Sopiiko kenellekään oikeasti mirena hormoonikierukka?
ett 9 puhuu asiaa..useimmat lääkkeetkin vaikuttaa eri ihmisille aivan erilaisia sivuvaikutuksia,kokemusta on.Mulla ollut Mirena 2 vuotta ja tänää päätin et nyt se lähtee pois.Viisi ekaa kuukautta vuosin kun seula,mut terkkari käski olla kärsivällinen ja odottaa,et kyllä se vuoto vielä loppuu kokonaan..viimeset menkat kesti toista viikkoa ja viikko sen jälkee viel vaaleeta vuotoa,huoh.Eli ei o vuodot mihinkää loppuneet,lisääntyneet vaan..
Kommentit (59)
Kuukautiset katosivat heti asettamisen jälkeen ja ainoastaan ihossa on näkynyt hieman muutoksia. Uskon senkin menevän ohi, eikä ongelma ole niin massiivinen etten sitä kestäisi. En ole myöskään kärsinyt yhdestäkään migreenikohtauksesta kierukan asettamisen jälkeen.
Toinen menossa, alussa oli pientä tiputtelua mutta ei häiritsevää. Loppui aikanaan. Kuukautiset "näyttäytyvät" eli ko. aikana yleensä kerran tai kaksi WC-käynnin yhteydessä tulee jokunen tippa paperiin. Ei mitään ongelmia.
Mutta ei ylitsepääsemättömiä. 3kk jälkeen tiputtelu jäi minulta pois.
Vuoden päästä jäi kokonaan tiputtelutkin! Ja puolen vuoden päästä, vuoden päästä kierukka muuttui täysin huomaamattomaksi.
Mielialavaihtelut ja muut voi tulla muustakin. Minulla on muutenkin.
Finnejä oli alkuun enempi, mut ne saattoi tulla suklaastakin.
mutta vain pieniä määriä pillereihin tai laastariin verrattuna. Siinä riittää pienempi määrä hormonia, koska se vaikutus tuntuu paikallisesti eikä sitä tarvitse kuljettaa ruuansulatuksen läpi. Lisäksi siinä ei ole estrogeenia, jota on tavallisissa E-pillereissä.
ettei siitä mitään masennuksia tai tukan rasvoittumista tule.
Eka puol vuotta meni kylläkin "taistellessa" ja olin valmis otattamaan kierukan pois, mut sit oireet helpotti ja nyt oon ollu kohta jo 2 vuotta todella tyytyväinen. Ei menkkoja, eikä enää mielialavaihteluja kuten normaali kuukautiskierrossa, ei syöpöttelykausia yms. Ja kyllä ne halutkin palautui! ;)
Mutta niinhän se on, et me kaikki ollaan yksilöitä. Toiselle sopii toinen ehkäsymuoto ja toiselle toinen.
Mulla on ollut mirena nyt 2kk.Tukka rasvoittuu,mieliala vaihtelee ja
tiputteluvuoto vaan jatkuu.Alkaa jo tympimään :(
Aikaisemmin mulla oli kuparikierukka,eikä se ollut parempi vaihtoehto.
Harmittaa kun uskoin gyneä joka kehui mirenaa.Täytyy kai varata
aika sterilisaatioon kun mikään ehkäisy ei käy (3 lasta ja oon 30v).
En haluais enää yhtään hormoonia tähän kehoon :(
aika vaihtaa kupari uuteen joka tapauksessa ja en osaa päättää...
Sain hirveitä masennus ja raivokohtauksia heti kun hormonia alkoi erittyä eli heti, kuin olisi ollut raju PMS koko ajan (sama myös pillereillä)...otatin sen sitten pois viikon päästä laittamisesta. Hormonit ovat myrkkyä. Rahaa pikkukokeiluuni meni muistaakseni pari sataa euroa. Kivakiva.
Mulla oli kierukka reilun vuoden, eikä mitään ongelmia. Vuodotkin loppuivat kokonaan, kuukautiset oli rusehtavaa tuhrua pyyhittäessä päivän. Ei kipuja, välivuotoja. Tämän raskauden jälkeen en välttämättä enää ota, koska mulla on alttius kohdunulkoisiin raskauksiin.
