Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää kirjoittako "enääN"!!!!!

Vierailija
18.06.2010 |

Hitto, että inhoat tota ihmeellistä uutta muotoa, jota täälläkin moni käyttää!! Miten yks kirjain voikin ärsyttää mua näin... Käytättekö te puhekielessäkin tota idioottimuotoa?! Mä en jaksa enääN. Että tällÄistä (toinen juttu, joka mua ärsyttää) ja muita hirveitä kirjoitusvirheitä... Nämä asiat mulla vain oli sydämMellä.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin väliä sillä on kirjoittaako enää vain EnääN.

Eri asia on silloin kun TARVITSEE kirjoittaa kirjakieltä.

Muutoin sillä ei ole oikeesti mitään väliä. Se ei kenenkään maailmaa voi oikeasti kaataa, jos kaataa niin silloin on jotain ongelmia!

Vierailija
22/58 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se jotain murretta vai ei. Käytetäänhän Pohjanmaallakin sellasta kamalaa sanaa kuin "notta" enkä haluais lukea sitäkään sanaa montaa kertaa päivässä, kun luen täällä näitä viestiketjuja tai jotain nk. virallisiakin tekstejä kun lukee (siihen enään-sanaan kun oikeasti törmää joka paikassa).

Vähintään yhtä ärsyttävä virhe! Moni - monta - *montaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tällaisen vanhan viestiketjun viitsii kaivaa esiin...

Vierailija
24/58 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enään;D

Vierailija
25/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mäkin olen aina ihmetelly, että eikö noille kielioppifriikeille olisi omaa foorumia

Sehän tästä vielä puuttuisikin. Ensin joku nilkki postaisi linkin tähän keskusteluun omalla foorumillaan ja kauhistelisi suureen ääneen, kun joku kehtasi kirjoittaa "enään".

Sen jälkeen ne tulisi joukolla kertomaan, miksi näin ei saa tehdä, että se on raivostuttavaa, ja että kaikki kielellisesti rajoittuneet pitäisi viedä saunan taakse.

Vierailija
26/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppimattomat tollot tai vähä-älyiset kirjoittavat enään.

Vierailija
27/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä peittää juuriasi.

Vierailija
28/58 |
08.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa tänne niin lyön teitä nenääN. Kirjoita siis enää niin säästät nenää.

Vierailija
29/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no minuapa ärsyttää tuollaiset pilkunn...

Vierailija
30/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että moni sen lausuu "enään" ja siitä syystä myös niin kirjoittaa. Satuin vaan kuulemaan radiosta tällä viikolla tuon "enään"-muodon ja näin sitten päättelin...

Vierailija
31/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hitto, että inhoat tota ihmeellistä uutta muotoa, jota täälläkin moni käyttää!!"

Jos alkaa saivartelee niin kannattaa tarkastaa, että itse osaa :DDD

Vierailija
32/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nää "enään"-ihmiset ei tiedä, että se sana on enää_.

Vierailija
33/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan murteellinen muoto. Enään, enääN, ENÄÄN!

Vierailija
34/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun puhutaan virheellisestä kirjoitusasusta, niin sana onkin yhtäkkiä murteellinen muoto...

Vierailija
35/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän kyllä. Mitä ihmeen murretta se muka on? Joka tapauksessa se kuulostaa korvaan idioottimaiselta ja näyttää paperilla typerältä. Se n siinä lopussa on täysin turha. Luuleeko joku oikeasti, että se on ihan oikea kirjoitusmuoto?

Vierailija
36/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tiedän kyllä. Mitä ihmeen murretta se muka on? Joka tapauksessa se kuulostaa korvaan idioottimaiselta ja näyttää paperilla typerältä. Se n siinä lopussa on täysin turha. Luuleeko joku oikeasti, että se on ihan oikea kirjoitusmuoto?

Vierailija
37/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun puhutaan virheellisestä kirjoitusasusta, niin sana onkin yhtäkkiä murteellinen muoto...

Onko sulla todisteita, ettei ole? Kuule, kyllä näille virheellisille kirjoitusasuille on ihan oikeast selitykset. Kyllä mä nyt sentään jotain tiedän, kun pääaineeni on suomen kieli ja olen suuntautunut juuro murteiden tutkimukseen.

Vierailija
38/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettävissä, josta voisin katsoa, millä seuduilla näin sanotaan (veikkaus: tuskin Itä-Suomessa, ainakaan Savossa,todennäköisesti läntisessä Suomessa ja aika monessa eri paikassa).

En osaa sanoa, luuleeko joku sen olevan yleiskieltä - todennäköisesti jotkut luulevat. Voihan sitä sanoa, että eteläpohjalaisessa sekä peräpohjolaisessa murteessa esiintyvä h on turha, mutta silti se on (siis tyyliin "mennähän mettähän").

Mä yritin nyt tässä vaan kertoa, miksi jotkut ihmiset sellaista muotoa käyttävät: siksi että se on tuttu. Tietenkään se ei kuulu normitettuun yleiskieleen, mutta keskustelupalstoillaha nyt ihan yleisesti käytetään puhekieltä.

Vierailija
39/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sit murretta tai ei. Jos esim. kolumnisti käyttää kolumnissaan tuota muotoa, lopetan lukemisen siihen. Heti tulee todellakin mieleen se amisjuntti niinkuin, joku tuossa aiemmin kirjoitti. Sille en mahda mitään, mut sellanen olo siitä tulee. Jos ei koluminsti osaa kirjoittaa oikein, niin en lue ko. kolumnia.

ap

Vierailija
40/58 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sit murretta tai ei. Jos esim. kolumnisti käyttää kolumnissaan tuota muotoa, lopetan lukemisen siihen. Heti tulee todellakin mieleen se amisjuntti niinkuin, joku tuossa aiemmin kirjoitti. Sille en mahda mitään, mut sellanen olo siitä tulee. Jos ei koluminsti osaa kirjoittaa oikein, niin en lue ko. kolumnia.

ap

kirjoitettu kolumni, niin totta kai se on silloin väärin. Mä kerroin vaan, miksi sellaista muotoa käytetään ja miksi se on musta esim. keskustelupalstoilla ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän