Älkää kirjoittako "enääN"!!!!!
Hitto, että inhoat tota ihmeellistä uutta muotoa, jota täälläkin moni käyttää!! Miten yks kirjain voikin ärsyttää mua näin... Käytättekö te puhekielessäkin tota idioottimuotoa?! Mä en jaksa enääN. Että tällÄistä (toinen juttu, joka mua ärsyttää) ja muita hirveitä kirjoitusvirheitä... Nämä asiat mulla vain oli sydämMellä.
Kommentit (58)
oli sit murretta tai ei. Jos esim. kolumnisti käyttää kolumnissaan tuota muotoa, lopetan lukemisen siihen. Heti tulee todellakin mieleen se amisjuntti niinkuin, joku tuossa aiemmin kirjoitti. Sille en mahda mitään, mut sellanen olo siitä tulee. Jos ei koluminsti osaa kirjoittaa oikein, niin en lue ko. kolumnia.
ap
kirjoitettu kolumni, niin totta kai se on silloin väärin. Mä kerroin vaan, miksi sellaista muotoa käytetään ja miksi se on musta esim. keskustelupalstoilla ihan ok.En usko mihinkään "asiantuntijalausuntoon", jollei se sisällä selviä viittauksia johonkin uskottavaan aineistoon. Niin monta kertaa täälläkin on totena kerrottu jotain, mutta kun olen käynyt asian itse tarkistamassa, on se osoittanutkin valheeksi.
Musta on lisäksi hyvä asia, että opetetaan oikeinkirjoitusta niille, jotka sitä eivät hallitse.
Mä olen sen verran sellaisten aineistojen kanssa puljannut, että totta kai tuo asia on mulle tuttu, mutta ei mulla nyt semmoisia aineistoja ole täällä kotona!
On mulla tässä kuitenkin muoto-opin keruuopas (Itkonen 1969, SKS, s. 135, signum 822), jossa luetellaan "enää"-adverbista murteissa esiintyvät muodot: (ei) enää, e(n)nee, enään, enäh, enä.
Nyt sitten sinä kaivat sellaisen aineiston esiin, jossa todistetaan, että "enään" ei kuulu suomen murteisiin, kiitos.
oli sit murretta tai ei. Jos esim. kolumnisti käyttää kolumnissaan tuota muotoa, lopetan lukemisen siihen. Heti tulee todellakin mieleen se amisjuntti niinkuin, joku tuossa aiemmin kirjoitti. Sille en mahda mitään, mut sellanen olo siitä tulee. Jos ei koluminsti osaa kirjoittaa oikein, niin en lue ko. kolumnia. ap
kirjoitettu kolumni, niin totta kai se on silloin väärin. Mä kerroin vaan, miksi sellaista muotoa käytetään ja miksi se on musta esim. keskustelupalstoilla ihan ok.
En usko mihinkään "asiantuntijalausuntoon", jollei se sisällä selviä viittauksia johonkin uskottavaan aineistoon. Niin monta kertaa täälläkin on totena kerrottu jotain, mutta kun olen käynyt asian itse tarkistamassa, on se osoittanutkin valheeksi. Musta on lisäksi hyvä asia, että opetetaan oikeinkirjoitusta niille, jotka sitä eivät hallitse.
En mäkään usko näitä "faktoja", joita täällä jotkut kirjoittelee. Voinhan mäkin olla vaikka yhteiskuntatieteiden maisteri tai filosofian tohtori vai mikäs mä olinkaan?:)
ap
oli sit murretta tai ei. Jos esim. kolumnisti käyttää kolumnissaan tuota muotoa, lopetan lukemisen siihen. Heti tulee todellakin mieleen se amisjuntti niinkuin, joku tuossa aiemmin kirjoitti. Sille en mahda mitään, mut sellanen olo siitä tulee. Jos ei koluminsti osaa kirjoittaa oikein, niin en lue ko. kolumnia.
ap
kirjoitettu kolumni, niin totta kai se on silloin väärin. Mä kerroin vaan, miksi sellaista muotoa käytetään ja miksi se on musta esim. keskustelupalstoilla ihan ok.En usko mihinkään "asiantuntijalausuntoon", jollei se sisällä selviä viittauksia johonkin uskottavaan aineistoon. Niin monta kertaa täälläkin on totena kerrottu jotain, mutta kun olen käynyt asian itse tarkistamassa, on se osoittanutkin valheeksi.
