Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkeriippuvaisen vaimo vuodattaa

Vierailija
15.06.2010 |

Mieheni on lääkeriippuvainen. Hän sairastui masennukseen menetettyään lyhyen ajan sisällä kaksi läheistään. Lääkärin määräämät

bentsodiatsepiimit koukuttivat heti. Kolmen vuoden aikana on käyty läpi lääkevieroitus Järvenpään Sosiaalisairaalassa, A-klinikan keskusteluryhmät sekä säännöllinen psykiatrillakäyminen. Voimassa on apteekkisopimus

tiettyyn helsinkiläiseen apteekkiin.

Kuitenkin säännöllisin väliajoin hän retkahtaa uudelleen näihin kolmiolääkkeisiin (Alprox, Tramal, Panacod, Rivatril). Hän käy puku päällä

lääkäriasemilla kertomassa burnoutista, työstressistä tai milloin mistäkin ahdistuksesta. Lääkäri määrää toivotut lääkkeet ja mies hakee ne

apteekista. Ja saa ne apteekkisopimuksesta huolimatta, koska kertoo apteekissa Kela-kortin jääneen kotiin.

Näin kerta toisensa jälkeen! Miten on mahdollista, että apteekin henkilökunta antaa tällaisia ongelmalääkkeitä ilman Kela-kortin

näyttämistä? Olen ottanut yhteyttä lukuisiin apteekkeihin ja siellä onvaan voivoteltu, että mitään yhtenäistä ohjeistusta ei ole annettu. Miksi tänä tietokoneaikana ei saada aikaan yhteistä hälytysjärjestelmää tms. apteekeille, että nämä väärinkäyttäjät saataisiin kuriin?

Osaisiko joku apteekissa työskentelevä kertoa? Onko palstalla muita kohtalotovereita?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niin kauan kun sä hyväksyt sen toiminnan eli siis et potki pihalle niin niin kauan se sitä jatkaa.

Ei vaikuta siltä, että miehesi on itse millään lailla valmis vierottautumaan lääkkeistä

Vierailija
2/17 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ymmärtää noista asioista jotain ja sanoo, että vaikka sähköinen resepti on tulossa, niin mitään parannusta tuohon ei ole tulossa, sillä miehelläsi on lain mukaan sittenkin lupa pyytää resepti paperilla ja voi kävellä jatkossakin ilman sähköistä reseptiä mihin tahansa apteekkiin.

Jostain sisältä se muutos pitäisi lähteä miehestäsi sisältä - sama ongelma on varmaan monella muullakin riippuvaisella, oli kyse sitten alkoholista, pelihimosta tms. Ei voi kaikkiin alkoihin laittaa kieltoa tai kaikkiin pelipaikkoihin.

Tsemppiä sulle ja muista, että ihan kaikkea ei tarvitse jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiemmin myös koukussa. aineita saa aina hankittua jos haluaa. yritä vaan tukea miestäsi pääsemään irti koukusta. jos mies ei sitä itse vielä halua, niin tilanne on teiän perheessä vaikea. itse pääsin irti vasta kun olin käynyt ihan "pohjalla" ja tajusin että en halua viettää loppuelämääni näin. kulissit romahti. vierottuminen ja repsahduksien välttäminen oli raskasta, kävin katkossa ja sain onneksi hoitoa sen jälkeen. tuona aikana läheisten tuki oli kyllä pelastus. nyt olen ollut kuivilla tasan 4 vuotta ja elämä hymyilee. tsemppiä ja jaksamisia!

Vierailija
4/17 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-kortti ei ole edellytys lääkkeiden luovuttamiselle, vaan ainoastaan korvauksen saamiselle. Riippuvaiselle on tietysti yhdentekevää, saako lääkkeistä korvausta vai ei. Ja bentsodiatsepiinit eivät kovin kalliitakaan.

Yhteistä reseptikeskusta ei ole vielä käytössä, mutta se on kehitteillä.

Vierailija
5/17 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin vanhan ketjun kun mieheni lääkeriippuvuus (Zanor, Alprox) pistää miettimään yhteisen elämän lopettamista. Haluaisin kuulla vertaistarinoita. Tapauksia joissa lääkeriippuvuus ei loppunut ja tuli ero. Ja sitten niitä onnistumisia. Millaista teidän elämä oli pahimmillaan. Millaisia oireita lääkkeistä tuli, ja mikä oli se viimeinen pisara.

Vierailija
6/17 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/17 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah. Hyvä provoyritys. Alprox, Tramal, Panacod, Rivatril. Joo, osaan noista voi jäädä kiinni, mutta ne eivät ole niitä masennuslääkkeitä vaan kipulääkkeitä ja sähköisten reseptien aikaan voit asua vaikka Utsjoella ja ostat Helsingistä lääkkeet. Eli ei se määrä siitä miksikään muutu mitä lääkäri on määrännyt. Käyköön vaikka 200 apteekissa. Olet varmasti ulkosuomalainen kun et tätä vielä ymmärrä?

