Kukaan mennyt töihin vauvan ollessa 3-4kk ikäinen?
Meillä on kolme lasta ja nuorin on nyt 1,5kk ikäinen ja luultavasti joudun palaamaan töihin vauvan ollessa 3-4kk ikäinen.
Mieheni on ollut jo jonkin aikaa osittain lomautettuna, tekee siis töitä 2-3päivänä viikossa ja lyhyempiä päiviä nekin mitä yleensä. Tämän takia lähden töihin paljon suunniteltua aiemmin. Vauva ei kuitenkaan joudu vieraalle hoitoon vaan on pääsääntöisesti isänsä kanssa kun olen töissä ja minun työpäivät on matkoineen n. 6tuntia, koska osan töistä voin tehdä etänä niin nyt varsinkin hyödynnän sen mahdollisuuden. Ehkä kerran viikossa saattaa äitini tai anoppini joutua hoitamaan vauvaa ja muita lapsia, mutta tämä nyt ei juuri poikkeaisi aiemmasta, koska kahden aiemmankin ollessa vauvoja he ovat olleet muutaman tunnin kerran viikossa tai kahdessa äidilläni tai anopilla hoidossa.
Onko täällä jollain kokemusta töihin paluusta kun vauva on alle 6kk ikäinen? Miten sujui? Siis imetys nyt lähinnä mietityttää, voiko se jatkua vaikka palaisin töihin? Isä tietysti antaa tarvittaessa pullosta lypsettyä maitoa kun olen poissa, mutta sillon kun olen kotona niin haluaisin kyllä imettää.
Kommentit (54)
Mies jäi kotiin vauva ollessa 4 kk ja minä jäin taas sitten vauvan ollessa 9 kk. Kakkosen kanssa mies jäi kotiin vauva ollessa 7 kk ja kolmosen kanssa 8 kk.
Aina on sujunut hyvin. Me ollaan kyllä joka tapauksessa hoidettu lapset yhdessä, joten muutos ei ole ollut iso, jompi kumpi on vain sen 8-9 h poissa. Tarhaan ovat menneet 2 v 8 kk, 1 v 2 kk (yhtä aikaa) ja 1 v 4 kk.
Riippuu tosi paljon molempien työkuvioista, kumman kannattaa jäädä kotiin. Meillä molemmat haluavat olla kotona ja työkin on aika samanlaista.
Itse olen tinkinyt omasta ajasta pienen vauvan kanssa, ja siinä on sitten se huono puoli. Tavallaan korvaa omat jumpat, kahvittelut ja shoppailut työn teolla.
isä jäi kotiin lapsen kanssa.
Minulla imetyksessä oli ollut isoja ongelmia jo aikaisemin, joten korviketta oli käytetty rintamaidon ohessa jo aikaisemmin ja kiinteät varovasti aloitelttiin jo siinä 4 kk iässä. Olin siis vallan tyytyväinen siihen, että imetin aamuisin ja iltapäivisin, iltaisin ja joskus myös öisin. Päivällä ei ollut maitoa niin että olisi mitenkään tuntunut pahalta tai tarvinnut pumpata (tai voinut pumpata), mutta illoiksi sitä kyllä riitti ilman minkäänlaisia ongelmia - paremmin itse asiassa kuin silloin kun lapsi huusi nälkäisenä kun olin koko ajan kotona. Mun imetys kyllä stoppasi vähän jälkeen 7 kuukauden siihen, että niskani jämähti jumiin, joka aiheutti huimausta ja pyöryilyä ja jouduin syömään lihasrelaxanttia, jonka kanssa ei saanut imettää. JÄlkikäteen ajateltuna jumi johtui imetyksen ja syksyisessä ilmassa pyöräilyn yhdistelmästä - vältä sitä jos voit.
Isän kannalta tuo oli pitkälllä tähtäimellä ajateltuna todella hyvä tilaisuus.
Mukavaa kesää sulle, aurinkoinen!
ja korviketta sai siskoni siitä lähtien. vuosi oli -68.
