin varjella vauvaa vahingoittumasta. Ei kukaan sentään niin pystyvä ole. Sairaskohtauksetkin tulevat kutsumatta.. Ylihysteerisyydestä ei ole kyllä kenellekään mitään hyötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vauva nukkui (tai hereillä) pinnasängyssä. Matkaa kerholle n. 200m. Samoin kävin huoletta postilaatikolla, viemässä roskia ja tein jopa pihatöitä (itkuhälytin päällä).

Aina tarkistin, että avaimet mukana ja hella ja kahvinkeitin pois päältä. Enkä koe ottaneeni mitään riskiä jättessäni vauvan yksin. Todennäköisyys, että talo syttyy palamaan tms. on aika pieni.

Vierailija
4/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu pitavan ihan luonnollisena olla sisalla, kun lapsi nukkuu ulkona, mutta toisinpain ei herra paratkoon onnistu. Ei vaikka veisit tosiaan roskapussin ulos ja reissu kestaa minuutin. Siis MINUUTIN.

Vierailija
5/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta entä jos vaikka liukastut jostain syystä, menetät tajuntasi, mahdollisesti jopa kuolet, kuka vastaa vauvan huutoon? isä, joka tulee kotiin joskus, jos hän edes on mukana kuvioissa? Ihan turha kuvitella, että vain omalla läsnäololla voi jotenkin varjella vauvaa vahingoittumasta. Ei kukaan sentään niin pystyvä ole. Sairaskohtauksetkin tulevat kutsumatta.. Ylihysteerisyydestä ei ole kyllä kenellekään mitään hyötyä.

yhtä lailla voi liukastua, kaatua, loukkaantua, kuolla sisätiloissakin? Liukastut vaikka kylpyhuoneessa saippuaan? ;) Kuka silloin vastaa vauvan huutoon?

Hei c'mon nyt naiset, järki käteen, vauva ei siihen KUOLE vaikka joutuisi viis minuuttiakin olemaan yksin herätessään, huusi tai ei.

Hohhoijaa teidän kanssanne taas...

Vierailija
6/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en voisi jättää vauvaa yksin kotiin edes viideksi minuutiksi. Ja minusta vauvan ei pidä joutua itkemään yksikseen.

Vierailija
7/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

postin voi hakea vauvan kanssa, samoin roskat voi viedä vauvan kanssa. en jättänyt vauvaa yksin. enkä jätä taaperonakaan.

Vierailija
8/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtä lailla voi liukastua, kaatua, loukkaantua, kuolla sisätiloissakin? Liukastut vaikka kylpyhuoneessa saippuaan? ;) Kuka silloin vastaa vauvan huutoon?

Hei c'mon nyt naiset, järki käteen, vauva ei siihen KUOLE vaikka joutuisi viis minuuttiakin olemaan yksin herätessään, huusi tai ei.

perusturvallisuuden tunne on tärkeä

Vierailija
9/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuun meni aikaa 6 min (kellotin), ja vauva oli silloin siis niin pieni ettei päässyt liikkumaan.

Vierailija
10/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette oo vielä huomannu.. mutta toki sen vauvan voi ottaa mukaan postilaatikolle, roskikselle, tupakalle, lastenvaunuvarastoon, vessaan, suihkuun... ihan mihin vaan.

Vierailija
11/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan yksin esim. roskia viedessäni ja käydessäni tupakalla. Me asutaan rivitalossa ja takaovi on sellainen että sen saa vain sisäpuolelta lukkoon joten ei tarvitse pelätä jäävänsä lukkojen taakse ulos. Kun vauva oli ihan pieni oli hän sillä aikaa sitterissä tai nukkumassa sängyssään kun käväisin ulkona, nykyään käyn vain kun vauva nukkuu.

Vierailija
12/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakalla, roskia viemässä ja postia hakemassa. Noissa kaikissa menee parisen minuuttia yhteensä kun samalla kerralla hoitaa.

Sen pidemmäksi ajaksi en ole jättänyt yhtäkään kolmesta lapsestani. Syynä tähän vauvojen todella kova oksentelu. Muutaman kerran esikoinen meinasi tukehtua oksennukseensa kun nukkuessa oksennus lensi kaaressa ja täytti suun, nenän ja korvat. Kuulin makuuhuoneessa tukahtunutta kakomista ja menen katsomaan ja kaappasin lapsen heti syliini ja sain siniseksi menneen vauvan taas hengittämään.

Eipä oo tehny mieli lähteä kovin kauas nukkuvasta vauvasta tuon jälkeen.

