Kukaan mennyt töihin vauvan ollessa 3-4kk ikäinen?
Meillä on kolme lasta ja nuorin on nyt 1,5kk ikäinen ja luultavasti joudun palaamaan töihin vauvan ollessa 3-4kk ikäinen.
Mieheni on ollut jo jonkin aikaa osittain lomautettuna, tekee siis töitä 2-3päivänä viikossa ja lyhyempiä päiviä nekin mitä yleensä. Tämän takia lähden töihin paljon suunniteltua aiemmin. Vauva ei kuitenkaan joudu vieraalle hoitoon vaan on pääsääntöisesti isänsä kanssa kun olen töissä ja minun työpäivät on matkoineen n. 6tuntia, koska osan töistä voin tehdä etänä niin nyt varsinkin hyödynnän sen mahdollisuuden. Ehkä kerran viikossa saattaa äitini tai anoppini joutua hoitamaan vauvaa ja muita lapsia, mutta tämä nyt ei juuri poikkeaisi aiemmasta, koska kahden aiemmankin ollessa vauvoja he ovat olleet muutaman tunnin kerran viikossa tai kahdessa äidilläni tai anopilla hoidossa.
Onko täällä jollain kokemusta töihin paluusta kun vauva on alle 6kk ikäinen? Miten sujui? Siis imetys nyt lähinnä mietityttää, voiko se jatkua vaikka palaisin töihin? Isä tietysti antaa tarvittaessa pullosta lypsettyä maitoa kun olen poissa, mutta sillon kun olen kotona niin haluaisin kyllä imettää.
Kommentit (54)
tapauksessahan nimenomaan _molemmat_ vanhemmat jaksavat. Miksi sinä teit lapsesi miehen kanssa, joka ei halua olla lastensa kanssa?
Miks niitä lapsia täytyy tehdä, jos ei jaksa hoitaa???
vaan tunkevat 3-kuista milloin kellekin mummolle.
Tuonikäisen kanssa saa "vanhempainvapaata" juuri siksi, että vain vanhempien kuuluu sitä lasta hoitaa.
Minä ainakin ymmärsin niin, että ap menee töihin taloudellisista syistä.
vähän realismia, kiitos
sillä osittainen hv ei ole subjektiivinen oikeus hoitovapaan suhteen. Lisäksi palkasta tietenkin vähennetään se aika, jonka on pois osittaisen vuoksi työstä. Kelalta saa pienen korvauksen, mutta se ei kata palkanmenetystä missään tapauksessa.
Edellisen kirjoittaja antoi täysin virheellistä tietoa.
Ei ole subjektiivinen oikeus, mutta työnantajalla pitää olla aika painavat perustelut sille, ettei järjestely onnistu. Palkka toki on pienempi, mutta kyllä tuosta jää enemmän käteen jos MOLEMMAT vanhemmat ovat edes osa-aikaisesti töissä + maksetaan kotihoidontuki, kuin että vain toinen käy töissä. Kelan korvauksenkin kerroin ihan rehellisesti. Missä kohti oli virheellistä tietoa, kysynpähän vain?
lukemaasi? Eikö 3 kk vanha lapsi voi saa viettää muutamia tunteja isovanhempiensa kanssa? Eihän tässä tapauksessa isovanhemmat ole vieraita, vaan paljon perheen arjessa läsnä.
Toisilla asiat ovat hyvin, isovanhemmat osallistuvat ja ovat läheisiä ja toiset naiset ne onnistuvat valitsemaan miehen, joka haluaa olla lastensa kanssa myös kotona ja olla tasavertainen vanhempi.
Sulla, kuten monella muulla, on käynyt vaan vähän huonompi tuuri ja olet tehnyt vääriä valintoja.
vaan tunkevat 3-kuista milloin kellekin mummolle.
Tuonikäisen kanssa saa "vanhempainvapaata" juuri siksi, että vain vanhempien kuuluu sitä lasta hoitaa.
että kyse on muutamasta tunnista. Siellä puhuttiin työpäivistä. Ne ovat yleensä 7 - 8 tuntia plus matkat.
Ja ei, ei 3-kuinen kuulu edes muutamaksi tunniksi mummolle, vaan kyllä senikäisen pitää saada hoito vanhemmiltaan. Vain siten syntyy vakaa kiintymyssuhde.
Tuurilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En pitäisi persaukista ap:ta puolityöttömän miehensä kanssa järin "onnekkaina". Surullistahan tuo on.
-kansanedustaj
-ministeri
- euroedustaja
näistä on ihan tuoreita esimerkkejäkin. Esim. kansanedustajilla ei ole äitiyslomaa virallisesti lainkaan (tähän on tosin puuhattu muutosta, koska lapsia saavia kansanedustajia on alkanut olla enemmän)-projekti- ja apurahatutkijat
-CEO
-erikoistuvat lääkärit
-yrittäjät
- taiteilijat
nämä ammatit siis siinä tapauksessa, että aikoo jatkaa saman ammatin harjoittamista myös lasten saannin jälkeen.
