Hammashoitaja vastailee hetken
Kommentit (37)
tähän en tosiaan osaa sanoa,nämä purenta virheet ovat vakavia, ja jos korjauksesta puhutaan jo noin varmain, on tilanne hankala. Lapset tottuvat kaikkeen, ole huoleti, hyvin se menee! Muista kunnollinen harjaus kun kiinteät kojeet ovat lapsella suussa!
Aina hammaslääkäriin ja kuvaukseen jos saa hampaaseen iskun! Mitä pikemmin sen parempi, oli kyse maittarista tai pysyvästä. Iksu maittariin saattaa vahingoittaa pysyvääkin, ja on hyvä jos on dokumenttia 20 v päästä, jo pysyvää tuleekin häikkää.
Sitä ennen ei imenyt edes tuttia. Muutimme samoihin aikoihin joten ehkä se oli jotain turvan hakemista. Voiko alaleualle tehdä enää mitään? Lapsi on poika, kasvaako poikien leuka vielä murrosiässä ja voisi korjata tilanteen?
Saimme lapsen lopettamaan sormen imemisen 4 vuotiaana joten pari vuotta siinä meni.
mikä sua oikomishoidossa ahdistaa? Se, että lapsen pidettyä x vuotta kojeita, hän saa terveen suun, hyvän purennan ja hampaat joilla syödä vanhaksi asti? Vaihtoehtona on kasvojen ja pään alueen kivut, epätasaisesti kuluvat ja lohkeilevat hampaat jne. Jos oikomishoitoa saa kunnallisella puolella lapselleen, niin se on todella tarpeen, koska vain vaikeimmat pystytään hoitamaan, ja hoito on kallista yksityisellä (about 2000€/leuka.) Ajattele mitä yhteiskunta haluaa satsata rahaa jotta lapsesi ei tarvitsisi kärsiä aikuisena! :)
Elä elämääsi ja nauti lapsestasi, se on VAAN oikomishoitoa, kun voisi olla mikä vaan oikeasti kauhea juttu...
leuan kasvuun ja purentaan voidaan vaikuttaa myös kiinteillä oikomiskojeilla :)
ja kun hermo on saatu pois, on hammas kuollut, eli seuraavilla hoitokerroilla ei hammas tunne mitään :) Juurihoidossa tulee noin 3-5 käyntiä, jonka jälkeen hammas on valmis.
mutta samalla tuntuu niin pahalta kun olen kaikki omat sairauteni hänelle siirtänyt, nyt tän purennankin, kaiken muun paskan lisäksi. ja omista sairauksistani, tää purenta-asia on aina ollut kaikkein pahin kun pelkään ja kammoan hammaslääkäreitä yli kaiken... :(
tuntuu vaan niin ahdistavalta nyt miettiä miten kauheeta se on pienelle tommosia laittaa kun ei kukaan edes selittänyt mulle, että mitä se vaatii, että ne etuhampaat tulis vähän eteenpäin, about montako vuotta, tuleeko raudat koko suuhun vai tuleeko jotkut muut kuminauhat tms, paraneeko ne edes oikeasti, onko tää nyt vakava homma jne jne. mua ärsyttää julkisella puolella just eniten se, kun mulle ei selitetä!!
Voiko viisauden hammas olla syynä että etu alahampaat alkavat mennä vinoon? Olen siis huomannut että ennen ala hampaat olivat suorat, nyt tuntuu että ne alkaa mennä vinoon ja toistensa päälle.
Auttaako jos viisaudenhammas poistetaan, voiko hampaat suoriutua itsekseen?
Kiitos.
Sano, että jo nyt on saatana ja haluat tietää!
Sitä en osaa minä tässä sanoa miten hoito teillä menee, mitä laitetaan ja kauanko kestää, mutta jos itse pelkäät, ÄLÄ VIE lasta ITSE hammaslääkäriin/oikojalle! Pahinta mitä voit tehdä on siirtää pelkosi lapseen, koska ilmeisesti suussa kuitenkin on tekemistä. Äläkä puhu oikomisesta lapselle tai hänen kuultensa, turha paniikki LAPSELLA on huono, aikuinen sen vielä kestääkin ...
Tsemppiä! :)
Hampaat ovat olleet hyvät ja suorat. Harmittaa kun nyt alkavat vinoutuman.
Paras kai poistattaa se viimeinenkin viisuri, jos vaikka oikenisvat sitten ?!?
Minkälaista se on? Mitä kaikkea teet? Ja minkälaistä oli opiskelu?
