Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laiskat kotiäidit

Vierailija
03.10.2005 |

Laiskalle naiselle helpoin tapa olla tekemättä mitään on olla ns. kotiäiti. Hankkimalla kokoajan lapsia lisää ja valittamalla samassa tahdissa kuinka raskasta on, tälläinen laiskuri mobilisoi koko suvun tai suvut hoitamaan lapsiaan ja tekemään puolestaan kotityöt. Ja kukapa ottaisikaan työhön naista joka on yli 35v. eikä ole päivääkään ollut oikeissa töissä. Normaalistihan naiset hoitavat reippaasti sekä perheensä että työnsä, ehtivätpä vielä jossain välissä harrastamaan ja opiskelemaankin. Kyllä työssäkäyvä ja monta asiaa tekevä äiti saattaa joskus väsyäkin, silloin ehkä vähän suutahtaakin. Se suotakoon heille.

Kommentit (209)

Vierailija
121/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että tässä keskustellaan niistä perusteista, jotka tekevät kotiäitiydestä niin raskaan " ammatin" , että heidän " työnsä" arvostelu on kaiken muun yläpuolelle. Älköön yksikään kotiäiti koskaan väittäkö olevansa kotonaan töissä tai muuten rinnasta sitä vaihtoehtona ansiotyölle, jos hänen työstään ei saa keskustella, sitä ei saa kyseenalaistaa, sen tuloksellisuutta ja laatua ei saa arvioida. Nih.

Juuri tuota minä yritin pukea sanoiksi, mutta teit sen minua paremmin :)

Vierailija
122/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jatkan heidän hoitamistaan edelleen, kunhan he heräävät päiväuniltaan. Samoin kuin niitä kotitöiden tekemisiä. Käytän yhtä lasta terapiassa ja kahta harrastuksissa. Käymme leikkipuistossa ja teemme ruokaa. Tällaista. Minä en koe tätä raskaaksi. Koetko sinä työssä olon?

Vierailija:

Ennen töihin tuloa aamulla herätin lapset ( 4v ja 5v), suoritettiin aamutoimet, syötiin aamupuurot, pukeuduttiin, käytiin pikaisesti lähikaupassa, tein ruoan illaksi miehelle ja lapsille valmiiksi, pedattiin sängyt ja siistittiin muutenkin paikkoja, imuroin eteisen, laitoin pyykit pyörimään koneeseen, vein lapset päiväkotiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllä työssäkäyvä ja monta asiaa tekevä äiti saattaa joskus väsyäkin, silloin ehkä vähän suutahtaakin. Se suotakoon heille.

Hehän jaksavat työpäivien jälkeen olla " parempia äitejä lapsilleen" .

Vierailija
124/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

että tässä keskustellaan niistä perusteista, jotka tekevät kotiäitiydestä niin raskaan " ammatin" , että heidän " työnsä" arvostelu on kaiken muun yläpuolelle. Älköön yksikään kotiäiti koskaan väittäkö olevansa kotonaan töissä tai muuten rinnasta sitä vaihtoehtona ansiotyölle, jos hänen työstään ei saa keskustella, sitä ei saa kyseenalaistaa, sen tuloksellisuutta ja laatua ei saa arvioida. Nih.

Juuri tuota minä yritin pukea sanoiksi, mutta teit sen minua paremmin :)

Tänks! Olin huomaavinani että tämä puhe meni taas tuohon vanhaan väittämiseen. Minusta tämä näkökanta on paljon mielenkiintoisempi ja tästä olen itsekin saanut paljon uusia ajatuksia. Siitä eipäs-juupasjutusta ei kukaan pääse puusta pitkälle, kun keksitytään vaan jankkaamaan omaa mielipidettä ja herjaamaan toista. Tässä on ollut sentään hienoja ja hyvin perusteltuja asiakirjoituksia kummalta osapuolelta.

T: Paasaaja

Vierailija
125/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Kyllä työssäkäyvä ja monta asiaa tekevä äiti saattaa joskus väsyäkin, silloin ehkä vähän suutahtaakin. Se suotakoon heille.

Vierailija
126/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin koetko työssä olon raskaana.

