Laiskat kotiäidit
Laiskalle naiselle helpoin tapa olla tekemättä mitään on olla ns. kotiäiti. Hankkimalla kokoajan lapsia lisää ja valittamalla samassa tahdissa kuinka raskasta on, tälläinen laiskuri mobilisoi koko suvun tai suvut hoitamaan lapsiaan ja tekemään puolestaan kotityöt. Ja kukapa ottaisikaan työhön naista joka on yli 35v. eikä ole päivääkään ollut oikeissa töissä. Normaalistihan naiset hoitavat reippaasti sekä perheensä että työnsä, ehtivätpä vielä jossain välissä harrastamaan ja opiskelemaankin. Kyllä työssäkäyvä ja monta asiaa tekevä äiti saattaa joskus väsyäkin, silloin ehkä vähän suutahtaakin. Se suotakoon heille.
Kommentit (209)
voi jättää vaikka eläkepäiviin ja olla sekin aika lasten kanssa??
Kannattaa vetää itsensä piippuun, tehdä tuollaisia turhuuksia, kun lapset ovat päikkäreillä..Mikset vaikka lukisi jotain mukavaa, opiskelisi uutta, kuuntelisi musiikkia, menisi itsekin torkuille?
Kyllä se (virheellinen) tulkinta tuli ihan keskustelijoista. Kotiäideistä näyttäisi tuo asia olevan mieleisempi, koska silloin omaa valintaa voi perustella tunnesyillä ja liikuttavalla lapsen etua korostavalla kirjoituksella. Jos aletaan miettiä kotiäitiyttä uraäitiyden vastakohtana tai vaihtoehtona ja vertailla työn haastavuutta ym laadullisia seikkoja, on kotiäitien perustelut ja kommentit vähissä. Onhan se on jo tässä 200 viestin ketjussa nähty.
Mä en löytänyt ainakaan aloituksesta mitään kysymystä, löysikö joku?
Minusta se oli vain mielipide. Ilmeisesti ap:n tuttavapiirissä on joku kuvauksensa kaltainen henkilö.
Vierailija:
2v. kaksoset heräsivät klo. 7.00. Vaihdettiin vaipat ja aloin valmistamaan aamupuuroa. Siinä sit syötiin ja lapset alkoi leikkimään. Laitoin pesukoneen päälle, tiskasin tiskit, siivosin keittiön ja petasin sängyt. Puin itselleni päälle ja vaihdoin lapsille päivävaatteet, Sitten pottailtiin hetki. Kuorin perunat ja raastoin porkkana raasteen valmiiksi lounasta varten. Sit join kahvia hetken lukien lehteä(lapset leikkivät legoilla). Seuraavaksi piirreltiin, muovailtiin ja luettiin kirjoja. Vaihdoin vaipat, levitin pyykit ja laitoin uuden koneellisen pyörimään. Sit aloinkin tekemään lounasta. Sit taas tossa 12.00 syötiin, siivosin keittiön, tiskasin ja sit potalle. Nyt lapset leikkii ja mä odotan että pesukone pysähtyy(joten olen koneella hetken) ja levitän pyykit ja vaihdan lapsille vaipat ja sitten päiväunille. Lapset tekevät palapelejä tossa vieressä tällä hetkellä. Päiväunien aikaa hoidan eläimiä, valmistelen päivällistä, leivon ja siivoilen jälkiä. Päikkäreitten jälkeen on päivällinen, pottailu, vaipanvaihto jne. ja sitten lähetään koko perhe ulkoilemaan. Ulkoilun jälkeen katsovat hetken pikku-kakkosta(jos katsovat) ja jos ólemme sisällä jo siihen aikaan, sit leikkivät isän kanssa jne. Seitsemältä on iltapuuro, pottailu, suihku jne. Sit taas tiskausta siivoista jne. Sitten lapset menee nukkumaan. Kun lapset on nukkumassa alkaa se " oma aika" .
Mä en ymmärrä sitä, että pitää tehdä haloo tehdyistä kotitöistä yms. Eiköhän meistä jokainen hoida lapsensa ja kotinsa parhaaksi näkemällään tavalla.
Ihan niinkuin joku jo aiemmin mainitsi, tässä meidän yhteiskunnassa arvostetaan ehkä liikaakin SUORITTAMISTA. Ja kaikesta tehdystä pitäisi suurinpiirtein saada kirjallinen todistus, että " tämän minä olen saanut aikaan" . Kai te muistatte myös NAUTTIA elämästänne?
