Sopiiko kenellekään oikeasti mirena hormoonikierukka?
ett 9 puhuu asiaa..useimmat lääkkeetkin vaikuttaa eri ihmisille aivan erilaisia sivuvaikutuksia,kokemusta on.Mulla ollut Mirena 2 vuotta ja tänää päätin et nyt se lähtee pois.Viisi ekaa kuukautta vuosin kun seula,mut terkkari käski olla kärsivällinen ja odottaa,et kyllä se vuoto vielä loppuu kokonaan..viimeset menkat kesti toista viikkoa ja viikko sen jälkee viel vaaleeta vuotoa,huoh.Eli ei o vuodot mihinkää loppuneet,lisääntyneet vaan..
Kommentit (59)
Alun tiputtelun jälkeen vuodot on minimaalisia! ELämä on huomattavan helppoa siihen niagara-aikaan verrattuna. Mielialat nyt heittää häränpyllyä joka tapauksessa...
Jos kerran rasvaliukoisia hormoneja sisältävä Mirena vaikuttaisi vain paikallisesti, miksi ihmeessä samoja hormoneita voi ottaa myös laastarimuodossa, jolloin ne vaikuttavat ihan yhtä hyvin? Mistä se hormoni tietää olla menemättä verenkiertoon, kun se irtoaa kierukasta?
sillä mirena vaikuttaa vain paikallisesti! ei siitä tule mitään hormonia verenkiertoon, joten ei voi olla psyykkisia vaikutuksia. Mirenassahan nimen omaan toimii teidän oma kuukautiskiertonne normaaleine hormooneineen. Mirena vain vaikuttaa kohdun limakalvoon.
Jos se laastarikin vaikuttaa vaan paikillisesti ja siitä kohdasta ei voi tulla raskaaksi :)
annoksella vuorokaudessa. Kierukan säiliö ei koske ihoon, sen hormoni on suunniteltu vapautumaan suoraan kohtuonteloon. Verenkiertoon siitä pääsee hormonia vain hyvin vähän.
Ja olen ollut todella tyytyväinen kierukkaan vaikka alkutiputtelu kestikin lähes puoli vuotta! Sen jälkee ei ole ollut MINKÄÄNLAISTA vuotoa!!! Ihanaa!!! Mitään kuvailemiasi oireita ei ole ollut!!
Ehkäisylaastari sisältää kahta hormonia, etinyyliestradiolia (estrogeeni) ja norelgestromiinia, joka on norgestimaatin aktiivinen metaboliitti (keltarauhashormoni). Laastarista päivittäin vapautuva hormonimäärä on 20 ug etinyyliestradiolia ja 150 ug norelgestromiinia. Laastarin ehkäisyteho perustuu munasolun kasvun ja irtoamisen estymiseen aivan samoin kuin e-pillereillä sekä ehkäisyrenkaalla.
Hormonikierukka on ehkäisymenetelmä, jossa kohtuun asetetaan emättimen kautta T-kirjaimen mallinen, pieni polyeteenimuovista tehty ehkäisin. Kierukan runko on päällystetty polydimetyylisiloksaanikalvolla, joka vapauttaa keltarauhashormonia eli levonorgestreelia. Keltarauhashormonia vapautuu kohdun limakalvolle noin 20 mikrogrammaa vuorokaudessa.
en enää muista, miten se tukka rasvoittui silloin joskus, mutta en minä tätä pois vaihtaisia. Välillä tiputtelee, välillä ei ole tietoakaan menkoista. Mutta mitä pienistä.
Ei mitään sivuoireita ja vuoto loppui kahden kuukauden päästä kokonaan, samoin kuukautiskivut ja pms-oireet.