Musta on lisäksi hyvä asia, että opetetaan oikeinkirjoitusta niille, jotka sitä eivät hallitse.
Mä olen sen verran sellaisten aineistojen kanssa puljannut, että totta kai tuo asia on mulle tuttu, mutta ei mulla nyt semmoisia aineistoja ole täällä kotona!
On mulla tässä kuitenkin muoto-opin keruuopas (Itkonen 1969, SKS, s. 135, signum 822), jossa luetellaan "enää"-adverbista murteissa esiintyvät muodot: (ei) enää, e(n)nee, enään, enäh, enä.
Nyt sitten sinä kaivat sellaisen aineiston esiin, jossa todistetaan, että "enään" ei kuulu suomen murteisiin, kiitos.
Millaisen todistuksen tahdot?
onko se jotain murretta vai ei. Käytetäänhän Pohjanmaallakin sellasta kamalaa sanaa kuin "notta" enkä haluais lukea sitäkään sanaa montaa kertaa päivässä, kun luen täällä näitä viestiketjuja tai jotain nk. virallisiakin tekstejä kun lukee (siihen enään-sanaan kun oikeasti törmää joka paikassa).
onko se jotain murretta vai ei. Käytetäänhän Pohjanmaallakin sellasta kamalaa sanaa kuin "notta" enkä haluais lukea sitäkään sanaa montaa kertaa päivässä, kun luen täällä näitä viestiketjuja tai jotain nk. virallisiakin tekstejä kun lukee (siihen enään-sanaan kun oikeasti törmää joka paikassa).
että "enään" on murretta. Ap ei sitä uskonut. Kuten tuolla ylempänä kirjoitinkin, "enään" ei kuulu yleiskieleen, kuten ei myöskään "notta" tai "mie".
Tää oli se pointti. Nyt odotan, että Ap kaivaa mulle sen murreaineiston tai vaikka jonkin monografian, jossa kerrotaan, että "enään" ei ole murretta, vaan amisjunttien tyhmyydestä johtuva kirjoitusasu.
Missä kohtaa väitin etten usko, että enään olis murretta?!
ap
kysyin, mitä murretta se on. Ja se oli ihan ystävällisessä mielessä kirjoitettu KYSYMYS, ei mikään epäilys. Joku toinen tuolla aiemmin kirjoitti ettei hänen mielestään se ole murretta..
ap
ap
kun sanoin, että se on murretta, ja käskettiin tuomaan esimerkkejä jostain aineistosta. Ehkäpä sitten käsitin väärin...?
En mäkään usko näitä "faktoja", joita täällä jotkut kirjoittelee. Voinhan mäkin olla vaikka yhteiskuntatieteiden maisteri tai filosofian tohtori vai mikäs mä olinkaan?:)
ap
ettet usko.
Kysyin sen näköjään aika tökerösti "Mitä ihmeen murretta se muka on?", mutta en kuitenkaan epäile sitä etteikö vois olla jotain murretta. Se ei ollut mun pointti vaan se oli se, että se muoto on todella idioottimainen enkä missään haluais törmätä siihen enääN.
Missä kohtaa väitin etten usko, että enään olis murretta?! ap
kun sanoin, että se on murretta, ja käskettiin tuomaan esimerkkejä jostain aineistosta. Ehkäpä sitten käsitin väärin...?
Se en ollut minä, joka pyysin etsimään sitä todistusaineistoa.
ap
ap
Voi hyvä ihminen, kyllähän tähän ketjuun on kirjoitelleet muutkin kuin vain sinä ja ap! Minä ainakin vitsailin niistä virheistä ja murteista. Se kun tuntuu olevan yleinen argumentti täällä, kun jotain väärin kirjoitetaan. Ihan pätevältä lähteeltä vaikutti, kiitos lainauksesta.