Mitään tukan rasvottumisia tai mielialan vaihteluja ei oo ollu. Mulle kierukka laitettiin maaliskuussa ja tiputteluvuotoo jatku syyskuun alkuun. Lääkärin mukaan puolenkin vuoden tiputtelu on normaalia, joskin harvinaisempaa. Nyt kun vuoto on lakannut niin kyllä tää on helppoo elämää kun ei tarvi stressata ehkäsystä viiteen vuoteen. Hyvällä lykyllä menkatkin jää kokonaan pois, ainakin vähenee huomattavasti. Suosittelen.
Ensin oli yksi puolentoista vuoden ajan, sitten haluttiin lapsi. Nyt on toinen kierukka (siis Mirena edelleen), se laitettiin jälkitarkastuksessa. Pari - kolme kuukautta meni, että kroppa tottui. Nyt on olo taas tasainen ja kroppa pelaa.
aluksi johtuvan aivan muista syistä, kävin terapiassakin. Hiton myöhään tajusin epäillä masennukseni, väsymykseni ja haluttomuuteni syypääksi kierukkaa ja sen aiheuttamia hormonimuutoksia. Lääkärit voisivat olla rehellisempiä kertoessaan mahdollisista sivuvaikutuksista!! Kierukan poistaminen toi onneksi vanhan minäni takaisin.
sillä mirena vaikuttaa vain paikallisesti! ei siitä tule mitään hormonia verenkiertoon, joten ei voi olla psyykkisia vaikutuksia. Mirenassahan nimen omaan toimii teidän oma kuukautiskiertonne normaaleine hormooneineen. Mirena vain vaikuttaa kohdun limakalvoon.
Ei kannata siis tässä tapauksessa lähteä vaihtamaan ehkäisyä, jos muuten ollut hyvä, sillä ongelma todennäköisesti jatkuisi muodossa tai toisessa. Kannattaa miettiä, onko onnellinen ja elämä täysin reilassa, ei stressiä jne?
2kk on kyllä aika lyhyt aika vielä... Oli minullakin tiputtelua tuon pari kuukautta ainakin, ekan kk aikana päänsärkyä ja naamassa näppylöitä. Kestäähän sillä kropalla aikansa totuttautua. Kolmen-neljän kk jälkeen ei sitten niin mitään ongelmia, tiputtelua tms. Nyt Mirena ollut 1,5 vuotta, menkat jääneet kokonaan pois, hiukset ja iho normaali, ei päänsärkyä, ei haluttomutta, ei lihomista... Minulle sopii ja olen tyytyväinen.
Alkuun oli tiputtelua, mutta ei ollut kuin 3-4kk.
Nyt kierukka ollut 1.5 vuotta, kuukautisia ei ollenkaan. En huomaa mitään sivuoireita. Loistava, helppo vaihtoehto ehkäisyksi.
Kun kierukka poistettiin, parissa päivässä ikään kuin maailma kirkastui.
Jos ei oteta huomioon ristiselkäsärkyä :)
En minäkään haluaisi ylimääräistä hormonia kehooni, mutta hormonikierukka tuputettiin lähes väkisin, kun toisena vaihtoehtona olisi ollut sterilisaatio. Jostakin syystä sterilisaatio on gynekologeille kuin punainen viitta.
Kaikki kolme gyneä, joiden kanssa olen sterilisaatiosta keskustellut, ovat olleet sitä mieltä, ettei kannata, vaikka minulla on ikää 35v ja minulla on 4 lasta.
Kuukautiskierto kuulemma muuttuu ihan mahdottomaksi sterilisaation jälkeen, mikäli kierto on luonnostaan pitkä ja vuodot ovat runsaita. He kaikki olivat lisäksi sitä mieltä, että tulen joka tapauksessa tarvitsemaan lähivuosina hormonihoitoa ikääntymisestä aiheutuviin hormonaalisiin ongelmiin...luovutin taistelun tuulimyllyjä vastaan ja päädyin siksi hormonkierukkaan, vaikken tykkää yhtään.
Jos kerran rasvaliukoisia hormoneja sisältävä Mirena vaikuttaisi vain paikallisesti, miksi ihmeessä samoja hormoneita voi ottaa myös laastarimuodossa, jolloin ne vaikuttavat ihan yhtä hyvin? Mistä se hormoni tietää olla menemättä verenkiertoon, kun se irtoaa kierukasta?