Alussa olevat oireet voivat johtua myös siitä, että kierukasta irtoaa alussa enemmän vaikuttavaa ainetta kuin loppua kohden:
"MIRENA-valmisteen asetuksen jälkeen levonorgestreelia vapautuu aluksi kohtuonteloon n. 20 mikrogrammaa(g) vuorokaudessa ja viiden vuoden kuluttua n. 11 mikrogrammaa vuorokaudessa. Keskimääräinen vapautumisnopeus on 14 mikrogrammaa vuorokaudessa viiden vuoden ajan. " (http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml)
Nyt ollut 6kk ja tiputtelut kesti 3kk. Nyt aivan mahtavaa kun menkat tosi paljon vähentynyt ja lyhentynyt. Odotan vielä että jospa loppuis kokonaan. Mulla oli todella runsaat ennen ja hemoglobiini tippui jo 100 niin pakko oli tehdä asialle jotain. Mulla tosin ikää jo 38v joten varmaan vaikuttaa parhaimmin mun ikäisiin kun alkaa kohta vaihdevuosiongelmat ja tämän kanssa voi selvitä niistäkin.
Hiukset rasvoittuu niskasta ehkä enemmän mutta pesen ne joka tapauksessa joka päivä niin sekään ei haittaa. Paino tippunut noin 3kg ja iho yhtä hyvä kuin ennen. Mieliala vaan piristynyt kun vuoto-ongelmat saatu hallintaan. Ei siis mitään negatiivista...
Taydellinen valinta ainakin minulle!
puoli vuotta vuotais joka päivä. Sitten saa kuitenkin olla vuosia kokonaan ilman kuukautisia.
Mirena ei sovi hätäilijöille, vaan sellaisille, jotka osaavat katsoa tulevaisuuteen.
Mulle gyne sanoi, että säästä kierukan ostokuitti.
Jos joutuu jostain syystä poistamaan kierukan 6 kk sisään asennuksesta, niin kuittia vastaan saa jotain hyvitystä.
ekat 5 kk, nyt on tasaantunut. Ei enää tippase, ei edes kerran kuussa. Ei tuu niitä selkäfinnejä, eikä leukafinnejä. Mieliala on rauhoittunut ja muutenkin on tosi kiva olo
ekat 5 kk, nyt on tasaantunut. Ei enää tippase, ei edes kerran kuussa. Ei tuu niitä selkäfinnejä, eikä leukafinnejä. Mieliala on rauhoittunut ja muutenkin on tosi kiva olo
Minkä pituisia lankoja teillä on? Itselläni on 6kk ollut ja vuotoa 5kk todella paljon. Jokainen seksi kerta päättyy vereen ja siitä seuraavat muutama päivä on tihku vuotoa.. Ilmeisesti langat jotka katkaistiin, hinkkaavat kohdun napukkaa niin kovin että kipuja tulee myös.. =(
Pitäsi tilata aika lääkäriin, mutta meillä ei ole kuin yksityisellä gynekologeja. MAsentaa..
Pelottaa että lankojen lisälyhentäminen sattuu ja siitä seuraava poisto vaikeutuu niin että sattuu ja kestää..
Eikö todella kenelläkään muulla ole ollut tällaista ongelmaa??
Akne, paino nousi 5kg turvotukset käsivarsissa ja kasvoissa (olen hoikka). Jatkuva, vaikea migreeni. Pidin väkisin 2½ vuotta :( Ajattelin, että aika helpottaa oireita, ei olisi kannattanut. Lisäksi seksihalut vähäiset. Nyt kuparikierukka, johon olen tyytyväinen.
minulle on sopinut hyvin, tosin alkuoireet kesti reilut puolvuotta mikä on täysin normaalia. se aika kannattaisi jaksaa ainakin odotella, koska jos se rupee sopimaan niin sitten on kyllä tosi helppoa elämä :)
kyllähän mirenastakin ihan pieniä määriä hormoonia vapautuu verenkiertoon. naisilla voi olla hyvinkin erilaiset hormoonitasapainot ja pienetkin määrät voi joillain vaikuttaa... jopa masennukseen asti. itse sairastuin myös yksistä muka hyvin siedetyistä pillereistä paniikkihäiriöön, joka päättyi kuukausi pillerien lopettamisen jälkeen. gynekologi oli kanssani samaa mieltä, että nämä pillerit aiheuttivat tilanteen. hormoonikierukka minulle kuitenkin sopii, koska aikaisemman lapsettomuuteni takia minun hormonaalinen tilani on tarkkaan tutkittu ja minulta puuttuu elimistöstä juuri tätä mirenan erittämää hormonia. olen siis mirenan kanssa paremmin tasapainossa. minulle on myös gyne sanonut, että jos hankkisin sterilisaation joutuisin luultavasti kuitenkin pitämään kierukkaa, kuulemma todella monet sterilisaation hankkineet joutuvat. ja se olisi kyllä TOSI kypsää! :D
neuvoni on, että jos mikään ehkäisykeino ei tunnu sopivan kannattaisi mennä yksityiselle pätevälle gynelle joka voi mahdollisesti tehdä verikokeita, koska niiden perusteella voidaan vähän nähdä mitä hormoonia on ehkä liikaa, mitä liian vähän.