Ja tuloksena kaksi tunnevammaista poikaa.. kummallekkaan ei koskaan kehittynyt normaalia äitisuhdetta, eikä kyllä normaalia suhtautumista naisiin muutenkaan. Suosittelisin lämpimästi huolehtimaan erityisesti siitä että lapsi saa paljon lämpöä ja läheisyyttä ja rakkautta myös omalta äidiltään sekä isältään..
hyvin tuo tulee sujumaan! Vauvasi on kuitenkin rakkaiden ihmisten suojissa, eikä vierailla tuntemattomilla.
Itse jouduin jatkamaan töitäni heti jo laitoksella. Mieheni työskenteli myös, joten hyvin se menee. Pienenä vauva kulki mukanakin suht helposti, mutta jo kolmekuinnen osaa vaatia, näin jätettiin kotiin omaan rauhaan vuoroin isän tai äidin kanssa. Itse pystyin hoitamaan työn niin, että olin max 4 h poissa.
Onnellinen nuori tuosta on kasvanut.
Miks niitä lapsia täytyy tehdä, jos ei jaksa hoitaa???
mitä teet työksesi? Totta hemmetissä työstä kuin työstä voi olla pois. Sit sä oot korvaamaton töissäsi, jos vesilasiin jää veteen kuoppa, kun otat sormes pois.
Eihän siinä mitään oo, että isä hoitaa lapsia, mut älä nyt tosiaan ala väittää, ettei jostain työstä voi olla pois.
Ja tuloksena kaksi tunnevammaista poikaa.. kummallekkaan ei koskaan kehittynyt normaalia äitisuhdetta, eikä kyllä normaalia suhtautumista naisiin muutenkaan. Suosittelisin lämpimästi huolehtimaan erityisesti siitä että lapsi saa paljon lämpöä ja läheisyyttä ja rakkautta myös omalta äidiltään sekä isältään..
Hyvän hoidon osaa isäkin antaa sekä isovanhemmat.
Onhan ne isovanhemmat hoitaneet meidätkin, nyt me hoidamme omiamme ja voit vain uskoa että kasvatus on periytyvää, vaikka kuinka väitettäisiin muuta.
mitä teet työksesi? Totta hemmetissä työstä kuin työstä voi olla pois. Sit sä oot korvaamaton töissäsi, jos vesilasiin jää veteen kuoppa, kun otat sormes pois.
Eihän siinä mitään oo, että isä hoitaa lapsia, mut älä nyt tosiaan ala väittää, ettei jostain työstä voi olla pois.
työnteon kun lapsi oli 4,5 kk. Mutta ei taida olla ihan sama asia, kun itse työskentelen kotoa käsin free-pohjalta eli sain tehdä työn kotona tai ottaa vauvan mukaan joten periaatteessa mikään ei muuttunut paitsi mun ajankäyttö. Ihan tätä et varmaan tarkoittanut.
Eli saatte kotihoidontuen, koska lapsi hoidetaan kotona (hoitajalla ei periaatteessa väliä, mutta molemmat vanhemmat eivät voi ilmoittaa olevansa samaan aikaan kotona, ks. Kelan sivut) ja saatte ihan normaalisti palkkaa työstänne. Työaika saa olla max. 30 h/vko.
En tosin ole varma, että jos miehelläsi on jo valmiiksi lyhyt työsopimus, niin voiko hän sopia olevansa osittaisella hoitovapaalla. Joka tapauksessa sinun pitäisi voida sopia työnantajan kanssa tuosta lapsen hoidon vuoksi lyhennetystä työajasta ja näin ollen olla osittaisella hoitovapaalla, josta saat 70 e "tulonmenetyskorvauksena" Kelalta + kotihoidontuen + mahd. kuntalisän.