Mä olen silti edelleen sitä mieltä, että sanaa "enään" käytetään, kun ei tiedätä paremmin. En tiedä miksi siitä pitää loukkaantua, kun hyväntahtoisesti halutaan korjata väärinkäsityksiä?
mä taas haluan korjata niitä käsityksiä, joiden mukaan ihmiset kirjoittaa tyhmyyttään niin tai näin. Kaikki ihmiset eivät kirjoita eivätkä lue paljon, ja siksi he eivät myöskään osaa yleiskieltä sujuvasti. He joutuvat luottamaan siis siihen kielimuotoon, jota osaavat, eli puhekieleen. Toisilla ihmisillä on myös erilaisia kielen hahmotuksen häiriöitä, esim. lukihäiriö.
Yleiskieli ei ole mikään sellainen asia, jonka ihminen luonnostaan hallitsee, vaan se pitää omaksua tai opetella, tai oikeastaan noita molempia. Mä olen aina lukenut paljon, joten mulle yleiskieli on tuntunut aina tosi luontevalta ja helpolta. Luin juuri ala-asteen ainevihkoa, ja jo kuudennella luokalla yleiskieleni täytty kaikki loogiset normit (ei oppitekoisia tosin).
Yleiskielessä on myös paljon sellaisia normeja, jotka sopisi jo heittää romukoppaan. Yleiskielen tehtävä on nimittäin toimia kaikkien suomalaisten yhteisenä, helposti omaksuttavana kielimuotona. Se ei ole olemassa sen takia, että kielipoliisit saisivat knoppailla ja opettaa toisia. Minusta nimittäin tämän kaltaisissa avauksissa on usein sellainen sävy, että halveksutaan tyhmiä ihmisiä, jotka kirjoittavat VÄÄRIN, ja ovat siksi idiootteja. Siitä on hyväntahtoisuus kaukana.
Mä luulen, että monet ihan laiskuuttaan eivät ole viitsineet niitä kielen sääntöjä edes opetella. Meistä jokainen on kuitenkin vähintään yhdeksän vuotta äidinkielen tunneilla käynyt, suuri osa enemmänkin. Varmaan moni sortunut siihen ajatukseen, että kyllä äidinkielen osaa tuosta vaan, mitäpä sitä opettelemaan.
Eikä sillekään mitään voi, että tuon tyyppiset virheet antavat ihmisestä tietyn kuvan.
Mä luulen, että monet ihan laiskuuttaan eivät ole viitsineet niitä kielen sääntöjä edes opetella. Meistä jokainen on kuitenkin vähintään yhdeksän vuotta äidinkielen tunneilla käynyt, suuri osa enemmänkin. Varmaan moni sortunut siihen ajatukseen, että kyllä äidinkielen osaa tuosta vaan, mitäpä sitä opettelemaan.
Eikä sillekään mitään voi, että tuon tyyppiset virheet antavat ihmisestä tietyn kuvan.
mutta kaikilla ihmisillä ei ole taipumusta kieliin (mulla on, mutta voi luoja miten surkea olen matikassa! Mä en jotenkaan hahmota numeroita ollenkaan, enkä muista niitä), ja monet eivät myöskään oikeasti välitä.
Tää yleiskielen osaaminen tai osaamattomuus on oikeasti hieman laajempi osa-alue, kuin pelkkä laiskuus/tyhmyys. Jotenkin vaan tuntuu, että täällä AV:lla niin mieluusti oletetaan, että jos joku ei jaa samoja käsityksiä elämästä, kuin kirjoittaja itse, niin on laiska tai tyhmä tai molempia.
En usko mihinkään "asiantuntijalausuntoon", jollei se sisällä selviä viittauksia johonkin uskottavaan aineistoon. Niin monta kertaa täälläkin on totena kerrottu jotain, mutta kun olen käynyt asian itse tarkistamassa, on se osoittanutkin valheeksi.