Valmistuin -07 (ammatinvaihto), työskentelen tällähetkellä kunnallisella keskisellä uudellamaalla "arvauskeskuksessa". Työ itsessään on mielestäni kiinnostavaa ja mielenkiintoista. Paljolti työnkuvaan vaikuttaa mihin "oma" lääkärisi on erikoistunut. Kunnallisella puolella on perushoitoon erikoistuneita (paikkausta, tarkastuksia ja hammaskiven poistoa) tällöin työ voi olla hitaan tekijän kanssa todella puuduttavaa, kirjaimellisesti lihakset jämähtää kun odotat instrumentit ojossa seuraavaa työvaihetta ja lääkäri "pipertää ja pipertää" ja aikatulut kusee. Toisen tekijän kanssa sama homma voi olla tosi mukavaa ja palkitsevaa, opit melkein päivittäin uutta ja uuden oppimista ei myöskään toisten kanssa tarvitse edes stressata jos pari (lääkäri/hoitaja) sopii yhteen, ja asioista voidaan keskustella. Joillakin hammaslääkäreillä (ehkä enempi vanhemmilla, ei missään nimessä kaikilla, joukossa todella hyviä tyyppejäkin) on jonkinlainen alemmuuskompleksi, eivät siedä hoidajalta edes hymyä tai sanan vaihtoa potilaalle, vaan vaativat "ehdotonta alamaisuutta ja hiljaisuutta eikä super tehokkuuskaan tietysti ole haitaksi". Jos saat lääkäriksi kirurgiaa tai esim. oikomista tekevän niin työnkuva muuttu ainakin kirurgisten toimenpiteiden myötä mielestäni entistä mielenkintoisemmaksi. Itse tykkään myös kun saan ottaa itsenäisesti röntgen kuvia ja oikomiseen esim. alginaatti jälkennöksiä. Koululaisten ohjaaminen päivittäisen puhdistuksen maailmaan on myös hauskaa, mukeloilla riittää juttua ja ideoita. tätä vain valitettavan vähän tarjolla kun henkilökunta pula painaa päälle.
Minulta irtosi/lohkesi karkkia syödessä pari vuotta sitten juurihoidetusta hampaasta paikka. Nyt terävä reuna hiertää kieleen.
Onko paikan irtoamisesta jotain haittaa hampaalle ja pitäisikö se hoidattaa nopeasti? Kieli on turtana mutta ehkäpä siihen tottuu.
Meillä päin jos kaupungilta tilaa aikaa se saattaa mennä kuukausienkin päähän. Päivystys on sitten sellainen jonne pääsee nopeasti mutta onko tämä päivystävää vaativa asia?
Harmittaa kun ei ehditä hammaslääkärissä paikkaamaan lainkaan mitään reikiä kun aina vaan lohkeaa tms. joku muu hammas ja sitten paikkaamiseen varattu aika meneekin muihin hommin.
Missä itse asun ei särkypäivystykseen pääse ilman särkyä (itse tuossa lohkeama asiassa päästäisin vaikka "valkoisen valheen" jos ei ilman särkyä päivystävälle pääsisi. Kunnassa missä työskentelen pääsee kuitenkin jokainen joka kokee päivystykseen tarpeelliseksi tulla myös ensiapuun. Jos lohkeama ei ole iso voi pelkkä hionta riittää, jos taas lohkeaman syynä on esim. karioituminen vanhan paikan alla niin vaihtoehtoja on monia, jos hankalampi niin avataan ja laitetaan lääkkeet + väliaikainen paikka joka sitten tsekataan myöhemmin, tai aloitetaan suoraan esim. juurihoito. Joskus jos puhdas lohkeama ja ei paljon porukkaa jonossa laitamme samantien pysyvän paikan. Soita oman kuntasi päivystykseen, jos tinkaavat sitä särkyä sano että särkee, ei sille kielellekään tee hyvää olla jatkuvasti haavoilla, tulehtuneena syöminen vaikeutuu aika hurjasti.
nämä rautahampaat tulivat yli ½vuotta sitten. Yksikään muu maitohammas ei heilu. Voiko olla että rautahampaita ei ole? vai mikä on vielä normaali ikä kun maitohampaat vaihtuvat rautahampaisiin?
tuntuu kamalalta kun hammashoitaja vaan sanoo että nää pitää sit oikoa ja mitään ei selitetä eikä sanota että ahistunko tästä nyt sit seuraavat pari vuotta kun odotellaan oikomishoitoa...