Mutta kannattaa tosiaan lukaista Kelan sivut ja vaikka soittaa sinne! Meillä on ainakin suunnitelmissa tehdä vanhempainvapaan jälkeen niin, että jaamme hoitovapaan. Lapsi saa olla kotona hoidossa, kummankin vanhemman (ja varmaan välillä jonkun mummonkin) hoidossa ja silti me molemmat pääsemme töihin vähän tuulettamaan aivoja ja hakemaan rahaa kotiin.
pitää osittaista hoitovapaata. Vaan ihan normaalisti isä hakee vanhempainrahaa. Työpäiviltä hän saa sitä sitten vain minimin, mutta onhan se nyt monin verroin enemmän silti kuin 90 euroa kuussa.
kaksikin kertaa. mutta vain puolipäiväiseksi. vauvat jäivät isän hoiviin kotiin, joka teki etätöitä.
Ei kuulu noin pieni lapsi vielä muille kuin vanhemmilleen hoitoon.
-kansanedustaj
-ministeri
- euroedustaja
näistä on ihan tuoreita esimerkkejäkin. Esim. kansanedustajilla ei ole äitiyslomaa virallisesti lainkaan (tähän on tosin puuhattu muutosta, koska lapsia saavia kansanedustajia on alkanut olla enemmän)
-projekti- ja apurahatutkijat
-CEO
-erikoistuvat lääkärit
-yrittäjät
- taiteilijat
nämä ammatit siis siinä tapauksessa, että aikoo jatkaa saman ammatin harjoittamista myös lasten saannin jälkeen.
Eli saatte kotihoidontuen, koska lapsi hoidetaan kotona (hoitajalla ei periaatteessa väliä, mutta molemmat vanhemmat eivät voi ilmoittaa olevansa samaan aikaan kotona, ks. Kelan sivut) ja saatte ihan normaalisti palkkaa työstänne. Työaika saa olla max. 30 h/vko.
En tosin ole varma, että jos miehelläsi on jo valmiiksi lyhyt työsopimus, niin voiko hän sopia olevansa osittaisella hoitovapaalla. Joka tapauksessa sinun pitäisi voida sopia työnantajan kanssa tuosta lapsen hoidon vuoksi lyhennetystä työajasta ja näin ollen olla osittaisella hoitovapaalla, josta saat 70 e "tulonmenetyskorvauksena" Kelalta + kotihoidontuen + mahd. kuntalisän.
Mutta kannattaa tosiaan lukaista Kelan sivut ja vaikka soittaa sinne! Meillä on ainakin suunnitelmissa tehdä vanhempainvapaan jälkeen niin, että jaamme hoitovapaan. Lapsi saa olla kotona hoidossa, kummankin vanhemman (ja varmaan välillä jonkun mummonkin) hoidossa ja silti me molemmat pääsemme töihin vähän tuulettamaan aivoja ja hakemaan rahaa kotiin.
sillä osittainen hv ei ole subjektiivinen oikeus hoitovapaan suhteen. Lisäksi palkasta tietenkin vähennetään se aika, jonka on pois osittaisen vuoksi työstä. Kelalta saa pienen korvauksen, mutta se ei kata palkanmenetystä missään tapauksessa.
Edellisen kirjoittaja antoi täysin virheellistä tietoa.
ja isä on jäänyt kotiin. Minä teen töitä, josta ei voi olla pois vuotta, tuo 6kk on ihan maksimi. Itseä on kyllä aina ahdistanut jättää pieni ja lähteä töihin, vaikka olen tiennyt, että isä osaa hoitaa ihan yhtä hyvin kun minäkin. Kaikki on sujunut hyvin ja imetyskin jatkunut sinne vuoden ikään. Minun työpäiväni ovat olleet 4-7tunnin mittaisia, tuo aika sisältää siis myös työmatkat.
Tästä on ollut oikeastaan vain hyötyä, että isä ollut myös kotona vauvan kanssa, koska heillä on luultavasti osin tämän ansiosta todella läheiset välit.
Lähipiiri on kyllä jaksanut paheksua, että miten voin noin pienen hylätä kun heistä moni on kotona sinne 3v ikään. Meillä lapset on menneet vieraalle hoitoon 1-1,5v iässä.