Vierailija:
Vierailija:
2v. kaksoset heräsivät klo. 7.00. Vaihdettiin vaipat ja aloin valmistamaan aamupuuroa. Siinä sit syötiin ja lapset alkoi leikkimään. Laitoin pesukoneen päälle, tiskasin tiskit, siivosin keittiön ja petasin sängyt. Puin itselleni päälle ja vaihdoin lapsille päivävaatteet, Sitten pottailtiin hetki. Kuorin perunat ja raastoin porkkana raasteen valmiiksi lounasta varten.
Kotiäitiys ei ole todellakaan raskasta, se on maailman helpointa. Pakko ei ole tehdä muuta kuin ruokaa, lopun ajan saa lekotella sohvalla tai ulkoilla lapsen kanssa. Mukavaa ja helppoa ja jos on enemmn kuin yksi lapsi niin hehän viihdyttävät toisiaan. Joku valitti että pitää lasta viihdyttää koko ajan - jos näin on silloin on joku mennyt kasvatuksessa pikkuisen pieleen ...
Henkinen puoli on raskainta ja se että on lasten kanssa kaiket päivät ilman muita aikuisia.
ovat juuri niitä jotka silittävät, mankeloivat, hilloavat ja tekevät kaikkea muuta jonninjoutavaa ja aikaa vievää. He siivoavat laatikot kerran viikossa, pesevät saunan hammasharjalla viikottain jne jne
Heillä on tarkka aikataulu joka päivälle: puistoon pitää mennä satoi vaikka pieniä kiviä, muutakin ulkoilua pitää harrastaa viisi kertaa päivässä " kyllä lapsi tarvitsee raitista ilmaa vähintään 5 tuntia päivässä" . Joka päivä pitää askarrella, lukea , leikkiä jne Muutenkin ruokailut ja kaikki muu syöminen on etukäteen ohjelmoitu tarkkaan ja huom. mitään valmisruokaa ei saa tarjota koskaan. Ottaisitte vähän rennommin, joka päivä ei ole pakko mennä pihalle ja joskus voi syödä valmisruokaakin ja kuka nyt mankeloituja lakanoita kaipaa loppujen lopuksi. ja lapset eivät todellakaan kaipaa joka päivä äitiä viihdyttämään ja askartelemaan, lapsista on kiva touhuta yksikseenkin (paitsi jos olet opettanut lapsesi siihen että koko ajan pitää touhuta jotakin)
-sindi
Kukas teillä pyykkää, siivoaa, tiskaa jne.? Taitaa olla koti aika karmeessa kunnossa jos teillä vaan ulkoillaan lasten kanssa ja tehdään ruokaa. Tällä ihmisellä ei selvästikkkään ole lapsia tai sitten hänen kotinsa on todella järkyttävässä kunnossa ja kuvittelee että näin on kaikilla.
Ehei, ei täällä löhöillä. Lähöillä voi aina näin kun lapset nukkuu tai sit kun mies tulee kotiin.. Kyllä minua ainakin särkee jalkoja kun päivän on täällä touhunnut aina tähän asti että lapset saa päiväunille. Voi huokaista hetken.
mutta olen sanonut meidän lähtevän metsään käpyjä keräämään, rannalle kiviä katselemaan, kirjastoon, uimahalliin ym.
Joka ikinen päivä pitäisi klo 10-12 olla läheisessä puistossa...
Mutta meillä on muita menoja :)
Eivät viitsi mitään tehdä, luulevat, että raha kasvaa puussa. Voi näiden mies- ja lapsiparkoja.
Minulla on lapset 1,2 vuotta ja kuukauden ikäinen. Aamulla nukutaan kymmeneen tai yhteentoista, riippuu miten lapset herää. Ihan onnessaan nukun itsekin sinne asti. :) (Ja huom. tuo taapero menee nukkumaan kello 9.)
Olen ehtinyt tässä jo puolitoista vuotta pian ihmetellä, mikä tässä kotiäidin osassa on niin rankkaa... Itselläni on kyllä koti siistinä, teen ruuat itse ja leivonkin välillä. Pesen pyykit (tosin koneella, mikä ei tunnu raskaalle) ja ulkoilen lasten kanssa. Tiskitkin hoitaa kone. Imuroida täytyy kyllä joka päivä, muuten alkaa itsellä ahdistamaan. Mutta nämäkin hommat saan tehdä sitten, ku just kiinnostaa. Lasten hoito on ainut pakollinen asia minun " työ" päivässä.
