Voiko vauvan jättää hetkeksi yksin kotiin?
Ihmettelin kaverini kertomaa, että hän käy heittämässä roskat kerrostalon roskakatokseen tai tupakalla pihassa piipahtavien kavereiden kanssa vauvan ollessa sisällä (nukkumassa?). Heillä on kyllä myös leikkikehä, josta lapsi ei pääse itseään telomaan, mutta onko tämä ihan normaali käytäntö?
Itselläni ei vielä lapsia ole, mutta aloin miettiä, että mitä jos jäisikin avaimet kotiin, jumittuisi hissiin tai sisällä syttyisi tulipalo?
Kommentit (114)
en menisi, mutta omakotitalossa käyn esim. hakemassa postin, viemässä roskia tai pihatöissä.
Tosin mulla on aina itkuhälytin mukana, ja jätän ulko-oven raolleen.
ihan mahdoton ajatus, että olisin herättänyt vauvan joka ikinen kerta, kun vein roskat tms. Ei varmaaan kovin hyvä ajatus, mutta niin minä olen toiminut.
rivitalossa, ja käyn päivittäin viemässä roskat kun lapset nukkuu yläkerrassa
kun vauva on ollut yksin sisällä, joko nukkumassa tai sitten hereillä. Nykyisin kun vauva osaa jo kävellä, niin ei voi jättää yksin vai noi postilaatikolla käynnit kestää sen pari minuuttia vaan.
Asutaan omakotitalossa ja aina tarkistan, että ulko-ovi jää varmasti auki.
tota tupakalla käyntiä en kyllä tajua, siinä menee rupatellessa jo helposti yli 10minuttia...
mutta olen kyllä myös ollut erittäin huolellinen sen suhteen etteivät ne avaimet jää kotiin.
Mulla ei ole realistisia mahdollisuuksia huomata spontaania tulipaloa (tyyliin että ei käytössä oleva hella räjähtää) muutenkaan, vaikka olisin kotonakin. Emme asu yksiössä emmekä edes yhdessä tasossa.
Ettekö osaa viedä roskia samaan aikaan, kun lähdette vauvan kanssa kävelylle? En jättäisi kerrostalossa. Jos itkuhälyytin mukana, niin omakotitalossa voisin ehkä jättää nukkumaan postit hakiessa/pihatöitä tehdessä, mutten todellakaan itsekseen olemaan valvomatta. Ja en siis todellakaan ole liian pikkutarkka, mutta antaisiko itsellesi anteeksi, jos jotain käy silä aikaa, kun et näe etkä kuule oman toimintasi vuoksi?
Tämän takia asiaa ihmettelin, sillä edestakaisin hissin odotuksineen matkaan kuluu jo noin 10 minuuttia. Tupakalla käynti kestää tietysti kauemmin, kun on juttuseuraa tullut vartavasten.
Olen hakenut netistä tietoa ja sain käsityksen, että vastasyntyneen hätään pitäisi vastata 20 sekunnin kuluessa. Jos lapsi havahtuu ulko-oven sulkemiseen, voi äidin takaisintulo kestää jopa n.20 minuuttia. Minusta se on pitkä aika odottaa kaksiviikkoiselle.
Siksi kysyin, en tyhmyyttäni.
ap
Tietysti jos hereillä olisi niin ottaisin rintareppuun mukaan, mutta roskat vie siinä parissa minuutissa niin mitä haittaa siitä on jos vauva nukkuu...ei niin mitään.
Roskat vien ja käyn kylmäkellarissa (asutaan kerrostalossa), kun lapset nukkuu (toinen 3 vuotta, toinen 3 kk). Yhtään pidempään en uskalla olla pois. Joka kerta tarkastan ovella ehkä 3 kertaa, että avaimet ja puhelin on mukana :)
Olen ottanut parikin avainta vainoharhaisena mukaan, itkuhälytin on ollut taskussa ja roskakatos on meidän parvekkeen lähellä niin että varmaan kyllä kuulisin ilmankin jos vauva itkee. Talvella kävin muutamaan otteeseen juoksemassa kanssa jonkun tavaran vinttiin vauvan nukkuessa, mutta pelotti se kyllä joka kerta. :D Vaikka tuskinpa mitään voisi tapahtua, paitsi että herää itkemään turvassa vaunuissaan.
Tämän takia asiaa ihmettelin, sillä edestakaisin hissin odotuksineen matkaan kuluu jo noin 10 minuuttia. Tupakalla käynti kestää tietysti kauemmin, kun on juttuseuraa tullut vartavasten.
Olen hakenut netistä tietoa ja sain käsityksen, että vastasyntyneen hätään pitäisi vastata 20 sekunnin kuluessa. Jos lapsi havahtuu ulko-oven sulkemiseen, voi äidin takaisintulo kestää jopa n.20 minuuttia. Minusta se on pitkä aika odottaa kaksiviikkoiselle.Siksi kysyin, en tyhmyyttäni.
ap
15 jatkaa: kestää max. 5 min. Kuka saa roskien viemiseen kulumaan 20 min?!
- käynyt hakemassa lehden (2 min - kellotettu)
- vienyt roskat sama 2min
- vienyt hakenut autosta jotain 2-5 minsaa
Kaikki nämä lapsen nukkuessa vauvana.
Nykyisin haen Hesarin niin ,että annan taaperolle (syöttötuolissa leivänpalan) ja sanon, että äiti hakee HEsarin. Talossa on silloin myös iiiiisoveli ja isä.
Avaimet aina mukana.
kun kävin kiskalla, nukkui pinnasängyssään ja oli niin pieni ettei päässyt sieltä yli tms, ja kiska on tossa ihan meidän rapun edessä. Kerrostalossa siis asun. Kuopuksen oon kerran kanssa jättänyt sänkyynsä nukkumaan kun käväsin äkkiä vanhemman lapsen kanssa kellarissa. Tarkastin kyllä miljoona kertaa että avaimet ja puhelin on varmasti mukana jos jotain sattuisi.
Olen ottanut parikin avainta vainoharhaisena mukaan, itkuhälytin on ollut taskussa ja roskakatos on meidän parvekkeen lähellä niin että varmaan kyllä kuulisin ilmankin jos vauva itkee. Talvella kävin muutamaan otteeseen juoksemassa kanssa jonkun tavaran vinttiin vauvan nukkuessa, mutta pelotti se kyllä joka kerta. :D Vaikka tuskinpa mitään voisi tapahtua, paitsi että herää itkemään turvassa vaunuissaan.
Pienessä kerrostalossa rauhallisella alueella ja parveke on lasitettu. Olen järkeillyt, että mitään hurjaa ei voi tapahtua mille voisin mitään vaikka olisin paikalla, kunhan vain avaimet on mukana.
jos käy alhaalla jonkun kanssa tupakalla ja vaihtaa samalla kuulumiset. Parkkipaikalle pitää hetken matka kävellä talolta.
Roskien viemiseen ei tietenkään niin kauaa mene.
ap
vaikka kuinka suojelet lastasi ja olet hänen kanssaan joka hetki 24h, voi se vahinko käydä siitä huolimatta. Siksi en oikein ymmärrä tätä mammahysteriaa, jossa kärpäsestä tehdään härkänen.