Ensimmäisen puoli vuotta tiputteli jatkuvasti ja meinasin jo luovuttaa. Sitten vuotojen osalta helpotti, tulee kerran kuussa niukat menkat jotka ihan ok. Hiukset rasvoittuvat normaalia enemmän, se on fakta, ennen pesin 2krt/vko nykyään pestävä lähes päivittäin. Mielialanmuutoksia myös ollut paljon mutta vaikea sanoa johtuuko kierukasta vai ei, mulle gyne kyllä vakuutti ettei voi siitä johtua juuri tuon paikallisuuden vuoksi. En voi ottaa poiskaan kun ei ole muuta ehkäisymahdollisuutta, paitsi sterilisaatio. Kun neljäs on tehty tehdään se.
Pidin sitä kymmenen kuukautta ja sitten oli pakko otattaa pois.
Pari viikkoa kierukan poisottamisen jälkeen masennus alkoi helpottaa ja en ole sen koommin tuntenut oloani masentuneeksi.
Ja ei, en halunnut salaa lasta eli lapsiluku oli täynnä jo kierukan asentamisen aikana.
Mulle ei ole sopinut mikään hormonaalinen ehkäisy, eikä sopinut kierukkakaan.
Niiden ihmisten, joille hormonaalinen ehkäisy sopii, on nähtävästi äärimmäisen vaikea ymmärtää, että kaikille se ei vaan sovi.
te olette kyllä masentuneet ihan muista syistä
sillä mirena vaikuttaa vain paikallisesti! ei siitä tule mitään hormonia verenkiertoon, joten ei voi olla psyykkisia vaikutuksia. Mirenassahan nimen omaan toimii teidän oma kuukautiskiertonne normaaleine hormooneineen. Mirena vain vaikuttaa kohdun limakalvoon.
Ei kannata siis tässä tapauksessa lähteä vaihtamaan ehkäisyä, jos muuten ollut hyvä, sillä ongelma todennäköisesti jatkuisi muodossa tai toisessa. Kannattaa miettiä, onko onnellinen ja elämä täysin reilassa, ei stressiä jne?
Mulla on ollut Mirena pian 5 vuotta. Ensimmäiset 3 kuukautta tiputteli lähes jatkuvalla syötöllä. Saattoi olla muutama päivä väliä ja sitten taas. Sitten se väheni ja puolen vuoden jälkeen ei tullut kuin joskus harvakseltaan vähän jotain välivuotoa, joka siis oli niin niukkaa, että ihan pienellä pikkuhousunsuojalla pärjäsi. Eikä se kestäyt kuin päivän.
Nyt viimeiseen 2,5 vuoteen ei ole tullut pisaraakaan!
Menkat, mitkäs ne nyt taas olikaan ?? :D
Nyt on mietinnässä vähän, että uusinko kesällä kierukan (jolloin siis otan kyllä ehdottomasti uudelleen saman), vai otetaanko se pois kokonaan ja annetaan iltatähtöselle lupa tulla.
Ja vastahan se pari viikkoa sitten asennettiin. Tokihan sitä tiputtelua voi vielä tullakin ja odotan nyt miten kuukautiset muuttuvat. Ei siis ainakaan vielä mitään järisyttäviä sivuoireita, kuten aikanaan pillereistä tuli (migreeni, kamala turvotus, haluttomuus, äksyily). Olen muuten nää pari viikkoa ollut paremmalla tuulellakin tai sanoisinko tasaisempi, mutta voinee johtua jostain muustakin seikasta.