Minä en ole sitäkään kokenut raskaana, kuten en myöskään kotona oloa.

Vierailija:

152. Huoh.Luetko tarkemmin kirjoitukseni? Nimenomaan mainitsin, että rakastan myös työtäni :)

Vierailija
127/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkinen puoli jaa vajavaiseksi kommunikoidessamme n. 9h päivässä vain 2v. tai vauvatasolla. Kenen aivot eivät ala hapettumaan moisesta hoidosta" ?. Sitten vielä jos ainuut " ystävät" ja sosiaalinen elämä on näin virtuaalista, mitä muuta voi odottaa kuin " kynän tylsistymistä" ? Harvassa ovat ne innosta päivästä toiseen puhkuvat äidot, jotka jaksavat kotitöiden lomassa maata matolla ja keskustella henkeviä vauvan kanssa. Töissä käyvillä äideillä on se etu, että heidän lapsensa saavat liikaakin virikkeitä taarhassa, ja ikävöivät mahdollisesti vanhempiaan, joten heidän tarpeet on helposti tyydytetty kotioloissa; äidin ja isän läsnäolo riittää. Meidän kotiäitien tulee kehittää lasta monipuolisesti, kärrätä kerhoihin (halutessa) viedä ulos jne. Päiväkodin henkilökunta on entisaikojen mummoja ja pappoja, jotka hoitavat lapset, kun vanhemmat paiskivat töitä. Ennen olin ehdoton kotiäityiden kannattaja, nyt mietin,saisivatko lapset paremman kasvualustan päiväkodista, itse olen hieman laiska ja " taiteellisena" luonteenpiirteenä hieman omiin ajatuksiini vajoava.

Tässä yksi näkökulma..

Vierailija
128/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Just sun laista kielenkäyttöä ja asennetta ei tähän kaivata!

Vierailija
129/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Laiskalle naiselle helpoin tapa olla tekemättä mitään on olla ns. kotiäiti. Hankkimalla kokoajan lapsia lisää ja valittamalla samassa tahdissa kuinka raskasta on, tälläinen laiskuri mobilisoi koko suvun tai suvut hoitamaan lapsiaan ja tekemään puolestaan kotityöt. "

Juuri näinhän se menee.

Varsinkin kun on niin ihanaa olla laiska.

JEs ja toiset tekee työni.

VOI, riemumielin minä tälläista elämää elän, enkä koskaan YRITÄKÄÄN hakeutua työhön, se on ahkeria varten

Vierailija
130/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan. Entäpä, jos ap. on kokenut sen todella tärkeäksi aiheeksi ja kärsii nyt kun sitä ei käsitellä.

Vierailija:

Miksei. Pitääkö yksi ap:n pointeista jättää täysin käsittelemättä vain siksi, että sinä niin haluat?

Vierailija:Just sun laista kielenkäyttöä ja asennetta ei tähän kaivata!

Vierailija:

Vierailija
131/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Noin päinkö se onkin? Minä taas olen toisilta kotiäideiltä kuullut, että kun on kotona niin ei koe huonoa omaatuntoa siitä lapsille karjumisesta kun ehtii antaa sitten myös sitä rakkautta ja hellyyttä lapsille. Mua kyllä kommentti huvitti. Olin ihan että HÄH? Kuvitteletko että töissä käyvät äidit tulevat kotiin vain karjumaan lapsille kun ovat niin uupuneita eivätkä ehdi antaa sitä rakkautta ollenkaan?

Vierailija
132/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltaisin harrastuksiin kahtena päivänä viikossa ja viikonloppuisin usein vielä peleihin ja turnauksiin. Eikä sekään ole mielestäni raskasta:)

Tosin mies on välillä toista mieltä, kun pienempien kanssa joutuu kuskailemaan silloin kun minulla on iltavuoro.

Vierailija
133/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

AP:n pointille kaikki kunnia, mutta tuollainen piikittelevä kielenkäyttö on juuri tästä ketjusta yritetty pitää poissa. Ja sanoiko ap todella, että työssäkäyvät äidit ovat parempia äitejä lapsilleen?

Vierailija
134/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt on mentävä, työaika alkaa justiinsa.