Ainut mikä tässä hommassa oikeasti on raskasta minulle, on se ettei tuo reilu vuoden ikäinen osaa kovin henkeviä vielä keskustella... Aikuisia kaipaan keskustelu seuraksi. Se, että mies on joutunu tekeen nyt paljon iltahommia, vähentää taas sitä aikuista seuraa.
Minusta on mukavaa olla kotona ja laittaa kotityöt päivisin, jääpähän isälläkin aikaa töistä tullessa lapsille ja minulle. Nautin siitä, että saan vapaasti olla laiska, kun lapset ovat niin pieniä, ettei heille voi hoitopaikkaa vielä edes suunnitella... Kun ei ota kotitöistä ja kotona olemisesta ressiä, ehtii rauhassa leikkiä (=laiskotella) lasten kanssa.
Olis miehesikin varmasti kiva joskus tulla kotiin jossa koti olisi pullantuoksuinen ja lämminhenkinen. Sais sekin pillua välillä, ei tarttis käydä työmatkoilla vieraissa kun oma akka valittaa illalla väsymystään ja paasaa työasioista ja valittaa pääkipuaan. Lapsetkin olisi rauhallisempia kun koti olisi siisti ja järjestyksestä eikä tunnelma olisi niin kiireinen ja väsynyt.
Kaikkihan tietää, että kotiäitien elämä on lokoisaa. Me työssäkäyvät pidetään tää yhteiskunta pystyssä, miten kävis jos kaikki äidit jäis kotiin? Ja kyllä mulla on oikeus raskaan työpäivän jälkeen levätäkin ja harrastaa. Eli en tosiaan stressaa itteeni millään siivoushulluudella, kyllä kerta viikossa imurointia riittää normaalissa kodissa. Einekset on ihan hyviä ruokia, viikonloppuna voi sitten paremmin kokata. Lapsethan saa päivähoidossa olla ulkona, askarrella yms, eli ei ne mitään erityisvirikkeitä iltaisin kaipaa! Lastenohjelmat, ruoka, iltapesu, iltasatu ja nukkumaan. Te teette elämästä turhan vaikeaa!!!
Oletko ollut koskaan kotona lastesi kanssa kuukausi tolkulla? Jos et niin ole hiljaa..
Te työssäkäyvät äidit että osaa muuta kun valittaa ja valittaa..
Joo einekset on hyviä, miksiköhän ne nykylapset onkaan niin lihavia.. hmm..
Niin onhan se elämä helppoo kun lapset oppii hoidossa potalle ja syömään itse ja ulkoilee ja leikkii. Äiti voikin sit illalla vaan katella telkkaria ja viilata kynsiään. Niin helppoo että! Tässä oli oiva esimerkki siitä miten joku muu kun sinä kasvattaa lapsesi. Edes silloin illalla ei lapsen kanssa olla kunnolla. Sanotaan vaan että lapsi oppii tarhassa kaiken, ei minun tarvitse sen kanssa ulkoilla tai tehdä juurikana mitään. Olet tosi hyvä äiti j alapsesi varmasti kunnioittavat sinun panostasi myöhemmin. " Oli meillä äiti, mutta ei se koskaan ollut meidän kanssa" . Raukkamaista.
Eli että pitää koko ajan olla virikkeellinen ja kehittävä. Yli-innokkaat vanhemmat voivat todella vahingoittaa lastaan järjestämällä joka arki-illan ja lauantait täyteen harrastuksia harpunsoitosta kuviokelluntaan...
ja sitten turnaukset ja pelit viikonloppuisin, joskus viikolla.
Mutta minkäs teet, kun pojat tykkää:))
Vierailija:
Eivät viitsi mitään tehdä, luulevat, että raha kasvaa puussa. Voi näiden mies- ja lapsiparkoja.
Luulen todellakin että raha kasvaa puussa. Saan ruhtinaallista palkkaa tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Hah,hah,ja vielä kerran hah. Kotihoidontuki on pelkkä vitsi.
timmeiltä uranaisilta pillua vonkaa. Ei kai tommoset läskit sohvaperunat verkkareissaan ketään innosta.
Taitaa uraäitiä siellä vähän pelottaa... HUII!
Siitähän tässä on keskusteltu. Pakko täällä on kärjistää, eihän asialliseen puheeseen kukaan jaksa ottaa osaa. Ihme että tämäkin on jatkunut näin pitkään näin pienillä vahingoilla.
Vierailija: