Kuinka teidän äitiysneuvoloissa lasketaan raskausviikot?
Minua on ihmetyttänyt jo edellisen raskauteni kohdalla ja nyt tämän nykyiseni se, miten paikallinen äitiysneuvola laskee raskausviikot.
Itse olen ymmärtänyt, että edellisten kuukautisten alkamispäivä on päivä numero 1 ja siitä aloitetaan laskeminen. Jos siis kuukautiset alkaisivat vaikka maanantaina, seuraava maanantai olisi rv 1+1 sunnuntain ollessa rv 1+0. Ja synnytyssairaalani, jossa joudun käymään usein kontrolleissa, laskee raskauden myös tällä tavalla. Mutta meidän neuvola laskee sen jostain syystä aina päivää vähemmälle.
No, sinänsä merkityksetön asia, mutta jotenkin ärsyttää se, kun äitiyskorttiin kumpikin taho (sairaala ja neuvola) merkkailevat viikot omalla tavallaan. Ja aina kun kysytään raskausviikkoja, joudun mainitsemaan nuo molemmat, koska kumpikin tapa on käytössä.
Neuvolassa ihmettelin asiaa, ja he vain totesivat, että heillä on eri käytäntö kuin sairaalalla. En oikein tajua. Onko tässäkin asiassa siis useampi käytäntö? Kuinka teidän raskausviikot lasketaan?
Kommentit (9)
en kertoile alkamispävää tai viikkoja ekan kerran jälkeen vaan ojennan neuvolakortin. Sitä paitsi ne on koneella ekan käynnin jälkeen. Minä en jaksa pitää kirjaa mikä viikko/päivä on kulloinkin menossa. Joskus huvikseni tarkistan netin laskureista jotka antaa eri tioetoja.
t. rv 27-28 tai sinnepäin
Eka päivä, vaikka maanantai on 0+0, seuraava maanantai olisi sitten 1+0, ei 1+1.
Minkään valtakunnan merkitystä tällä ei tietyi ole
että menkkojen alkupäivä on 0+0, sitten seuraava on 0+1, ja seuraava viikko on 1+0. Mutta mitään väliä sillä ei kyllä ole, niinkuin sanottu. Mutta onhan sulla tiedossa sun la, kato mikä viikonpäivä se on niin tiedät siitä. Se kun on aina se 40+0, joten jos sulla alkoi menkat maanantaina ja la on maanantaina niin sitten sun mekat oli 0+0. :D
Siis täydet viikot merkataan aina vk+0 eli maanantain olisi tässä tapauksessa aina 1+0, 2+0, 3+0 jne. Sunnuntai aina x+6
Laskettu aika on siis laskettu maanantai 40+0 ei 40+1
näinhän ihmisen ikäkin lasketaan, eli syntymäpäivä on 0-päivä, ja seuraavana päivänä on päivän ikäinen. Loogista, eikö?!
ja se on kyllä oikeestaan väärin. Eli sinä olet ymmärtänyt oikein.
ja se on kyllä oikeestaan väärin. Eli sinä olet ymmärtänyt oikein.
kun sekä eka että toka viikko on 1+jotain
Ap, muuten sun tyylillä laskettuna vähenee joka viikosta aina yksi päivä.
ja täten keskiviikko on se päivä kun olen +0 viikolla. Eli neuvolassa laskevat oikein.