Päivänjatkoa, kotiäidit!

Vierailija
135/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä työtä tekevänä äitinä (eikö tälle voisi keksiä jonkin lyhyemmän sanan?) että kotiäitinä. Minun perusluonteeni ja lasten kolttoset ovat olleet ihan samoja kummassakin tapauksessa.

Vierailija:

Noin päinkö se onkin? Minä taas olen toisilta kotiäideiltä kuullut, että kun on kotona niin ei koe huonoa omaatuntoa siitä lapsille karjumisesta kun ehtii antaa sitten myös sitä rakkautta ja hellyyttä lapsille. Mua kyllä kommentti huvitti. Olin ihan että HÄH? Kuvitteletko että töissä käyvät äidit tulevat kotiin vain karjumaan lapsille kun ovat niin uupuneita eivätkä ehdi antaa sitä rakkautta ollenkaan?

Vierailija
136/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teen minäkin. Etenkin nyt, kun tiedän, ettei tätä kotona oloakaan kauaa kestä =)

Hyvää työpäivää -iltaa sinulle ja muille töissä oleville.

Tämä kotiäiti lähtee nyt levittämään sanomalehtiä keittiöön, päiväunien jälkeen maalataan sormiväreillä.

Vierailija:

iltaisin harrastuksiin kahtena päivänä viikossa ja viikonloppuisin usein vielä peleihin ja turnauksiin. Eikä sekään ole mielestäni raskasta:)

Tosin mies on välillä toista mieltä, kun pienempien kanssa joutuu kuskailemaan silloin kun minulla on iltavuoro.

Vierailija
137/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin itsekin joskus että miten kerkeän tehdä kotityöt kun menen työelämään....toisaalta eihän se koti niin likaannukaan kun siellä ei vietetä kun se muutama tunti 5 pv/vk...tokihan se on siivottava mutta erittäin paljon harvemmin kuin nyt kun olemme täällä aamusta iltaan.....muuten en kyllä jaksa keskusteluun osallistua..enkä oikein ymmärrä pointtiakaan...ei kenelläkään pitäisi olla tarve puolustella omia valintoja ja toisaalta ei kenelläkään pitäisi olla myöskään oikeutta arvostella muiden valintoja....jokainen tehköön niinkuin itse tykkää...

Vierailija
138/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v. kaksoset heräsivät klo. 7.00. Vaihdettiin vaipat ja aloin valmistamaan aamupuuroa. Siinä sit syötiin ja lapset alkoi leikkimään. Laitoin pesukoneen päälle, tiskasin tiskit, siivosin keittiön ja petasin sängyt. Puin itselleni päälle ja vaihdoin lapsille päivävaatteet, Sitten pottailtiin hetki. Kuorin perunat ja raastoin porkkana raasteen valmiiksi lounasta varten. Sit join kahvia hetken lukien lehteä(lapset leikkivät legoilla). Seuraavaksi piirreltiin, muovailtiin ja luettiin kirjoja. Vaihdoin vaipat, levitin pyykit ja laitoin uuden koneellisen pyörimään. Sit aloinkin tekemään lounasta. Sit taas tossa 12.00 syötiin, siivosin keittiön, tiskasin ja sit potalle. Nyt lapset leikkii ja mä odotan että pesukone pysähtyy(joten olen koneella hetken) ja levitän pyykit ja vaihdan lapsille vaipat ja sitten päiväunille. Lapset tekevät palapelejä tossa vieressä tällä hetkellä. Päiväunien aikaa hoidan eläimiä, valmistelen päivällistä, leivon ja siivoilen jälkiä. Päikkäreitten jälkeen on päivällinen, pottailu, vaipanvaihto jne. ja sitten lähetään koko perhe ulkoilemaan. Ulkoilun jälkeen katsovat hetken pikku-kakkosta(jos katsovat) ja jos ólemme sisällä jo siihen aikaan, sit leikkivät isän kanssa jne. Seitsemältä on iltapuuro, pottailu, suihku jne. Sit taas tiskausta siivoista jne. Sitten lapset menee nukkumaan. Kun lapset on nukkumassa alkaa se " oma aika" .