- yksityinen psykologi, psykiatri, puheterapeutti, jolla on henkilökohtainen asiakaskunta
30 ei siellä missään sanottu,että kyse on muutamasta tunnista. Siellä puhuttiin työpäivistä. Ne ovat yleensä 7 - 8 tuntia plus matkat.
EIkö?
Vauva ei kuitenkaan joudu vieraalle hoitoon vaan on pääsääntöisesti isänsä kanssa kun olen töissä ja minun työpäivät on matkoineen n. 6tuntia.
ja
Ehkä kerran viikossa _saattaa_ äitini tai anoppini joutua hoitamaan vauvaa ja muita lapsia, mutta tämä nyt ei juuri poikkeaisi aiemmasta, koska kahden aiemmankin ollessa vauvoja he ovat olleet _muutaman tunnin_ kerran viikossa tai kahdessa äidilläni tai anopilla hoidossa.
Ja ei, ei 3-kuinen kuulu edes muutamaksi tunniksi mummolle, vaan kyllä senikäisen pitää saada hoito vanhemmiltaan. Vain siten syntyy vakaa kiintymyssuhde.
Missä näin sanotaan? Linkkiä kiitos tällaiseen tutkimukseen.
En tiedä sinusta, mutta minulla on sairaus, jonka takia käyn yleensä kerran parissa viikossa lääkärissä ja mieluummin olen antanut vauvan äitini tai anopin hoitoon tunniksi tai vähän yli kun ottanut mukaan lääkäriin. Ja ekan kerran isommat sisarukset oli 3kk kun olivat isovanhemmilla noin pari tuntia. Lisäksi palasin harrastukseni pariin kun isommat sisarukset oli 3kk ja mies ei aina ehtinyt töistä kotiin niin sitten hoiti anoppi tai äitini sen pari tuntia.
Meillä ei kyllä isovanhemmat ole millään lailla vieraita vauvoille, koska näemme 1-3kertaa viikossa, minusta vauva ei ole vieraalla hoidossa sillonkaan, vaikka olisi äitini tai anopin hoidossa kun olen töissä.
Enkä minä ole työssä, josta ei voisi olla pois vuotta, mutta ihan vaan taloudellisista syistä minun on palattava aiemmin töihin. Meillä ei eletä pyhällä hengellä tai makseta laskuja pyhällä hengellä.
Aika törkeää aloitukseni perusteella tehdä johtopäätös, että hoidatamme lapsemme muilla ja olemme muka huonoja vanhempia.
ap
26, tässä tapauksessa eivät jaksa, vaan tunkevat 3-kuista milloin kellekin mummolle.
täältä ei kannata tuollaiseen kysymykseen pyytää asiallisia vastauksia, vaikka niitäkin tulee. Täällä saa vain näitä "olet paska äiti mitäs teit lapsia kun et halua olla niiden kanssa vaan annat ne vieraille hoitoon kuten isällen tai mummille"...
Mun mielestä kuulostaa siltä että teillä on asiat hyvin mietittyinä. Hyvin menee varmasti, ja sitä suuremmalla tarmolla sinäkin jaksat työpäivän jälkeen nauttia yhdessäolosta vauvan kanssa.
että kyse on muutamasta tunnista. Siellä puhuttiin työpäivistä. Ne ovat yleensä 7 - 8 tuntia plus matkat.
Tuurilla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. En pitäisi persaukista ap:ta puolityöttömän miehensä kanssa järin "onnekkaina". Surullistahan tuo on.
Monissa maissa töihin mennää jo parin kuukauden jälkee synnytyksestä ja siel ei ketää vingu mistää kiintymyssuhteista!Kannattas vähän avartaa tota maailmankatsomusta
Ja ihan oikein päättelin.
Että vallan harrastustenkin takia teillä tungetaan vauvoja mummojen hoiviin.
Vanhempainvapaa kuuluu vanhemmille. Isä jääköön kotiin, jos sinun pitää palata töihin.
Tämä kaikki olisi pitänyt laskea jo ennen lasta. Tiedät sen itsekin.
Vastuuntunto ja laskutaito kuuluu hyvään vanhemmuuteen.
Minä nimittäin kirjoitin, että työpäiväni on TYÖMATKOINEEN n. 6tuntia, koska pystyn tekemään osan ETÄTYÖNÄ ja nyt varsinkin aion sitä mahdollisuutta hyödyntää. On jopa paljon mahdollista, että työpäiväni tulevat olemaan jopa alle 6tuntia.
Tuohon mummon hoitamiseen vastasin jo edellisesssä, lienet se sama, joka aiemminkin meitä arvosteli.
Ja valitettavasti mieheni ei ole ennustaja/selvänäkijä, joka olisi tiennyt, että joutuu lomautetuksi työn vastaanottaessaan.
ap
30 ei siellä missään sanottu, että kyse on muutamasta tunnista. Siellä puhuttiin työpäivistä. Ne ovat yleensä 7 - 8 tuntia plus matkat.
vähän realismia, kiitos