Vierailija
13/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusturvallisuuden tunne on tärkeä

Jos loukkaat itsesi tai saat sairaskohtauksen kotona vauvasi kanssa ollessasi niin, ettet todellakaan pysty vastaamaan vauvan tarpeisiin,

olet mahdollisesti tajuton, puhekyvytön jne, miten käytännössä sellaisessa tilanteessa lohdutat itkevää vauvaa ja tarjoat perusturvallisuutta? Vai oletko superäiti, jolle ei vaan voi käydä mitään, kun sinulla on vauva, joka tarvitsee perusturvallisuutensa juuri sinulta?

Lapsesta huolehtimisen ja lapsen tarpeisiin vastaamisen ei tarvitse sulkea pois tervettä arkirealismia. Se, että vauva kerran tai kaksi ehkä itkee, eikä siihen heti vastata, ei saa vauvalle aikaan traumoja, vasta toistuva, enemmän sääntö kuin poikkeus toiminta kyseisellä tavalla vaikuttaa perusturvallisuuteen.

Vierailija
14/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks naapurit/ystävät/sinä... kukaan ole puuttunut käytäntöön?

Vierailija
15/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otettako vauvan mukaan vessaan, tai kylpyhuoneeseen, kun käytte suihkussa? Suihku kestää pari minuuttia, eikä siinäkään kuule jos vauva herää (tai jos se esikoinen on tukahduttamassa vauvaa niinkuin joku pelotteli). Täytättekö alakerrassa tiskikonetta, kun lapset nukkuu yläkerrassa? Menetkö alas aamukahville ja jätät lapset yläkertaan nukkumaan?

Vierailija
16/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ykllä olen käynyt viemässä roskat kun vauva nukkuu. Siihen menee ehkä minuutti aikaa.

Vierailija
17/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus viemään roskat ulos .. Itse vien kun vauva nukkuu, en viitsi niitä alkaa kantamaan samalla, kun menemme lapsen kanssa ulos.

Vierailija
18/114 |
20.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin pieni, mentiin äidin kanssa pikkuveljen päikkäreitten ajaksi uimahalliin!!!

Normaali äiti tuntee jo biologian pohjalta sen verran huolta ja kiintymystä vauvaa kohtaan, ettei pystyisi tekemään noin.

Vierailija
19/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apuaa tätä nykypäivän meininkiä.. mä tein aikanaan (reilu 10v sitten) tallityötkin vauvan nukkuessa, ja siinä meni n. 3-4 tuntia.. ja AINA oli hiljaista sisälle tullessa.

Tyttö on edelleen hyvin nukkuva, erittäin tasapainoinen, itsenäinen, luova ja lahjakas monin eri tavoin ja luokkansa priimus. Ja käytöksensä ansiosta pidetty, missä ikinä liikkuukaan. Myös äiti-lapsi -suhde kohdillaan, meillä jaetaan kaikki asiat, hyvät ja huonot.

Vierailija
20/114 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2010 klo 23:24"]

Jep, jättäkää lapsenne ihan mihin haluatte ja milloin tahansa, mutta kasvattakaa niistä terveempiä ja tasapainoisempia, kuin tämän päivän nuoret, jotka ovat menossa todellakin epätasapainoisempaan suuntaan.

Lapsihan tajuaa nukkuesssaa jotain. Vai onko Kelttikangas-Järvinen (tms.) tähänkin jotain sanonut..?

tässä ei oo kyse ehkä siitä että lapsi nukkuessaan mitään tajuaisi, vaan siitä, miltä lapsesta tuntuu herätä yksin? lapsen nukkuessahan on aina sellainen mahdollisuus olemassa, että hän herää? ymmärrätkö? enkä käsitä, kuka kotona ollessaankaan huudattaisi lasta yksin sängyssään sitä viittä minuuttia, saati pidempään. minä en siis jättäisi lasta yksin kotiin, sillä haluan olla paikalla hänen herätessään ja reagoida itkuun mahdollisimman nopeasti.

Voisko joku valaista mulle, miten meistä 1970-luvulla kasvaneista mukuloista tuli täyspäisiä, kun äiti (ei tasan varmaa) ollut koko aikaa päivystämässä siinä vuoteen vieressä, koska vauva herää... uskokaa tai älkää, mä luulen, että tuohon aikaan oli aika tavallista, että vauvoja nykykäsityksen mukaan ns. huudatettiin eli annettiin itkeä pitempään... niin, että meitä häiriintyineitä on sitten useampikin täällä varmaan?! Jösses...

Totta tuokin ja olen ymmärtänyt, että oli ensisijaisen tarkkaa esim. että vauvan (vastasyntyneen)ruokaväli oli neljä tuntia, että vaikka vauva huusi ja itki niii n ei saisi antaa ruokaa useammin...näin mulle kerrottiin. Ja hei, olen omasta mielestä täysipäinen,empaattinen ja kiltti 60-luvu n lapsi.