Vierailija
139/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

2v. kaksoset heräsivät klo. 7.00. Vaihdettiin vaipat ja aloin valmistamaan aamupuuroa. Siinä sit syötiin ja lapset alkoi leikkimään. Laitoin pesukoneen päälle, tiskasin tiskit, siivosin keittiön ja petasin sängyt. Puin itselleni päälle ja vaihdoin lapsille päivävaatteet, Sitten pottailtiin hetki. Kuorin perunat ja raastoin porkkana raasteen valmiiksi lounasta varten. Sit join kahvia hetken lukien lehteä(lapset leikkivät legoilla). Seuraavaksi piirreltiin, muovailtiin ja luettiin kirjoja. Vaihdoin vaipat, levitin pyykit ja laitoin uuden koneellisen pyörimään. Sit aloinkin tekemään lounasta. Sit taas tossa 12.00 syötiin, siivosin keittiön, tiskasin ja sit potalle. Nyt lapset leikkii ja mä odotan että pesukone pysähtyy(joten olen koneella hetken) ja levitän pyykit ja vaihdan lapsille vaipat ja sitten päiväunille. Lapset tekevät palapelejä tossa vieressä tällä hetkellä. Päiväunien aikaa hoidan eläimiä, valmistelen päivällistä, leivon ja siivoilen jälkiä. Päikkäreitten jälkeen on päivällinen, pottailu, vaipanvaihto jne. ja sitten lähetään koko perhe ulkoilemaan. Ulkoilun jälkeen katsovat hetken pikku-kakkosta(jos katsovat) ja jos ólemme sisällä jo siihen aikaan, sit leikkivät isän kanssa jne. Seitsemältä on iltapuuro, pottailu, suihku jne. Sit taas tiskausta siivoista jne. Sitten lapset menee nukkumaan. Kun lapset on nukkumassa alkaa se " oma aika" .

Vierailija
140/209 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ehdin vasta lukea tämän ketjun. Joo ja olen työssä JA ehdin surffailla, kun työ ei ole aikaan sidottu. Jonain päivinä on tosiii kiire ja joskus löysempää jolloin ehtii surffailla. Meillä kun ei ole kellokortteja tai muutenkaan kyttäystä- pääasia että hommat hoitaa ( tämä oli niille kotiäideille jotka luulevat että joka työpaikassa pitää tehdä vain ja ainoastaan töitä tasan 8 tuntia päivässä ;-)

Kerrankin asiallisia vastuksia aloitukseeni joka ei (kuten eräät huomasivat) väittänyt ollenkaan että KAIKKI kotiäidit ovat laiskoja. Halusin herättää keskustelua siitä että kotiäidin työ ei ole niin raskasta kuin täällä lähes päivittäin väitetään. Työssäkäyvät äidit tekevät samat kotihommat töiden jälkeen....

Täällä muutama kotiäiti, mm " opettaja" syyllistyi juuri sellaiseen kielenkäyttöön mikä on normaalia tällä palstalla. Hän haukkui kaikki muut paitsi oman valintansa. Jos hän olisi omasta halustaan kotiäiti hän ei tuntisi niin suunnatonta tarvetta puolustella omaa valintaansa ja haukkua muita " uraäideiksi" . Jos olisi omasta tahdostaan kotiäiti, ymmärtäisi myös muita valintoja. Uraäiti taitaa olla kotiäitien mielestä haukkumasana, he eivät aina tajua että jollain voi olla ihan oikeasti hohdokas ja mukava työ (vaikka heillä ei olisi)

Olin aikoinaan pari vuotta kotona kahden lapsen kanssa ja mielestäni se ei ollut ollenkaan vaativaa, lähinnä tylsää aikuiskontaktien puuttumisen takia. Kodin siivoamiseen ja ruuanlaittoon kun ei kovin paljon aikaa mene. Kun alueella ei ollut yhtään kotona olevia lapsia ja meidän lapsilla ei ollut kavereita ja he heille oli sosiaalisina lapsina vaikeaa olla vain kotona. Kaikkien henkinen hyvinvointi parani kun menin töihin ja lapset päivähoitoon;-)