Vierailija
8/17 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen oli lääkeriippuvainen ja veti myös viinaa, jonka seurauksena muisti lähti (ja teki kaikkea päätöntä.) Aikaisemmin oli lainaamassa minun rauhottavia kun omat oli loppu. Kaveria vein psykiatriselle, hain apua, ei jäännyt hoitoon. Todella rasittava tapaus. Jätin sitten yksin, oli liian kuluttavaa kaikin puolin vaikka joskus oli ihan hauskaakin ollut yhdessä. En vastannut enää viesteihin. Kaveri putosi aivan pohjalle, koitti itsaria ja hengaili alkkisten kanssa. Vasta kun jäi raskaaksi jotenkin heräsi, että täytyy itse ottaa omasta elämästä vastuu. Jätä mies. Sun elämästä on hitaasti tulossa tosi raskasta jos mies ei tajua ottaa vastuuta omasta elämästään. Se imaisee sut muuten mukaansa. PS. Kavereita ei voi koskaan kutsua kun ei tiedä missä kunnossa mies on?

Vierailija
9/17 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:08"]Nostin vanhan ketjun kun mieheni lääkeriippuvuus (Zanor, Alprox) pistää miettimään yhteisen elämän lopettamista. Haluaisin kuulla vertaistarinoita. Tapauksia joissa lääkeriippuvuus ei loppunut ja tuli ero. Ja sitten niitä onnistumisia. Millaista teidän elämä oli pahimmillaan. Millaisia oireita lääkkeistä tuli, ja mikä oli se viimeinen pisara. [/quote] Millaisella annoksella miehesi käyttää Xanoria? Miten pitkään on käyttänyt? Millä indikaatiolla?

[/quote]

3 mg vuorokaudessa on määrätty ja 100 kpl:een purkki kestää noin kuukauden mitä olen sivusta seurannut. On käyttänyt 4,5 vuotta. Määrätty ahdistukseen syövästä toipumisen yhteydessä.

Vierailija
10/17 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin vastauksia 7:n kysymyksiin.

Vierailija
11/17 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:08"]Nostin vanhan ketjun kun mieheni lääkeriippuvuus (Zanor, Alprox) pistää miettimään yhteisen elämän lopettamista. Haluaisin kuulla vertaistarinoita. Tapauksia joissa lääkeriippuvuus ei loppunut ja tuli ero. Ja sitten niitä onnistumisia. Millaista teidän elämä oli pahimmillaan. Millaisia oireita lääkkeistä tuli, ja mikä oli se viimeinen pisara.
[/quote]

Millaisella annoksella miehesi käyttää Xanoria? Miten pitkään on käyttänyt? Millä indikaatiolla?

Vierailija
12/17 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin seurustellut narkkarin kanssa ja oli yhtä helvettiä kun huumeet menivät aina edelle. Olin rakastunut ihan hulluna ja jaksoin katsoa kolme kuukautta kunnes äijä joutui vankilaan kuukaudeksi ja päätin unohtaa hänet kokonaan. Teki niin pahaa se ero että rupesin tainnuttamaan itseäni tramaleilla ja panacodeilla joita tuli miehen kanssa välillä popsittua. Sitten lopetin lääkkeet ja aloin vetämään viinaa ja vuoden ryyppäsin putkeen. Nyt oon taas raitis ku otin itteeni niskasta kiinni.

Vierailija
13/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita kommentteja ja vastauksia 7:n kysymyksiin?

Vierailija
14/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 19:48"]Hahhah. Hyvä provoyritys. Alprox, Tramal, Panacod, Rivatril. Joo, osaan noista voi jäädä kiinni, mutta ne eivät ole niitä masennuslääkkeitä vaan kipulääkkeitä ja sähköisten reseptien aikaan voit asua vaikka Utsjoella ja ostat Helsingistä lääkkeet. Eli ei se määrä siitä miksikään muutu mitä lääkäri on määrännyt. Käyköön vaikka 200 apteekissa. Olet varmasti ulkosuomalainen kun et tätä vielä ymmärrä?
[/quote]
Katsopa aloituksen päivämäärä.

Vierailija
15/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi vuotta vanha avaus, ja tuo yksi kaheli huutelee ap:lle ihan into piukeana.

Vierailija
16/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 04:45"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:08"]Nostin vanhan ketjun kun mieheni lääkeriippuvuus (Zanor, Alprox) pistää miettimään yhteisen elämän lopettamista. Haluaisin kuulla vertaistarinoita. Tapauksia joissa lääkeriippuvuus ei loppunut ja tuli ero. Ja sitten niitä onnistumisia. Millaista teidän elämä oli pahimmillaan. Millaisia oireita lääkkeistä tuli, ja mikä oli se viimeinen pisara. [/quote] Millaisella annoksella miehesi käyttää Xanoria? Miten pitkään on käyttänyt? Millä indikaatiolla?

[/quote]

3 mg vuorokaudessa on määrätty ja 100 kpl:een purkki kestää noin kuukauden mitä olen sivusta seurannut. On käyttänyt 4,5 vuotta. Määrätty ahdistukseen syövästä toipumisen yhteydessä.
[/quote]

Et kerro lääkkeen vahvuutta. Ihan ok ajanhan tuo pakkaus kestää jos se on vaikkapa0,25 mg tai 0,5 mg vahvuista. Ja vaikka olisi 1mg vahvuista. Sitä kolme vuorokaudessa. Se kerrotaan 30, tulee 90

Vierailija
17/17 |
28.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2015 klo 16:29"]

Viisi vuotta vanha avaus, ja tuo yksi kaheli huutelee ap:lle ihan into piukeana.

[/quote]

Ei ap:lle vaan kaikille jotka asiasta tietää. Sulla taitaa olla benzot lopussa kun pitää vittuilla. Kiitos silti nostosta.

Kaheli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä